Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Bestaande rolluiken smart maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DoMiNaTiOnZ
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-02 14:18
Huidige situatie: 4 rolluiken die door middel van 2 afstandbedieningen worden bediend. Er is geen schakelaar, alleen 4 maal 3 aderige stroomkabel vanaf de motors naar een stopcontact.

Mijn vraag:
Kan ik dit smart maken? of moet gelijk de hele motor vervangen worden?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Ik heb thuis homeassistant draaien en zou dit hier graag op willen hebben

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb::
Shelly 2.5 Wifi schakelaars, alleen zou ik dan 4/5 aders moeten hebben, plus een plek voor een schakelaar (frezen)..

Alle reacties

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:21
Zou zegen idd of motor vervangen of kijken of er één of andere bridge bestaat voor jouw motor. Die afstandsbediening zendt iets uit wat een ander apparaat wellicht ook kan.

15x330 SW38

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:36
Waarom moet je een schakelaar infrezen met een Shelly?

Kun je niet de Shelly in een waterdichte kabeldoos doen? Dan onderbreek je ergens de kabel, zet je de Shelly ertussen en werk je die netjes weg buiten.

Je hebt overigens geen 5 draden nodig: dat is als je een schakelaar hebt.
Je hebt nu geen schakelaar, dus ook de 2 draden vanaf de schakelaar heb je niet. Je sluit de motor dus gewoon rechtstreeks aan op de Shelly (en stroom). Je afstandsbediening blijft dan werken, maar de Shelly werkt dan ook.

[ Voor 41% gewijzigd door thaan op 02-10-2023 14:18 ]

• DoMiNaTiOnZ
thaan schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:17:

Kun je niet de Shelly in een waterdichte kabeldoos doen? Dan onderbreek je ergens de kabel, zet je de Shelly ertussen en werk je die netjes weg buiten.
Dit is inderdaad de beste optie, maar dit kan met alleen bruin/blauw/groengeel?

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:36
DoMiNaTiOnZ schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:18:
[...]

Dit is inderdaad de beste optie, maar dit kan met alleen bruin/blauw/groengeel?
Sorry, zie mijn edit hierboven.

Ik heb tientallen Shellies aangesloten, maar nog nooit een rolluik op een 2.5, dus ik zat dit plaatje te bekijken:

Afbeeldingslocatie: https://www.bujarra.com/wp-content/uploads/2019/08/Shelly-2.5-25-Hassio-Home-Assistant-Persiana-00.jpg

En als je de knoppen weghaalt (roze/oranje) dan werkt dat natuurlijk prima: je hebt alleen geen knop voor het rolluik, maar die heb je nu dus ook niet kennelijk.

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:40
Wat voor afstandsbedingen heb je?
als er alleen een 3 aderige kabel naar een stopcontact gaat zal dit fase/nul/aarde zijn en geen stuurdraden (lijkt me)
gevoelsmatig denk ik dat je somfy afstandsbedieningen hebt?

• Centauriprime
Daar ging ik ook vanuit. Je meld drie kabels dus fase, neuter en aarde.

15x330 SW38

• DoMiNaTiOnZ
akatar schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:26:
Wat voor afstandsbedingen heb je?
als er alleen een 3 aderige kabel naar een stopcontact gaat zal dit fase/nul/aarde zijn en geen stuurdraden (lijkt me)
gevoelsmatig denk ik dat je somfy afstandsbedieningen hebt?
TTGO

merk rolluik is onbekend, op de bon staat: (rolluikonderdelen.nl)
Huismerk rolluikmotor met zender

Het lijkt op de voorloper (2019) van deze: https://www.rolluikonderd...-handzender-92825230.htmlAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qr2SZWOPZK-0alc5n9aAW6PPBlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKO4IpEsjiSO08o7ebvShaSm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGy_8mY0q0tmEFFBj-Jx1FbRqC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PL5fwplmkeEHbmMalPU2mbPR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door DoMiNaTiOnZ op 02-10-2023 14:46 ]

• akatar
Dan zou ik daar eens een mail aan wagen, ik zie het merk nice er opstaan, Nice heeft fibaro overgenomen (mocht dit het zelfde bedrijf zijn)

Ik denk dat de motoren zelf al slim zijn, maar een mailtje naar de shop zal je uitkomst bieden.

• Centauriprime
433Mhz grote kans dat je met https://www.rflink.nl uit de voeten kan. Maar moet je zelf effe checken.

15x330 SW38

• DoMiNaTiOnZ
Volgens de webshop:

Er is geen mogelijkheid tot het smart maken van deze aandrijvingen, deze kunt u alleen met de betreffende zender bedienen.
Wilt u de rolluiken smart maken dan zou er een andere motor in geplaatst kunnen worden.

• akatar
Je zou eens een mailtje kunnen wagen aan rfxcom.com

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:59

Metalfreak

Hoije woh!

Inderdaad zou ik het ook gokken dat het zou gaan werken met een RFXcom 433MHz transceiver. Dan kun je alles in stand houden en gebruik je HA of Domoticz als afstandsbediening met de gewenste automatisering eraan gekoppeld.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• DoMiNaTiOnZ
Bedankt allen voor de hulp. Heb een mailtje gestuurd naar RFXcom.

Edit:
Encryptie is nog niet bekend bij RFX.

[ Voor 26% gewijzigd door DoMiNaTiOnZ op 02-10-2023 17:29 ]

• akatar
Als je iemand kan vinden met een rfxcom, dan kan die even "meeluisteren" met je afstandsbediening.

• DoMiNaTiOnZ
thaan schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:17:

Je hebt overigens geen 5 draden nodig: dat is als je een schakelaar hebt.
Je hebt nu geen schakelaar, dus ook de 2 draden vanaf de schakelaar heb je niet. Je sluit de motor dus gewoon rechtstreeks aan op de Shelly (en stroom). Je afstandsbediening blijft dan werken, maar de Shelly werkt dan ook.
Ik heb dit geprobeerd, maar krijg het niet werkend.
Misschien kan dit ook helemaal niet...of doe ik iets verkeerd?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzJJaw-63hJ97ekN4MLFQEH-_xs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ELTKxWBiMvc2KNfSXExU9iRJ.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door DoMiNaTiOnZ op 03-10-2023 21:20 ]

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:08
Nee, dat kan ook helemaal niet. Rolluikmotoren met vier draden kunnen wel op de Shelly aangesloten worden, drie is te weinig.
Dit type motoren kan alleen draadloos bediend worden.

[ Voor 18% gewijzigd door JaVaWa op 03-10-2023 21:32 ]

Mijn GPS-collectie

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:00

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

In plaats van een rfxcom a 100 euro kun je ook een ESP8266 met 433-mhz module a 10 euro totaal kopen :) Met ESPHome moet je vrij gemakkelijk iets in elkaar kunnen knutselen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:08
Thijsmans schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:54:
In plaats van een rfxcom a 100 euro kun je ook een ESP8266 met 433-mhz module a 10 euro totaal kopen :) Met ESPHome moet je vrij gemakkelijk iets in elkaar kunnen knutselen.
De hardware is inderdaad goedkoper, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat hier hetzelfde voor geldt:
DoMiNaTiOnZ schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:23:
Encryptie is nog niet bekend bij RFX.

Mijn GPS-collectie

• akatar
Je kan ze nog smart maken door bv een smart implant, moet je wel draden op je afstandsbediening solderen.
https://www.fibaro.com/nl/products/smart-implant/
en deze is zwave.

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-11 16:13
433 Mhz : met Homey kan je ook het signaal uitlezen en proberen te reproduceren.
https://athombv.github.io/node-homey-rfdriver/

• BasZer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:18
akatar schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 14:45:
Je kan ze nog smart maken door bv een smart implant, moet je wel draden op je afstandsbediening solderen.
https://www.fibaro.com/nl/products/smart-implant/
en deze is zwave.
heb jij, of ken je iemand, die dit wel eens heeft gedaan? Kan er weinig op Youtube over vinden

• akatar
Nee, maar lijkt me niet heel moeilijk.
Pagina: 1