Advies Aanschaf Auto

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver_2005
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21-06 22:46
Hallo allen,

Ik zit hier met een vraag,

Ik ben 18 jaar oud en (als alles meezit) heb ik binnenkort mijn rijbewijs, ik zoek naar een auto die zowel zuinig, een sportief randje heeft en goedkoop in aanschaf is (Maximaal €3500).

Hieronder specificeer ik mijn eisen:

Met een sportief randje bedoel ik dat de auto er sportief uit mag zien maar het geen patserbak moet zijn (Golf GTI etc.), ik moet namelijk binnen een jaar op stage dus in een patserbak arriveren lijkt mij niks,

Ook moet de auto zowel ABS, Airconditioning en Elektrische Ramen hebben, en uiteraard Stuurbekrachtiging ;)
En moet hij minimaal 1 op 14 rijden.

De auto moet uiteindelijk gebruikt worden voor woon/werk verkeer totdat ik een iets luxere auto kan aanschaffen of een auto van de zaak mag rijden.

Goedkope maandlasten zijn ook wel een puntje, Ik zit zelf te denken om mijn auto in de kilometerverzekering te rijden (Ohra) Dus de auto heeft ook een OBD-II poort nodig. Hierbij denk ik aan maximaal 190€ per 1.000km

Betrouwbaarheid is voor mij ook belangrijk, het is niet de bedoeling dat ik bijvoorbeeld elk jaar dezelfde gebreken tegenkom tijdens een Servicebeurt/APK

Ik weet het... veeleisende jongen, maar je geeft je geld maar 1 keer uit hé.

Hieronder mijn lijst aan auto's waar ik aan zit te denken:

Citroen Xsara Coupé: Vind het zelf een mooie auto met een leuk rally verleden, voldoet aan al mijn eisen maar zijn jammer genoeg weinig te vinden in op occasionsites, Importeren vind ik het niet waard.

Renault Megane Coupé: Mijn ouders hebben voor mijn geboorte deze auto gehad. Alternatief voor de Xsara Coupé

Citroën C2 VTR/VTS: Zelfs zonder sportuitvoering een mooie auto om te zien, ziet er naar mijn mening ook uit dat hij makkelijk kan inparkeren.

Renault Twingo II: Naar mijn mening de meest ideale auto vanwege zijn formaat, goedkope maandlasten, verbruik. Vind alleen bij de eerste modellen de bekleding minder.

Volkswagen Golf MK4: Ik heb altijd al iets met deze auto gehad, zijn moderne uitstraling zegt mij al genoeg, mijn vader heeft vroeger een Passat Variant 1.8 Turbo gehad, dus misschien ligt het daaraan. Zelf zit ik bij de golf te kijken naar de 1.4 en 1.6 blokken.

Volkswagen Polo MK3/MK4: Alternatief voor als Golf MK4'tjes moeilijk te vinden zijn.

Als jullie nog andere auto's weten laat ze dan hieronder weten :)

Met vriendelijke groet,
Daan (Silver_2005)

Beste antwoord (via Silver_2005 op 09-10-2023 09:48)

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 22:30
nog een + van de 107/C1/Aygo, onderhoud kost ook erg weinig.
1x in de 2 jaar een beurt (dat is bij ons 10.000km), en voor de rest APK.

We hebben 1x nieuwe remschijven + blokken moeten kopen, dat was 75 euro.
En 1x een stuurkogel van 16 euro.
Banden waren dan weer duur, 140 euro voor 2 stuks.

We hebben hem al 10 jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door FRANQ op 05-10-2023 14:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 18-09 14:49
Mijn eerste auto was een Opel Corsa D 1.4, vond het een erg fijne eerste auto.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver_2005
Slappyjoez schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:49:
Mijn eerste auto was een Opel Corsa D 1.4, vond het een erg fijne eerste auto.
Daar heb ik naar gekeken, zijn om één of andere reden duur in de kilometerverzekering, €200+ maar verder is dat ook wel een leuke auto

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:20
Ik zie uitsluitend europese auto's, terwijl de aziaten uitblinken in betrouwbaarheid. Is een oude Yaris niks voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11:25
Mijn neefje heeft ook nog niet zo lang zijn rijbewijs en is ongeveer dezelfde leeftijd. Hij is begonnen met een Twingo II. Volgens mij is dat een uitstekende keuze. Ligt, zuinig, kan weinig kapot gaan en kan er redelijk sportief uitzien. Een stoplichtsprintje zal je er niet mee winnen, maar boeie... Je hebt nog 50 jaar de tijd om een snellere auto te kopen.

Edit; Wil je dikke degelijkheid (als in betrouwbaar), koop dan een Toyota Yaris 1.0/1.3 van 20 jaar oud. Maar die hebben weinig sportiefs.

[ Voor 16% gewijzigd door TheBrut3 op 02-10-2023 13:09 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online

lord_fh

PS5

Betrouwbaar en dan allemaal oudere franse autos neerzetten....

Ga voor een Japanner (toyota, mazda etc.) dan weet je dat je in vergelijking met de andere merken qua betrouwbaarheid enzo gewoon goed zit in principe.

Btw een golf MK4: die 1.4 en 1.6 blokken zijn niet heilig qua betrouwbaarheid hoor, ik denk zelfs dat de turbo blokken betrouwbaarder zijn.

zoek dus ook vooraal naar bekende kwalen van auto's/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09 00:11
Silver_2005 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:39:
De auto moet uiteindelijk gebruikt worden voor woon/werk verkeer totdat ik een iets luxere auto kan aanschaffen of een auto van de zaak mag rijden.
Hier zie ik nog opties;

1) OV - werkgevers betalen dit volledig (en anders, oei, niet netjes van je WG), als je maar een korte tijd moet doorbijten en dit binnen de mogelijkheden valt
2) Kan fietsen?

Want waarom zou je de moeite nemen om een eigen auto te regelen, geld uit te geven, moeite doen om te verkopen, als je mogelijk binnen 3-6 mnd of een jaartje op een lease auto gaat? Bespaar jezelf lekker die 500-700 eur per maand. Tikt lekker aan op de spaarrekening.
Goedkope maandlasten zijn ook wel een puntje, Ik zit zelf te denken om mijn auto in de kilometerverzekering te rijden (Ohra) Dus de auto heeft ook een OBD-II poort nodig. Hierbij denk ik aan maximaal 190€ per 1.000km
Ik heb van een vriend gehoord dat hij een noodstop maakte voor een kind dat de weg op kwam en zijn verzekering ging omhoog.. doe met die informatie wat je wilt. Persoonlijk zou ik dit nooit doen want dan ben je niet bezig met veiligheid maar met geld in je hoofd. Mijn vriend had misschien beter door kunnen rijden (puur financieel gezien dan, moreel niet, en raad ik ook af).
En moet hij minimaal 1 op 14 rijden.
Een wat modernere benzine-autotje haalt ook wel 4.5L/100KM (1 op 22) - 5.5L/100km (1 op 18).
Check de autoweek verbruiksmonitor.

https://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor/
Goedkope maandlasten zijn ook wel een puntje
Een auto kost al gauw 35ct-45ct/km, gemiddeld. Koop je een seicento waar je alle onderhoud zelf doet kan je misschien naar 20ct/km totale kosten.

Reken maar bij 15-20k km op 500-700 per maand.

De aanschaf van een auto is niet eens de grootste kostenpost voor de meesten, het zijn de maandelijkse kosten.
Bedenk jezelf dat je kosten bestaan uit benzine, verzekering, afschrijving van de auto, slijten / onderhoud van onderdelen/banden, noodreparaties, misschien vervangend vervoer huren / ANWB lidmaatschap als je dat wil en wegenbelasting.
Betrouwbaarheid is voor mij ook belangrijk, het is niet de bedoeling dat ik bijvoorbeeld elk jaar dezelfde gebreken tegenkom tijdens een Servicebeurt/APK
Dan zou ik wel duidelijker zijn over je "sportief" wens, want dat gaat niet samen over het algemeen is mijn ervaring.

Ik raad je aan alle 2010-2016 VW/Audi/Skoda/Seats te vermijden.
Vermijd ook alle auto's op deze lijst: https://techservicecenter.nl/tce-distributieketting/ (eigenlijk alle TCe of DIG-T motoren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:47
Als je circa 3500 te besteden hebt dan zal je eigenlijk je eisen toch wat naar beneden moet stellen wil je voor dat geld nog een beetje fatsoenlijke auto kunnen kopen... want je gaat voor die 3500 geen "sportieve" kleine auto vinden die ook echt nog een beetje degelijk en goed onderhouden is. Je wil uiteraard niet bij de eerste jaren rijden een vermogen aan reparaties e.d. kwijt zijn.

Persoonlijk zou ik daarom de Xsara, Megane, Golf en Polo al van je lijstje halen... voor 3500 moet je echt geluk hebben wil je daar een degelijk wagentje voor dat geld kunnen vinden.

Voor dat bedrag ben je van je lijstje denk ik het beste uit met de Twingo... betrouwbaar voor een Franse auto, relatief lage onderhouds- en reparatiekosten. Zuinig en goedkoop in de wegenbelasting en verzekering. En een dergelijke Twingo met een 1.2 16v is ook zeker in stadsverkeer nog vrij vlot ook.

Zoiets: https://www.autoscout24.n...ch-results&order_bucket=2

Let bij een dergelijke Twingo met die KM stand er wel op dat de distributieriem al is gebeurd... anders zit je al snel weer met een flinke rekening. Dit omdat de Twingo iedere 100/120k of iedere zes jaar een nieuwe riem moet.

[ Voor 8% gewijzigd door MicGlou op 02-10-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:36
Als je de Citroën Xsara en C2 overweegt kan je ook de Peugeot tegenhanger overwegen: 206. Klasse lichter dan een Polo in de wegenbelasting, ruimer vanbinnen, heel simpel qua techniek en voor een appel en een ei te koop.

Probleem met de 206 is alleen dat het hele goedkope autootjes zijn, dus de meeste mensen doen zo'n ding op advies van garages weg zodra er ook maar iets aan zit te komen. Nieuwe banden en een lekke uitlaat kunnen al triggers zijn om zo'n auto weg te doen, maar versleten achteras of een distributieriem die bijna aan vervanging is kom je ook veel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 13:17

TommyGun

Stik er maar in!

Ik zou inderdaad doorsparen voor een Fiesta of iets dergelijks. Eerst even je budget verdubbelen...

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
MicGlou schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:18:
Golf en Polo al van je lijstje halen..
Ik zou, als ik om geld geef, sowieso niet voor een Golf of Polo gaan, dat zijn exact dezelfde onderdelen als een Octavia/Fabia of Leon/Ibiza, maar duurder. Idem voor Audi A3 / Audi A1.

Golf = Leon = A3 = Octavia
Polo = Ibiza = A1 = Fabia

Deze zijn allemaal op hetzelfde onderstel/platform met dezelfde motoren en onderdelen gebouwd, alleen een ander uiterlijk.

Idem voor bv Peugeot 107 is hetzelfde als een Citroen C1 of een Toyota Aygo. Allemaal zelfde onderdelen, ander uiterlijk.

Om een of andere reden zien mensen een polo als een heilige auto en kost deze gauw 1000-3000 meer dan een vergelijkbare ibiza of fabia, wat een onzin zeg. Interieur is vaak ook nog eens slechter eraan toe, of minder comfort, of minder opties.. echt raar.

[ Voor 23% gewijzigd door grasmanek94 op 02-10-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 20:27
Ik begrijp sowieso niet waarom je voor die verzekeringsvorm zou gaan? Lijkt mij buitensporig duur om 190€ per 1000km te betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:38
Hey, reactie van een (voormalige) petrolhead tweaker hier: Koop een Jap!

Een gebruikte Civic is toch veel leuker/sneller/betrouwbaarder/luxer dan een frikkin Twingo? Yaris is verstandig, maar niet heel sexy. Zoek een leuke middenklasser (je noemt ook een Golf) Toyota/Honda/Subaru/Mitsubishi van een particulier. Eentje die goed onderhouden is en er kan je niks gebeuren, terwijl je toch wat leukers/ruimers/luxers rijdt dan zo'n mini gebakje. 6 maanden Bovag ga je toch niet krijgen voor 3500 en mindere vormen van "garantie" zijn waardeloos.

Toyota en Honda maken kleine motoren die zowel snel als zuinig kunnen zijn, ligt aan je toerenteller!

Disclaimer: ik rij zelf geen Jap omdat ik een voorliefde voor zuipende sloepen heb, maar toch is dit wat ik mensen adviseer. Zelf zou ik nooit een 1.2 durven rijden, want dan kun je niet veilig inhalen of invoegen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCp6bYFkrI33Q6NDwDx4jEGiyyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/52sJhLGXU1q7OLNuucmqOg6q.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.autowereld.nl...%2F%2Fwww.gaspedaal.nl%2F

https://www.autotrack.nl/...749-1399876244.1692198461

[ Voor 59% gewijzigd door _Anvil_ op 02-10-2023 13:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

TommyGun schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:21:
Ik zou inderdaad doorsparen voor een Fiesta of iets dergelijks. Eerst even je budget verdubbelen...
Ik verplaats mij in een gemiddelde 18-jarige… waarbij verdubbelen van een 3500 euro budget niet even zo uit de broekspijp valt.

Ja ik heb zelf een Fiesta gereden en vond het echt een leuke auto, maar dat budget is er blijkbaar gewoon niet en daarbij ook de kosten stijgen mee, na de aanschaf, want het kan weer je premies doen stijgen etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:44

empy

Rijdt rondjes

Houd er rekening mee dat sportieve auto's ook direct duurder zijn in de verzekering. Kijk ook naar wegenbelasting en dus gewicht, een Megane, Golf of Xsara kan nog best aan het gewicht zijn.

Zelf heb ik de voorloper van de C2 gehad, een Saxo. Prima basis, roest en onderhoud zijn de grootste zaken waar je hier op moet letten.

Ik heb ook een Daihatsu Move gehad: goedkoopste categorie in de wegenbelasting, goedkoop in de verzekering, 1:17 verbruik (met pittig doorrijden) en zelfs een dakspoiler! (sportief :+) Stuurbekrachtiging had hij niet, maar dat is ook niet nodig op zo'n gewicht.

Ik zou eerst je rijbewijs halen en dan gaan proefrijden, want wat je nu op je shortlist hebt staan rijdt misschien wel helemaal niet lekker :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hoe ouder de auto hoe goedkoper, maar hoe meer maandelijkse lasten agv reserveringen voor onderhoud.
En zo zijn er nog tig dingen waar je rekening mee moet houden. Net 18: succes met een lage verzekeringspremie vinden. Wegenbelasting al bedacht voor een middenklasse auto?

Jij hebt vervoer nodig, en een auto is een wens van een soort vervoer.

Hate to break your bubble maar als er voor 3500 euro fatsoenlijke auto's te koop waren in de middenklasse reed iedereen er zo eentje.

Maar om je een indiactie te geven: pak een auto van gaspedaal die je wel ziet zitten. Jaag die door https://www.anwb.nl/auto/autokostenen kijk wat dat je kost en of je dat op kunt wilt brengen. Let wel op: ze kunnen voor auto's ouder dan 18 jaar geen berekening doen. En dat is iets waar je bij een Polo van jouw budget al snal op uit komt. En met 20 jaar komen ook de echte dure onderhoudsdingen en kwalen om de hoek kijken

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koenieee
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-09 23:25
Ga voor een toyota yaris en zet er wat stoerdere banden onder!

Verkijk je overigens niet op de kosten; autoverzekeren op je 18e is eigenlijk niet te betalen (extra hoge premie). Met alle kosten bij elkaar ben je gewoon per maand al 500 a 700 euro kwijt (alleen vaste lasten)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
@The Eagle Als youngtimer rijder met een auto van 17 jaar met 4 ton op de teller kan ik je vertellen dat die kwalen al veel eerder komen dan 20 jaar ;)

Autokosten van zo'n oud ding kan je alleen binnen de perken houden als je zelf bereid bent om te sleutelen, of iemand in de buurt hebt die dat zwart voor een habbekrats wil doen. Verder moet je ook accepteren dat zo'n ding gewoon op de meest ongelukkige momenten stuk kan gaan. De mijne liet me een week voor de vakantie staan met een kapotte startmotor, die heb ik er voor 150 euro incl brughuur zelf in kunnen sleutelen. Garage vraagt daar minstens 300 voor (en zie maar een garage te vinden die het tussendoor even pakt in vakantietijd).

Wat dat betreft zijn Haynes en Youtube je grootste vrienden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silver_2005
Oké, ik heb alle bovenstaande reacties even gelezen en vul dus hierbij even wat dingetjes aan.

Best stom van mijzelf dat ik geen japanners heb neergezet, Maar een Yaris van rond 2005 lijkt mij ook wel wat.

De reden dat ik voor een kilometerverzekering kies is omdat ik in het eerste jaar 7.500km niet ga halen, maar zoals @grasmanek94 vermeldt zou dat wel een afrader zijn als ze ook nog eens zouden kijken naar rijgedrag.

Mijn verwachting is dat ik gemiddeld 150-200 kilometer in de week zal rijden voor stage, (Dit is alleen nog maar werkverkeer) dit komt dan gemiddeld op zo'n 800 kilometer per maand uit, Mijn idee was dus een beetje dat ik met de kilometerverzekering 1,25 kan rijden op 170-180 euro, dat is dus 144 per maand

Maar nu ben ik eens gaan kijken naar een Yaris uit het bouwjaar 2005 (1.3 VVT-I). Dan kom ik op 141€ uit via Allianz Direct. dus misschien is de kilometerverzekering dan niet nodig.

Als ik dan zo alles bij elkaar optel

Verzekering: 141€
Wegenbelating: 21€
Benzine: Variabel (Huidige benzineprijs bij goedkoopste tankstation binnen 5 kilometer is 2,02 p/L)
De tankinhoud van een yaris is 45 liter, als ik dan met ongeveer 5 liter over ga tanken ben ik dus 81€ kwijt aan benzine

Ik zie ook sommige mensen die beginnen over OV, Dat bezit ik al op het moment (Studie in andere stad)
Daar maak ik nu ook dagelijks gebruik van. Ik ben zelf woonachtend in Breda en ik kan je vertellen dat aansluitingen soms niet al te best zijn (10 minuten overstaptijd etc.) Mijn verwachting is dat ik stage ga lopen in Breda en omstreken. Dan vind ik meer als 1 uur in het openbaar vervoer niks als het ook in 15-20 minuten kan met de auto.

En qua onderhoud, gelukkig is mijn vader goed met auto's (Vroeger zelf bougies, wielen en van die kleinigheidjes zelf aangepakt, zelfs een gehele motorwissel) dus dat zal denk ik wel meevallen.

Mijn conclusie is dus dat ik meer zal gaan kijken naar Japanners i.p.v Europeanen. Civics zijn leuk maar ik vind die MK7 civics minder, lijken mij lastig te parkeren t.o.v een Yaris, enzovoort. Misschien een MK6?

Zal lengte in deze auto's een punt zijn met mijn 1,91?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Silver_2005 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:29:
Zal lengte in deze auto's een punt zijn met mijn 1,91?
Dat weet je alleen bij een proefrit. Een vriend van mij heeft een Daihatsu Quore en die is ook 1.90~, voor de knieën niet zo fijn maar voor de rest gaat het als ik hem mag geloven. Denk niet dat je hier aan ontkomt. Ga dan sowieso voor een model met verstelbaar stuur en in hoogte en lengte verstelbare stoel.

Als je gelukt hebt zijn er voor je gekozen wagen op https://www.automobiledimension.com/ detail tekeningen die de layout tonen, dan kan je een poppetje van 1.91 erin tekenen :)
En anders als je nog meer gelukt hebt staan dergelijke specificaties gewoon in het handboek van de auto.
Er zijn op autoblog car finder ook nog "headroom" en "legroom" filters die te kleine auto's voor lange mensen eruit filteren: https://www.autoblog.com/..._room-leg_room/sort-msrp/

[ Voor 34% gewijzigd door grasmanek94 op 02-10-2023 15:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:22
Alle wagens die je opnoemt zou ik links laten liggen.
Franse auto's op leeftijd is een risico.

Toyota Yaris klinkt als een goede suggestie die velen hierboven hebben gegeven.
en anders Suzuki Swift, klein en sportief.
Voorbeeld:

https://www.autowereld.nl...702-1921098424.1693901209

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Met je lengte valt de Yaris helaas af. Dan moet je je hoofd naar beneden draaien om in de binnenspiegel te kijken. Ik zou lekker naar een autohandelaar gaan en in zoveel mogelijk auto's gaan zitten. Dan weet je wat goed zit en waar je niet in past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silver_2005
En een Kia Picanto MK1 of Hyundai I10 MK1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:35

CeesKees

I rest my Kees

Silver_2005 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:52:
En een Kia Picanto MK1 of Hyundai I10 MK1?
Die Picanto is een serieus prima karretje.
Onderdelen goedkoop, en goed verkrijgbaar. Daarnaast een bijna "Starletiaanse" onverwoestbaarheid.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:54
Een Alfa Romeo Mito? Of ander model Alfa?
Ze rijden sportief, hebben best veel ruimte (voor de bestuurder) en zijn laag in restwaarde, dus kun je redelijk goedkoop kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
BernardV schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:59:
Een Alfa Romeo Mito? Of ander model Alfa?
Ze rijden sportief, hebben best veel ruimte (voor de bestuurder) en zijn laag in restwaarde, dus kun je redelijk goedkoop kopen.
Jij wilt de TS op kosten jagen? De Mito scoort best slecht als het om betrouwbaarheid aankomt... een oudere Fransoos kan al snel in de kosten lopen op wat uitzonderingen na, maar een Italiaan is nog veel erger.

Als het op een Franse of Italiaanse auto aankomt zijn er maar twee betaalbare modellen die ik zou durven adviseren omdat ze over het algemeen goed scoren op betrouwbaarheid, met als belangrijke factor dat het vrij eenvoudige wagentjes zijn en er dus ook niet heel veel aan stuk kan gaan: Renault Twingo en Fiat Panda. Verder zal ik persoonlijk ver weg blijven van alles Frans of Italiaans rond de 10 jaar of ouder en/of met relatief hoge KM standen... reparaties en onderdelen zijn relatief goedkoop, maar je gaat er doorgaans wel een hoop kleine dingen aan hebben wat al snel in de papieren loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
@MicGlou Heb jij ervaring met Alfa? Of is het van horen zeggen?

Zelf rij ik al jaren Alfa, meerdere familieleden en vrienden/kennissen ook, al met al zijn er op die manier vele Alfa's voorbij gekomen en geen van die auto's had buitensporig hoge kosten.
Slijtageonderdelen heb je bij iedere auto en heb je deels in de hand met je rechtervoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mja, zo'n Mito zit stampvol met elektronica. Dashboard is ook net een vliegtuigcockpit met al die knopjes. Ik heb er een paar keer in gereden, voor een 1.4 motor best wel wat vermogen met dat Multi-Air systeem, maar het is nogal gevoelig voor onderhoud. Ik vond de Mito persoonlijk niet fijn rijden, heeft met name te maken op het constant moeten corrigeren van de overactieve elektronische stuurbekrachtiging.

Verder is Alfa tegenwoordig zeker niet slecht in vergelijking met andere merken. Heeft overigens meer te maken met de aftocht die de Duitse merken hebben gemaakt door de jaren heen, een VAG of BMW is zeker niet betrouwbaarder dan een Alfa of Peugeot de laatste 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
BernardV schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:48:
@MicGlou Heb jij ervaring met Alfa? Of is het van horen zeggen?

Zelf rij ik al jaren Alfa, meerdere familieleden en vrienden/kennissen ook, al met al zijn er op die manier vele Alfa's voorbij gekomen en geen van die auto's had buitensporig hoge kosten.
Slijtageonderdelen heb je bij iedere auto en heb je deels in de hand met je rechtervoet.
Welkom in de 21ste eeuw... de betrouwbaarheid van merken en modellen zijn op diverse gerenommeerde sites te vinden. Dit nog buiten de reputatie die Alfa heeft mbt vele storingen enz... helemaal als ze wat ouder worden en redelijk wat KM's gelopen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Ik heb jaren in een Fiat Punto gereden en er nog nooit iets mee gehad.
Ik kocht een Grande Punto 1.4 uit 2007 in 2014 voor 3750 euro en behalve onderhoud/ APK nog nooit kosten gehad. Ik heb er 80k km mee gereden tot ik hem inruilde.
Ik ben 1.97cm en in de Punto had ik een zee aan ruimte, de stoel hoefde ik niet eens op de laatste stand te zetten. Ik reed er gemiddeld 1L/16km mee en de auto is niet erg zwaar, dus wegenbelasting is relatief laag.

Ik heb altijd geldslurpende auto's gehad kwa onderhoud/ reparaties (MG/ Rover, ver weg van blijven, Engelse rotzooi)

Hoewel ik een japanner zou adviseren, heb ik positieve ervaringen met een Fiat Punto gehad en hoor ik meer mensen die deze ervaring delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ik heb zelf ook een Yaris gehad als eerste auto, zo'n 3 jaar in gereden. Nooit gezeur bij de APK. Rijd ook nog eens erg lekker en verrassend ruim van binnen. Kijk wel of je de 1.3 kan krijgen i.p.v. 1.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
DBC87 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:34:
Ik heb jaren in een Fiat Punto gereden en er nog nooit iets mee gehad.
Ik kocht een Grande Punto 1.4 uit 2007 in 2014 voor 3750 euro en behalve onderhoud/ APK nog nooit kosten gehad. Ik heb er 80k km mee gereden tot ik hem inruilde.
Ik ben 1.97cm en in de Punto had ik een zee aan ruimte, de stoel hoefde ik niet eens op de laatste stand te zetten. Ik reed er gemiddeld 1L/16km mee en de auto is niet erg zwaar, dus wegenbelasting is relatief laag.

Ik heb altijd geldslurpende auto's gehad kwa onderhoud/ reparaties (MG/ Rover, ver weg van blijven, Engelse rotzooi)

Hoewel ik een japanner zou adviseren, heb ik positieve ervaringen met een Fiat Punto gehad en hoor ik meer mensen die deze ervaring delen.
Er zijn uitzonderingen op de regel uiteraard... de eerste generaties Punto zijn in samenwerking met GM ontwikkelt, deelt het platform met bijvoorbeeld de Opel Corsa uit dezelfde periode... de Punto is daardoor over het algemeen bovengemiddeld goed voor een Fiat. Kan overigens ook de andere kant op werken... de Fiat 500 en de Ford ka zijn ook op hetzelfde platform ontwikkelt en delen veel van dezelfde kwaliteitsproblemen

Begrijp me overigens niet verkeerd wat betreft het commentaar op Fiat... of in brede zin Itaiaanse of Franse auto's. De blokjes in die auto's zijn doorgaans prima en over het algemeen rijden ze ook goed, de hoge kosten zitten meestal vooral in veel kleine zaken als elektronica, afwerking enzo. Sensoren die snel slecht worden, schakelaars die defect gaan... en dingen als relatief snel rottende uitlaten en klapperende en rammelende interieurs... als zo'n auto dan wat ouder wordt kan het een flinke bron van ergernis worden en loop je echt leeg als je iedere paar maanden weer een sensor hier een schakelaar daar moet vervangen. Veel van dit soort zaken kan je ook gewoon negeren, maar doen wel afbreuk aan het comfort en rijgenot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-09 09:12
En een Opel Corsa D (2006-2014)? Zijn voor onder de 3K te krijgen met minder dan 150K kilometers, betrouwbare motoren en rijden nog best leuk/sportief.

[ Voor 11% gewijzigd door brick5492 op 04-10-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
@MicGlou Ja veel is online te vinden, ook op de site van de ANWB wat de wegenwacht vindt van de Alfa MiTo bijvoorbeeld. Daar staan weinig bijzonderheden, dus vandaar ook mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
BernardV schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:10:
@MicGlou Ja veel is online te vinden, ook op de site van de ANWB wat de wegenwacht vindt van de Alfa MiTo bijvoorbeeld. Daar staan weinig bijzonderheden, dus vandaar ook mijn vraag.
Als je dus zelf rondgekeken hebt dan heb je ook meer dan alleen de ANWB gelezen, want gek genoeg is de ANWB zo ongeveer de enige die vrij positief is over de MiTo van 2008~2015... andere bekende sites zoals Autoexpress, CarBuyer zijn minder positief. Het Nederlandse auto week bestempelt de Mito ook als een auto die veel aandacht nodig heeft ivm vele kwaaltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Laatst online: 12:45
Tip:
Koop een oprijder.
Ford Ka of Seat Aroza fiat chichento. ofzo
Heb ook een jaar of 3 zulke dingen gereden omdat ik niet wist wat voor auto ik wilde
Voorheen reed ik lease C-Max Plugin

Was toen lekker goedkoop En hield veel geld over.
En je waardeert elke ander auto nog meer.
Kreeg 250 euro p/m reiskosten vergoeding van mijn werk.
Reed een jaar of soms langer en aan het eind verkocht ik het aan de sloop en kreeg ik nog 500 tot 750 euro voor terug.
Auto's onder de 1000 euro. Kan je gerust een jaar of 2 in rijden.
1 zijn goedkoop in wegenbelasting en ook zuinig in gebruik.
je bouwt ervaring en schadevrije jaren op.
je kan over ene paar jaar als je wat meer gespaard heb een ander betere kopen.
Of je krijgt een werkgever (als je gaat werken die je een aan bied)
Je kan ook een mywheels auto nemen (2,45 euro per uur)

Hoop dat je wat aan heb.

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
@Silver_2005

Ik zou op basis van mijn eigen ervaringen een 107/C1/Aygo kiezen.
Dingen kosten geen reet in wegenbelasting/verzekering, en ideaal eerste auto materiaal.

Wij hebben een 107 naast de gezinsauto, maar het is voor het geld echt een top auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silver_2005
Oké, ik heb een lijstje gemaakt met mijn nieuwe potentiele auto's

-Volkswagen Lupo/Seat Arosa (Jammer dat ze te weinig te vinden zijn met zowel ABS en Airco)
-107/C1/Aygo
-Hyundai I10/Kia Picanto
-Ford Ka (Twijfel tussen MK1 en MK2)
-Renault Clio MK2 PH2 (1.2 Motoren)
-Renault Twingo MK2

Misschien dat ik achteraf toch de auto op naam van ouders zal zetten (Ben bewust van de eventuele gevolgen ervan maar kom dit zo vaak tegen) om verzekeringskosten te verminderen

Ik sta nog steeds open voor enige feedback of tips.

Met vriendelijke groet,
Daan

[ Voor 9% gewijzigd door Silver_2005 op 04-10-2023 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Ford Ka Mk1 is gebouwd op het platform van de Fiesta. Enige wat ik kan heugen aan zwakke punten is roest... veel roest. De Mk2 is gebouwd door Fiat, is praktisch identiek aan de Fiat 500. Kwaliteit van die dingen valt tegen, daarbij is de Ka zelfs nog iets erger dan de Fiat 500.

Iets nieuwer dan Lupo/Arosa heb je dan nog de Up/Citigo/Mii.

Clio is fors groter dan de andere auto's in je lijstje.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
nog een + van de 107/C1/Aygo, onderhoud kost ook erg weinig.
1x in de 2 jaar een beurt (dat is bij ons 10.000km), en voor de rest APK.

We hebben 1x nieuwe remschijven + blokken moeten kopen, dat was 75 euro.
En 1x een stuurkogel van 16 euro.
Banden waren dan weer duur, 140 euro voor 2 stuks.

We hebben hem al 10 jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door FRANQ op 05-10-2023 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:56
Fiat Panda 100HP is ook heel leuk als eerste autotje, vlot, (redelijk) zuinig, leuk en technisch weinig op aan te merken, alleen de achteras (roest) is een aandachtspuntje bij deze generatie Panda's.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruimelvlaai
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-09 22:27
grasmanek94 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:16:
[...]

Ik heb van een vriend gehoord dat hij een noodstop maakte voor een kind dat de weg op kwam en zijn verzekering ging omhoog.. doe met die informatie wat je wilt. Persoonlijk zou ik dit nooit doen want dan ben je niet bezig met veiligheid maar met geld in je hoofd. Mijn vriend had misschien beter door kunnen rijden (puur financieel gezien dan, moreel niet, en raad ik ook af).
Dat lijkt mij een sterk verhaal, ik zie op de site alleen staan dat het kastje de km-stand doorstuurt. Ik ben aan het kijken naar dit type verzekering omdat ik een auto wil aanschaffen waar ik nog geen 1000km per jaar mee ga rijden. Mocht ik 2x zo veel gaan rijden dan zit ik met 2x een bundel van 1000km nog steeds ruim goedkoper dan een reguliere verzekering tot 7500km.

Kan je deze bewering onderbouwen dat ze je rijgedrag op deze manier analyseren en niet alleen de km-stand doorgeven?

@Silver_2005 Heb jij toevallig al meer kennis opgedaan met deze "prepaid" km autoverzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Als je een volwaardige auto wilt, voor dit budget, zou ik de Fiat Bravo eens overwegen. Prima auto die ook erg betrouwbaar is. Zoals deze, weliswaar wat boven je budget, maar dan heb je tenminste ook iets fatsoenlijks:

Van privé, dus een 500€ kun je er altijd nog wel af krijgen.

https://suchen.mobile.de/...-d753-4d76b76a033f&vc=Car

[ Voor 6% gewijzigd door SkiFan op 27-11-2023 12:51 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Kruimelvlaai schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:40:
[...]

Dat lijkt mij een sterk verhaal, ik zie op de site alleen staan dat het kastje de km-stand doorstuurt. Ik ben aan het kijken naar dit type verzekering omdat ik een auto wil aanschaffen waar ik nog geen 1000km per jaar mee ga rijden. Mocht ik 2x zo veel gaan rijden dan zit ik met 2x een bundel van 1000km nog steeds ruim goedkoper dan een reguliere verzekering tot 7500km.

Kan je deze bewering onderbouwen dat ze je rijgedrag op deze manier analyseren en niet alleen de km-stand doorgeven?

@Silver_2005 Heb jij toevallig al meer kennis opgedaan met deze "prepaid" km autoverzekering?
Die van Ohra telt als het goed is alleen de kilometers.
ANWB heeft ook een verzekering met zo'n kastje, die geeft korting op je premie op basis van "netjes" rijgedrag. Keertje een noodstop of iets te sportief aan het stuur trekken en je hebt strafpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
Kruimelvlaai schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:40:
[...]

https://www.consumentenbo...kering/anwb-veilig-rijden
Veel meer dan alleen km's.
Pagina: 1