Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:15
Ik draai een set-up met Proxmox VE 8.04 en daarop de laatste versie van OPNSense.
  • Een Intel NIC heb ik via passthrough doorgezet, en gebruik ik als WAN-nic.
  • Voor de LAN-kant gebruik ik een bridge NIC, als zodanig doorgezet naar OPNsense. VLAN-aware. multiqeue=8. Verder geen VLAN-tag.
  • Ik heb een aantal VLANs (o.a. voor IoT en Guest) die ik en OPNsense heb ingesteld. Verder niet in proxmox, dat functioneert prima.
  • Op de proxmox-host draaien nog een paar andere containers (Pihole, debian met een enkele docker, Home-assistant).
Het probleem dat zich voordoet is het volgende:
Hoewel de download snelheid lang rond de 940 mbit zat, komt deze nu niet verder dan ong. 150 mbit. De upload snelheid is netjes rond de 940 mbit. Ligt niet aan de speedtest/device, probeer dit vanaf een bekabelde laptop, en bijv. speedtest-cli.

CPU en memory loads van OPNSense/Proxmox zijn allemaal laag, dat lijkt de bottleneck niet.

Ik heb al veel geprobeerd te debuggen, maar kom niet verder. Een restart leek eerder te helpen, maar nu ook niet meer. IPS staat uit.

Hoe kan ik dit probleem verder tackelen/debuggen?
Heb ik wellicht proxmox niet handig ingericht?
Ik vermoedde eerst een probleem op de TP_link switches, maar dan zou de upload niet zo goed zijn lijkt me.

Hypervisor is als volgt opgebouwd:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock N100M€ 123,04€ 123,04
1BehuizingenInter-Tech S-301€ 34,49€ 34,49
1NetwerkadaptersIntel Ethernet Server Adapter I210-T1€ 47,09€ 47,09
1Beveiliging en antivirusOPNsense€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT16G4DFRA32A€ 29,39€ 29,39
1VoedingenMini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit€ 78,35€ 78,35
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 500GB€ 33,53€ 33,53
1Solid state drivesSilicon Power P34A60 256GB€ 20,99€ 20,99
Totaal€ 366,88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:15
Ik ben er inmiddels achter dat na een restart van de proxmox-host het probleem zich voordoet. Als ik vervolgens in OPNSense 1 a 2 keer "VLAN Hardware Filtering" op Enabled en daarna weer op Disabled (default) zet; het probleem zich oplost.

Ik begrijp er nog steeds weinig van hoe dit kan. Wellicht toch ergens een probleem met de onboard Realtek NIC i.c.m. virtualisatie.