CV ketel onderhoud - CO keuring voldoende?

Pagina: 1
Acties:
  • 928 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin5963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-01 22:28
In augustus heb ik een eenmans-installatiebedrijf gevraagd om "eenmalig onderhoud" aan mijn 7 jaar oude Intergas CV ketel uit te voeren. De installateur is gekomen en heeft de kap van de ketel afgehaald en een aantal metingen uitgevoerd en het sifon schoongemaakt, gezegd dat alles in orde was, een sticker met CO keur geplakt en gezegd dat hij over twee jaar weer contact opneemt. De ketel zelf is niet open geweest.

Is deze meting voldoende om te weten dat de ketel in orde is en optimaal functioneert? (Of weet ik eigenlijk alleen dat de ketel qua CO veilig is?)

Op de website van de installateur staat het genoemd als "Eenmalig onderhoud".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat ben je overeengekomen, en wat verwacht je van onderhoud ?
Heb je zelf onderzoek gedaan naar wat het onderhoud van je ketel inhoudt ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:00
martin5963 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:14:
In augustus heb ik een eenmans-installatiebedrijf gevraagd om "eenmalig onderhoud" aan mijn 7 jaar oude Intergas CV ketel uit te voeren. De installateur is gekomen en heeft de kap van de ketel afgehaald en een aantal metingen uitgevoerd en het sifon schoongemaakt, gezegd dat alles in orde was, een sticker met CO keur geplakt en gezegd dat hij over twee jaar weer contact opneemt. De ketel zelf is niet open geweest.

Is deze meting voldoende om te weten dat de ketel in orde is en optimaal functioneert? (Of weet eigenlijk alleen dat de ketel qua CO veilig is?)

Op de website van de installateur staat het genoemd als "Eenmalig onderhoud".
Bij mij wordt ook iedere keer de warmtewisselaar schoongeborsteld. Daar hoopt zich uiteindelijk gewoon verbrandingsvuil in op. Als je dat niet schoonmaakt......

Ik zou bovengenoemde niet als "onderhoud" willen categoriseren.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:44
Wanneer is het de cv ketel dan voor het laatst onderhouden voor je deze "werkzaamheden" liet uitvoeren?

Wellicht was dit het eerste onderhoud in 7 jaar? Dan zijn er nog wel wat meer zaken om om te letten. Warmtewisselaar schoonmaken bijvoorbeeld. Wat pakkingen vervangen enz. Eigenlijk staan de onderhoudswerkzaamheden en -intervallen gewoon vermeld in de servicemanual van de fabrikant. 7 Jaar geleden keek men ook nog wel iets anders aan tegen het beugelen van de rookgasafvoer- en lucht toevoerleiding.

Uiteindelijk weet je nu niet zoveel, hooguit dat je sifon schoon is en dat de in de rookgassen gemeten waarden binnen de grenzen vallen van de door de fabrikant opgegeven spcificaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:15
Je hebt geen onderhoud gehad, maar een controlebeurt om te kijken of je ketel nog gasdicht is en of gas/lucht nog een beetje fatsoenlijk is afgesteld. Als ik onderhoud vraag wil ik ook onderhoud, dus:
- voorplaat warntewisselaar open
- alle oxidatie eruit
- nieuwe pakking voorplaat
- controle ventilatorpakking, evt vervanging
- rookgasmeting en evt gas/lucht opnieuw afstellen

Een echte onderhoudsbeurt ben je ongeveer een uur mee bezig met een Intergas ketel.

Servicebedrijf die mijn ketel doet heeft het contract aangepast van 18 maanden naar 24 maanden tussen 2 beurten, die doen nu alleen volledige beurten. Voorheen had je er nog wel eens een ZZP'er tussen zitten die dacht dat ie tussendoor nog wel even een keteltje erbij kon doen.

Werkgever van m'n zwager werkt wel met serviceinterval van 12 maanden, die komt het ene jaar de hele ketel schoonmaken en het jaar erop komen ze voor inspectie zoals jij die hebt gehad. Die inspectie doen ze vnml zodat ze niet ineens een heel blik personeel mogen aanslepen zodra de verwarming weer bij iedereen gaat branden volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin5963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 05-01 22:28
Bedankt voor de reacties. Het was dus meer een inspectiebeurt dan een onderhoudsbeurt en dus niet wat was gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

martin5963 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:17:
Bedankt voor de reacties. Het was dus meer inspectiebeurt dan een onderhoudsbeurt en dus niet wat was gevraagd.
Daarom vroeg ik ook wat jullie zijn overeengekomen. Je sluit een overeenkomst tot (wat jij zegt onderhoud)
Dit is niet gebeurt dus heeft het bedrijf verzuimd dit correct uit te voeren. (niet nagekomen wat jij hebt afgesproken)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Pak de installatie instructie erbij en zoek het hoofdstuk onderhoud.
Spoiler: dat is meer doen dan rookgassen meten, sifon schoonmaken en een Stikker plaatsen.
Maak eens een foto van de ketel en de rookgasafvoer, eens kijken of die monteur wel heeft opgelet in de les.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:22
Bij een echte onderhoudsbeurt wordt de ketel ook echt open gemaakt en van binnen nagekeken/gereinigd. Ook het vervangen van pakkingen is onderdeel van een onderhoudsbeurt en als dit al 7 jaar niet is gedaan terwijl de fabrikant dit wel voorschrijft dan is die zogenaamde sticker met CO keur niks waard. Pakkingen verouderen en kunnen gaan lekken vandaar dat deze om de paar jaar vervangen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neerland-warmte
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-05 09:27
<knip> Hiervoor hoeft dit oude topic niet opgehaald te worden => slotje

[ Voor 81% gewijzigd door Septillion op 03-09-2024 15:40 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.