Advies gevraagd m.b.t. waterleidingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-06 13:22
Ik heb een aantal maanden geleden een wat ouder (klus)huis gekocht. Deze verbouwen wij zoveel mogelijk zelf. Doel is een volledig gasloos huis.

Over een aantal maanden wordt de warmtepomp geplaatst. Deze gaat ons voorzien in verwarmingswater (vloerverwarming) en warm water voor douche en keuken. De warmtepomp komt op een plek in het huis waar nu nog helemaal geen waterleidingen zitten (dus niet op de oude plek van de gasboiler/geiser)

De installateur van de warmtepomp zegt dat er een 22mm leiding voor aanvoer koud water (of 20mm wanneer meerlagenbuis i.p.v. koper) naar de warmtepomp moet. Dit moet geen probleem zijn voor mij om deze zelf aan te leggen.

In de voorbereiding heb ik het luik naar de 'put' geopend waar de waterleiding van Vitens ons huis binnenkomt en de watermeter zich bevind om eens een kijkje te nemen. Daar kom ik deze situatie tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yt5wRBLTjxLq_-3s7NluVbu2ans=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wM0m8cJmdtlFzRTFBSkOPRSC.jpg?f=fotoalbum_large

Een beetje een wirwar van leidingen. Allicht te verwachten bij een wat ouder huis. Het lijkt er op dat een mooie dikke (22/20??) kunststof buis van Vitens binnenkomt. Daarna gaat deze naar ik vermoed via een 15mm waterafsluiter, watermeter, nog een 15mm waterafsluiting verder in een 15mm buis die zich daarna aftakt naar keuken, douche, boiler, etcera.

Mijn vragen zijn:
  • Wanneer hier een 15mm watermeter zit. Heeft het dan zin een 22mm buis naar de warmtepomp aan te leggen?
  • Is 22mm naar de warmtepomp inderdaad gewenst, waar kan ik deze het beste laten aftakken van de huidige situatie?
Aanvullende informatie
Ik heb geprobeerd een diagram te maken van de huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9z1znLumnJm_BlWagwbgBg1VSA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aPyqVkQQz5QviTL6o9so1PCv.png?f=fotoalbum_large

Foto van de watermeter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEs06ZiD-fBB766zYceHQodsNaI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CLGE5mupo25qcIG4tmNimhlr.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Tom2828 op 02-10-2023 19:52)

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:29
Als je een 22 mm richting deze put legt kan de installateur die aansluiten op de watermeter. Alles wat er nu al ligt kan dan op die 22 mm worden afgetakt. Achter de meter is jou installatie en mag je zelf aanpassing aan/ laten maken.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
Als je een 22 mm richting deze put legt kan de installateur die aansluiten op de watermeter. Alles wat er nu al ligt kan dan op die 22 mm worden afgetakt. Achter de meter is jou installatie en mag je zelf aanpassing aan/ laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
saaltink schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:39:
Dat lijkt me een goed idee! Bedankt.

Dat er van een 15mm watermeter naar een 22mm waterleiding overgegaan wordt is dus geen probleem? Qua druk etc.?

Ik weet dat hier meerdere factoren invloed op hebben, maar het lijkt mij in eerste instantie raar als je van klein naar groter overgaat. Maar wellicht is mijn onderbuikgevoel wat dat betreft niet terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saaltink
Tom2828 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:27:
[...]

Dat lijkt me een goed idee! Bedankt.

Dat er van een 15mm watermeter naar een 22mm waterleiding overgegaan wordt is dus geen probleem? Qua druk etc.?

Ik weet dat hier meerdere factoren invloed op hebben, maar het lijkt mij in eerste instantie raar als je van klein naar groter overgaat. Maar wellicht is mijn onderbuikgevoel wat dat betreft niet terecht.
Je moet altijd van groot naar klein werken anders ben je inderdaad je druk kwijt.

Direct op de meter kan echt wel 22 mm worden aangesloten. Weet niet exact wat de maximale diameter is van de uitgang van de meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 08:38
Je kan waterleidingen zien zoals electriciteitsleidingen: hoe dikker hoe minder weerstand, waardoor je op het eind van een lange leiding nog voldoende overhoud als ie dik genoeg is.

Dus grote lengte, maak de leiding maar een slagje dikker. En ja, als de meter maar 15mm is dan verlies je daar wat druk, reden te meer om geen dunne leiding te gebruiken die extra drukverlies geeft.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:04
Het zou me niet verbazen als de installateur eigenlijk de koudwater-retour van je verwarmingsleidingen bedoelde toen deze sprak over die 20/22 mm leidingen.
Dat is immers vanwege de toegenomen waterflow met lage temperatuurverwarming heel belangrijk, dat die aanvoer/retourleidingen van warmtepomp naar bijvoorbeeld vloerverwarmingverdeler van voldoende dikte zijn.

Weet je zeker dat ie sprak over de koude drinkwaterleiding?
Die wil je normaal gesproken zelfs niet te groot maken, om voldoende stroomsnelheid te behouden ivm bacteriegroei..

Daarover gesproken:
ZEER BELANGRIJK:

Wat je nu in je schematisch tekeningetje hebt getekend bij die niet meer in gebruik zijnde bijkeuken/buitenkraan is niet toegestaan, en ook gevaarlijk ivm legionellagroei.
Nu heb je zo te zien een dode leiding naar die buitenkraan vanaf dat T stuk.
Zo’n loze leiding mag niet bestaan in je waterleidingnet, en _moet_ weggehaald worden tot (bijna) bij het T stuk.
Een stukje ongebruikte leiding in je waternet mag maximaal een lengte hebben van minder dan 5-10 cm (grof gezegd).
ik ga er nu even vanuit dat dat stuk naar je buitenkraan aanzienlijk langer zou kunnen zijn dan dat, dus dan is het niet toegestaan.

Overigens zou ik met een grondige verbouwing waarbij je gaat verduurzamen en leidingen gaat verleggen geen minuut twijfelen en letterlijk die complete warboel van ouwe meuk aan waterleidingen er compleet uitslopen en alles opnieuw aanleggen.
Als je het laat zitten is de kans serieus aanwezig dat je straks na je verbouwing alles nieuw gestucced en geverf hebt, en er vervolgens in de muur zo’n oude waterleiding gaat lekken op een versleten soldeerverbinding, bijvoorbeeld omdat de trillingen van de sloopwerkzaamheden toch iets teveel geweest waren.
Je zou niet de eerste zijn, ik ken zelf al twee situaties waarbij dit gebeurd is, waaronder eentje hier in de straat. Ook bijna alles verbouwd, maar die oude waterleidingen laten zitten… Half jaar later konden ze alles weer open slopen want lekkage door de oude leidingen…

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:56
Inderdaad wat @BrainCrash ook zegt.

Alles eruit slopen en overal meerlagenbuis.

Koud water mag wel grote diameter hebben, warmwater alleen niet.
Toch wil je daar ook weer niet te klein gaan, omdat je anders bij je douche/bad geen druk overhoud.

De warmwaterleiding moet vrij snel weer terugkoelen naar omgevingstemperatuur om legionella tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
@BrainCrash Bedankt voor je uitgebreide reactie.

De installateur bedoelde echt de aanvoer van koud drinkwater naar de warmtepomp toe. Deze moest volgens hem 22mm koper zijn (of 20mm meerlagenbuis).

Er zal in de toekomst voldoende water door deze leiding stromen. Want dichtbij de warmtepomp komt in de nabije toekomst ook de douche, het toilet, wastafel, wasmachine, etc. We bouwen daar namelijk een compleet nieuwe badkamer. (op een compleet andere locatie dan de huidige badkamer).

Wat betreft de warboel in de put. Je hebt helemaal gelijk dat deze leidingen compleet gereviseerd moeten worden. Echter gaan we onze oude badkamer straks buiten gebruik stellen en kan de aftakking 'Badkamer, Slaapkamer en Buitenkraan' straks volledig weg. (Ik zal dat dan direct bij het t-stuk doen. Dank voor de tip!). Dan is de warboel in de put ook weg en geen loze leidingen in het systeem.

@FRANQ Waarom meerlagenbuis en geen koper?

Ik ben bekend met koper en wanneer ik onderzoek doe naar welke meerlagenbuis/fitting etc. dan zie ik door de bomen het bos niet.

Alle muren liggen nog open, ik kan overal goed bij en de paar tientjes extra kosten vind ik geen probleem. Zijn er daadwerkelijk zeer grote voordelen aan meerlagenbuis t.o.v. koper die ik mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:56
Meerlagenbuis is makkelijker te verwerken.

Je hebt heel veel minder koppelingen, en daardoor veel minder kans op lekkages.

Met koper kan je bijvoorbeeld niet echt zonder koppelingen grote afstanden overbruggen, waar dat met meerlagenbuis wel kan.

Je hebt het over een installateur, die gaat alles aanleggen? Of doe je het deels zelf?
De installateur zal waarschijnlijk een perstang voor een of meerdere merken hebben, en dan is het handig om dat aan te houden (alles overal hetzelfde).

Zelf heb ik nu thuis alleen meerlagenbuis bevalt echt goed. (in zoverre dat dat kan)
Geen gezeur mee gehad nog in de afgelopen 12 jaar.

Het was voorheen een rommeltje van koper lood tuinslang en tyleen, ben blij dat het huis te slecht was en alles eruit moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom2828
@FRANQ Bedankt voor je reactie. Ik zal het meenemen in de overwegingen!

Ik ga de leiding zelf aanleggen. De installateur plaatst alleen de warmtepomp en sluit deze aan op de verdeler van de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:04
Want dichtbij de warmtepomp komt in de nabije toekomst ook de douche, het toilet, wastafel, wasmachine, etc
Ah, in dat geval verwacht ik dat terplekke op die locatie bij de warmtepomp de koudwaterleiding ook verder verdeeld wordt naar al deze aansluitingen.
In dat geval snap ik dat verzoek wel om een 20/22mm leiding aan te leggen naar de warmtepomp.. die is dan immers niet alléén voor de warmtepomp, maar ook voor douche, toilet, wastafel enz.
Dat is dan logisch ja.

Over de meerlagenbuis:
Bovenop de (aanzienlijke) voordelen die @FRANQ al noemde, is meerlagenbuis ook nog eens (flink) goedkoper per meter dan koperen buis; zeker als je met 22mm zou moeten gaan werken.

Toen ik in mijn huis met de verbouwing bezig was en alle koperen leidingen uit het huis gesloopt had, heb ik aan puur de oud koper kilo-prijs bij de metaalrecycling handelaar al meer geld teruggekregen dan wat alle nieuwe meerlaagse buis in huis gekost heeft.
Kun je nagaan als je _nieuwe_ koperen buis zou moeten kopen.. (en dat was nog al flink wat jaren geleden.. inmiddels is koper nóg duurder geworden)
Voor de prijs van 5 meter koperen buis 20mm koop je makkelijk zo'n 20-25 meter meerlagenbuis mét mantel.
en sluit deze aan op de verdeler van de vloerverwarming.
Denk je er wel aan een LTV vloerverwarmingsverdeler te gebuiken? Zo eentje zonder pomp en zonder verbinding tussen de aanvoer en retour verdeelblokken dus.

[ Voor 3% gewijzigd door BrainCrash op 03-10-2023 14:06 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-06 09:16
De installateur bedoelde echt de aanvoer van koud drinkwater naar de warmtepomp toe. Deze moest volgens hem 22mm koper zijn (of 20mm meerlagenbuis).
Even voor de duidelijkheid:
Een 20mm kunststof buis (bijvoorbeeld Uponor) is 2.25mm dik, de daadwerkelijke diameter is dus 15,5mm
Een 22mm koperen buis is 1,1mm dik, de daadwerkelijke diameter is dus 19.8mm

Ik denk dat de 20mm kunststof buis een 25mm moet zijn (dik 2.5, dus daadwerkelijk 20mm)
Pagina: 1