Voorzetwand metal studs met OSB afwerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdvaxel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-02-2024
In een oude garage zijn we bezig een voorzetwand met metal studs te maken die we zouden willen bekleden met OSB. De OSB dient ook meteen als afwerking, er komt geen materiaal al tegen. De metal studs staan er al en zijn hart-op-hart 60cm van elkaar geplaatst.

Nu had ik al gelezen dat het makkelijkst is om de OSB horizontaal te bevestigen. Alleen is zo’n OSB 244cm breed, waardoor de naad waar 2 platen samen komen niet zal overeenkomen met de plaats van de metal studs. Is dat een probleem? Of is het niet belangrijk dat er achter elke naad een metal stud zit? Nog tips?

Beste antwoord (via vdvaxel op 02-10-2023 17:27)

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:56

Mavamaarten

Omdat het kan!

vdvaxel schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:03:
[...]

Ik heb nog geen platen gekocht, ik dacht aan 18mm. Als we de platen schranken, is de constructie dan niet stevig genoeg ook al zit er niet achter elke naad een profiel? Ik ben gewoon aan het denken dat als we achter elke naad nog een metal stud willen en we de platen schranken, dat we dan nog een hoop extra metal studs moeten plaatsen en dat wordt dan veel snijwerk om de isolatie overal tussen te krijgen.
Je moet gewoon ervoor zorgen dat je schrankt, en dat elke plaat 2 studs raakt. Voor de rest zorgt dat schranken wel voor genoeg stevigheid hoor. Met zo'n setup lijkt het me niet dat je super veel studs moet bijplaatsen?

Je zou gewoon minimaal 2 studs per plaat moeten hebben, niet per se dat elke naad perfect op een stud uitkomt.

Android developer & dürüm-liefhebber

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Niet zo belangrijk, neem zeker wel OSB platen met tand en groef. Je let er best op dat je de naad zo dicht mogelijk bij een stud laat uitkomen, maar het hoeft niet perfect uit te komen. Eindig ook zeker niet met een flapje dat maar op 1 stud vastgemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Het is een probleem in die zin dat je op die plek het hout altijd open kan duwen door de naad. Je kan de platen inkorten om wel precies goed uit te komen op het midden van een staander, of je zorgt voor nog een stuk extra OSB achter de naad om de krachten op te vangen. Zo maak je zelf je 'tand/groef' verbinding precies waar je hem nodig hebt. Zou niet specifiek voor tand/groef platen gaan, want op de andere plekken heb je deze niet nodig (of zitten ze zelfs in de weg).

Voorzetwand is geïsoleerd met steenwol? Vergeet je niet je dampscherm?

[ Voor 22% gewijzigd door frennek op 02-10-2023 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdvaxel
frennek schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:29:
Het is een probleem in die zin dat je op die plek het hout altijd open kan duwen door de naad. Je kan de platen inkorten om wel precies goed uit te komen op het midden van een staander, of je zorgt voor nog een stuk extra OSB achter de naad om de krachten op te vangen. Zo maak je zelf je 'tand/groef' verbinding precies waar je hem nodig hebt. Zou niet specifiek voor tand/groef platen gaan, want op de andere plekken heb je deze niet nodig (of zitten ze zelfs in de weg).

Voorzetwand is geïsoleerd met steenwol? Vergeet je niet je dampscherm?
In de voorzetwand komt er indeed nog isolatie en dampscherm. Ik snap alleen niet waarom overal wordt gezegd dat metal studs HOH 60cm van elkaar moeten staan als dat dan niet uitkomt met OSB :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdvaxel
Mavamaarten schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:27:
Niet zo belangrijk, neem zeker wel OSB platen met tand en groef. Je let er best op dat je de naad zo dicht mogelijk bij een stud laat uitkomen, maar het hoeft niet perfect uit te komen. Eindig ook zeker niet met een flapje dat maar op 1 stud vastgemaakt is.
Ivm je laatste opmerking: hoe werkt dat dan? Dan moet je de voorlaatste plaat korter maken waardoor je “de tand” weg zaagt en er niets meer is om in de groef van het laatste stuk te steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

vdvaxel schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:33:
[...]

In de voorzetwand komt er indeed nog isolatie en dampscherm. Ik snap alleen niet waarom overal wordt gezegd dat metal studs HOH 60cm van elkaar moeten staan als dat dan niet uitkomt met OSB :?
Omdat er meestal gipsplaten voor gezet worden, en die zijn 60 cm...

Is het niet gewoon simpeler om er even een paar extra studs neer te zetten? Kost je de kop ook niet, en dan weet je zeker dat je nooit problemen krijgt met kieren.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleDJs
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:39
[...]

Omdat meestal de platen verticaal worden gemonteerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vergeet niet om je OSB verspringend te monteren voor de stevigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
[...]

houten platen hebben altijd wat overlengte. De exacte reden weet ik niet, maar het is ook geen moeite om ze met een liniaalzaag op maat te maken. De 60 cm komt wel heel mooi uit met gipsplaten. Exact 240 cm OSB platen zou juist ook weer vervelend zijn, want dan kom je te kort als je van metalstud in de hoek wilt uitkomen tot midden van de metalstud 240 cm verderop. Beetje overlengte geeft je dus meer flexibiliteit.

Maar het komt toch behoorlijk goed uit? Je hoeft er maar een paar cm af te halen, dus minimale zaagverliezen. Je zou iets kunnen smokkelen om de staanders iets verder uit elkaar te plaatsen, maar dat komt ook weer niet lekker uit met de standaard maten van je isolatie en het is enorm vervelend als je toch nog ooit besluit om er wel nog gips tegenaan te schroeven in de toekomst.

[ Voor 11% gewijzigd door frennek op 02-10-2023 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdvaxel
frennek schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:45:
[...]

houten platen hebben altijd wat overlengte. De exacte reden weet ik niet, maar het is ook geen moeite om ze met een liniaalzaag op maat te maken. De 60 cm komt wel heel mooi uit met gipsplaten. Exact 240 cm OSB platen zou juist ook weer vervelend zijn, want dan kom je te kort als je van metalstud in de hoek wilt uitkomen tot midden van de metalstud 240 cm verderop. Beetje overlengte geeft je dus meer flexibiliteit.

Maar het komt toch behoorlijk goed uit? Je hoeft er maar een paar cm af te halen, dus minimale zaagverliezen. Je zou iets kunnen smokkelen om de staanders iets verder uit elkaar te plaatsen, maar dat komt ook weer niet lekker uit met de standaard maten van je isolatie en het is enorm vervelend als je toch nog ooit besluit om er wel nog gips tegenaan te schroeven in de toekomst.
Maar als je begint te zagen verlies je ofwel tand of groef, dus hoe zet je de volgende plaat hier dan nog in vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Combinatie tand/groef en uitkomen op staanders gaat niet. Dus of je berust alleen op je tandgroef verbinding verticaal, of je komt uit op de staanders en haalt de tandgroef verbinding weg voor je verticale verbinding (dan heb je hem nog wel horizontaal natuurlijk om de 60 cm tussen je staanders te overbruggen).

Hoe dik zijn je platen? Heb je ze al gekocht met tand/groef verbinding?

[ Voor 10% gewijzigd door frennek op 02-10-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdvaxel
frennek schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:57:
Combinatie tand/groef en uitkomen op staanders gaat niet. Dus of je berust alleen op je tandgroef verbinding verticaal, of je komt uit op de staanders en haalt de tandgroef verbinding weg voor je verticale verbinding (dan heb je hem nog wel horizontaal natuurlijk om de 60 cm tussen je staanders te overbruggen).

Hoe dik zijn je platen? Heb je ze al gekocht met tand/groef verbinding?
Ik heb nog geen platen gekocht, ik dacht aan 18mm. Als we de platen schranken, is de constructie dan niet stevig genoeg ook al zit er niet achter elke naad een profiel? Ik ben gewoon aan het denken dat als we achter elke naad nog een metal stud willen en we de platen schranken, dat we dan nog een hoop extra metal studs moeten plaatsen en dat wordt dan veel snijwerk om de isolatie overal tussen te krijgen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

vdvaxel schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:03:
[...]

Je moet gewoon ervoor zorgen dat je schrankt, en dat elke plaat 2 studs raakt. Voor de rest zorgt dat schranken wel voor genoeg stevigheid hoor. Met zo'n setup lijkt het me niet dat je super veel studs moet bijplaatsen?

Je zou gewoon minimaal 2 studs per plaat moeten hebben, niet per se dat elke naad perfect op een stud uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdvaxel
Mavamaarten schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:33:
[...]

Aangezien er om de 60cm een stud staat zal zeker elke plaat aan minimum 2 studs vastgemaakt zijn :)
Pagina: 1