Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-11 19:35
Ik ben bezig met het vergelijken met enkele offertes van zonnepanelen, maar ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer. Graag vraag ik advies van de kenners hier op het forum. Er komen in de toekomst geen panelen bij op het dak. Daarvoor wil ik in de toekomst de overkapping van onze woning voor gebruiken, daar kunnen dan tzt ook nog 12 panelen op.

Opbrengst zo rond 4600kwh op jaarbasis. Ik zou in de toekomst wellicht gebruik willen gaan maken van een accu. Maar dat valt samen met een eventuele uitbreiding op plat dak.

Offerte 1
12x Trina Solar Ful Black TSM-420
GoodWE GW5K-DT G2 Wifi
€5484

Offerte 2
12x Trina Solar Ful Black TSM-420
3x Hoymiles HMS-2000-4T
€5787

Offerte 3
12x URE 400wp Full Black
1x Growatt MOD 5000TL3-X
€5425

Situatie
Zonnepanelen worden op het dak van de schuur gelegd. Ik heb in huis een 3 fase aansluiting, in alle gevallen zal door de installateur een kleine meterkast in de schuur geplaatst worden.

Het kan zijn dat er in de lage periode een klein puntje schaduw op het dak zou kunnen komen, onderste rand in het midden. Maar dit zal alleen zijn als de zon vrij laag staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dklvwYYEkxUUJUCmusH0azOANjw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UDQdwA20uIkaaTOQQc8Yqskl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/etPm8PCHC3HoqJ4OWdVil2cP6c8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v2qj0YG92y4ctJD9iC6uwRGf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door CrazyFool op 02-10-2023 10:32 ]

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Ligging ZZO graden?
Hou ruim voldoende ruimte voor je tweede pv verdeler, je hebt hier min 10-12 din plaatsen nodig, als je ook nog een kWh meter wilt plaatsen dan heb je nog 4 extra din plaatsen nodig.
3-fase hoofdschakelaar, 3-fase alamat voor de omvormer, 1 a 2 Alamats voor 1 fase gebruik in de schuur.

Wat is de reden om voor dit merk(en) te kiezen?
Heb je schaduw werking van het woonhuis? Indien ja zou ik zelf ook eens kijken naar solaredge.
Met jou ligging vraag ik me wel af of je wel aan de vereiste minimale 90% gaat komen, om dat echter hoed uit te kunnen rekenen moet je wel je exacte ligging aangeven. Met de genoemde 12 panelen ga je dat mogelijk niet halen.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• CrazyFool
Dit zijn precies de vragen waar ik op had gehoopt.

Op de schuur zelf worden niet nog meer zonnepanelen geplaatst. Dus in de schuur komt ook geen 2e pv verdeler. Ook op het gebied van elektra gaat er straks 1 kabel van 20m 4x4 naar de woning toe, deze wordt in de meterkast aangesloten. En in de schuur komt nog een extra meterkast.

Hierbij nog wat extra informatie:
Dakhelling: 45.8°
Oriëntatie: 28.6°
Oppervlak: 15.4m2

Waarom de keuze voor deze omvormers? Ik heb deze offerte's zo gekregen. Ik heb niet specifiek gevraagd naar bepaalde omvormers, of specifieke panelen.

Ik heb nog even een animatie gemaakt via suncalc.org om de schaduwerking op de het dakvlak weer te geven. Dit is de verwachte schaduw op een willekeurige dag in december:

[Streamable: screenshot 1]

[ Voor 26% gewijzigd door CrazyFool op 02-10-2023 13:16 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:39

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@CrazyFool Bij de gebruikelijke portrait oriëntatie van de halfcell panelen (144 cellen)
en de minimale puntvormige schaduw (over de onderste helft van een paneel?) bij laag staande zon
zou ik een string omvormer eventueel met bruikbaar schaduwmanagement kiezen.
Normaal zijn de bypass-diodes in jouw geval met 12 panelen met beperkte harde schaduw op 1 paneel? voldoende.
Oriëntatie t.o.v. zuid 0°? Wordt met min teken weergegeven, bijvoorbeeld in pvgis.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 02-10-2023 13:29 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
CrazyFool schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:14:
Dit zijn precies de vragen waar ik op had gehoopt.

Op de schuur zelf worden niet nog meer zonnepanelen geplaatst. Dus in de schuur komt ook geen 2e pv verdeler. Ook op het gebied van elektra gaat er straks 1 kabel van 20m 4x4 naar de woning toe, deze wordt in de meterkast aangesloten. En in de schuur komt nog een extra meterkast.
Sorry, ik heb me een beetje ongelukkig uitgedrukt. Wat ik bedoelde is natuurlijk de benodigde pv verdeler cq sub groepenkast specifiek voor je pv installatie.
Een 4*4 kabel is wel een verkeerde, je hebt een 5 aderige kabel nodig (3*f,N,aarde) gezien de afstand zou ik hier ook wat meer hoofdruimte in adviseren een een 6 mm2 kabel nemen ipv een 4 mm2 (dat laatste kan wel) maar ik weet niet hoe bij jou de netcapaciteit zit, elke extra weerstand zal de spanning bij je omvormer verhogen en bij 253V zegt de omvormer gewoon, ik kap er mee.

In de meterkast (sub groepenkast) moet je dus wel deze voorzien van een eigen hoofdschakelaar en ik zou zeker voor de omvormer een alamat kiezen (in ver uit de meeste gevallen wil een omvormer daar geen 30mA zekering in hebben, eis zal of 100mA (lastig te krijgen en behoorlijk duur) of een 300mA (deze zijn veel beter verkrijgbaar en ook nog een heel stuk goedkoper, let daar wel even op, een boel installateurs weten dat niet of doen het niet omdat ze dan weer duurder uit zijn. Jij zit dan wel met een ondeugdelijke installatie die dan veelal om onverklaarbare redenen er uit klapt. Op deze groep mag ook niets anders aangesloten zijn.
Daarom ook mijn advies om ruimte voor 1 a 2 groepen (met ieder een eigen alamat (is vaak goedkoper dan een losse aardlekschakelaar plus LS groep, die ook nog veel meer ruimte nodig hebben, 1 fase alamat heb je al in 1 din breed, een losse aardlekschakelaar is al 4 Din breed) )
Voordeel is wel dat je naar een 3-fase omvormer wil, ik heb vergelijkbare panels, ook 12 a 420Wp (andere ligging) op een enkelfase staan (dat is wel solaredge)

Is vrees alleen, maar dat zou je exact moeten berekenen of je niet een te zware omvormer neemt, mogelijk zou een maat eronder ook al voldoende moeten zijn.
Hierbij nog wat extra informatie:
Dakhelling: 45.8°
Oriëntatie: 28.6°
Oppervlak: 15.4m2

Waarom de keuze voor deze omvormers? Ik heb deze offerte's zo gekregen. Ik heb niet specifiek gevraagd naar bepaalde omvormers, of specifieke panelen.

Ik heb nog even een animatie gemaakt via suncalc.org om de schaduwerking op de het dakvlak weer te geven. Dit is de verwachte schaduw op een willekeurige dag in december:

[Streamable: screenshot 1]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• CrazyFool
dunklefaser schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:23:
@CrazyFool Bij de gebruikelijke portrait oriëntatie van de halfcell panelen (144 cellen)
en de minimale puntvormige schaduw (over de onderste helft van een paneel?) bij laag staande zon
Normaal zijn de bypass-diodes in jouw geval met 12 panelen met beperkte harde schaduw op 1 paneel? voldoende.
Oriëntatie t.o.v. zuid 0°? Wordt met min teken weergegeven, bijvoorbeeld in pvgis.
Dat klinkt positief, en welke omvormer zou dan beter kunnen zijn? Goodwe of de growatt?

Ik zat zelf voornamelijk over schaduw werking.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Als je de minimale schaduw alleen van eind november tot begin februari hebt
en dan sowieso alleen aan het eind van de dag voor een uurtje?
zou ik me geen hard hoofd hierover maken.
Heb je maar de verdeling van de opwek tijdens het jaar voor jouw ligging bekeken?
Wat je zou kunnen verliezen of winnen is marginaal, ik schat iets van maximaal 20 kWh.

Ik persoonlijk zou het schaduwmanagement dan ook niet gebruiken,
dit levert hier waarschijnlijk niets op - of van Growatt of van Goodwe maakt niets uit - in tegendeel.

Mijn installatie heeft in de donkere maanden tijdens ca. 1,5 uur last van de rookgasafvoer en de nok van tegenover - ik heb nog geen (positieve) invloed van schaduwmanagement vast kunnen stellen.
Voor details van mijn installatie: Fiat LUXus!

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
dunklefaser schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:23:
Half-cell powerpoint is in de regel NIET bruikbaar in een serieel systeem (Hier dus ook niet). Half-cell powerpoint is bij lagere stroom, volle paneelspanning.
De bypass diodes gaan dus gewoon over de volle hoogte van het paneel werken.

Het effect van de schaduw is dermate weinig dat een serieel systeem hier prima is. Wil je optimaliseren in de kantlijn: panelen in landscape MITS dit niet een lager te realiseren aantal panelen veroorzaakt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Ronald I stand corrected - ik was waarschijnlijk in de war met "shingled" panelen.

• Ronald
  • Nu online
Shingled powerpoints zijn ook bij lagere stroom ;-)
Soms zijn die shingleds overigens heel nuttig ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• CrazyFool
Ronald schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:56:
[...]

Half-cell powerpoint is in de regel NIET bruikbaar in een serieel systeem (Hier dus ook niet). Half-cell powerpoint is bij lagere stroom, volle paneelspanning.
De bypass diodes gaan dus gewoon over de volle hoogte van het paneel werken.

Het effect van de schaduw is dermate weinig dat een serieel systeem hier prima is. Wil je optimaliseren in de kantlijn: panelen in landscape MITS dit niet een lager te realiseren aantal panelen veroorzaakt.
Het is inderdaad de bedoeling de panelen in landscape te plaatsen, en zo hoog mogelijk tegen de nok aan.

Dus in deze situatie is het niet voordeliger om hoymiles te gebruiken met een meerprijs van 200 euro? Ik weet dat string altijd voordeliger is, maar wellicht is het een interessante optie?

@MacD007 ik reageer morgen even uitgebreid op je post qua elektra, zit nu op mijn mobiel ;)

• Ronald
  • Nu online
CrazyFool schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:18:
[...]

Dus in deze situatie is het niet voordeliger om hoymiles te gebruiken met een meerprijs van 200 euro? Ik weet dat string altijd voordeliger is, maar wellicht is het een interessante optie?
Geen slecht voorstel, maar neem in de afweging mee dat het electronica op het dak is met 12 jaar garantie. Centrale omvormer is ook 12, maar veel eenvoudiger bij defect.

Pagina: 1