[Email] Kan wel versturen, komt niets binnen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-05 16:37
Ik heb een URL en website bij De Heeg, nu onderdeel van Yourhosting. Ik had email via Google for Domain, maar daar wilde ik vanaf, dus heb ik gevraagd hoe ik de DNS records moet aanpassen zodat email weer (gratis) via de hoster gaat. Ik heb nog een ander domein bij dezelfde partij en daar gaat email ook prima.

Ik heb de DNS records conform instructie aangepast, komt qua opzet overeen met het andere domein, echter...

Ik kan wel emails versturen via bijvoorbeeld de webmail en/of via Thunderbird --> smtp
Maar er komen geen emails binnen. Alles wat ik verstuur krijgt ook geen foutmelding terug en er komt dus geen email in de inbox.

Volgens de helpdesk moet ik nachtje aankijken, "kan even duren". Maar is dat wel zo? Versturen lukt dus wel, binnenhalen niet. Zowel niet via de webmail als via de imap configuratie in Thunderbird.

Hebben jullie tips/suggesties waar ik moet kijken?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xatom
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:33

Xatom

Voor het ontvangen van mail kijkt de versturende mail server naar het MX record van jouw domein. Die geeft aan welke mail server jouw mail moet ontvangen.

Nu is het zo dat DNS records gecachet mogen worden. Het kan dus inderdaad zo zijn dat de servers die mail naar jou willen sturen nog de oude waarde in de cache hebben. De maximale duur van deze cache wordt bepaald door de TTL (time to live), welke je per DNS record aan kan passen. Maar mocht dat bij jouw provider niet zo zijn, dan zou het vaak tot 24 uur kunnen duren.

Dus: check of het MX record echt klopt, en wacht dan inderdaad tot 24 uur, dan zou het moeten werken.

[ Voor 9% gewijzigd door Xatom op 02-10-2023 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Xatom schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:40:
Voor het ontvangen van mail kijkt de versturende mail server naar het MX record van jouw domein. Die geeft aan welke mail server jouw mail moet ontvangen.

Nu is het zo dat DNS records gecachet mogen worden. Het kan dus inderdaad zo zijn dat de servers die mail naar jou willen sturen nog de oude waarde in de cache hebben. De maximale duur van deze cache wordt bepaald door de TTL (time to live), welke je per DNS record aan kan passen. Maar mocht dat bij jouw provider niet zo zijn, dan zou het vaak tot 24 uur kunnen duren.

Dus: check of het MX record echt klopt, en wacht dan inderdaad tot 24 uur, dan zou het moeten werken.
Ik kan de TTL instellen en die staat op 600, dat gaat meestal vrij snel.
De MX records kloppen, de oude van Google for domain verwijderd en de nieuwe erin geplaatst.
Maar bedankt voor je reactie, dan wacht ik nog even een dag af...

Ik stuur test emails vanaf een google account, zou die ook zo lang wachten met verversen cache?

[ Voor 4% gewijzigd door vandermark op 02-10-2023 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
@vandermark Via bijvoorbeeld mxtoolbox kun je opzoeken waar je MX records publiekelijk naar verwijzen. Als ze voorheen een hoge TTL hadden bijvoorbeeld kan het inderdaad zo zijn dat het lang duurt

Als mxtoolbox de juiste waardes laat zien en mail komt nog steeds niet aan denk ik niet dat een nachtje slapen veel gaat helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
lolgast schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:49:
@vandermark Via bijvoorbeeld mxtoolbox kun je opzoeken waar je MX records publiekelijk naar verwijzen. Als ze voorheen een hoge TTL hadden bijvoorbeeld kan het inderdaad zo zijn dat het lang duurt

Als mxtoolbox de juiste waardes laat zien en mail komt nog steeds niet aan denk ik niet dat een nachtje slapen veel gaat helpen :)
Die mxtoolbox laat de juiste MX records zien met een TTL van 10 minuten. Echter, ik lees dat het bij Google soms lang kan duren door de DNS cache?
Changes with your domain host
When you make a change with your domain host, say you need to configure your MX records or set up an SPF record, it takes time for the changes to propagate to Google systems. This time is also referred to as DNS propagation. The time it takes depends on your domain host. In general, DNS changes are processed and propagated within 48 hours, but sometimes it can take up to 72 hours. We recommend that you contact your domain host for details.
https://support.google.co...ke%20up%20to%2072%20hours.

Zou dat er dan toch mee te maken kunnen hebben?

Bij checken op deze site staan ze allemaal goed...
https://www.whatsmydns.net/

[ Voor 4% gewijzigd door vandermark op 02-10-2023 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
@vandermark Ik heb geen ervaring met DNS via Google, maar normaal gesproken als je MX records publiekelijk in orde zijn en je mail komt niet is er wat anders dan aam de hand dan DNS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:08

DataGhost

iPL dev

lolgast schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:49:

Wat mxtoolbox aan TTL laat zien heb je nu niet zoveel aan. Als de records eerst een hoge TTL hadden maar ze zijn nooit resolved/cached geweest door de DNS-servers die mxtoolbox gebruikt, zullen ze alleen maar de huidige situatie kunnen laten zien, terwijl andere servers misschien nog wel een record met (oude) hoge TTL in cache hebben staan. Dus tenzij @vandermark precies weet wat de TTL voor de oude records was lijkt me een dag of hoogstens twee wachten juist wel logisch.

Ik verwacht overigens wel een bounce als de oude mailserver de mails niet meer aanneemt of niet bereikbaar is, en anders dat de mails in de oude mailbox terecht komen. Niet dat de boel gewoon verdwijnt into the void. Maar zo'n bounce kan ook een paar dagen op zich laten wachten afhankelijk van wat er mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
lolgast schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:13:
@vandermark Ik heb geen ervaring met DNS via Google, maar normaal gesproken als je MX records publiekelijk in orde zijn en je mail komt niet is er wat anders dan aam de hand dan DNS
Ja, ik ben nu dus net afgestapt van DNS via Google, maar daar gaat dus iets fout.
DataGhost schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:20:
[...]

Wat mxtoolbox aan TTL laat zien heb je nu niet zoveel aan. Als de records eerst een hoge TTL hadden maar ze zijn nooit resolved/cached geweest door de DNS-servers die mxtoolbox gebruikt, zullen ze alleen maar de huidige situatie kunnen laten zien, terwijl andere servers misschien nog wel een record met (oude) hoge TTL in cache hebben staan. Dus tenzij @vandermark precies weet wat de TTL voor de oude records was lijkt me een dag of hoogstens twee wachten juist wel logisch.

Ik verwacht overigens wel een bounce als de oude mailserver de mails niet meer aanneemt of niet bereikbaar is, en anders dat de mails in de oude mailbox terecht komen. Niet dat de boel gewoon verdwijnt into the void. Maar zo'n bounce kan ook een paar dagen op zich laten wachten afhankelijk van wat er mis is.
De oude MX records hadden ook een korte TTL, dat is niet veranderd. Ik kijk het even aan. Er komt geen bounce en ze komen ook niet in de gmail omgeving meer aan, dat is het rare...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Komadi
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:45
Heb je ook de mail.jouwdomeinnaam.nl subdomein ingesteld die naar de hostingserver wijst? Deze heeft het spamfilter nodig om de mail door te sturen naar de juiste server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Komadi schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:30:
Heb je ook de mail.jouwdomeinnaam.nl subdomein ingesteld die naar de hostingserver wijst? Deze heeft het spamfilter nodig om de mail door te sturen naar de juiste server
Ja, die staat ook gewijzigd in de DNS records

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:08

DataGhost

iPL dev

Correct ingestelde DNS-servers zouden dus niet meer moeten verbinden met je oude servers en dat zie je dus ook doordat er geen mail binnenkomt. Dan zit er waarschijnlijk gewoon een fout in je nieuwe config, kan van alles zijn, IP's, serverconfiguratie (neemt geen mail aan voor jouw domein of komt op de verkeerde plek terecht), spamfilter, dat soort dingen.

Het makkelijkste is mail versturen vanaf een mailserver waarbij je toegang hebt tot de logs. Dan kan je zien of de juiste servers gebruikt worden en of er nog bepaalde meldingen terugkomen. Dit zou je volgens mij ook moeten kunnen doen door zelf handmatig SMTP praten met een van de servers waar je MX-records heen wijzen, of met Thunderbird door een van die servers gewoon in te stellen als server voor verzending, maar deze beide opties triggeren waarschijnlijk een spamfilter (want je zit op een consumentenlijntje gok ik) dus dan is het nog maar de vraag of je er iets aan kan zien. En je hoster moet natuurlijk ook even in hun logs kijken of er wel afleverpogingen gebeuren voor jouw domein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Komadi
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:45
Ik heb even al je DNS records gecheckt. Dit staat echt allemaal goed. Als je nu nog geen mails binnenkrijgt lijkt het er op dat de spamservice.nl mailservers jouw domein niet herkent. Dit is iets waar de technische afdeling van De Heeg naar moet kijken. Krijg je geen bounce mail terug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vandermark
Ik heb de eerste bounce terug gekregen gisteren:
Onderwerp: Test vanaf werk email
Dit bericht is nog niet bezorgd. Er wordt nog altijd geprobeerd het bericht te bezorgen.

Diagnostische gegevens voor beheerders:
Bronserver: mx1.ede.nl

Info@bartvandermark.nl
lastmx.spamservice.nl
Remote Server returned '554 5.4.0 <lastmx.spamservice.nl #4.3.0 SMTP; 451 relay not permitted!>'
Geeft wel richting aan yourhosting wat er mis is denk ik.... probeer ze nu te bellen...

Edit en het is gelukt: Ze moesten instellingen aanpassen en de email functioneert nu naar behoren :)

[ Voor 9% gewijzigd door vandermark op 03-10-2023 14:32 ]

Pagina: 1