Reparatietermijn videokaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop34
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:02
Hi Tweakers,

Op 25 november 2022 heb ik een Asrock Radeon RX 6900 XT Phantom Gaming videokaart gekocht bij een webshop.
Ik merkte in augustus dat de temperaturen steeds hoger opliepen. Bij Baldurs Gate 3 had ik een hotspot temp rond de 110 graden en de kaart zelf ook soms tussen de 100-110. Met logischerwijs het gevolg dat mijn pc ervan uitviel.
Ik heb een reparatieverzoek ingediend, waarna ik hem kon opsturen. Na een vertraging vanwege het serienummer hebben zij de kaart doorgestuurd naar de fabrikant. Al met al was ik de kaart een maand kwijt en heb ik vorige week maandag uiteindelijk een nieuwe kaart gekregen.

Helaas heb ik nu al hetzelfde probleem: de hotspot temperatuur schiet gelijk naar 110 graden en opnieuw viel mijn pc uit tijdens het gamen. Ik heb weer contact opgenomen met de webshop. De medewerker gaf via de mail ook aan dat het internet vol staat met temperatuur issues bij deze kaart. Zij geven me twee opties:
  • Opnieuw een RMA verzoek bij de fabrikant (15 werkdagen verwerkingstijd)
  • Credit verzoek indienen bij de fabrikant (kan 'makkelijk een maand duren' volgens de medewerker).
Ik baal er behoorlijk van. Wat zouden jullie adviseren? Ik zit niet graag nog minstens een maand zonder videokaart. Bij een nieuw reparatieverzoek bestaat de kans dat ik opnieuw zo'n slecht functionerende kaart krijg na een maand. Bij een creditverzoek is het maar de vraag of dit wordt goedgekeurd én of ik dan nog het volledige bedrag terug krijg. Ik zou dolgraag de koop ontbinden omdat het gewoon geen deugdelijk product is en omdat ik vind dat ze het niet binnen een redelijke termijn oplossen, maar ik hoor graag jullie mening.

[ Voor 0% gewijzigd door Joop34 op 02-10-2023 20:36 . Reden: Naam webshop weggehaald ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-10 19:10
Als de medewerker het aangeeft is het vrij simpel. Vervangen zou je nog kunnen overwegen(al strikt genomen moet het het zelfde product zijn wat niets oplost). Of de koop ontbinden en jij je geld terug en zij de kaart. En dan een andere betere kaart kopen.

Of de fabrikant wel of niet meewerkt is niet jou probleem maar die van de winkel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Mijn advies is wat je zelf al zegt: de koop ontbinden omdat de verkoper het niet binnen een redelijke termijn oplost. Je bent de kaart net een maand kwijt geweest en moet hem nu weer minimaal 3 weken missen, terwijl de verkoper niet zeker weet of het probleem daarmee wordt verholpen.

Je stuurt de verkoper een mailtje dat het allemaal te lang duurt, dat het er niet op lijkt dat de verkoper een deugdelijke kaart kan leveren, dat je de koop ontbindt, dat je uiterlijk op 13 oktober 2023 een bedrag van x euro op rekeningnummer y wilt hebben, en dat je graag hoort of en hoe hij de kaart terug wil ontvangen (voor zijn rekening/risico). Als de verkoper niet tijdig betaalt dan start je een proces.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joop34
Bedankt voor het advies! Ik heb gisteravond gemaild dat ik de koop wil ontbinden. Normaal gesproken reageren ze binnen een dag, maar vandaag blijkbaar niet. Ik wacht het even af en zal jullie op de hoogte houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop34
De webshop wil er niet in mee gaan.

Dit is het laatste mailtje dat ik heb gestuurd (maandagavond 2 oktober)
Beste -,
Bedankt voor je antwoord. Ik vind dit echter geen oplossing. De videokaart is al een keer ter reparatie opgestuurd waardoor ik hem een maand kwijt was, en nu zou ik hem weer minimaal 3 weken missen. Dat vind ik te lang duren. Daarbij lijkt het er niet op dat jullie een deugdelijke kaart kunnen leveren, zeker gezien je zelf aangeeft dat het internet vol staat met dit issue.

Ik ontbind daarom de koop. Daarom verzoek ik dat jullie uiterlijk vrijdag 13 oktober het aankoopbedrag van €699,00 op rekeningnummer xxx teruggestort hebben. Daarnaast hoor ik graag hoe ik de videokaart het beste retour kan sturen.
Daarop heb ik nu net dit antwoord gekregen:
Beste-,

Hartelijk dank voor je mail.

​Zoals eerder vermeld zal de kaart alleen gecrediteerd gaan worden als de kaart door de fabrikant gecrediteerd wordt. Wij zullen een creditclaim starten bij ASRock.
Je kunt de videokaart het beste via een nieuwe RMA retour naar ons sturen. Alles over het aanvragen van een retour vind je op: [algemene retourpagina webshop].

Ervan uitgaande je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Hoe raden jullie aan verder te gaan? De webshop gaat totaal niet in op het feit dat ik de koop wil ontbinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Dan lijkt het mij tijd om een dagvaarding uit te brengen met behulp van @fopjurist(stuur hem een DM anders ziet Tweakers het adverteren van zijn diensten ondanks dat wat ik gehoord heb gratis is puur doet om te helpen). En vanuit daar zullen ze of schrikken en alsnog ontbinden Inc kosten uitbrengen dagvaarding of ze gaan er met gestrekt been in en mogen jullie(winkel en jij) beide je zegje doen bij een rechter en die zal dan oordelen hoe of wat.

Ik geloof(maar weet het niet 100% zeker) dat je niet hoeft te wachten tot 14 October om over te gaan tot dagvaarding omdat ze al aangaven niet over te gaan betaling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:10
loki504 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:00:
Ik geloof(maar weet het niet 100% zeker) dat je niet hoeft te wachten tot 14 October om over te gaan tot dagvaarding omdat ze al aangaven niet over te gaan betaling.
Dat is niet helemaal waar. Ze laten het afhangen van de fabrikant: ze hebben een creditclaim bij de fabrikant neergelegd en als die daar in meegaat (ipv opnieuw repareren) dan gaat de winkel geld terug geven. Ze hebben dus NIET aangegeven dat ze niet gaat betalen.

Zelf zou ik denk ik de kaart volgens hun instructies retourneren maar wel een bericht sturen dat je geen boodschap hebt aan wat de fabrikant doet: als de winkel geen deugdelijk produkt verkoopt, is het aan de winkel om geld terug te regelen. Hoe zij dat met de fabrikant regelen is niet jouw probleem.
Maar: ik ben zeker weten geen jurist. Wellicht dat er betere adviezen zijn dan de mijne.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
vanaalten schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:18:
[...]

Dat is niet helemaal waar. Ze laten het afhangen van de fabrikant: ze hebben een creditclaim bij de fabrikant neergelegd en als die daar in meegaat (ipv opnieuw repareren) dan gaat de winkel geld terug geven. Ze hebben dus NIET aangegeven dat ze niet gaat betalen.

Zelf zou ik denk ik de kaart volgens hun instructies retourneren maar wel een bericht sturen dat je geen boodschap hebt aan wat de fabrikant doet: als de winkel geen deugdelijk produkt verkoopt, is het aan de winkel om geld terug te regelen. Hoe zij dat met de fabrikant regelen is niet jouw probleem.
Maar: ik ben zeker weten geen jurist. Wellicht dat er betere adviezen zijn dan de mijne.
Je hebt alleen niets met de fabrikant te maken. En al helemaal niet om te ontbinden. En dat gaat ze zeker niet lukken voor de genoemde 13 oktober. En om nu weer de hele molen in te gaan kan ik begrijpen dat TS daar niet in mee wilt gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Je zal ze nog een keertje moeten mailen en aangeven wat @loki504 hierboven zegt... jij hebt als klant van de webshop in principe niets te maken met de fabrikant, webshop is verantwoordelijk en kan zich niet verschuilen achter het wel of niet crediteren vanuit de fabrikant, dat is hun probleem.

En ze hebben je blijkbaar ook al enigszins bevestigd dat ze met nogmaals omruilen niet veel vertrouwen hebben dat het daarmee is opgelost aangezien ze zelf ook op de hoogte blijken te zijn van de temperatuurproblemen met deze kaarten.

Kortom, gewoon voet bij stuk houden... gelijk hebben en gelijk krijgen is niet hetzelfde, maar mijn ervaring is dat wanneer je gewoon duidelijk blijft en ze op hun plichten als winkel wijst dat het vaak wel goed komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop34
Bij deze helaas weer een update. Ik heb na de reactie van afgelopen woensdag (zie hierboven) even de tijd genomen om een goede mail op te stellen, op basis van een voorbeeldbrief van de Consuwijzer. Dat heb ik vanochtend gedaan:
Op 25 november 2022 heb ik een Asrock Radeon RX 6900 XT Phantom Gaming videokaart gekocht voor €699,00. Helaas voldoet het product niet aan de verwachtingen die ik ervan mag hebben. Daarom laat ik met deze e-mail nogmaals weten dat ik de koopovereenkomst ontbind.

Wat is het probleem?

Ik merkte in augustus dat de temperaturen steeds hoger opliepen. Dermate hoog dat de kaart en de pc zich willekeurig uitschakelden tijdens het gebruik. Ik heb daarom een reparatieverzoek ingediend. Op 24 augustus 2023 is de videokaart bij jullie in ontvangst genomen. Daarna hebben jullie deze op 30 augustus aangemeld ter reparatie bij de fabrikant. Uiteindelijk heeft de fabrikant op 22 september 2023 een vervangende kaart naar mij gestuurd, welke ik op 25 september in ontvangst heb kunnen nemen.

Na installatie heb ik direct dezelfde problemen opnieuw ervaren. Ik heb dit op 28 september bij jullie gemeld. De reactie was dat ‘internet er inderdaad vol mee staat dat deze videokaarten een hoge hot-spot temperatuur hebben’. Voor een oplossing zou de videokaart opnieuw voor een RMA naar de fabrikant verstuurd moeten worden, of voor een creditclaim. Het eerstgenoemde zou nogmaals 15 werkdagen in beslag nemen met daarbij kans dat ik opnieuw een videokaart ontvang met hetzelfde probleem. De creditclaim kan volgens jullie ‘makkelijk een maand’ duren.

Het product is non-conform en het probleem kan door jullie niet binnen een redelijke termijn opgelost worden. Daarom heb ik de koopovereenkomst op 2 oktober ontbonden.

Hoe is dit wettelijk geregeld?

Volgens de wet heb ik als consument recht op een deugdelijk product. Als het product een gebrek heeft, bent u als verkoper verplicht om het product zonder kosten en binnen een redelijke termijn te repareren of te vervangen. Doet u dit niet of kunt u dat niet, dan heb ik het recht om de overeenkomst te ontbinden.

Na de ontbinding ben ik dan niet meer gebonden aan de overeenkomst. En ik heb recht op teruggave van het aankoopbedrag. Ik ben ook niet verplicht om een ander product of een tegoedbon te accepteren. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels. U kunt de regels nalezen op www.acm.nl/garantie.

Wat verwacht ik van u?

Ik vraag u vriendelijk om de aanschafprijs van €699,00 euro voor vrijdag 20 oktober terug te storten op mijn rekeningnummer: XXXX. Dit is een week later dan de datum in mijn e-mail van 2 oktober, waarmee ik jullie extra tijd geef om het bedrag terug te storten. Laat u mij weten hoe u het product retour wilt?

Biedt u geen oplossing?

Als u het aankoopbedrag niet wilt terugbetalen, dan meld ik dit bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. En mogelijk leg ik mijn klacht voor aan de Geschillencommissie of de rechter. Ik vertrouw erop dat het niet zo ver hoeft te komen. Ik ontvang graag binnen een week uw reactie per e-mail.

Met vriendelijke groet,
Hierop heb ik zojuist het volgende antwoord ontvangen:
Hartelijk dank voor je mail.

Wat vervelend dat jouw bestelde product niet voldoet aan jouw verwachtingen. Ik zie dat je reeds contact hebt gehad met onze collega's van de retourenafdeling. Zij hebben jou aangegeven dat we graag jouw videokaart willen repareren en/of vervangen door deze op te sturen naar de fabrikant.

Aangezien je het hier niet mee eens bent, wilde wij deze ter ​creditering aanbieden bij de fabrikant zodat wij jou bij eventuele goedkeuring kunnen voorzien van het aankoopbedrag. We willen je graag vragen om een retourvraag in te dienen zoals mijn collega eerder heeft gevraagd zodat wij alsnog je kunnen voorzien van een vervangend/gerepareerd product en anders het aankoopbedrag bij goedkeuring van de fabrikant.

Als je nog verdere vragen hebt, dan horen we het graag.
Ik denk dat ik het inderdaad dan maar bij de geschillencommissie moet neerleggen? Want de webshop blijft in herhaling op de creditclaim procedure van meer dan een maand wijzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:08

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Normaal ga ik wel mee met de in dit topic juridisch onderlegde personen, echter twijfel ik of het probleem daadwerkelijk bij de grafsisch kaarten ligt. Als twee identieke kaarten exact hetzelfde gedrag vertonen, dus een nieuwe vervangende kaart ook. De genoemde 110 graden zou voor en grafische kaart in eerste instantie geen probleem moeten zijn.

Graag zou ik de gegevens van het gehele systeem willen weten, om te kunnen beoordelen of het wel daadwerkelijk de grafische kaarten zijn die het probleem veroorzaken.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop34
_Dune_ schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:06:
Normaal ga ik wel mee met de in dit topic juridisch onderlegde personen, echter twijfel ik of het probleem daadwerkelijk bij de grafsisch kaarten ligt. Als twee identieke kaarten exact hetzelfde gedrag vertonen, dus een nieuwe vervangende kaart ook. De genoemde 110 graden zou voor en grafische kaart in eerste instantie geen probleem moeten zijn.

Graag zou ik de gegevens van het gehele systeem willen weten, om te kunnen beoordelen of het wel daadwerkelijk de grafische kaarten zijn die het probleem veroorzaken.
Snap ik! Bij deze het lijstje. Draait overigens op Windows 10.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 200,47€ 200,47
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Plus€ 114,-€ 114,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 6900 XT Phantom Gaming D 16G OC€ 1.029,-€ 1.029,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black TG Light Tint€ 127,23€ 127,23
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit)€ 43,63€ 43,63
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro SL CMH64GX4M4E3200C16W€ 171,95€ 171,95
1VoedingenMSI MPG A750GF€ 122,-€ 122,-
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 113,99€ 113,99
Totaal€ 1.922,27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GPU aangesloten met 3 losse PCIe kabels ?
Undervolten is nog een optie.

Geschillencommissie is vaak in voordeel van verkoper.
Als de verkoper geen conform goed kan leveren, sta je in je recht de overeenkomst te ontbinden. Je hebt een overeenkomst met de verkoper, niet met fabrikant. Jij als consument koper hoeft daar niet de dupe van te worden, hoe de verkoper zijn schade vergoed krijgt. Dit is weer zo’n staaltje consumentje pesten en alles afschuiven op fabrikant, verkoper doet zgn zijn best om het voor jou te bespoedigen…etc.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop34
Hackus schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:59:
GPU aangesloten met 3 losse PCIe kabels ?
Undervolten is nog een optie.
Ja, de GPU is aangesloten met 3 losse kabels. Dat is ook het beste, toch?
Ik zou inderdaad kunnen kijken naar undervolten. Maar zou dat wel zonde vinden, dat zou in principe niet nodig moeten zijn..
Geschillencommissie is vaak in voordeel van verkoper.
Als de verkoper geen conform goed kan leveren, sta je in je recht de overeenkomst te ontbinden. Je hebt een overeenkomst met de verkoper, niet met fabrikant. Jij als consument koper hoeft daar niet de dupe van te worden, hoe de verkoper zijn schade vergoed krijgt. Dit is weer zo’n staaltje consumentje pesten en alles afschuiven op fabrikant, verkoper doet zgn zijn best om het voor jou te bespoedigen…etc.
Ja, het is gewoon heel irritant dat ze niet ingaan op het feit dat ik de koop wil ontbinden en dat ze het via de fabrikant willen regelen. Dan lopen zij natuurlijk geen risico... Maar ja, mijn enige echte optie lijkt dan een dagvaardingsprocedure te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Undervolten is niet altijd minder presteren, maar dat wordt een hele andere discussie.
Gebeurt helaas steeds vaker dat een verkoper zo reageert, soms zelfs helemaal niet.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Ik zie een heethoofd van een processor met een grote luchtkoeler die vlak boven de 300W videokaart zit in een compacte behuizing.
Hoeveel fans zitten er in het systeem en hoe zijn die precies ingebouwd en aangesloten?

[ Voor 4% gewijzigd door PP_Sound op 07-10-2023 01:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop34
PP_Sound schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 01:52:
Ik zie een heethoofd van een processor met een grote luchtkoeler die vlak boven de 300W videokaart zit in een compacte behuizing.
Hoeveel fans zitten er in het systeem en hoe zijn die precies ingebouwd en aangesloten?
Er zitten twee intake fans aan de voorkant en 1 uit aan de achterkant met voldoende ruimte erachter.

Zou het helpen als ik test met een open zijkant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

PP_Sound schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 01:52:
Dat valt best mee, en zou niets met dit euvel te maken moeten hebben.
TS kan gewoon de temperaturen ervan uitlezen.

@Joop34 heb je hem in quiet bios of juist niet ?
Het is ook alleen bij 1 spel lees ik ?

[ Voor 9% gewijzigd door Hackus op 07-10-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Joop34 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:06:
[...]

Er zitten twee intake fans aan de voorkant en 1 uit aan de achterkant met voldoende ruimte erachter.

Zou het helpen als ik test met een open zijkant?
Met open zijkant zou ik zeker even testen, wanneer de temperaturen van de videokaart dan stuk lager blijven is er met een dichte kast te weinig airflow over en langs de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Hackus schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:40:
[...]

Dat valt niet mee, die luchtkoeler zit vlak boven de backplate van de videokaart en is er maar weinig ruimte tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop34
Hackus schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:40:
[...]

TS kan gewoon de temperaturen ervan uitlezen.

@Joop34 heb je hem in quiet bios of juist niet ?
Het is ook alleen bij 1 spel lees ik ?
Geen idee of hij in quiet bios staat. Ik zie geen optie in de bios settings staan in ieder geval. Waar kan ik dat controleren?
Ik heb het tot nu toe inderdaad alleen bij BG3 gehad, maar dat is ook het enige spel dat ik tot nu toe speelde dat ook echt iets van mijn videokaart vraagt. Ik zal morgen eens testen hoe de temperaturen zijn bij andere zwaardere games.
PP_Sound schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:44:
[...]

Met open zijkant zou ik zeker even testen, wanneer de temperaturen van de videokaart dan stuk lager blijven is er met een dichte kast te weinig airflow over en langs de videokaart.
Ik heb nu de kans gehad om even met een open zijkant BG3 te testen. De temperatuur begint bij ongeveer 95 graden, stijgt daarna langzaam door. Na 5-10 minuutjes is de max 108 geweest. De max met een dichte kast zat op 110-112 waarna hij uitviel. Ik probeer vanavond wat langer te testen met een open kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:08

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als ik deze reactie van een AMD moderator zo lees en lees dat de temperatuur ijbTS iets lager is met open case, vermoed ik dat het toch ligt aan matige of in ieder geval te weinig koeling.

Link: https://community.amd.com...-temp-question/m-p/528219

De kaart gaat inderdaad ingrijpen als de temperatuur boven de 110 graden komt, alles daar onder is prima. Die genoemde 95 graden zou mooi zijn als de kaart daar niet boven komt.

[ Voor 8% gewijzigd door _Dune_ op 07-10-2023 13:59 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathaspire
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:46
even ter vergelijk.. ik had een stock RX 6900XT (van AMD zelf), deze had zelfde probleem als bij TS.
case open, case dicht, extra fans, undervolten.. allemaal geen effect.

van zodra er ook maar enige load op de kaart kwam (bv. V rising, Rust, WoW, ...) werd de core temp van de kaart onmiddelijk 110°, kaart temp zelf hing rond de 90-100° meestal.

settings terugschroeven hielp enigsinds, maar voor die kaart mogen zulke spellen geen probleem zijn, zelfs niet op de hoogste settings..
helaas werd het probleem pas echt duidelijk toen de kaart 1 maand buiten garantie was..

heb nu een RTX 4070 zitten, en die blijft rustig rond de 40-50° bij de meeste spellen op ultra settings..

blijkt dus wel een probleem te zijn bij AMD gpu's..

ook vind ik de reactie van AMD (110° is geen probleem) dikke BS.. op 110 begint de kaart zichzelf te beschermen en terug te schroeven, dat is dus wel degelijk een probleem imo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop34
_Dune_ schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:58:
Als ik deze reactie van een AMD moderator zo lees en lees dat de temperatuur ijbTS iets lager is met open case, vermoed ik dat het toch ligt aan matige of in ieder geval te weinig koeling.

Link: https://community.amd.com...-temp-question/m-p/528219

De kaart gaat inderdaad ingrijpen als de temperatuur boven de 110 graden komt, alles daar onder is prima. Die genoemde 95 graden zou mooi zijn als de kaart daar niet boven komt.
Als hij op 95 zou blijven, zou ik het met je eens zijn. Maar hij klimt toch wel degelijk door naar in ieder geval 108, ik vermoed nog iets hoger als ik het langer laat draaien. Als de kaart vanaf 110 graden ingrijpt lijkt me dit dus niet wenselijk.

Dus ja, wat is wijsheid. Proberen het aan te vechten bij de webshop? Of toch zelf proberen op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Niet online
Joop34 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:47:

[...]

Ik heb nu de kans gehad om even met een open zijkant BG3 te testen. De temperatuur begint bij ongeveer 95 graden, stijgt daarna langzaam door. Na 5-10 minuutjes is de max 108 geweest. De max met een dichte kast zat op 110-112 waarna hij uitviel. Ik probeer vanavond wat langer te testen met een open kast.
Dat verschil is te klein om de oorzaak van de te hoge temperaturen van de videokaart alleen bij de airflow in de behuizing te leggen.
Die kan wel wat beter maar er lijkt me ook iets mis met de koeling van de kaart zelf.
Vraag me af of je wel een andere hebt gekregen. Zijn de serienummers verschillend?

[ Voor 6% gewijzigd door PP_Sound op 07-10-2023 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:51
Welke andere testen heb je nog meer uitgevoerd? Ik lees ( of lees erover heen) dat je dit hebt met de nieuwe BG3.

Wat doet je GPU met andere grafisch zwaardere games?

Heb je toevallig
Starfield
Call of duty
God of war
etc etc

of een stress test op je GPU.

110c is nmi te hoog en zal wellicht schade gaan opleveren aan je GPU of andere componenten ivm de hoge en langdurige warmte.

Het kan ook een software probleem zijn

Al geprobeerd om een andere GPU driver te installeren. Welllicht een oudere versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Joop34 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:21:
[...]

Als hij op 95 zou blijven, zou ik het met je eens zijn. Maar hij klimt toch wel degelijk door naar in ieder geval 108, ik vermoed nog iets hoger als ik het langer laat draaien. Als de kaart vanaf 110 graden ingrijpt lijkt me dit dus niet wenselijk.

Dus ja, wat is wijsheid. Proberen het aan te vechten bij de webshop? Of toch zelf proberen op te lossen?
Ik heb een vrij vergelijkbaar systeem, ook met een 6900xt (tuf), een 5800x en een kleine kast. En na een gaming sessie waar die makkelijk uren op max vermogen draait (275w) word die een keer 60 graden op de hotspots.

Ben wel benieuwd hoeveel vermogen je kaart trekt tijdens de gaming sessies/benchmarks. En je hebt de kaart niet toevallig verticaal ipv horizontaal? Leverde weleens problemen op met bepaalde kaarten. Zeker als ik lees dat het met het raampje open nauwelijks verschil maakt denk ik dat het gewoon weer een vapor chamber issue is.

Ik zou je aanraden om eens te testen met een undervolt/underclock en met raam open/dicht, blijft die dan altijd warm is t gewoon defect

[ Voor 8% gewijzigd door Danny Phantom op 07-10-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De 3 graden zegt niks, een open kast is ook geen vergelijk. Nieuwe kaart komt ook in nieuwe doos afgesloten. Undervolt is de oplossing, anders blijven leuren bij verkoper om je geld terug. Ben over van 6900XT naar 7900XTX deze XT, uitvoering: Powercolor Red Devil AMD Radeon RX 6900 XT Ultimate en ook alles getuned, net als mijn 5900X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Joop34 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:47:
[...]

Geen idee of hij in quiet bios staat. Ik zie geen optie in de bios settings staan in ieder geval. Waar kan ik dat controleren?

[...]
Op de GPU zelf zit een schuifje/knopje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWrxHKIsQ6l10D9tXoSf7SRBZ4E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2oJX0Q2osM49fnFsaVPyyF8W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop34
Bedankt allemaal voor het meedenken. Hier mijn reacties:
PP_Sound schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:33:
[...]

Dat verschil is te klein om de oorzaak van de te hoge temperaturen van de videokaart alleen bij de airflow in de behuizing te leggen.
Die kan wel wat beter maar er lijkt me ook iets mis met de koeling van de kaart zelf.
Vraag me af of je wel een andere hebt gekregen. Zijn de serienummers verschillend?
Ja, de serienummers zijn verschillend.
Unknown Alien schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:41:
Welke andere testen heb je nog meer uitgevoerd? Ik lees ( of lees erover heen) dat je dit hebt met de nieuwe BG3.

Wat doet je GPU met andere grafisch zwaardere games?

Heb je toevallig
Starfield
Call of duty
God of war
etc etc

of een stress test op je GPU.

110c is nmi te hoog en zal wellicht schade gaan opleveren aan je GPU of andere componenten ivm de hoge en langdurige warmte.

Het kan ook een software probleem zijn

Al geprobeerd om een andere GPU driver te installeren. Welllicht een oudere versie.
Ik heb net Starfield geprobeerd (gelukkig gratis bij GamePass). Nog geen twee minuten ingame raakt de hotspot de 110 graden al. Het is dus niet alleen bij BG3, maar het gebeurt wel alleen bij zwaardere games/settings. Als ik in BG3 de settings op medium zet is er geen enkel probleem.

Ik heb meerdere versies van Adrenaline getest. Geen noemenswaardig verschil kunnen opmerken.
Danny Phantom schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:53:
[...]

Ik heb een vrij vergelijkbaar systeem, ook met een 6900xt (tuf), een 5800x en een kleine kast. En na een gaming sessie waar die makkelijk uren op max vermogen draait (275w) word die een keer 60 graden op de hotspots.

Ben wel benieuwd hoeveel vermogen je kaart trekt tijdens de gaming sessies/benchmarks. En je hebt de kaart niet toevallig verticaal ipv horizontaal? Leverde weleens problemen op met bepaalde kaarten. Zeker als ik lees dat het met het raampje open nauwelijks verschil maakt denk ik dat het gewoon weer een vapor chamber issue is.

Ik zou je aanraden om eens te testen met een undervolt/underclock en met raam open/dicht, blijft die dan altijd warm is t gewoon defect
Thanks. Ik heb nog niet eerder een underclock of overclock gedaan, dus ik leg even uit wat ik gedaan heb. Mocht het niet juist zijn hoor ik het natuurlijk graag.
In AMD Adrenalin onder prestaties - afstemmen zet ik hem op handmatig afstemmen. Onder GPU afstemmen heb ik max frequentie op 2500 MHz en de spanning op 1100 mV gezet.

De temperatuur gaat bij Starfield direct naar 105-110 graden helaas.
Hackus schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:12:
[...]

Op de GPU zelf zit een schuifje/knopje
[Afbeelding]
Ik zoek me suf, maar zie nergens zo'n schuifje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kijk even in de handleiding, heb zelf geen ervaring met exact deze GPU.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

De verkoper wilde TS een traject insturen waarin de videokaart eerst naar de fabrikant zou gaan, en de fabrikant zou kijken of de kaart gerepareerd, vervangen of (gedeeltelijk) gecrediteerd kon worden. Dat zou minimaal een maand duren.

De verkoper is verplicht om een niet-conforme videokaart binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast te herstellen (art. 7:21 BW). TS was de kaart reeds een maand kwijtgeweest, en met nog een maand erbij is dat te lang. Hij heeft de koop daarom ontbonden en het aankoopbedrag teruggevorderd. De verkoper wilde de creditering toch eerst weer aan de fabrikant voorleggen, wat een maand zou duren en waarbij het onzeker was of en hoeveel de verkoper zou terugbetalen. Dat mag niet: na een (rechtsgeldige) ontbinding moet de verkoper het aankoopbedrag binnen de gestelde redelijke termijn terugbetalen, en als de verkoper dat niet doet of daarover gaat dralen dan kan dat verzuim opleveren.

Ik heb de verkoper aangeschreven, en dat heeft er vrij snel toe geleid dat TS een verzendlabel heeft gekregen waarmee hij de videokaart kosteloos kon opsturen, en dat hij daarna direct het aankoopbedrag heeft terugontvangen. Hij heeft het geld inmiddels op zijn rekening.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joop34
Ook hier: ontzettend bedankt @fopjurist. Ik ben blij dat het zo is opgelost en dat de verkoper uiteindelijk zo snel heeft gehandeld.
Pagina: 1