Naisolatie dak binnenkant, twijfel over dampwerende buitenka

Pagina: 1
Acties:

• doktorsson
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:02
Beste allen,

Ik ben bezig met het naisoleren van mijn dak aan de binnenkant met steenvol en dampdichte folie hier overheen. Ik dacht goed ingelezen te hebben maar ga nu toch twijfelen over de isolatie die nog aanwezig is aan de buitenkant (zie foto). Het huis is van 1985 dus deze isolatie is 35-40 jaar oud. Het is een soort PUR/hard schuim van 5 cm zonder folie hieronder. Dit ligt direct op het dakbeschot. Andere isolatie is niet aanwezig. Dit weet ik zeker omdat ik aan de andere kant van een dak een vogelnest had waar ze alle PUR/schuim hadden weggevreten en daar zie je geen folie (zie foto twee).
Het probleem is dat ik niet 100% zeker weet wat voor materiaal de oude isolatie is.

Voor dat ik de dampdichte folie aan de binnenkant plaats wil ik met zekerheid weten of dit wel kan. Alternatief is een klimaatfolie.

Hopelijk weet iemand hier het antwoord of waar ik het antwoord kan vinden.

Dank alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Rb7yDJoJ5YqNd0eI210JXbGILk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w6oZ6MngbuhpCN7ItfbvpnE8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9EvgeCwvrHeaGk8x8Qjlze9ovk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vkF2ToUp5RUVbIU4y3WUZQiM.jpg?f=user_large

Verwijderd

Pur is dampdicht, dus je wil geen dampdichte folie gebruiken maar klimaatfolie. Anders sluit je het hout en vocht op tussen 2 dampdichte lagen.

• doktorsson
Verwijderd schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:12:
Pur is dampdicht, dus je wil geen dampdichte folie gebruiken maar klimaatfolie. Anders sluit je het hout en vocht op tussen 2 dampdichte lagen.
De vraag is alleen of dit ook echt pur is.

• Sieginator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-11-2025
Of spuit isolatie al gebruikt is bij de nieuwbouw weet ik niet. Het kan ook later aangebracht zijn en het wordt nog steeds gedaan.

Op de foto's lijkt het gewoon PUR. En gezien de tijd waarop het al op het dak ligt, kan ik me haast niet voorstellen dat het wat anders is. Spuit isolatie is van zichzelf dampdicht. Daarom is er geen folie aanwezig.

Dus klimaatfolie zou mijn keuze zijn. Met dampdichte folie sluit je vocht op.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
doktorsson schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:52:
[...]

De vraag is alleen of dit ook echt pur is.
Ga jij de gok nemen voor het verschil in prijs van die folie?
dit is pur en pur is dampdicht.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• doktorsson
No Hands schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:01:
[...]

Ga jij de gok nemen voor het verschil in prijs van die folie?
dit is pur en pur is dampdicht.
Tuurlijk neem ik de gok niet! Dat is juist de reden waarom ik jullie advies vraag. Inmiddels is de klimaatfolie al besteld 👍🏻
Pagina: 1