Webwinkel weigert terugbetaling (BE)

Pagina: 1
Acties:
  • 2.881 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22-04 06:58
Hallo

Enkele maanden terug heb ik een artikel gekocht in deze winkel om en nabij 500 euro. Na oplopend levertermijn, heb ik de winkel al enkele maanden geleden gevraagd mijn bestelling te annuleren en mij het betaald bedrag van 500 euro terug over te maken. Na herhaaldelijk aanmanen tot deze terugbetaling, staat er nog steeds geen geld op mijn rekening.

De webwinkel antwoord sporadisch op mail met korte antwoorden als "we hebben dit doorgegeven aan de verantwoordelijke dienst", en is telefonisch niet bereikbaar. Ze hebben een fysieke locatie in Belgie, maar dat zou enkel een transport luik zijn, geen winkel.

Ik heb reeds een klacht ingediend op verschillende platformen als onderstaande, maar heb indruk dat deze ook gewoon wat mails sturen naar de winkel, maar voor de rest weinig daadkracht kunnen bieden.
https://www.ombudsmanvoordehandel.be/nl
https://www.test-aankoop.be/klagen

De bank kon mij ook niet helpen (geen verzekering tegen internet aankopen).

Normaal ben ik vrij zorgvuldig met het uitkiezen van de winkel waar ik bij shop, maar helaas heb ik hier gemist dat internet vol staat van negatieve reacties over deze webwinkel.
*knip* Winkel reviews weggehaald.

Is het enige wat mij nog rest om legale stappen te ondernemen? Is dit nuttig voor een bedrag van 500 euro?

[ Voor 12% gewijzigd door Yorinn op 03-10-2023 08:55 . Reden: Links naar reviews winkel verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-05 16:02
Heb je ook de link die bij ze in de footer staat al geprobeerd? Daar verwijzen ze naar een online klachtenformulier van Europa.eu: https://ec.europa.eu/cons...in/?event=main.home2.show

Chookity-pok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SoulShot
Bedankt, die had ik al eens gezien maar geskipt. Reikt na invullen enkel wat tools aan. Ik kan dat Belgisch ODR contactpunt wel eens proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrrmilWWbQl9diJFYF-TKoI2h74=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FKKbjZo68iW6uqhL4IlM89Yc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:22
Heb je een rechtsbijstandverzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:21
Heb je met creditcard betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
SoulShot schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:35:
Is het enige wat mij nog rest om legale stappen te ondernemen? Is dit nuttig voor een bedrag van 500 euro?
In Belgie: neen.
De kosten van je advocaat zullen hoger oplopen dan de 500 euro en dan nog heb je na een vonnis geen zekerheid op je 500euro.Worst case moet je er nog met een gerechtsdeurwaarder achteraan...

Je kan alleen blijven de druk opvoeren bij de webwinkel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-05 10:57
Je kan toch vrij simpel een zaak aanspannen bij de kantonrechter? Zelf een brief schrijven daarvoor is niet heel ingewikkeld en als je je bewijs aanlevert win je 100% zeker. Met die uitspraak kan je dan weer naar een incassobedrijf. Ja, er zijn wel wat kosten, maar die haal je er wel weer uit. Ik zou het bedrijf zeker niet dat geld gunnen

IANAL maar het lijkt me dat je begint met het sturen van een aangetekende brief met een ingebrekestelling. Hierbij sommeer je de tegenpartij het bedrag terug te storten. Als daar niet op gereageerd wordt kan je een dagvaarding sturen. Hier kan je in ieder geval gratis advies inwinnen:

https://www.vlaanderen.be...r-juridische-bijstand-cjb

https://www.advocaat.be/n...stand/eerstelijnsbijstand

Waar moet een ingebrekestelling aan voldoen:

https://graydon.be/nl/res...-die-niet-mogen-ontbreken

[ Voor 13% gewijzigd door elhopo op 03-10-2023 10:30 ]

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Lt.Mitchell schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:08:
[...]

In Belgie: neen.
De kosten van je advocaat zullen hoger oplopen dan de 500 euro en dan nog heb je na een vonnis geen zekerheid op je 500euro.Worst case moet je er nog met een gerechtsdeurwaarder achteraan...

Je kan alleen blijven de druk opvoeren bij de webwinkel
Maar als @SoulShot in Nederland woont mag het mogelijk ook gewoon in Nederland, dan krijg je daar keurig je uitspraak e.d.

Overigens zou het België ook wel voordeliger moeten kunnen vermoed ik. EU breed moet iedereen voordelig toegang kunnen krijgen tot de rechtsspraak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-04 11:20
elhopo schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:26:
Je kan toch vrij simpel een zaak aanspannen bij de kantonrechter? Zelf een brief schrijven daarvoor is niet heel ingewikkeld en als je je bewijs aanlevert win je 100% zeker. Met die uitspraak kan je dan weer naar een incassobedrijf. Ja, er zijn wel wat kosten, maar die haal je er wel weer uit. Ik zou het bedrijf zeker niet dat geld gunnen

IANAL maar het lijkt me dat je begint met het sturen van een aangetekende brief met een ingebrekestelling. Hierbij sommeer je de tegenpartij het bedrag terug te storten. Als daar niet op gereageerd wordt kan je een dagvaarding sturen. Hier kan je in ieder geval gratis advies inwinnen:

Graag wil ik toevoegen is dat je dan wel alles zelf moet doen en geen betaalde hulp moet inschakelen. Heb al meerdere keren meegemaakt dat er eigen kosten forfeit uitgesproken wordt en dan moet ieder zijn eigen kosten betalen. voor een factuur/bedrag onder de 1000 is dat dus een negatief eindsaldo.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
mfkne schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:02:
Heb je met creditcard betaald?
Nee, was een overschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
elhopo schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:26:

aangetekende brief had ik ook als volgende stap klaarstaan, om verder druk op te voeren. Ik zie immers in de reviews hier en daar dat mensen toch hun geld terugkrijgen, al lijken de meeste te zeggen van niet.

Bedankt voor de extra links, ik bekijk het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
TheGhostInc schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:28:
[...]

Maar als @SoulShot in Nederland woont mag het mogelijk ook gewoon in Nederland, dan krijg je daar keurig je uitspraak e.d.

Overigens zou het België ook wel voordeliger moeten kunnen vermoed ik. EU breed moet iedereen voordelig toegang kunnen krijgen tot de rechtsspraak.
Ik ben woonachtig in BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:32

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Edit: ik kon m'n bericht niet posten omdat ik even geen internet had, maar praktisch hetzelfde antwoord/sterk eens met onderstaande:
En ja, je moet dan alles zelf doen (met hulp van Tweakers?).

Maar als je een beetje een dossier vormt met een tijdlijn en bewijzen van de communicatie, moet een rechter toch simpel kunnen beoordelen dat:
- Besteld
- Niets verzonden
- Annulering gevraagd
- Bericht gekregen dat er terugbetaald zou gaan worden
- Geen terugbetaling
- Verzoek voor terugbetaling
- Geen terugbetaling
- Ingebrekestelling
- Geen terugbetaling

Dat lijkt mij voor de rechter een simpele uitspraak?

[ Voor 78% gewijzigd door Accretion op 03-10-2023 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SoulShot
Accretion schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:41:
Edit: ik kon m'n bericht niet posten omdat ik even geen internet had, maar praktisch hetzelfde antwoord/sterk eens met onderstaande:

[...]

En ja, je moet dan alles zelf doen (met hulp van Tweakers?).

Maar als je een beetje een dossier vormt met een tijdlijn en bewijzen van de communicatie, moet een rechter toch simpel kunnen beoordelen dat:
- Besteld
- Niets verzonden
- Annulering gevraagd
- Geen terugbetaling
- Verzoek voor terugbetaling
- Geen terugbetaling
- Ingebrekestelling
- Geen terugbetaling

Dat lijkt mij voor de rechter een simpele uitspraak?
Ja, die tijdslijn heb ik al eens gemaakt voor de klachtendiensten die ik hierboven aangaf. Allemaal traceerbaar via email.

Ik heb de links hierboven bekeken ondertussen. Ik kan gratis advocaten advies bekomen bij mij in de buurt. De ingebrekestelling brief kan ik ook opstellen.

Ik ben er ondertussen ook achter dat kantonrechter in BE vrederechter heet. Daar is kort met de bank ook even over gebabbeld toen we dit bespraken. De bank bediende, die over fraude ging, zei dat de vrederechter hier niet in tussenkwam zonder veel extra uitleg. Mogelijk is de bank bediende ook onjuist hierin natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:39

Yucon

*broem*

TheGhostInc schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:28:
[...]

ondanks dat het voor TS niet van toepassing is toch even een linkje toegevoegd. Ik kende de hele regeling niet, dus dank voor de hint. Ik denk dat het voor de meeste tweakers zal gelden terwijl dit toch wel heel erg nuttig is om te weten: https://europa.eu/youreur...egal-actions/index_nl.htm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Draait de webwinkel vanuit Nederland? In dat geval kun je een Europese Procedure voor Geringe Vorderingen voeren, ook al is er een filiaal in België, omdat de overeenkomst niet voortvloeit uit de activiteiten van het Belgische filiaal.
Als de webwinkel ook Belgisch is, moet je langs de vrederechter.
Yucon schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:38:
[...]

ondanks dat het voor TS niet van toepassing is toch even een linkje toegevoegd. Ik kende de hele regeling niet, dus dank voor de hint. Ik denk dat het voor de meeste tweakers zal gelden terwijl dit toch wel heel erg nuttig is om te weten: https://europa.eu/youreur...egal-actions/index_nl.htm
Toevallig heb ik gisteren zo'n zaak geschikt, hier staan de processtukken die laten zien hoe je zo'n zaak voert

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
fopjurist schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:17:
Draait de webwinkel vanuit Nederland? In dat geval kun je een Europese Procedure voor Geringe Vorderingen voeren, ook al is er een filiaal in België, omdat de overeenkomst niet voortvloeit uit de activiteiten van het Belgische filiaal.
Als de webwinkel ook Belgisch is, moet je langs de vrederechter.

[...]

Toevallig heb ik gisteren zo'n zaak geschikt, hier staan de processtukken die laten zien hoe je zo'n zaak voert
Nee, ik heb als Belg gekocht in een Belgische winkel met zetel in Belgie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
Je kan langsgaan langs het vredegerecht.
Daar zijn mensen (denk via de griffie) aanwezig die jou kunnen zeggen wat jouw rechten zijn.
Ze zullen niet oordelen (dat mogen ze niet), maar kunnen wel zeggen wat je kan en mag doen om je gelijk proberen te halen.
Dit is gratis en vrijblijvend.

[ Voor 3% gewijzigd door cadsite op 03-10-2023 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
SoulShot schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:00:
[...]
Nee, ik heb als Belg gekocht in een Belgische winkel met zetel in Belgie.
Tot nu toe lag de nadruk in de reacties vooral op procesrecht, maar het kan ook nuttig zijn om na te gaan wat de privaatrechtelijke grondslag is voor je vordering.

Hoewel ik van Belgisch recht een stuk minder weet dan van Nederlands recht, valt er waarschijnlijk toch wat van te zeggen. Dat komt omdat consumentenrecht in de EU grotendeels is 'geharmoniseerd'. Dat wil zeggen: elke lidstaat moet in eigen nationaal recht de noodzakelijke aanpassingen hebben gedaan om te voldoen aan diverse EU 'richtlijnen'. Een 'richtlijn' klinkt vrijblijvend, maar is doorgaans dwingende regelgeving voor lidstaten opgelegd door de lidstaten zelf (de EU).

Je hebt een bestelling gedaan bij een webshop. Daarmee betreft dit dus een overeenkomst op afstand en daarop is onder andere EU richtlijn 2011/83 van toepassing. Daarin staat o.a. geregeld dat een consument een overeenkomst op afstand kan 'herroepen'. Dat kan ook voordat de bestelde zaak is afgeleverd. Dat volgt o.a. uit onderstaande zin in overweging 40 op pagina 6 van de richtlijn:
Bij verkoopovereenkomsten dient de herroepingstermijn te verstrijken 14 dagen na de dag waarop de consument of een door hem aangewezen derde partij, die niet de vervoerder is, de goederen fysiek in bezit heeft gekregen.
Zie ook art. 9 lid 2 aanhef en onder (b). Je had nog niets ontvangen, dus kon de termijn voor herroeping ook nog niet verstreken zijn.

Waarom is dat relevant?

Uit dezelfde richtlijn volgt ook binnen welke termijn de verkoper een consument moet terugbetalen na herroeping. Namelijk binnen 14 dagen nadat de ondubbelzinnige verklaring van herroeping door de consument is ontvangen door de verkoper (zie art. 13 lid 1). Het is dan wel relevant dat de verkoper op de hoogte is dat het gaat om een herroeping, want jij gebruikt het woord 'annuleren'. Dat zal in de praktijk op hetzelfde neerkomen en de verkoper heeft het bericht van 'annulering' blijkbaar ook ontvangen en bevestigd.

Maar: je kunt als consument in principe niet een beroep doen op een EU richtlijn. De richtlijn bevat immers verplichtingen voor de lidstaten. Maar België heeft uiteraard de richtlijn wel omgezet in eigen nationaal recht. Zie onderstaande website en de hyperlink naar het Wetboek van economisch recht (WER) onderaan:

https://economie.fgov.be/...fstand/verkoop-op-afstand

Blijkbaar staat de termijn voor herroeping in art. VI.47 § 2 en onder 2° WER. Je kon en kunt dus herroepen. Zie echter ook art. VI.49 WER waaruit volgt dat het wel moet gaan om een ondubbelzinnige verklaring waarin je verklaart de overeenkomst te herroepen. Ik kan niet goed beoordelen of het woord 'annuleren' als voldoende ondubbelzinnig wordt gezien door Belgische rechters, maar je kunt uiteraard altijd alsnog zo'n ondubbelzinnige verklaring afgeven.

Vervolgens volgt uit art. VI.50 § 1 WER dat de verkoper je onverwijld (dus zonder onnodige vertraging) maar uiterlijk binnen 14 dagen dient terug te betalen.

Het kan soms helpen om opnieuw een e-mail te sturen, maar dan met vrij formeel taalgebruik waarin expliciet naar de relevante artikelen in de WER wordt gewezen en de mogelijkheid om te procederen bij de vredesrechter indien de verkoper niet alsnog nakomt. Sommige verkopers kiezen er dan voor om snel te betalen omdat het duidelijk is dat ze waarschijnlijk gaan verliezen bij een rechtszaak.

Wil je hulp bij het schrijven van een e-mail waarin je zekerheidshalve (nogmaals) de koopovereenkomst ondubbelzinnig herroept en de verkoper wijst op de verplichtingen die volgen uit de WER? Je zult dan mogelijk zelf mijn Nederlands waar nodig moeten aanpassen naar wat jij denkt dat gebruikelijk is voor formele brieven in België. De kern van de boodschap is natuurlijk hetzelfde.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

En hou er dus rekening mee dat ik een stuk minder weet van Belgisch recht dan Nederlands recht, maar ik denk dat ik het wel goed heb kunnen onderbouwen met de bronnen die ik gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:28
Is er ondertussen wel geleverd? Of dat ook nog niet?

Anders zou je nog wkoa kunnen doen en pakket terugsturen (of bij de deur weigeren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-04 20:43
gewoon een aangetekende ingebrekestelling doen met een vaste termijn van 2 weken op, en de vermelding van verdere juridische stappen, en dat de kosten voor invordering bij niet tijdig betalen volledig voor hen zijn.

Na het verstrijken van de termijn direct regelen via het lokale vredegerecht. Afgaande op je omschrijving lijkt me dit een snelle eenvoudige zaak te zijn. Vredegerecht is ook zeer goedkoop. En misschien ook eens langs een advocaat gaan dan, eerste info is gratis en voor hen zijn dit ook eenvoudige zaken om snel iets te verdienen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Er is niets geleverd.

Toevallig vandaag een reactie gekregen van de handelaar via de ombudsdienst die ik hierboven ook aanhaalde. Hier was gisteren de termijn voor een reactie van de handelaar op mijn klacht verstreken (3 weken), en werd gisteren een reminder gestuurd alvorens een bemiddelaar zou worden aangesteld.

De handelaar verklaart het geld vandaag te hebben overgeschreven. Nog afwachten of het effectief aankomt. De handelaar heeft immers in Augustus ook al eens verklaard dat hij geld zou hebben overgemaakt, maar er is toen niets op de rekening verschenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SoulShot
Ik heb ondertussen het bedrag terug ontvangen. Bedankt om hierbij te helpen. Het is toch schrijnend dat deze webwinkel zo kan voortbestaan. Internet staat bol van negatieve recensies over dit bedrijf. Hierbij mijn samenvatting nog eens:

05/03 bestelling
16/03 vraag waar bestelling blijft
21/04 vraag waar bestelling blijft
07/06 vraag waar bestelling blijft
03/07 vraag waar bestelling blijft
08/07 vraag annulering
10/07 nogmaals bevestiging vraag annulering
04/08 vraag naar terugbetaling
20/08 vraag naar terugbetaling
02/09 vraag naar terugbetaling
13/09 klacht test-aankoop en ombudsmanvoordehandel
04/10 terugbetaling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pien009
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 03-03 12:29
*knip* Vragen naar de naam van de winkel is niet de bedoeling op Tweakers.

[ Voor 82% gewijzigd door Yorinn op 13-03-2024 16:33 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.