Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:38

Spinez0r

At your service.

Topicstarter
Dag Allen,

In ons huis hebben we vloerverwarming laten aanleggen, dit is een 10 cm h-o-h slakkenhuispatroon met een x aantal cm zandcement dekvloer erover.

Het gaat om 6 groepen met een varriende lengtes:

1: 78 meter
2: 90 meter
3: 80 meter
4: 95 meter
5: 80 meter
6: 50 meter

Nu ben ik mij wat gaan verdiepen in het afstellen van de vloerverwarming maar lees heel veel verschillende berichten, dus ik ben benieuwd hoe jullie het aan zouden pakken.

Op onderstaande foto kan je zien dat ik geen debiet/flowmeters op mijn ingaande groepen heb, slechts op de retour zit een ventiel welke ik d.m.v. de blauwe knoppen kan open/dichtdraaien.

Wat zou volgens jullie de beste manier zijn om dit systeem in te regelen, d.m.v. een IR thermometer en dan op zoek naar +- 10 graden Delta-T op alle groepen, of een andere manier?

De installateur heeft geen legplan voor mij beschikbaar helaas.

Ook zit er een "bypass" op (grijze knop) welke zorgt voor constante flow tussen aanvoer en retour, deze staat op dit moment ingesteld op 2 liter p/m, hij heeft een range tussen 0 en 7 l/m, wat is de beste hoeveelheid hiervoor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g77iLfgK1YWyOtWfudMAuLyqhZQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A8Jydb69J5sOMHcy9TK79HoF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Spinez0r op 02-10-2023 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:31

paQ

Sja, zonder legplan en debiet berekening (of flowmeters) wordt het een vrij lastig verhaal en doe je alles maar een beetje op de gok/gevoel.
Je zou nog met een warmtebeeldcamera aan de slag kunnen, kijken of je overal min of meer dezelfde temperatuur haalt, of in elk geval de gewenste. Wellicht wil je niet op elke lus dezelfde afgifte halen, dat kan natuurlijk ook nog.

Een dergelijke berekening + flowmetertjes zou handig zijn, dan heb je in elk geval wat houvast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/crTgOSeCRnW_j-QalRxG9vjmEUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3rHYRJeP0Vp8NbVQKcwsD8Ts.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 82% gewijzigd door paQ op 02-10-2023 15:49 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Topicstarter
paQ schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:42:
Sja, zonder legplan en debiet berekening (of flowmeters) wordt het een vrij lastig verhaal en doe je alles maar een beetje op de gok/gevoel.
Je zou nog met een warmtebeeldcamera aan de slag kunnen, kijken of je overal min of meer dezelfde temperatuur haalt, of in elk geval de gewenste. Wellicht wil je niet op elke lus dezelfde afgifte halen, dat kan natuurlijk ook nog.

Een dergelijke berekening + flowmetertjes zou handig zijn, dan heb je in elk geval wat houvast:
[Afbeelding]
Is het ook mogelijk zo'n berekening achteraf te maken? ik weet de HOH afstand en de diameter van de slang die gebruikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-06 22:24
Ik heb ook zo’n systeem gehad. Als het goed is zit er onder die blauwe knoppen een schroef waarmee je met een platte schroevendraaier het debiet kan regelen. Je kunt hier achteraf flowmeters voor plaatsen, die zijn ik meen €15 per stuk en ze komen tussen de leiding. Ik heb het zelf met een ir camera gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r

Spinez0r

At your service.

Topicstarter
Dashlane schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 07:47:
Ik heb ook zo’n systeem gehad. Als het goed is zit er onder die blauwe knoppen een schroef waarmee je met een platte schroevendraaier het debiet kan regelen. Je kunt hier achteraf flowmeters voor plaatsen, die zijn ik meen €15 per stuk en ze komen tussen de leiding. Ik heb het zelf met een ir camera gedaan.
Dankjewel, ik ga dit bekijken!

In principe wil je het debiet per groep zodanig dat je ongeveer 10 graden Delta-T behaalt toch?

Toevallig ook een idee hoeveel L/minuut ik de bypass moet instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:31

paQ

10 graden is wel veel hoor, maar alles hangt af van de ingevoerde parameters.
Type afwerkvloer, leiding diameter, inhoud, invoer temp, enz.

Berekening moet prima achteraf kunnen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 30-06 22:24
Spinez0r schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:06:
[...]

Dankjewel, ik ga dit bekijken!

In principe wil je het debiet per groep zodanig dat je ongeveer 10 graden Delta-T behaalt toch?

Toevallig ook een idee hoeveel L/minuut ik de bypass moet instellen?
Volgens mij is het een drukverschilregelaar en geen open verbinding die je knijpt. Uitgangspunt is meestal 0.2/0.3, in jou geval zal dat 2/3 zijn. Het ligt wel aan de aanvoer temperatuur, maar ik ga meestal uit van 5 graden. Belangrijk is dat je pomp goed staat ingesteld en dat debietkranen open staan. Waarschijnlijk kun je al direct iets knijpen op de kortere slangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Flowmeters zijn handig om de boel snel goed te kunnen zetten (alle groepen evenveel flow), maar niet perse nodig, ook wel prijzig gezien je het één keer goed instelt en het daarna eigenlijk klaar is en je er niet meer naar kijkt.

Ik heb de vloerverwarming bij m'n ouders (daar zijn ook geen flowmeters aanwezig) ingeregeld op de dT (deltaT, het verschil tussen aanvoer en retourtemperatuur). 10 graden verschil is best veel, als er maar een graad of 40 in gaat dan zit je al eerder aan een deltaT van 5°C ofzo. Met een warmtepomp zelfs maar 2-3 graden verschil meen ik.

Je kan een serie goedkope digitale thermometertjes met externe voeler op AliExpress bestellen en die op elke retourleiding bevestigen, of met IR-thermometer/warmtecamera meten (stukje tape op de leiding zodat temperatuur goed gemeten wordt). Ik deed het destijds met DS18B20-sensoren die ik via wat home automation uitlas, zodat ik grafiekjes had: ThinkPad in "Algemeen (vloer)verwarming setup topic"

Houd er rekening mee dat het een traaaaaaag proces is. Afsluiter van een groep verstellen en dan een dag/halve dag wachten en kijken hoe het gaat. Beste is om er in de winter een week of 2 mee bezig te gaan. Elke dag even kijken naar de retourtemperaturen en indien nodig bijstellen. Je kunt beginnen door de langste groepen (bijna?) volledig open te zetten en de korte(re) groepen bijna helemaal dicht, één slag open bijv.

Zie ook Gas besparen door middel van CV tuning deel IV

Een warmtebeeldcamera is helemaal mooi speelgoed, maar wel prijzig (>€250 vaak). Houd [IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera in de gaten, komen soms aanbiedingen langs. Of zo'n ding lenen/huren.

De bypass is bedoeld voor als de pomp niet draait om wat voor reden dan ook en er verder geen radiatoren zijn die open staan. Ik zou hem vooral niet te laag in stellen, want dan opent hij mogelijk te vroeg en dat kost je rendement van de ketel. Bij normaal stoken zou de leiding net achter de bypass koel moeten blijven (=geen doorlaat).

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 03-10-2023 10:07 ]

Pagina: 1