Deelname minderjarige aan evenement.Verantwoording?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 19:59

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Topicstarter
Ik wist niet waar ik deze vraag moest plaatsen, dit topic gedeelte leek mij na zoeken het meest voor de hand liggend.

Ik ben lid van een zogenaamde re-enactment vereniging. Wij re-enacten WW2, met name Engels, Canadees en Duits.
Naast dat er leden weggaan komen er ook weer leden bij.
In bepaalde gevallen zijn deze minderjarig.

Mijn probleem cq. vraag is het volgende:

Zo'n minderjarig lid komt ook naar evenementen en wordt gebracht door zijn ouders. Bij wie ligt nu de verantwoording voor een dergelijke jongen?
Ik ga er van uit dat dit bij het aanwezige bestuur is.

Stel dat ik hem onder mij hoede krijg, bv. we gaan een verkenning doen. Er gaat iets mis, bv. hij valt.
Of, zijn ouders kunnen hem niet ophalen. Wie brengt hem dan thuis en wat als ik mij aanbied (omdat ik om de hoek woon) dit te doen?
Wat zijn mijn risico's?

Er staat een evenement gepland in het buitenland. Ik kan iemand van 15 meenemen, hoeven zijn ouders niet dubbel te rijden want ik ga toch.
Is dit verstandig?
Ik kan mij voorstellen dat er juridische haken en ogen zijn als ik iemand die geen familielid is meeneem.

Ik heb gezocht naar info via Google maar komt niet echt verder.

Ook vraag ik mij af of men überhaupt een minderjarige moet laten deelnemen aan een re-enactment vereniging.

Graag jullie input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wat staat er in jullie lidmaatschapsvoorwaarden? Vaak is daar afgedekt dat de vereniging geen risico draagt namelijk.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:38

Honesty

kattenneus!

Voor het buitenland heb je een verklaring van gezag nodig ofzoiets(verwacht niet dat je in schengenlanden gecontroleert wordt maar formeel heb je hem wel nodig.)

https://www.rijksoverheid...arige-naar-het-buitenland

Als club verwacht ik ook een vog(gratis aanvraag als het over omgang met kinderen gaat) voor het bestuur enzo.
Voor de rest is het denk ik iets tussen ouders en jullie als club en verwacht ik niet dat het heel anders is als je het kind van vrienden meeneemt op vakantie

[ Voor 14% gewijzigd door Honesty op 02-10-2023 11:04 ]

Festina lente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 19:43
Uit eerdere ervaringen kan ik het volgende toevoegen. Er zijn een drietal dingen handig:
1) Een toestemmingsformulier dat de ouders/verzorgers invullen. Zoiets: https://www.rijksoverheid...arige-naar-het-buitenland zodat duidelijk is dat je niet zomaar een willekeurig kind mee de grens over neemt.
2) Een getekende verklaring dat de ouders verantwoordelijk blijven voor het doen en laten van kind. Zodat de aanprakelijkheids verzekering van ouders aangesproken kan worden als dat nodig is.
3) Een getekende verklaring dat $vereniging en/of $vertegenwoordiger_van_vereniging bij accuut medische noodzaak het kind mag laten behandelen bij de eerste hulp (dit formulier ook voorzien van ouders/verzorgers noodnummers zodat je in eerste instantie wel om toestemming kunt vragen voor behandeling maar dat alsnog mag laten doen als ze niet opnemen).

Dan vergeet ik er vast nog een paar zoals een reisverzekering voor verloren spullen, papieren voor eventuele medicatie enz.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Geen idee wat de officiële regels / richtlijnen hiervoor zijn.

Het voordeel is natuurlijk wel dat het een selectief klein clubje is en niet een vrije inloop waar jan en alleman hun kind heen kunnen brengen.
Als ik er zelf voor zou kiezen om andermans kind onder mijn hoede te nemen, dan zou ik minimaal een kennismaking met de ouders/voogd van het kind willen hebben. Gewoon samen een keer een bak koffie of iets pakken om te weten wat voor mensen het zijn, wat ze over hun kind(eren) vertellen. Ook zou ik de zaken ter sprake brengen mocht er iets mis gaan. Stel hij struikelt inderdaad en breekt een arm of been, wat verwachten de ouders dan? Kijken die dan naar jou als schuldige of kijken ze naar jou als iemand die er dan voor hun kind is en blij is dat er een "vertrouwd" gezicht aanwezig is?
Ook qua geld en dergelijke zou ik willen weten hoe ze er in staan. Verwachten ze dat ik ze volledig onder mijn hoede neem en zorg dat ze eten, drinken (wel/geen alcohol), etc. En wie bepaald wat er wel/niet genoten mag worden en wie draagt de kosten.

Maargoed, communicatie is key en het is belangrijk om dat aan de voorkant te toetsen en -bij twijfel- ook vast leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Topicstarter
@hans_lenze en @BastaRhymez,

Dank voor jullie input.

Ik ken beide ouders, heb deze ontmoet bij eerdere evenementen en ik heb hun zoon 1x thuisgebracht omdat het mij onzin leek dat ze helemaal naar het zuiden moesten rijden om hun kind op te halen terwijl ik langs hun huis rij (zeg maar).

We gaan nu naar België, en ik heb aangeboden hun zoon me terug te nemen. Zij komen hem een dag later brengen als ik er al ben.
Een kennis wees mij op de risico's en dus mijn vraag hier.

Ik heb dit gevonden met dank aan @Honesty :
https://www.rijksoverheid...arige-naar-het-buitenland

@Honesty, wij hebben allemaal een VOG moeten overleggen anders kan men geen (aspirant) lid worden.

Ik ga zeker achter de papieren cq. verklaringen aan aangaande de rest.

[ Voor 8% gewijzigd door i2Paq op 02-10-2023 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04:19

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wordt er alcohol gebruikt/genomen/gedronken op de evenementen en weten de ouders daar van / zijn ze mee akkoord?

Geen idee of dat überhaupt relevant is, maar het was wel altijd een ding bij de organisatie van LAN parties waar ik wel eens heen ging/ga.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:08
En als die 15-jarige achteraf zegt dat jij hem of haar hebt betast?

Alleen rijden met een ander kind = nooit doen

Behalve als je een vrouw bent, dan hoef je je geen weinig zorgen te maken

[ Voor 26% gewijzigd door President op 03-10-2023 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Topicstarter
@Accretion, er is alcohol aanwezig. Maar niet voor minderjarigen. Deze krijgen dit niet te drinken.

@President, oei, jij gaat wel uit van het slechtste in de mens. Maar je hebt wel een punt. Overigens zijn het enkel jongens die deelnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

President schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:40:
Tja, een beschuldiging kan altijd en overal toch? Als het pure fantasie is en je kent elkaar goed, en je vereniging kent jou goed, dan zou ik me daar niet zo'n zorgen over maken.
i2Paq schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:46:
@President, oei, jij gaat wel uit van het slechtste in de mens. Maar je hebt wel een punt. Overigens zijn het enkel jongens die deelnemen.
Als je kijkt naar de daadwerkelijke gevallen van kindermisbruik bij kerken, sportverenigingen e.d. lijkt het geslacht van het kind nou niet zo'n doorslaggevende factor te zijn...

[ Voor 37% gewijzigd door bwerg op 02-10-2023 12:05 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
i2Paq schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:46:
Tja, ik werk in het onderwijs en met dergelijke zaken moeten meesters nou eenmaal rekening houden... en of het nou jongens of meisjes zijn maakt verder niet uit....

Maar goed, prive breng ik ook wel eens vriendjes of vriendinnetjes van mijn zoontje thuis (wel meestal met mijn zoon er zelf bij)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-09 16:46

Sharky

Skamn Dippy!

Behalve als je een vrouw bent, dan hoef je je geen zorgen te maken
Lekkere angstzaaierij zeg. Met 'als' kun je alles wel een risico maken.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Laatst online: 20:32
Wat de vereniging wel en niet een goed idee vindt, lijkt me iets wat de vereniging moet bepalen. Lijkt me een goed onderwerp voor de algemene ledenvergadering.

In de basis hoeft het denk ik niet anders te zijn dan bij een sportvereniging.

Als vereniging kun je dan:
- De benodigde verzekeringen afsluiten (zoals aansprakelijkheid voor degenen die namens de vereniging optreden),
- VOG's aanvragen voor degenen die namens/via de vereniging met minderjarigen werken. (Dit is gratis voor verenigingen, ik heb er toevallig vandaag nog één op de post gedaan voor één van mijn hobby's.) Ook voor mensen die de financiën beheren kan dit een goed idee zijn.

Voor het laten meerijden van andere leden, verlangt mijn vereniging dat de eigenaar/bestuurder van het voertuig een ongevallen-inzittenden verzekering heeft afgesloten. Het is sowieso een goed idee om die af te sluiten, zeker wanneer je vreemden mee laat rijden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Topicstarter
Hartelijk dank voor alle antwoorden.

Hiermee heb ik een mail aan het bestuur gestuurd.

Ook ga ik het eea. in werking zetten zoals hier gevonden:
https://www.marechaussee.nl/onderwerpen/reizen-met-kinderen
U neemt hiervoor mee:

Toestemmingsformulier, ondertekend door beide ouders;
Kopie paspoort of identiteitskaart van beide ouders;
Recent (advies: niet ouder dan 3 maanden) internationaal uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) van het kind met ouder- en gezagsgegevens. Dit document vraagt u aan bij de gemeente waar u woont.

In plaats van een uittreksel BRP kunt u ook een (internationale) geboorteakte van het kind meenemen.
Wel wat geregel, zijn ouders zijn gescheiden maar hebben goed contact.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• President
Sharky schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 12:59:
[...]

Lekkere angstzaaierij zeg. Met 'als' kun je alles wel een risico maken.
Wacht maar tot het jou overkomt zoals het mij is overkomen, dan zie je het niet meer als 'angstzaaierij' maar als iets waar je eerder voor gewaarschuwd had willen worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:56

WouterG

Dit is geen ondertitel

Het kan zijn dat de burgerlijke gemeente een overkoepelende vrijwilligersverzekering heeft afgesloten, je kunt eens bij de gemeente waar de vereniging gevestigd is informeren of deze verzekerd is en wat de dekking dan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Behalve als je een vrouw bent, dan hoef je je geen zorgen te maken
Mag ik dit een heel verkeerde opmerking vinden? De eerste 2 ben ik volledig met je eens: kind van een ander in de auto? Dan bij bij voorkeur een vriendje of vriendinnetje mee laten nemen door diegene.

Dit geldt net zo goed wanneer een vrouw rijdt. Dat de officiële cijfers laten zien dat vrouwen minder mannen of jongetjes iets aandoen wil niet zeggen dat het niet gebeurt. Het gebeurt veel meer dan je weet, alleen maken mannen er geen melding van omdat ze bang zijn. Bang om uitgelachen te worden. Welke man laat zich aanranden door een vrouw? Dat kan toch helemaal niet?

Ik ben een man, kan gelukkig niet meepraten over dit soort duistere vrouwspersonen. Ben wel een keer bedonderd door een paar vrouwelijke leerlingen, die aangegeven hadden dat ik ze betast zou hebben in een berging van een lokaal. Ik kan je vertellen: op dat moment knakt er iets in je. Uiteindelijk is dat allemaal goed afgelopen, de meiden hadden toegegeven dat ze het hadden bedacht. Die mochten een andere school gaan zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Zo'n VOG klinkt als een goed idee, maar het is wel belangrijk te realiseren dat je die niet zo maar in het wilde weg aan kunt vragen. Je kunt als burger die alleen aanvragen als iemand die dat mag je gevraagd heeft dat te doen. En je kunt dat als vereniging alleen aan leden of begeleiders vragen als je zelf geregeld hebt dat je dat ook mag vragen.

Heel veel stelt het trouwens niet voor, maar je moet wel even een paar dingen ervoor regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:24
sypie schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 06:44:
[...]
Mag ik dit een heel verkeerde opmerking vinden? De eerste 2 ben ik volledig met je eens: kind van een ander in de auto? Dan bij bij voorkeur een vriendje of vriendinnetje mee laten nemen door diegene.

Dit geldt net zo goed wanneer een vrouw rijdt. Dat de officiële cijfers laten zien dat vrouwen minder mannen of jongetjes iets aandoen wil niet zeggen dat het niet gebeurt. Het gebeurt veel meer dan je weet, alleen maken mannen er geen melding van omdat ze bang zijn. Bang om uitgelachen te worden. Welke man laat zich aanranden door een vrouw? Dat kan toch helemaal niet?

Ik ben een man, kan gelukkig niet meepraten over dit soort duistere vrouwspersonen. Ben wel een keer bedonderd door een paar vrouwelijke leerlingen, die aangegeven hadden dat ik ze betast zou hebben in een berging van een lokaal. Ik kan je vertellen: op dat moment knakt er iets in je. Uiteindelijk is dat allemaal goed afgelopen, de meiden hadden toegegeven dat ze het hadden bedacht. Die mochten een andere school gaan zoeken.
Ik kan de opmerkingen van @President wel plaatsen. Als man moet je in zo'n situatie voorzichtiger zijn dan een vrouw. Je zult eerder de schijn tegen je hebben. Overdrijven maakt de zaak duidelijk ;)

In dit geval zou ik altijd het 4-ogen principe gebruiken. Zorg dat je nooit alleen bent met een minderjarige. Niet in de auto, niet in een tent, niet in een hotelkamer. Dat was de basisregel bij onze vereniging.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• i2Paq

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Topicstarter
Ik heb mijn zorgen bij het bestuur geuit via een mail.

Aangegeven dat ik zonder de benodigde papieren deze jongen niet meeneem naar België.

Ook gevraagd of wij wel verzekerd zijn voor het laten deelnemen van minderjarigen aan evenementen en of de organisatoren van een dergelijk evenement toestemming hebben gegeven voor de deelname van een minderjarige.
Of ze er überhaupt weet van hebben.

Zij komen er op terug.

[ Voor 3% gewijzigd door i2Paq op 03-10-2023 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:34
opzich is, als mensen echt zo paranoia zijn, het installeren van een camera in de auto die altijd opneemt zodra je de auto instapt (denk ik) een goede oplossing om iig tijdens de autorit te bewijzen dat er geen gekke dingen gebeurd zijn. Daarbij is het wel belangrijk dat je kennis geeft dat hij gefilmd wordt.

Echter vind ik het zelf zwaar overdreven. Waar gaan we met de wereld naar toe. Het is al erg genoeg dat het tegenwoordig nodig is omdat er naast alle echte gebeurtenissen er ook genoeg neppe tussen zitten

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:24
hollandnick schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:14:
opzich is, als mensen echt zo paranoia zijn, het installeren van een camera in de auto die altijd opneemt zodra je de auto instapt (denk ik) een goede oplossing om iig tijdens de autorit te bewijzen dat er geen gekke dingen gebeurd zijn. Daarbij is het wel belangrijk dat je kennis geeft dat hij gefilmd wordt.

Echter vind ik het zelf zwaar overdreven. Waar gaan we met de wereld naar toe. Het is al erg genoeg dat het tegenwoordig nodig is omdat er naast alle echte gebeurtenissen er ook genoeg neppe tussen zitten
Mensen zijn niet paranoia, een camera is nooit een oplossing.

De maatschappij is veranderd, tegenwoordig zijn we ons wat bewuster van wat er mis kan gaan. Vroeger deden we alsof misbruik niet bestond en keken we de andere kant uit.

Enige voorzichtigheid is nodig omdat niemand in zo'n situatie terecht wil komen. Als ouders wil je niet dat je kind iets overkomt, als begeleider wil je voorkomen dat je vals beschuldigd wordt.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

Joris748 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:13:
[...]

Mensen zijn niet paranoia, een camera is nooit een oplossing.

De maatschappij is veranderd, tegenwoordig zijn we ons wat bewuster van wat er mis kan gaan. Vroeger deden we alsof misbruik niet bestond en keken we de andere kant uit.

Enige voorzichtigheid is nodig omdat niemand in zo'n situatie terecht wil komen. Als ouders wil je niet dat je kind iets overkomt, als begeleider wil je voorkomen dat je vals beschuldigd wordt.
Ik denk dat dit de juiste term is, maar dan ook met de nadruk op 'enige'. Het is goed erover na te denken. Tegelijkertijd is het voor de werkbaarheid ook belangrijk er niet in door te schieten. Letterlijk helemaal altijd 4 ogen maakt het in de praktijk ook erg lastig met name met het voorbeeld van autoritjes. En ja, dat levert dus inderdaad een risico op. Daar staat tegenover dat je onderweg ook frontaal op een vrachtauto kunt rijden. Je kunt risico's nooit helemaal uitbannen en in die zin zul je hoe dan ook een evenwicht moeten vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Laatst online: 20:32
Yucon schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 06:54:
Zo'n VOG klinkt als een goed idee, maar het is wel belangrijk te realiseren dat je die niet zo maar in het wilde weg aan kunt vragen. Je kunt als burger die alleen aanvragen als iemand die dat mag je gevraagd heeft dat te doen. En je kunt dat als vereniging alleen aan leden of begeleiders vragen als je zelf geregeld hebt dat je dat ook mag vragen.

Heel veel stelt het trouwens niet voor, maar je moet wel even een paar dingen ervoor regelen.
In mijn geval vraagt de vereniging die aan. Die zullen daarvoor inderdaad het nodige geregeld hebben met Justis (de organisatie die die dingen afgeeft). Het is sowieso het geval, dat je een VOG krijgt ten behoeve van 1 organisatie, die dan zelf ook aangeeft welke werkzaamheden je verricht. Bij mij heeft dus mijn eigen vereniging een VOG aangevraagd, maar ook de overkoepelende bond omdat ik voor hun als official optreed.
In mijn geval onder andere voor het onder mijn hoede hebben van kinderen en hulpbehoevenden.

Verder denk ik dat het inderdaad goed is om voorzichtigheid in acht te nemen in het kader van ongewenste intimiteiten. Toen ik nog in het onderwijs werkte, zorgde ik altijd dat de lokaaldeur open bleef indien ik met een enkele leerling achterbleef in het lokaal (en wij in het zicht van de gang bleven).
Dat gezegd hebbende, vind ik dat in een auto weer wat ver gaan, aangezien bij een normale auto nauwelijks mogelijkheid is om ongezien oneerbare dingen te doen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Wild Chocolate schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:16:
Dat gezegd hebbende, vind ik dat in een auto weer wat ver gaan, aangezien bij een normale auto nauwelijks mogelijkheid is om ongezien oneerbare dingen te doen.
Tja, ook met 'onmogelijkheden' kan je nog steeds beschuldigd worden en bij een rechter eindigen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Maar je kan alleen maar zeggen dat het niet gebeurd is want bewijzen kan je niks... onder het rijden zat hij met zijn hand aan mij, tijdens de rit stopte hij op een parkeerplaats...tijdens het rijden moest ik met mijn hand aan hem zitten anders zou hij mij eruit zetten....

Iemand die je (on)bewust kapot wil maken kan het zo doen, die gelegenheid moet je ze moet geven

Maar goed, ik hoop dat iedereen de ervaring die ik heb wordt bespaard! Maar mijn collega's begrepen min gelukkig direct toen ik zei dat ik geen groep 8 leerling eerder van kamp naar huis kon meenemen met de auto

[ Voor 12% gewijzigd door President op 03-10-2023 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:05

Behalve als je een vrouw bent, dan hoef je je geen weinig zorgen te maken
Gemiste kans dat je er niet aan toevoegt dat als de vrouw rijdt er vrij veel kans is op een ongeval = nooit doen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:45

Barrycade

Through the...

Vereniging is verantwoordelijk, dus die zullen een aansprakelijkheidsverzekering moeten hebben.

Hebben ze dat niet dat kan het bestuur in grote problemen komen als er iets fout gaat.

Als jij het Binkie meeneemt in je auto: inzittenden verzekering afsluiten of vragen of de ouders dit doen. (eurotjes werk)

Wij hebben een keer hoop heibel moeten maken omdat een paar ouders van kinderen uit de klas van mijn dochter een alternatief schoolreisje met overnachting gingen organiseren. Met betaling via een ouder, de organisatie en communicatie vanuit een andere ouder. Heb ze gevraagd of hun aansprakelijkheidsverzekering dit dekte en of ze anders een evenement aansprakelijkheid verzekering wilden afsluiten.

En niet zo zeer voor mijn dochters welbevinden maar wel om hun ook te beschermen.

Ze vonden het allemaal onzin, maar nadat ze uiteindelijk het hadden nagevraagd bij de eigen verzekeraars toch een afgesloten en het kostte 1,50 per kind extra voor de trip. Maar men kwam schoorvoetend na de trip toch bij ons dat ze zich dat niet hadden gerealiseerd wat er bij komt kijken als je wat organiseert ondanks dat het om niets was.
Pagina: 1