Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sardientje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-03 12:29
Hoi allen,

Achtergrond:
Ik werk nu een jaar of 6 voor de HR afdeling van een grote organisatie waar ik binnen ben gekomen als 'algemeen' HR medewerker maar al redelijk snel allerlei zaken 'simpel' automatiseerde (met name met simpel Excel werk). Na enkele jaren ben ik toen doorgestroomd als 'Functioneel Beheerder' (wat ik nog steeds een erg vage titel vind) waarbij ik veelal scripts schrijf in VBA (daar ben ik erg handig in geworden en het scripten én het leren over alle mogelijkheden vind ik fascinerend) maar ook ben ik handig met PowerQuery (en dus M code) en heb ad-hoc ook wel zaken gedaan, indien nodig, met andere Microsoft applicaties (Power Automate, Power Apps etc). Tevens heb ik in het verleden ook wel eens een klein deel van Harvard's online CS50x course gevolgd en heb dus ook wel wat basiskennis van de iets geavanceerdere programmatuur (recursie e.d.) alhoewel ik nooit aan de memory management van C ben toegekomen. Uiteraard heb ik, als Tweaker zijnde, veel affiniteit met computers in het algemeen (bouw al mijn eigen systeem sinds ik 12 ben, kan kleine netwerkjes opzetten, heb nog met DOS gewerkt, heb simpele mods gebouwd voor games, had mijn eigen fancy GeoCities pagina in HTML geschreven :+, etc etc etc).

Nu heb ik geen afgeronde HBO opleiding (heb 4 jaar Commerciële Economie gestudeerd maar helaas niet afgemaakt) en heb dus eigenlijk bar weinig om te laten zien als credentials. Toen ik ~7 jaar geleden probeerde een startersbaan te vinden in de IT is me dat dus ook niet gelukt en ben toen in de HR wereld gerold. (Ik heb wel een Praktijkdiploma Loonheffingen (PDL), maar dat zal voor de IT niet relevant zijn gok ik.)

De actuele vraag:
Ik merk dat in mijn huidige baan ik eigenlijk alles wat niet IT gerelateerd is me niet heel erg interesseert, terwijl ik echt op kan gaan in het programmeren en 'het uitzoeken welke IT oplossing er wellicht is voor x probleem' en dat dus erg leuk vind.
Kan iemand mij iets aanraden om misschien toch op mijn 37 jarige leeftijd te kunnen beginnen als programmeur? Is het zinvoller om nu in mijn vrije tijd bijvoorbeeld een LOI opleiding te volgen, kan ik beter een course als CS50x afmaken (ze hebben een certificaat als je t afmaakt) om te bewijzen dat ik 'wat kan' of is een traineeship bij een partij als Calco het verstandigst? Ik verdien nu vrij goed en vind het dus (financieel) lastig om de baan geheel op te zeggen om in zo'n traineeship te stromen, vandaar dat mijn voorkeur zou uitgaan naar een part-time studie of iets dergelijks. Is het feit dat ik nu al wat jaartjes aan het scripten ben in VBA relevant hierbij?

Ik weet dat er zat mensen in soortgelijke situaties hier rondwandelen en zou dus graag ervaringen willen horen!

[ Voor 3% gewijzigd door Sardientje op 02-10-2023 15:08 . Reden: witregels kwamen er niet goed uit... [br] tag was de oplossing ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:47
LOI is drie keer niks. CS50x zitten goede concepten tussen maar is niet praktisch genoeg lijkt me. Er zijn weinig bedrijven waar puur C gebruikt wordt om software te ontwikkelen.

Krijg je bij zo'n traineeship niet meteen een salaris? Ook tijdens de eerste fase waar je nog met studie bezig bent. Zou wel moeten. Wat je wel tegen zit is dat je geen afgeronde bachelor hebt. Dat is voor veel bedrijven en trainseeships wel een vereiste.
Als je nu goed verdient dan ga je hoe dan ook flink achteruit qua salaris als je ergens kan starten als software ontwikkelaar. Ook iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Zijn er bij je huidige werk geen mogelijkheden tot omscholing? Daar weten ze inmiddels al wat je kan dus is het misschien makkelijker om door te stromen. Dan heb je ook geen gedoe met je gebrek aan afgeronde HBO.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ik doe deeltijd HBO ICT (ik ben 38) en heb nog een aantal klasgenoten van rond die leeftijd. De meeste kiezen voor een meer bedrijfskundige kant, maar ook wel een paar die kiezen voor software development.

Ik wil hiermee niet zeggen dat je hbo ict moet doen, maar ik zeg dat je niet te oud bent om een studie te doen mocht je dat willen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sardientje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-03 12:29
SmurfLink schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:22:
Zijn er bij je huidige werk geen mogelijkheden tot omscholing? Daar weten ze inmiddels al wat je kan dus is het misschien makkelijker om door te stromen. Dan heb je ook geen gedoe met je gebrek aan afgeronde HBO.
Dat is inderdaad een hele goede suggestie waar ik zeker eens over ga informeren. Ik gok dat als ik daar aan de eisen kan voldoen (en daar zal wellicht een opleiding bijhoren) dat ik toch een streepje voor heb omdat ik al jaren voor de organisatie werk.
retoohs schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:17:
LOI is drie keer niks. CS50x zitten goede concepten tussen maar is niet praktisch genoeg lijkt me. Er zijn weinig bedrijven waar puur C gebruikt wordt om software te ontwikkelen.

Krijg je bij zo'n traineeship niet meteen een salaris? Ook tijdens de eerste fase waar je nog met studie bezig bent. Zou wel moeten. Wat je wel tegen zit is dat je geen afgeronde bachelor hebt. Dat is voor veel bedrijven en trainseeships wel een vereiste.
Als je nu goed verdient dan ga je hoe dan ook flink achteruit qua salaris als je ergens kan starten als software ontwikkelaar. Ook iets om rekening mee te houden.
Je krijgt inderdaad wel meteen een salaris, maar dat was destijds ongeveer gelijk aan het minimumloon - iets waar ik nu helaas niet meer mijn vaste lasten van zou kunnen betalen. Omdat je gelijk hebt over het feit dat vele bedrijven afknappen op een niet afgeronde bachelor studie, denk ik dat ik toch die keuze zal gaan maken.
Anoniem: 36835 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:26:
Ik doe deeltijd HBO ICT (ik ben 38) en heb nog een aantal klasgenoten van rond die leeftijd. De meeste kiezen voor een meer bedrijfskundige kant, maar ook wel een paar die kiezen voor software development.

Ik wil hiermee niet zeggen dat je hbo ict moet doen, maar ik zeg dat je niet te oud bent om een studie te doen mocht je dat willen :)
Dat is fijn om te horen, je voelt je natuurlijk wel een beetje misplaatst als je alleen tussen de 20 jarige beland :9. Ik ga eens even een planning maken met betrekking tot volgen van een dergelijke studie.

Bedankt iedereen voor de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:26:

Het is alleen ook niet gratis... wat kost het jou per jaar als ik vragen mag?

Ik ben 42, heb een huis en een gezin etc. Rondkomen is met de inflatie überhaupt af en toe al een dingetje. En ik werk al 20 jaar als software developer, maar zie dat veel vacatures HBO als harde eis stellen tegenwoordig. Maar ja, die heb ik ook nooit afgemaakt.

Zelf zou ik uiteraard wel voor software development kiezen. Ik ben vooral een techneut en daar gaat de opleiding weinig aan veranderen...

PS
Ik zou de opleiding vooral doen om meer deuren te openen i.c.m. mijn werkervaring. Dus dat ik ook bij grotere bedrijven aan de slag kan en daardoor ook meer kan verdienen dan wat ik nu doe. ZZP-en zou het alternatief zijn, maar ik hou niet zo van de risico's die daarmee gepaard gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door Lethalis op 04-10-2023 17:33 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Lethalis schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:24:
[...]

Het is alleen ook niet gratis... wat kost het jou per jaar als ik vragen mag?

Ik ben 42, heb een huis en een gezin etc. Rondkomen is met de inflatie überhaupt af en toe al een dingetje. En ik werk al 20 jaar als software developer, maar zie dat veel vacatures HBO als harde eis stellen tegenwoordig. Maar ja, die heb ik ook nooit afgemaakt.

Zelf zou ik uiteraard wel voor software development kiezen. Ik ben vooral een techneut en daar gaat de opleiding weinig aan veranderen...

PS
Ik zou de opleiding vooral doen om meer deuren te openen i.c.m. mijn werkervaring. Dus dat ik ook bij grotere bedrijven aan de slag kan en daardoor ook meer kan verdienen dan wat ik nu doe. ZZP-en zou het alternatief zijn, maar ik hou niet zo van de risico's die daarmee gepaard gaan.
Ik zit ook al 15 jaar in de IT en de reden dat ik die opleiding doe is idd puur omdat het deuren opent. Ik ben juist de uitvoerende standaard mbo techneut-rollen als bijv. applicatiebeheerder wel een beetje zat. Mijn werkgever betaalt de opleiding en kost +- 2500,- euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:39:
[...]
Ik zit ook al 15 jaar in de IT en de reden dat ik die opleiding doe is idd puur omdat het deuren opent. Ik ben juist de uitvoerende standaard mbo techneut-rollen als bijv. applicatiebeheerder wel een beetje zat. Mijn werkgever betaalt de opleiding en kost +- 2500,- euro per jaar.
Ik ben vooral de kleine bedrijfjes een beetje zat. Qua werkinhoud wil ik eigenlijk gewoon hetzelfde (software development) bij grotere organisaties doen. Waarbij de extra uitdaging dan vooral voor mij is dat ze daar complexere oplossingen hebben waar ik mijn ei wat beter in kwijt kan als techneut.

Mijn werkgever het laten betalen kan ik proberen, maar hij zal zich wel afvragen met welk doel :+

"Ja euh, ik wil graag weg hier" :F

Voor mijn huidige werk heb ik het immers niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 04-10-2023 20:28 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Lethalis schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:27:
[...]

Ik ben vooral de kleine bedrijfjes een beetje zat. Qua werkinhoud wil ik eigenlijk gewoon hetzelfde (software development) bij grotere organisaties doen. Waarbij de extra uitdaging dan vooral voor mij is dat ze daar complexere oplossingen hebben waar ik mijn ei wat beter in kwijt kan als techneut.

Mijn werkgever het laten betalen kan ik proberen, maar hij zal zich wel afvragen met welk doel :+

Het Stap-budget heb je ook nog, dat komt/is weer terug maar dan alleen voor geaccrediteerde opleidingsinstituten, zoals HBO-scholen. Scheelt je weer 1000 euro collegegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lethalis schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:27:
[...]

Personeel dat zichzelf ontwikkeld is in het belang van elk bedrijf, dus voor een werkgever die dat niet stimuleert door een opleidingsbudget o.i.d. zou ik sowieso al niet willen werken. Nodig voor je werkzaamheden of niet.

Als ik besluit weg te gaan bij m'n huidige werkgever, moet ik een deel terugbetalen. Maar ik gok er op dat mijn nieuwe werkgever dat dan wel kwijt gaat schelden. En zo niet, betaal ik het zelf wel.
Pagina: 1