Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Heh tweakers,

Het leek mij makkelijker om dit in een aparte topic te vragen, dit omdat het over zowel unifi als over odido gaat.

ODF heeft vorige week de glasvezelpunt aangesloten in onze meterkast. In diezelfde meterkast staat nu een ziggomodem in bridgemode met een UTP kabel naar zolder. Op zolder staat de udm pro.

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om een kant en klare fiber kabel te bestellen en deze dan aan te sluiten op het ODF punt en vervolgens naar zolder toe op de udm pro.

Gaat dit werken? Of ben ik verplicht om de mediaconverter te gebruiken icm de utp kabel?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-06 22:02

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Nu online
Enig idee hoe ik er achter kan komen welk netwerk ik zit? Begrijp dus dat je verschillende modulesen / glasvezels bestaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Gebruik gewoon de ONT van Odido en de UTP kabel die je toch al hebt lopen. Dat scheelt je een hoop hoofdpijn. Anders moet je informeren bij Odido welk soort techniek je hebt (nieuwe aansluiting zal PON zijn, XGSPON of GPON) en daar kun je niet zomaar een kabel en een random SFP mee gebruiken. Die moet voor die techniek zijn en worden geactiveerd door de klantenservice.

Gebruik je een random SFP module, dan is de kans aanwezig dat je je buren platgooit.

[ Voor 10% gewijzigd door nelizmastr op 02-10-2023 13:22 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Nu online
nelizmastr schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:22:
Gebruik gewoon de ONT van Odido en de UTP kabel die je toch al hebt lopen. Dat scheelt je een hoop hoofdpijn. Anders moet je informeren bij Odido welk soort techniek je hebt (nieuwe aansluiting zal PON zijn, XGSPON of GPON) en daar kun je niet zomaar een kabel en een random SFP mee gebruiken. Die moet voor die techniek zijn en worden geactiveerd door de klantenservice.

Gebruik je een random SFP module, dan is de kans aanwezig dat je je buren platgooit.
Hmm dat wist ik niet. Ik ging er daarnaast van uit dat verglazing tot de modem beter is dan een mediaconverter er tussen en aangezien ik al een udm heb die het ondersteund, dacht ik meteen winst te kunnen behalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Jboy1991 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:28:
[...]

Hmm dat wist ik niet. Ik ging er daarnaast van uit dat verglazing tot de modem beter is dan een mediaconverter er tussen en aangezien ik al een udm heb die het ondersteund, dacht ik meteen winst te kunnen behalen.
In de praktijk maakt het niets uit. Ja het is netter om een apparaat minder te hebben dat stroom verbruikt, maar voordat je de kosten van een GPON/XGSPON SFP module eruit hebt kun je heel lang je ONT laten hangen.
Bovendien heb je geen recht op ondersteuning bij problemen totdat je de Odido ONT én Zyxel aansluit op je netwerk, dus maak het jezelf makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-06 23:41
nelizmastr schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:47:
[...]Ja het is netter om een apparaat minder te hebben dat stroom verbruikt, maar voordat je de kosten van een GPON/XGSPON SFP module eruit hebt kun je heel lang je ONT laten hangen.
Een SFP module kost ook een beetje stroom 1 tot 2 Watt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

heiyu schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:30:
[...]

Een SFP module kost ook een beetje stroom 1 tot 2 Watt. :)
Sommige nog meer dan dat, maar idd goed punt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Nu online
Thx voor jullie input. We gaan toch maar jullie advies opvolgen om de mediaconverter te gebruiken. Dit ivm terechte opmerking dat de utp kabel er toch al ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:17

Don Quijote

El Magnifico

Edit- ik moet beter zoeken.

[ Voor 93% gewijzigd door Don Quijote op 03-10-2023 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijckholt
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-10-2024
Ik wil hetzelfde doen, direct aansluiten op mijn UDM pro. Kan idd met dubbele nat en de router van odido ertussen maar netter is direct. Ben je al iets verder gekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:37

lier

MikroTik nerd

@Rijckholt, volgens mij haal je de mediaconverter (die glas omzet naar UTP) door de war met de router van Odido.

Je hebt de keuze:
  • UDM pro verbinden met glas, daarvoor heb je een SFP(+) nodig
  • UDM pro verbinden met de mediaconverter met UTP
  • UDM pro verbinden met Odido router
In het laatste geval is alleen sprake van dubbele NAT.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:34
@Rijckholt het is een kwestie van proberen en wat voor een aansluiting je hebt.
  • De FS module is de correcte module voor een ONT aansluiting
  • Heb je PON aanlsuiting, gaat het waarschijnlijk nooit werken of je provider moet je helpen met het activeren van de SFP.
Ook de Ubiquiti software is helaas wat onstabiel. Ik heb onder versie 1.10 het werkend en stabiel gehad.
Versie 1.12 en 2.x heeft het nooit gewerkt. We zitten nu op versie 3.x en ook eerlijk te zijn heb ik niet meer geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijckholt
@lier Ja precies! Dat lijken mij ook de opties. Ik zie ook niet waarom ik überhaupt een ONT zou krijgen hier. Ze komen volgende week installeren. Ik heb voorkeur voor jou optie 1.

Volgens mij wordt er bij een installatie pakket een Zyxel meegelverd met daarin een sfp module. Die kan ik ook in de UDM stoppen. Enig idee wat voor type glasvezel kabel je moet gebruiken met welke connector? Ik zou die al willen voorbereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijckholt
@Cardinal Ik hoop de dual WAN aan het werk te krijgen. Dus zowel Ziggo als Odido. Niet als failover maar beiden actief ;-) Dit zou nu moeten werken maar herken ook dat sommige nwe features af en toe wat flaky werken/werkten. Ubiquity heeft behoorlijk wat verandering gemaakt afgelopen jaren. Het lijkt er nu wel meer op dat in een wat stabielere fase zitten met meer kleine updates. We gaan het zien.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Nu online
Rijckholt schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:13:
@lier Ja precies! Dat lijken mij ook de opties. Ik zie ook niet waarom ik überhaupt een ONT zou krijgen hier. Ze komen volgende week installeren. Ik heb voorkeur voor jou optie 1.

Volgens mij wordt er bij een installatie pakket een Zyxel meegelverd met daarin een sfp module. Die kan ik ook in de UDM stoppen. Enig idee wat voor type glasvezel kabel je moet gebruiken met welke connector? Ik zou die al willen voorbereiden.
Dit is er geleverd door odido.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEoitOMSo1UTB2g_xaeEHkfj2sY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lBfIJlBKZc3YsDdaa2UvHgwS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7d4GtOIfX8Uj2a-1Y28LSDZEqfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2bskwKXXw6PmSAzEYOoUxGpe.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dezelfde vraag ook nog gesteld aan een netwerkbeheerder bij mij op werk. Hij geeft het volgende aan: hoe minder componenten tussen het glas en de udm zit hoe beter. Echter omdat je een 10gb mediaconvert erbij hebt en al een utp kabel van meterkast naar zolder. Raad hij aan om gewoon de mediaconverter er tussen te houden. Ook met support vanuit odidio, ze kunnen namelijk de mediaconvert uitlezen om te zien of er wel verbinding is. Anders ga je discussies krijgen dat je de fout moet zoeken in je eigen apparatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijckholt
@Jboy1991 is de glasvezel bij jou al naar binnen gebracht? Die monteren ze volgens mij af in een klein wit kastje (passief). Daar zit een connector op voor de gele glasvezelkabel die op de foto staat. Kijk ook even achter op de zyxel of daar een SFP module in zit. Haal die er dan even uit. De gele glasvezel moet daar in passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijckholt
Hmm sorry zit niet goed te kijken. Ik zie bij de eerste foto een huwawei met voeding. Dat lijkt niet passief ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:02

timovd

Voorsprong door techniek

@Rijckholt Passief zegt over de techniek er achter. De P in PON staat voor Passive.
Voor zover ik weet stuurt Odido die kastjes niet op, maar neemt een monteur die mee en installeert deze. Het ID van deze converter is uniek, dus als je deze unit er uit wil hebben en vervangen door eigen apparatuur (een SFP-module bijvoorbeeld), moet je die ook laten registreren.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Nu online
Rijckholt schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:34:
@Jboy1991 is de glasvezel bij jou al naar binnen gebracht? Die monteren ze volgens mij af in een klein wit kastje (passief). Daar zit een connector op voor de gele glasvezelkabel die op de foto staat. Kijk ook even achter op de zyxel of daar een SFP module in zit. Haal die er dan even uit. De gele glasvezel moet daar in passen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-PD5uNQQ7ZPtEvWQBYYzjs0PB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1l8iHUbAtYXHrvSx8nMni9A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpI4vsRvnDTqWELGR6OLtviRXMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aimC1Iht5xq0n2Bqoae3isbH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOeQ0Ogwl1Mjxc4-bOR3_OJPMeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KF2q2TbArPMjRM1XlK35ZASf.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wO5X_-ouVBjhuAyK3IYEfm2QJQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rOA6wNDSTfc6QnUBUCcgbpyS.jpg?f=fotoalbum_large

Zover het mij lijkt gaat het volgende gebeuren:
De gele glaskabel gaat vanuit het ODF kastje naar de huawei ONT. De utp die bij mij nu in de ziggo mode zit, die kan ik dan plaatsen in het utp poortje op de ont.

Daarna moet ik een netwerk met juist vlan aanmaken in de udm pro.

Ik wil zelf geen dubbelnat. De modem wordt alleen aangesloten als test door de monteur. Dit zodat hij kan aangeven dat odido geleverd heeft wat beloofd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Gewoon de ONT gebruiken heb zelf meteen mijn Fritzbox aangesloten helemaal top. Bij mijn broer hetzelfde gedaan hij had last met een iPad die steeds disconnecte op de Zyxell router van Odido de Fritz had hij nog probleem was meteen opgelost.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:51

WCA

nelizmastr schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:22:

Alleen bij GPON, gelukkig werkt XGS-PON op een andere golflengte, dus die heeft geen last van een standaard BiDi.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijckholt
@Jboy1991 Ok, 3 kastjes ;-). Met het witte passieve kastje bedoelde ik het kastje van open dutch fiber. De roll out in Haarlem en omstreken wordt idd gedaan door het bedrijf open dutch fiber. Dan gaat de gele fiber van het ODF kastje naar de ONT en dan via UTP verder naar de router. Dat van de ONT is nieuw voor mij. Moet wel toegeven dat ik me er nog niet heel erg in heb verdiept. Ik ga nog eens goed kijken bij mijn zwager.

@Frogmen Moest je nog iets instellen met VLAN ID oid op de fritzbox of is het volledig DHCP proof?

@WCA wat bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@Rijckholt De Fritzbox kent het profiel van T-Mobile/ Odido Glasvezel is dus echt heel erg makkelijk samen met andere Fritz repeater en een Fritz in AP modus werkt het perfect.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rijckholt
Aha, dank voor deze info. Ik weet zeker dat de UDM Pro geen bestaande profielen heeft ;-) Iemand hier ervaring mee? Dit zijn de parameters die in te stellen zijn in de UDM (zie screenshot).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0iKQO7u8IMXqOgv48-mK_A6DyeY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BRu0OqzMEo1jxsVNzhPPBJCr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rijckholt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

WCA schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:57:
[...]

Alleen bij GPON, gelukkig werkt XGS-PON op een andere golflengte, dus die heeft geen last van een standaard BiDi.
Kwestie van tijd voordat alles idd omgebouwd zal zijn van GPON naar XGS, meer dan een lapmiddel/tussenoplossing is het nooit geweest.

In mijn wijk is echter naar mijn weten nog geen upgrade geweest, is ook pas in november 2021 glas gekomen (toen nog GPON). Ach ja, ik beun niet met SFP's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00n
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-06 19:43

SteamID: m00n22NL | GT: m00n22 | My Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijckholt
Hi @m00n,

Dat is idd een veelbelovende post. Bedankt voor het attenderen! De xpon sfp module is onderweg ;-) Morgen gaan ze fiber naar binnen brengen. Keep you posted.

Onno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maroonthevan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-01-2024
Gelukt?

Ik heb sinds vandaag ook een Mediaconverters met de standaard Odido router hangen en werkend. Momenteel werkt het via de Odido router prima maar ik zou toch graag de mediaconverter rechtstreeks in de UDM-SE willen steken. Iemand daar een duidelijk how to voor?

Is dit ook te doen via je iPhone of moet je dit instellen via een PC/Mac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-06 23:13
Rijckholt schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:03:
Hi @m00n,

Dat is idd een veelbelovende post. Bedankt voor het attenderen! De xpon sfp module is onderweg ;-) Morgen gaan ze fiber naar binnen brengen. Keep you posted.

Onno
Ik ben ook wel benieuwd, hier komt ook binnenkort ODF glas leggen en ik wil eigenlijk dezelfde route volgen als die jij nu bewandeld. Hoor graag als je meer weet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Maroonthevan schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:05:
Gelukt?

Ik heb sinds vandaag ook een Mediaconverters met de standaard Odido router hangen en werkend. Momenteel werkt het via de Odido router prima maar ik zou toch graag de mediaconverter rechtstreeks in de UDM-SE willen steken. Iemand daar een duidelijk how to voor?

Kan je op de site van Odido vinden alleen moet je het via de helpdesk aanmelden en kan een paar dagen duren voordat je MAC adres waarschijnlijk geactiveerd is. Nadeel bij storing of defect kan je niet snel wisselen en je hebt geen support. Persoonlijk zou ik dus zeker gewoon de ONT gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Depress
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-06 15:29
- Spuit 11, keek niet op de laatste pagina -

[ Voor 94% gewijzigd door Depress op 02-11-2023 16:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rijckholt
@Maroonthevan @Tweaqer

De fiber is inmiddels binnen. Alleen zijn ze nog (lang) niet klaar in de wijkcentrale. Er is daarom nog geen afspraak met Gideon gepland. Na wat bellen denk ik dat het nog wel even gaat duren (eind december) ;-(

Anyway, ik heb de Huawei GPON/ONT alvast aangesloten voor die oplevering. Daarnaast heb ik voor de directe aansluiting op de Odido glasnetwerk (dus zonder de Huawei GPON/ONT) de op Ali bestelde XPON SFP module (DFP-34X-2C2) en de fiber patchkabel met de de UPC connector (blauw) ontvangen.

Ik heb de XPON module al geconfigureerd met serienummer van de Huawei GPON/ONT

Nu maar geduldig afwachten........

Lees deze post voor de details van de direct connectie van de UDM Pro met Odido (dus zonder Huawei ONT
Lees deze post voor instructies om bij de config pagina van de SFP te komen als deze in een UDM SFP slot zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Nu online
Maroonthevan schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:05:
Gelukt?

Helaas is al het hardware van het centrale punt nog niet binnen aldus odido. De wijkcentrale is dus nog niet aangesloten.

Dus nee niet verder mee kunnen testen. Geen prik op het glas (of is het geen licht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Nu online
Rijckholt schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:25:
@Maroonthevan @Tweaqer

De fiber is inmiddels binnen. Alleen zijn ze nog (lang) niet klaar in de wijkcentrale. Er is daarom nog geen afspraak met Gideon gepland. Na wat bellen denk ik dat het nog wel even gaat duren (eind december) ;-(

Anyway, ik heb de Huawei GPON/ONT alvast aangesloten voor die oplevering. Daarnaast heb ik voor de directe aansluiting op de Odido glasnetwerk (dus zonder de Huawei GPON/ONT) de op Ali bestelde XPON SFP module (DFP-34X-2C2) en de fiber patchkabel met de de UPC connector (blauw) ontvangen.

Ik heb de XPON module al geconfigureerd met serienummer van de Huawei GPON/ONT

Nu maar geduldig afwachten........

Lees deze post voor de details van de direct connectie van de UDM Pro met Odido (dus zonder Huawei ONT
Lees deze post voor instructies om bij de config pagina van de SFP te komen als deze in een UDM SFP slot zit
Hier precies hetzelfde verhaal. Ook toevallig in assen-noord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Laatst online: 02:30
Ik heb dit nu bijna een jaar werkend (GPON) met een Nokia ONT G-010S-A SFP in een UDM Pro. Nog geen enkel probleem mee gehad.

De module van Leox is ook nog een mogelijkheid.
Zie hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijckholt
Jboy1991 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:24:
[...]

Hier precies hetzelfde verhaal. Ook toevallig in assen-noord?
Haarlem-Zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maroonthevan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-01-2024
Dus de mediaconverter (Nokia in mijn geval) van Odido met UTP verbinden met de UDM-SE en dan de Odido router overslaan. Dat zou mijn voorkeur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Nu online
Nou 18-10 is het zover! Had het liever eerder gewild maar helaas kon niet eerder worden ingepland. Hopelijk gaat alles in 1x goed en dan doei ziggo en welkom odido

• stephandekoning
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-02-2024
Om even terug te komen hoe het het beste werkt.

ONT van odido er tussen laten (dus glasvezel naar kleine vierkante kastje). Daarna vanuit de WAN naar de WAN1 aansluiten op je UDM-SE of UDM-PRO.

daarna dien je een paar settings te moeten doen.

Eerst Vlans aanmaken. onder Netwerk. met de volgende omschrijving / vlan nummers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyL706suKEJ9fZWfK2Tbb-vZtPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vpd6HD5e0o5khiaV4InqcL8Q.png?f=fotoalbum_large

Vervolgens in de WAN settings het VLAN id 300 gebruiken. en dat is het.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TQAowzj7XMXU8iflBGrHf6MFWM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TG9ZgY8DMleHaDNkdpLqnzZl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Nu online
stephandekoning schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:49:
Om even terug te komen hoe het het beste werkt.

ONT van odido er tussen laten (dus glasvezel naar kleine vierkante kastje). Daarna vanuit de WAN naar de WAN1 aansluiten op je UDM-SE of UDM-PRO.

daarna dien je een paar settings te moeten doen.

Eerst Vlans aanmaken. onder Netwerk. met de volgende omschrijving / vlan nummers:
[Afbeelding]

Vervolgens in de WAN settings het VLAN id 300 gebruiken. en dat is het.
[Afbeelding]
Vlan naar 300 aanpassen onder de wan1 was voor mij al voldoende. Wat ik trouwens wel cool vind is dat de unifi een MAC-cloon heeft. Ik zou dus een adapter kunnen komen en glas naar boven kunnen trekken. Vervolgens de mac van de huewei ont clonen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Nu online
Even een update op mijn vraag. Alles werkt prime. Echter haal ik snelheden van 860-900mb ipv 1gig. Geen wereldramp maar ik wil kijken of ik dit kan verhogen.

De unfi dream machine pro heeft een mac cloon. Ik wil dus de mediaconcert er tussen uithalen en een 15m glaskabel naar zolder hebben waar de dreammachine staat.

Wat heb ik hiervoor nodig? Ik lees dat er veel verschillende fsp connectors zijn en dat er ook nog verschil in kabel is.

Wie kan dit hier beantwoorden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:51
Ik zou dit topic even doorlezen, hier staat precies wat je nodig hebt en wat werkt. ;)
https://unifi-forum.nl/on...-eigen-gpon-ont-sfp.3377/

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Nu online
Contact gehad met Odido en blijkbaar zit ik op de verbinding waarbij het niet mogelijk is om zonder ONT te communiceren met het netwerk.

Ik leg mij er maar bij neer. Het internet werkt goed, had alleen liever geen extra hardware er tussen gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowman888
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23-06 11:19
Ik heb de UDM Pro dankzij de Unifi promo van deze week.
Dus ik dacht ga ook even die Odido modem bypassen.

Maar in de nieuwe interface lijkt het wel of je niet bij Netwerk moet zitten en dit moet aanpassen maar bij Internet.

Enige wat ik daar moest doen is VLAN op 300 zetten.

En alles werkt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4en_CSUS_oPxPEsGaMIAZQsg3iU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v5VaVwMIe3U5h8vhHhzY9tNX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Snowman888 op 17-12-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowman888
Ik had al met de originele modem dit af en toe, dat hij echt een seconde weg is. Hoort dit bij glasvezel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mWC8XDQwgDs6flhKVu_FwcAbBw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/boyW06yqWAn7FkAS1dHiZCHv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njh
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-06 17:30

njh

Snowman888 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:15:
Ik had al met de originele modem dit af en toe, dat hij echt een seconde weg is. Hoort dit bij glasvezel?

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtLl7Nfo0AFPRN3jjWWGOKmDLdI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CxHEho6SMqH2t8xBjoZDHRSe.png?f=fotoalbum_large
Nee is niet normaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowman888
Kreeg met de HUWAI modem ook die meldingen, je hebt er niet echt last van, in elk geval nu nog niet echt wat van gemerkt, behalve de melding.
Zal het eens in de gaten houden en dan toch maar een ticket maken. Thnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:06
Snowman888 schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:55:
Ik heb de UDM Pro dankzij de Unifi promo van deze week.
Dus ik dacht ga ook even die Odido modem bypassen.

Maar in de nieuwe interface lijkt het wel of je niet bij Netwerk moet zitten en dit moet aanpassen maar bij Internet.

Enige wat ik daar moest doen is VLAN op 300 zetten.

En alles werkt...

[Afbeelding]
Vanmorgen ook hier de verbinding actief vanuit Odido na een dramatische overstap vanaf Tweak. Gewoon ruim twee weken zonder internet gezeten.

Bovenstaande was erg fijn, werkte binnen een minuut nadat de verbinding weer actief was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thavini
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-06 14:10
Niet dat het hetzelfde is maar misschien heb je e wat aan.

Wij zatten vast aan een Caiway aansluiting. En sinds kort mogen we ook over glas met Odido.
Ik zit erover te denken om over te gaan aangezien ik korting krijg door mobiele abonnementen (lekker hollands voor 2,50).

Bij het Caiway modem heb ik gewoon de zegel verbroken en de SFP module eruit en in de UDM-Pro gestoken, werkt out of the box en hoefde niks moeilijks te doen in de router.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat ik de huidige SFP weer kan gebruiken aangezien het gewoon een Caiway lijntje blijft.

Volgens de website van Odido krijgen we er geen Huawei kastje bij dus waarschijnlijk zit er ook SFP in de Zyxel? Als dat zo is kan je wellicht kijken of je de SFP ook uit de Zyxel kan halen? heb je eigenlijk geen gedoe en denkt Odido dat je hun hardware gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandanl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-06 22:01
Zijn er al meer mensen die Odido 8gbit hebben en de ONT ertussenuit gehaald hebben naar de UDM SE?

Kom de volgende module tegen: https://www.routershop.nl...-pon-onu-sfp-module-84384 iemand toevallig ervaring met deze module?
Pagina: 1