Plafondkoeling onder of op de breedplaatvloer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:56
Hi, ik wil graag plafondkoeling ‘en’ vloerverwarming in ons nieuwbouwhuis (zelfbouw). Gaat over een woning van 2 verdiepingen & plat dak. Nu was ik van plan om de plafondkoeling onder de breekplaatvoer te monteren, middels een frame met leidingen en dat dicht stuken. Dit betekend 2cm stuc onder de breekplaatvloer. Er moet toch 12mm stuc onder omdat ik led strips in het plafond wil hebben, dus dat gaat passen.
Echter… de aannemer raad aan om de leidingen op de breekplaatvloer te leggen (vastknopen aan de bewapening). Ik begrijp dat dit veel minder arbeidsintensief en minder duur is. Maar ik ga ’t zelf maken dus wil graag de beste optie.
Ik twijfel dus. Onder de breekplaatvloer lijkt me het meest direct. Boven de breekplaatvloer zou het zelfs betonkernactivering kunnen worden (als ik het goed begrijp) en dan heb ik mogelijk geen vloerverwarming in de gietvloer meer nodig. Keuzes…
Iemand advies? thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-06 21:41
Gaat dat stuc tegen de breedplaatvloer aan niet barsten als er in de zomer gekoeld en in de winter weer verwarmd wordt? (ik mag aannemen dat er in de winter verwarmd wordt)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:56
Geen idee, goede vraag. Ik ga ervan uit van niet, plafond en wandsystemen worden vollop verkocht. Zal wel een speciale leemstuc voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:10

martijn v o

Certified by Enphase.

welke regio zit je?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
wil je vooral.koelen? dan beter in het.plafond

wil.je verwarmen? dan beter in de vloer.

je moet geen wonderen verwachten van die koeling. ik zou dan eerder op strategische plekken een fancoilunit (innova airleaf ofzo) ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Fr33z schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:01:

je moet geen wonderen verwachten van die koeling. ik zou dan eerder op strategische plekken een fancoilunit (innova airleaf ofzo) ophangen.
Precies dat.
Het geeft een beetje comfortverbetering maar niet heel veel en kost best energie.
Echte comfortverbetering bereik je met condenserend koelen waarbij je de luchtvochtigheid in huis omlaaghaalt, en dat doe je met een airco of fancoil, ik zou me daarop focussen qua techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
die energie valt erg mee (mits gewoon een mooie warmtepomp als bron) maar t schiet gewoon niet erg op. Ik daarom vooral vloerverwarming aanleggen voor verwarmen en t dus lekker op breedplaatvloer aanbrengen.

het beetje koelen is dan leuke bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb bij mij uponor minitec op de breedplaatvloer gelegd op zolder en boven verdieping.
Tevens een fancoil op zolder.

Werkt prima. Voelt merkbaar koeler.
Warmtepomp printplaat was stuk deze zomer en dat verschil merk je wel.

Temperatuur in huis welke niet meer doorschiet als het hele dag draait op laag pitje

Koude komt vanzelf beneden via trapgat.

Nadelen:
Uponor minitec is uitwendig maar 10
mm dus verwacht veel weerstand, dus korte groepen
Vloer komt 12 a 15 mm hoger, probleem met afstap trap onder andere
Vloer voelt koud aan
Condens in de gaten houden/regeling. Beneden 17 graden water kan er condens ontstaan op de verdelers en zelfs op de vloer (dauwpunt in huis)
Heb oventrop rvs verdelers en daar hangen soms de druppels aan.

Heb mijn breedplaatvloer alle kanalen dichtgepurt om zo min mogelijk warmte te verliezen.
Bij oude cv leidingen die door de vloer gingen was het een flink tochtgat

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-10-2023 06:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Pagina: 1