Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnautje
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 25-10-2023
Beste forumleeden

Welke laptop-configuratie raden jullie aan voor een student wiskunde aan de Universiteit Antwerpen? Alvast bedankt voor de hulp!

- Programma's o.a.: Python, Mathematica, Wolfram Matimatica 13.3, Matlab

- Budget : maximum 1000 EUR, mag ook tweedehands

Beste antwoord (via arnautje op 06-10-2023 10:17)

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De X1 is de elegante/thin en light versie van de Thinkpad S, die weer de slanke versie is van de gewone Thinkpad T. En de P is de power/workstation versie. Een Xeon is doorgaans een krachtpatser, waardoor de looptijd op batterij minder is. ThinkPads hebben (voor de puristen, hadden) het beste toetsenbord van een laptop. Lekker wat travel en putjes/rondingen in de toets. Andere laptops hebben vaak iets plattere toetsen en minder travel (minder diep in te drukken). Een dunnere laptop heeft hier ook invloed op.

Ik zou zeggen: zoek op V&A op de grote 3 merken, jonger dan 1 jaar. Kijk niet direct naar geheugen of schijfomvang. Dat is bijna altijd achteraf uit te breiden (voor bescheiden prijzen, met ca 100 euro kun je dan een 1TB SSD er in zetten en 16GB geheugen erbij). Volgens mij moet je onder de 1000 euro wel iets kunnen vinden.

Linkje V&A met filter

PS een laptop met alleen een HDD zou ik niet doen. De extra snelheid die een SSD geeft is zo groot, dat je helemaal niet aan een klassieke harddisk wilt denken (in een laptop dan).

[ Voor 21% gewijzigd door kdekker op 03-10-2023 21:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

arnautje schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:13:
Beste forumleeden

Welke laptop-configuratie raden jullie aan voor een student wiskunde aan de Universiteit Antwerpen? Alvast bedankt voor de hulp!

- Programma's o.a.: Python, Mathematica, Wolfram Matimatica 13.3, Matlab

- Budget : maximum 1000 EUR, mag ook tweedehands
Voor zo'n beetje alles STEM zou ik kijken naar een thin & light met Ryzen 7 of hoger (en eventueel voor thuis een monitor/keyboard/muis verbonden met USB-C dock), maar de vraag is even hoe goed jij omgaat met een 'kleiner' formaat. Wat vind je zelf van een 14" laptop bijvoorbeeld?

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnautje
Bedankt, @nst6ldr voor jouw reactie.
Een 14" mag zeker. Thuis kan ik er altijd een monitor op aansluiten ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
De meeste uni's in NL hebben een laptop programma, waar je doorgaans nergens goedkoper kunt slagen. Doorgaans zijn dat voor TU studies iets als een HP Z-book of Thinkpad P-series (=beide workstation laptops). Als Antwerpen dat niet heeft, dan moet je verder kijken.

Ik heb voor al 2x een zgan 2e hands zakelijke laptop gehaald via V/A hier op Tweakers (Thinkpad T en Elitebook). De nieuwprijzen van zgn workstation laptops zijn exhorbiant. Orde grootte richting 2K. Met een kortingsregeling op de uni nog wel te doen, maar de volle mep is m.i. de beperkte extra power niet waard. Je moet wel iets kopen waar geheugen uit te breiden is tot 32GB en liefst een 2e SSD in kan of minimaal 1TB SSD er al in zit.

Thin & light is prettig(er) voor minder gewicht 'meesjouwen' (14" is wel aan te bevelen), maar doorgaans heeft een dunnere laptop ook meer last van throttle. Wil je betere prestaties, dan is ventilatie/koeling ook belangrijk en dan is een iets dikkere laptop (voor Thinkpad de niet-S versie van de T-serie) wellicht een handiger keuze.

Zakelijke laptops is eigenlijk equivalent met HP Elitebook (of ProBook), Lenovo Thinkpad of Dell Latitude.

Uiteraard is deze post slechts een mening. De uni van je keuze heeft vast ook een eisen lijstje waaraan een laptop moet voldoen.

Een zakelijke laptop is doorgaans steviger dan een game ding. En ik houd niet van bling bling van zo'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnautje
Bedankt @kdekker voor jouw uitvoerig advies.

Ik denk ook eerder aan een stevige zakelijke laptop.

Thuis zijn wij Mac-gebruikers en mijn huidige is een tweedehandse MacBook Pro's uit 2018.

De bovenstaande programma's hebben wel een Mac-versie maar het examen gebeurt met Windows.-computers Dus ik wil niet voor verrassingen te komen staan en zoek veiligheidshalve een degelijke (snelle) (ev. tweedehandse) Windows-laptop ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnautje
Hieronder de technische vereisten van de univ :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kynY1GbYhugdks59uA2UV0KEzc0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oyIBuCSZXOsxXxcvCGCsMRHD.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
arnautje schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:43:
Hieronder de technische vereisten van de univ :

[Afbeelding]
Die 15" maakt de laptop iets minder draagbaar en zorgt er vaak voor dat er een numeriek gedeelte bij je toetsenbord komt. De 1 zweert erbij, de ander zweet erbij. En die losse grafische kaart, maakt het duurder, zeker als het een Quadro kaart is.

Als hier in huis de pc zou verdwijnen en een laptop zou moeten komen, dan vind ik een AMD gebaseerde HP of Lenovo met 16" 3:2 scherm wel heel mooi (weinig groter dan 14" en verticaal meer pixels). Maar ja, dat zijn beschouwingen van later op de avond. De overige genoemde specs geldt voor bijna elke laptop. Soms kun je het bij Tweakers V&A treffen, met name bij de mensen die overtollige bedrijfsspullen opkopen. Soms nog nieuw in doos of jong gebruikt (minder dan een jaar). Succes met je zoektocht.

Ps ik heb nu niet opgezocht of een 16" zwaarder is dan 15 of 14". Eigenlijk is alles rond of onder de 1.5kg prima draagbaar. Je voeding weegt ook wat en boeken, broodtrommel (ouderwets?) en flesje water ook :)

[ Voor 8% gewijzigd door kdekker op 02-10-2023 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnautje
Weer eens bedankt kdekker voor de waardevolle tips. Voor wiskundige taken is een numeriek toetsenbord uiteraard handiger Hier had ik nog niet aan gedacht ;-)

Is eventueel de onderstaande configuratie (500 EUR) zijn geld waard :

Merk: Lenovo
Model: Thinkpad P52
Processor: Intel XEON
Processor type: XEON E-2176M @ 2.70 GHz (12 Cpu's)
Werkgeheugen: 32GB DDR4
Opslag:1 x 256GB SSD + 1 x 512GB SSD + 1 x 512GB HDD
Grafische kaart: NVIDIA Quadro P2000 4GB VRAM
Grafische poorten:1x HDMI, 2x Thunderbolt, 1x MINI-DP
Formaat: 15 inch
Resolutie: 1920x1080 Full HD
USB poorten: 4x USB 3.0
I/O: EID-kaartlezer, SIM-Kaartlezer, SD-Kaartlezer
Toetsenbordindeling: AZERTY + achtergrondverlichting
Numeriek toetsenblok: Ja
Camera: Ja met privacyshutter
Besturingssysteem: Windows 10 Pro (upgrade naar W11 mogelijk)
Meegeleverd: Originele adapter
Conditie: Zo goed als nieuw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Voor wat het waard is, mijn zoon studeert wiskunde in Utrecht en is nu 2e jaars Master student. Hij werkt al zijn gehele studie (ruim 4 jr) op een Lenovo X1 Carbon (i5-85xx, 14”, 8Gb) en die voldoet nog steeds ruimschoots (oa. ook Matlab en Python).

Ook krijgt hij regelmatig positieve opmerkingen van medestudenten over het uiterlijk van de laptop.

[ Voor 6% gewijzigd door Boeryepes op 03-10-2023 07:36 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Boeryepes op 03-10-2023 07:35 ]

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnautje
Bedankt @Boeryepes voor de geruststelling dat een iets oudere configuratie het rekenwerk nog aankan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-06 21:30

Thomg

Aww yiss

Discrete GPU is bullshit en mag je negeren.
Moet het toetsenbord Azerty zijn?

De laptop die je linkt zet wel een paar vraagtekens:
2176M is vergelijkbaar met een 9750H, dat is nu al (bijna) 5 generaties terug.
HDD in een laptop is in de laatste jaren meer ongewenst dan gewenst.
2176M is een 45W processor en de P2000 is ook een 50W GPU, flinke power betekent vaak magere batterijduur en een chonker van een laptop.
Een snelle google naar de P52 geeft al snel aan dat het een bakbeest is. Solide, maar een bakbeest.
Is de batterij nog wel goed?

Edit: Ik wil niet te negatief klinken hoor :+ Voor de prijs krijg je wel veel waar voor je geld. Als er nog garantie op zit kan je moeilijk om de value heen.

[ Voor 14% gewijzigd door Thomg op 03-10-2023 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
arnautje schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:21:
Bedankt @Boeryepes voor de geruststelling dat een iets oudere configuratie het rekenwerk nog aankan!
Nog even met mijn zoon gecheckt, hij draait dus jouw lijst programma’s zonder problemen… Python, Mathematica, Wolfram Matimatica.

Mijn advies is een degelijke laptop die tegen een stootje kan, een goed 14” scherm en accu heeft, en minstens 16Gb RAM.

Discrete graphics is mi. een overbodige investering.

Met de zakelijke lijnen van de grote 3 kun je je geen buil vallen. Let vooral ook even op de studenten-korting en evt. andere kortingsacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnautje
Thomg schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 16:31:
Discrete GPU is bullshit en mag je negeren.
Moet het toetsenbord Azerty zijn?

De laptop die je linkt zet wel een paar vraagtekens:
2176M is vergelijkbaar met een 9750H, dat is nu al (bijna) 5 generaties terug.
HDD in een laptop is in de laatste jaren meer ongewenst dan gewenst.
2176M is een 45W processor en de P2000 is ook een 50W GPU, flinke power betekent vaak magere batterijduur en een chonker van een laptop.
Een snelle google naar de P52 geeft al snel aan dat het een bakbeest is. Solide, maar een bakbeest.
Is de batterij nog wel goed?

Edit: Ik wil niet te negatief klinken hoor :+ Voor de prijs krijg je wel veel waar voor je geld. Als er nog garantie op zit kan je moeilijk om de value heen.
Beedankt @Thomg voor de uitvoerige doorlichting van de configuratie.
Azerty hoeft niet. Ik ben beide toetsenborden gewoon.
Dat toestel schrap ik alvast van mijn lijstje ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnautje
@Boeryepes bedankt voor de waardevolle info!
Ik zie dat er op tweedehands diverse Lenovo's X1 te koop staan. Ik zoek alvast in die richting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnautje
Een Lenovo thinkpad x1 carbon te koop voor 450 EUR met de onderstaande specificaties. Een goede deal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nI-inngLB4Wlz0V6mGqNT7WuRs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fzRQL1cX0VvghLrkHUISUcMR.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

7500U is een dual-core. Hard pass.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Deze cpu is ook nog eens vrij oud (6 jaar) en zou dat niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
deze heb ik zelf. Is geen zakelijke lijn maar wel degelijk en een heel fijn beestje en mooie specs voor een mooie prijs
https://tweakers.net/aanb...ro-14ach5-82ms00fsmh.html

Verkoper heeft goede reviews.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:05
Zowel voor werk als school zweer ik bij dit soort stevige allrounders als Dell Latitude en Lenovo Thinkpad. Mocht je ooit iets met AI/ML gaan doen dan kan dat online.

Met een beetje recent exemplaar heb je nog jaren ondersteuning en een relatief goede accu.
v&a aangeboden: Dell Latitude 5420, 14” TOUCH, 32gb mem, 1tb ssd
v&a aangeboden: Lenovo ThinkPad E15 Gen 3 (20YG003YMH)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnautje
Boeryepes schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:10:
deze heb ik zelf. Is geen zakelijke lijn maar wel degelijk en een heel fijn beestje en mooie specs voor een mooie prijs
https://tweakers.net/aanb...ro-14ach5-82ms00fsmh.html

Verkoper heeft goede reviews.
Bedankt, @Boeryepes voor de tip en voor de hulp in mijn zoektocht naar een kwalitatieve en betaalbare laptop! Het toestel heeft alvast mooie technische specificaties en een elegante bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnautje
Bedankt, @Sendak239 om mij te helpen in mijn zoektocht naar een kwalitatieve en betaalbare zoektocht.
Bedankt voor de toegestuurde links. Beide computers zien er alvast stevig en betrouwbaar uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Bij Dell en Lenovo kan je ook studentenkorting aanvragen, dat zou je ook kunnen proberen.

Van Dell ben ik persoonlijk geen fan in dit prijssegment, vaak gelimiteerd tot 1920x1080 met vrij magere specs.

Lenovo bied vaak wat meer waar voor je geld.
Let hier op:
1920x1200 of hoger, iig absoluut geen TN.
Op z'n minst intel 1200 en up.
Bij AMD het liefst 7x4x, maar als erg goedkoop is 7x3x ook ok.
1TB opslag krijg je vaak gratis over 512GB.
16GB of meer

De rest is smaak, maar ik raad aan om:
1. Studentenkorting te regelen
2. Een laptop samen te stellen en aanpassen naar de hints die ik net heb gegeven. Ook verstandig om het zonder OS te leveren, dit geeft je vaak 30, 50 of soms 100 euro korting. Zelf een key regelen is vrij eenvoudig.
https://nl.hardware.info/...uro-hoe-kan-dat-a-mag-dat

Let wel op dat je hier meer waar voor je geld krijgt op het gebied van specs, maar wel wat minder "stevige" laptops.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
De X1 is de elegante/thin en light versie van de Thinkpad S, die weer de slanke versie is van de gewone Thinkpad T. En de P is de power/workstation versie. Een Xeon is doorgaans een krachtpatser, waardoor de looptijd op batterij minder is. ThinkPads hebben (voor de puristen, hadden) het beste toetsenbord van een laptop. Lekker wat travel en putjes/rondingen in de toets. Andere laptops hebben vaak iets plattere toetsen en minder travel (minder diep in te drukken). Een dunnere laptop heeft hier ook invloed op.

Ik zou zeggen: zoek op V&A op de grote 3 merken, jonger dan 1 jaar. Kijk niet direct naar geheugen of schijfomvang. Dat is bijna altijd achteraf uit te breiden (voor bescheiden prijzen, met ca 100 euro kun je dan een 1TB SSD er in zetten en 16GB geheugen erbij). Volgens mij moet je onder de 1000 euro wel iets kunnen vinden.

Linkje V&A met filter

PS een laptop met alleen een HDD zou ik niet doen. De extra snelheid die een SSD geeft is zo groot, dat je helemaal niet aan een klassieke harddisk wilt denken (in een laptop dan).

[ Voor 21% gewijzigd door kdekker op 03-10-2023 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:27
Ik heb zelf wiskunde gestudeerd (al is dat wel al weer 10 jaar terug) en het rekenwerk dat je moet doen valt reuze mee. Elke moderne laptop met enigzins normale specs zal voldoen.
Ik zou vooral een keuze maken op gebruiksgemak. Zoek een laptop met een goed scherm, goede accuduur, goed toetsenbord, ergonomisch in gebruik, etc. Daar ga je echt plezier van hebben als je uren lang in latex van alles aan het uitwerken bent.

Wat betreft de dedicated gpu. Ik zie dat ze in antwerpen het keuzevak 'Computer Graphics' hebben. Mocht je daar geïnteresseerd in zijn zou ik dat zeker overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnautje
Beste forumleden

Hier word ik serieus in de watten gelegd! Enorm bedankt voor jullie gewaardeerde hulp!

@Thomg Bedankt voor het deskundig technisch advies en voor de toegestuurde link.

@kdekker Bedankt voor de verduidelijk i.v.m. met de verschilleende Thinkpad-series.

@Mania-92 Bedankt voor de geruststelling dat een gewone kwalitatieve laptop ook goed wiskundig werk kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:06
Wat vind je van deze? Dit is een zeer scherpe prijs voor een prima allround machine met dedicated Geforce GTX1650. incl. onsite garantie en een metalen behuizing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnautje
Kan je de link doorsturen, a.u.b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnautje
Dankzij jullie hulp heb ik via deze website een (betaalbare) Lenovo Thinkpad T14S model 20wns15016 gevonden. Nogmaals @ allen bedankt voor jullie professionele raad!

[h3]1x 11th Generation Intel® Core™ i7-1185G7 vPro® Processor(Core™ i7-1185G7 vPro®)
Geheugen 1x 16GB LPD4X-4266
Besturingssysteem Windows 11 Pro 64 NL verse installatie
Harde schijven 1x 1TB SSD PCIe
Draadloos netwerk 1x Intel® Wi-Fi 6 AX201 2x2 AX; Intel® Wi-Fi 6 AX201 2x2 AX vPro®; Bluetooth® 5.1
Poorten Combo audio/microphone jack; HDMI 2.0; 2 x Type-C (USB4.0 TBT4 DP1.4); 2 USB 3.2 Gen 1 (Type A)
Camera 1x FHD IR/RGB Hybrid with Dual Array Microphone & ThinkShutter
Graphics 1x Intel® Iris® Xe Graphics
Monitoren 14.0 FHD
Inclusief garantie
3YR Premier NBD
Inbegrepen service
Sealed Battery Replacement
USB C adapter 65 watt

Op de laptop zit nog steeds ruim 23 maanden on-site garantie van Lenovo[/h3]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg