Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-05 04:52
Ik ben van plan om een camera aan te schaffen om mooie foto's te kunnen maken over een langere periode. Hoewel ik geen ervaring heb met camera's, ben ik van plan dit te leren en wil ik van fotografie een hobby maken.

Wat is je budget?
Mijn budget ligt rond de €1000, met een maximale limiet van €1500. Dit is inclusief lenzen. Ik zag dat het veel goedkoper kan, maar ik wil niet een camera van 500 kopen om over 1 jaar te denken had ik maar één gekocht met meer toeters en bellen. Ik hou verder van kwalitatief goed spul, vandaar ook een hoger budget.

Wat wil je voor apparatuur kopen?
Ik overweeg een DSLR of een systeemcamera, inclusief de benodigde lenzen. Het blijft een lastige keuze tussen de twee, en het kiezen van de juiste lenzen lijkt ook ingewikkeld. Na mijn onderzoek denk ik dat een systeemcamera met een APS-C sensor het beste bij mijn behoeften past.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
In eerste instantie wil ik de camera gebruiken voor portretten, landschappen en vakantiefoto's. Daarnaast kan ik er van uitgaan dat mijn vrouw productfoto's en filmpjes wilt schieten (UGC).

Wil je foto's maken of filmen?
Mijn belangrijkste focus ligt op het maken van foto's. Het vermogen om in 4K te filmen op 30 fps is voldoende, hoewel hogere fps ook welkom zijn.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Op dit moment bezit ik geen relevante apparatuur.

Als je verder nog eisen of wensen hebt die in bovenstaande vragen niet genoemd zijn geef die dan hier alsnog aan.
Een goede batterijduur is een eis, vooral tijdens verre reizen. Natuurlijk kan ik ook extra batterijen aanschaffen, maar een goede batterijduur in de basis is zeer wenselijk. Compactheid is een pluspunt, maar geen absolute vereiste. De camera moet i.i.g. niet onnodig groot en zwaar zijn.

Verder vind ik het belangrijk dat er een ruime keuze is aan accessoires, lenzen e.d. en dat deze gemakkelijk verkrijgbaar zijn. Een kantelbaar scherm voor selfies en dergelijke is ook zeer welkom.

Wat heb ik gevonden?
uitvoering: Fujifilm X-S10 Body Zwart
Na online onderzoek ben ik uitgekomen bij de Fujifilm X-S10. Ik las regelmatig dat dit een zeer goede camera is voor beginners waar je mooie plaatjes mee kunt schieten. Verder is de camera een lichtgewicht, wat ook weer mooi meegenomen is.

Beste antwoord (via LostInNight op 11-10-2023 21:58)

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Wat ik mis @LostInNight : ik kan niet helemaal uit je startpost opmaken hoe je denkt over nabewerking? Dat is wel een cruciaal vraagstuk aangezien mensen vaak denken "met dure equipment komt een foto er precies zo/beter uit als met een iPhone". Vergeet niet dat smartphones al postprocessing doen nog voordat jij em op je schermpje ziet. Denk hierbij aan sharpening, over/onderbelichting tegen gaan e.d.

Afhankelijk van wat je wilt, is nabewerking zeker 50% van het werk, omdat je met RAW-foto's veel kunt oprekken. Als je niet wilt nabewerken en gewoon straight out of camera wilt schieten, dan zit je bij Fuji in ieder geval qua kleuren wel goed. Fuji's produceren hele aangename, kleurrijke (maar niet overdreven) JPG foto's. Die X-S10 wat je al zelf gevonden hebt is dan een perfecte start: goeie sensor mét stabilisatie, de 4K mogelijkheid voor je vrouw voor filmpjes, burstshots, en een redelijk goeie autofocus.

De gedachten van anderen om met wat goedkopers te beginnen kan ik doorgaans begrijpen. Zo ben je niet al te veel geld kwijt om überhaupt erachter te komen of het wat voor je is. Toch ben ik zelf anders van mening; vaak kan dat stapje extra functionaliteit juist het plezier van een body en het fotograferen vergroten. Als je een sensorstabilisatie hebt, heb je ook als beginner doorgaans een hogere rate aan (acceptabel) scherpe foto's dan wanneer je dat niet hebt.
Wanneer je een hele goeie autofocus hebt, heeft dat hetzelfde effect op je keeper-rate en wanneer apparatuur gewoon net effe wat sneller/beter meewerkt, kan dat je plezier als beginner enorm vergroten; het neemt gewoon bepaalde zaken weg waar je je dan niet druk om hoeft te maken. Naast stabilisatie en autofocus-accuraatheid is ISO performance en het hebben van auto-iso is ook zo'n voorbeeld. Kan een kwestie zijn van 1x instellen, en geen zorgen meer om maken, zodat jij je meer kunt richten op fotograferen. Gaande weg kom je vanzelf toch wel in aanraking met al die zaken en dan wil je er toch wel meer van weten. Dat kan dan, zonder dat je al een hele reis erop hebt zitten van vragen waarom x of y niet werkt of hoé het werkt.

Dus wat mij betreft is het goed verdiepen in de materie niet altijd noodzakelijk, het ligt er maar aan wat je wilt en hoe je informatie tot je neemt. Vaak is het "gewoon gaan doen", al dan niet samen met iemand die er verstand van heeft, ook een goeie stok achter de deur om gewoon te beginnen.
Je wilt duidelijk meer met fotografie en aan je startpost te zien ben je toch enigszins bekend met fotografietermen e.d. Dus ik zou zeggen dat die x-s10 een erg goed startpunt is, afgezien dat het uiteraard altijd goedkoper (maar ook duurder) kan.

Dan moeten we het nog over lenzen hebben :)
"Portretten, landschappen en vakantiefoto's" -> hier hoor ik dan wel beetje standaard bereik lens. Beetje groothoek, beetje inzoomen?
Volgens mij zit het qua lensassortiment wel goed, maar fuji heeft zeker niet zo'n assortiment als bijvoorbeeld Sony. Zo'n Fuji 18-55/2.8-4 is een bovengemiddelde kitlens die je zou kunnen proberen. Ik weet even niet uit mijn hoofd of Tamron of Sigma betere alternatieven hebben...

Overigens, een Sony A6500/A6600 heeft ook stabilisatie+snelle accurate autofocus en is ook compact. Plus, je hebt dan toegang tot een iets groter lensassortiment. Dus dit kan ook nog een optie zijn.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-05 11:55
Ik mis nog even het waarom.

Misschien een beetje vreemd advies, maar begin met je mobieltje (mits "goed") en kijk eerst even waar je tegenaan loopt en of je "gevoel" hebt bij en voor fotografie en waar je nu tekort schiet. Dat kan al een boel zeggen over de vraag of en waar je op moet letten bij een "echte" camera.

Een advies voor een "echte" camera is nauwelijks te geven want vrijwel iedereen hier zal vanuit een persoonlijke ervaring advies geven en dat komt zelden precies overeen met jouw behoefte of wensen. Meestal krijg je advies op basis van de camera of het merk van de "adviseur". In de winkels speelt overigens vaak hetzelfde waarbij de marge op het merk of het op voorraad hebben nogal eens het advies kleurt.

Er bestaan vrijwel geen slechte camera's maar iedere gek gebruikt ze anders en dus heb je goede en slechte gebruikers ervan. Je in een stukje speelgoed verdiepen bepaalt dus in hoge mate het succes.

De objectieven zijn overigens vaak belangrijker dan de camera's aangezien je die veel langer kunt gebruiken en ze de "echte" ogen zijn.

Niet blindstaren op megapixels, sensorformaat, snelheid van de AF of dynamisch bereik en dergelijke, dat zijn zelden de beperkende factoren. Bedieningsgemak en intuïtieve eigenschappen bepalen veel meer je geluksgevoel en je snelheid.

Een perfecte foto van "nix" haalt het niet bij een geweldige foto die technisch niet helemaal "optimaal" is.

Ga naar een goed geoutilleerde winkel die veel modellen echt op voorraad heeft en die je mag aanraken en kijk welke voor jou het beste bekt en het meest natuurlijke aanvoelt. Je hebt niets aan een model dat ontzettend veel kan (wat je zelden of nooit gebruikt), maar waar je een wetenschappelijke opleiding voor nodig hebt om er ook maar 1 foto mee te maken.

Even op je initiële idee van de S10: een hele leuke camera met een goede beeldkwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-05 10:42

DirtyBird

Praktiserend denker

Wat betreft de battterijduur; die is beduidend minder bij systeemcamera's ten opzichte van dslr, maar ik zou toch echt systeem adviseren, omdat dat een hoop andere voordelen biedt tov dslr.

Verdere tips; hou in je budget rekening met accessoires: tasje, extra accu, fatsoenlijke sd kaart (geen goedkope prut gebruiken).

Ik zou je adviseren je lenzen tweedehands te kopen. In het begin weet je echt niet wat je wilt en wat bij je stijl past. Op tweedehands lenzen verlies je dan nauwelijks geld.

Ik ken de fuji niet, maar de evf is m.i. een van de belangrijkste zaken voor een goede ervaring. Koop er bij voorkeur een een verversingssnelheid van 120Hz of meer.

Edit: obv de specsheet ziet de fuji er prima uit! Evf is 100fps, geen 120, maar hoeft geen dealbreaker te zijn als de rest wel heel goed is denk ik.

Kijk vooral reviews en ervaringen op youtube. Die geven vaak wel een goed beeld vind ik.

[ Voor 15% gewijzigd door DirtyBird op 03-10-2023 22:08 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Begin met een goedkope 2e hands camera met een redelijke lens. Hoeft maar een paar honderd te kosten of nog beter leen/ huur eens een weekend een camera ga daarmee aan de slag. Leer eerst eens kijken door een camera en een beeld te bepalen. Lees je in, kijk naar foto's, waarom is die ene wel mooi en die ander niet?
Kortom verdiep je in de materie, want de camera maakt de foto niet, dat doe jij. Verwacht niet dat je meteen diezelfde maakt als iemand die er al tig jaar mee bezig is.
Mooiste is om met iemand met ervaring eropuit te trekken en het resultaat te bespreken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Wat ik mis @LostInNight : ik kan niet helemaal uit je startpost opmaken hoe je denkt over nabewerking? Dat is wel een cruciaal vraagstuk aangezien mensen vaak denken "met dure equipment komt een foto er precies zo/beter uit als met een iPhone". Vergeet niet dat smartphones al postprocessing doen nog voordat jij em op je schermpje ziet. Denk hierbij aan sharpening, over/onderbelichting tegen gaan e.d.

Afhankelijk van wat je wilt, is nabewerking zeker 50% van het werk, omdat je met RAW-foto's veel kunt oprekken. Als je niet wilt nabewerken en gewoon straight out of camera wilt schieten, dan zit je bij Fuji in ieder geval qua kleuren wel goed. Fuji's produceren hele aangename, kleurrijke (maar niet overdreven) JPG foto's. Die X-S10 wat je al zelf gevonden hebt is dan een perfecte start: goeie sensor mét stabilisatie, de 4K mogelijkheid voor je vrouw voor filmpjes, burstshots, en een redelijk goeie autofocus.

De gedachten van anderen om met wat goedkopers te beginnen kan ik doorgaans begrijpen. Zo ben je niet al te veel geld kwijt om überhaupt erachter te komen of het wat voor je is. Toch ben ik zelf anders van mening; vaak kan dat stapje extra functionaliteit juist het plezier van een body en het fotograferen vergroten. Als je een sensorstabilisatie hebt, heb je ook als beginner doorgaans een hogere rate aan (acceptabel) scherpe foto's dan wanneer je dat niet hebt.
Wanneer je een hele goeie autofocus hebt, heeft dat hetzelfde effect op je keeper-rate en wanneer apparatuur gewoon net effe wat sneller/beter meewerkt, kan dat je plezier als beginner enorm vergroten; het neemt gewoon bepaalde zaken weg waar je je dan niet druk om hoeft te maken. Naast stabilisatie en autofocus-accuraatheid is ISO performance en het hebben van auto-iso is ook zo'n voorbeeld. Kan een kwestie zijn van 1x instellen, en geen zorgen meer om maken, zodat jij je meer kunt richten op fotograferen. Gaande weg kom je vanzelf toch wel in aanraking met al die zaken en dan wil je er toch wel meer van weten. Dat kan dan, zonder dat je al een hele reis erop hebt zitten van vragen waarom x of y niet werkt of hoé het werkt.

Dus wat mij betreft is het goed verdiepen in de materie niet altijd noodzakelijk, het ligt er maar aan wat je wilt en hoe je informatie tot je neemt. Vaak is het "gewoon gaan doen", al dan niet samen met iemand die er verstand van heeft, ook een goeie stok achter de deur om gewoon te beginnen.
Je wilt duidelijk meer met fotografie en aan je startpost te zien ben je toch enigszins bekend met fotografietermen e.d. Dus ik zou zeggen dat die x-s10 een erg goed startpunt is, afgezien dat het uiteraard altijd goedkoper (maar ook duurder) kan.

"Portretten, landschappen en vakantiefoto's" -> hier hoor ik dan wel beetje standaard bereik lens. Beetje groothoek, beetje inzoomen?
Volgens mij zit het qua lensassortiment wel goed, maar fuji heeft zeker niet zo'n assortiment als bijvoorbeeld Sony. Zo'n Fuji 18-55/2.8-4 is een bovengemiddelde kitlens die je zou kunnen proberen. Ik weet even niet uit mijn hoofd of Tamron of Sigma betere alternatieven hebben...

Overigens, een Sony A6500/A6600 heeft ook stabilisatie+snelle accurate autofocus en is ook compact. Plus, je hebt dan toegang tot een iets groter lensassortiment. Dus dit kan ook nog een optie zijn.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:44
Deathchant schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:28:
Deze camera/lens combinatie is erg mooi: https://www.cameraland.nl...sigma-18-50mm-f-2-8-dc-dn

Panasonic GX9 / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:55
EOS R50 body met de 18-150 lens. Top set voor beginners en zelfs voor gevorderden nog wel leuk en prijs-technisch erg interessant. Foto cursus erbij en je kan prachtige foto’s maken 👍

[ Voor 82% gewijzigd door Johan Bogle op 09-10-2023 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:55
R10 is net nog een slagje beter en heeft een leuke kit met die lens:

https://www.cameranu.nl/n...18-150mm-f-3-5-6-3-is-stm

Als je student bent of er 1 kent is deze voor 1289 voor jou.

Zit je voorlopig goed en koop je op termijn nog wat leuke prime lenzen erbij die lichtgevoelliger zijn (de 35 en 50mm)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-05 10:42

DirtyBird

Praktiserend denker

Canon maakt mooi spul, maar de RF mount is vrij duur en ze laten (nog) geen third parties toe om lenzen te maken. Dit betekent dat het aanbod beperkter is en dat wat er is geen directe concurrentie kent zoals dat op andere mounts wel het geval is.
Niet noodzakelijk een probleem, want canon-glas is ook van zeer goede kwaliteit, maar wel een goed voorbeeld van waarom je niet alleen moet blindstaren op de camera, maar ook vooruit moet kijken naar het lenzenaanbod waar je nu en in de toekomst mee te maken hebt.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:27
Denk aan omvang en gewicht. Ik gebruik Olympus om die reden. Een camera die te groot is om mee te nemen blijft thuis.
Verwisselbare lenzen zijn wel een voordeel boven smartfoons. Want telefoons zijn al goed en worden snel beter.
Qua verhouding: Als je 500-600 aan een camera uitgeeft en de rest aan lenzen heb je een erg sterk systeem. Beter dan wanneer je 1200 aan een camera spendeert en de kitlens het sluitstuk van de begroting is.

Denk tweedehands. Dan kan er met je budget véél meer. Alles van de laatste 6 jaar is gewoon prima en het nieuwste van het nieuwste zit echt niet in je budget. Ja, een instapper met een budget kitlens waar ze mogelijk nog beeldstabilisatie hebben weggelaten. Maar voor minder geld koop je een professionele camera van 5 jaar geleden, met die beeldstabilisatie. Met geld over voor leuke lenzen.

Neem er voor 100 euro een beginnerscursus bij. Goeie investering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-05 04:52
Dank allen voor jullie gedachten en adviezen. Ik waardeer de uitgebreide antwoorden zeer. Op basis van jullie berichten heb ik een keus kunnen maken en heb ik gekozen om de Canon EOS R10 aan te schaffen. Inmiddels al een paar dagen verder met deze camera en totaal geen spijt van deze keus.

Nu ook wat foto's verder, welke ik ook heb nabewerkt in Lightroom. Het is echt een flink verschil vergeleken met mijn S21 Ultra. Ik ben overigens ook zeer tevreden met het formaat en gewicht van de camera.

[ Voor 8% gewijzigd door LostInNight op 11-10-2023 21:59 ]

Pagina: 1