Toilet inbouwreservoir vult langzaam en lekt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:00
In onze woning zit bij het toilet een Tece inbouwreservoir die zeer langzaam vult met water. Nu heb ik de boel wat gedemonteerd en kwam een kraantje tegen, deze staat volledig open. Nu zag ik dat bij de grote witte ring het water naar beneden sijpelt/loopt (zie afbeelding). Iemand een idee wat het kan zijn? Zat zelf aan een afdichtrubber o.i.d. te denken.

Het blauwe achter de witte ring is een klem merkte ik. De smalle doorgang belemmert het werken aardig, wil liever geen onderdelen hebben die naar beneden vallen ;) Voordat ik bezig ga iemand misschien tips over wat en hoe te demonteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGiBkH5LT0X7ObqnDdODzKmQCj4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/haIxDT9IkIANZ2WyshyN7NlM.jpg?f=user_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Het vulventiel / membraanklepje is gescheurd. Draai het witte dopje maar eens los (eerst toevoerkraan dichtzetten) en dan zie je waarschijnlijk dat het zwarte rubbertje is gescheurd. Eenvoudig te vervangen. Nieuwe vind je eenvoudig als je zoekt op "Tece membraan". Denk dat die van Rezi ook wel passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Dubbel.

[ Voor 157% gewijzigd door frennek op 02-10-2023 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
frennek schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:20:
Het vulventiel / membraanklepje is gescheurd. Draai het witte dopje maar eens los (eerst toevoerkraan dichtzetten) en dan zie je waarschijnlijk dat het zwarte rubbertje is gescheurd. Eenvoudig te vervangen. Nieuwe vind je eenvoudig als je zoekt op "Tece membraan". Denk dat die van Rezi ook wel passen.
Thanks, gaan we z.s.m. proberen! Ik kom er op terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik mag toch hopen dat je ondertussen de toevoerkraan al dicht hebt gezet? Een straaltje zoals op de foto kan in een paar uurtjes aardig wat ongemak veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
sypie schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 13:04:
Ik mag toch hopen dat je ondertussen de toevoerkraan al dicht hebt gezet? Een straaltje zoals op de foto kan in een paar uurtjes aardig wat ongemak veroorzaken.
Dat straaltje lekt gewoon in het reservoir, welke weer overloopt in de WC. Een kapot membraan zorgt dus voor een niet functionerende vlotter. Hierdoor vult het reservoir zich in eerste instantie mega traag om vervolgens bij een gevuld reservoir door te blijven lopen door de overstort in de WC pot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@frennek Ah ja, verkeerd gekeken. Leek net alsof dit boven/naast het reservoir zat.

Dan is er geen centje pijn, behalve dat het rubber vervangen moet worden. Die zijn (wanneer het een standaard rubber is) bij de Gamma of Hornbach wel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
frennek schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:20:
Doel je op het witte zeskant dopje of de grote witte ring? Ik heb de klem verwijderd, zeskant losgedraaid en nu heb ik de vlotter eruit gehaald. De grote witte draaiing van de vlotter zit heel vast, ben bang dat ik wat breek als ik meer kracht zet.

Uiteinde slang :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Txh5S0p0mVZKRDzcaAF-CIbEYDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gMAoeQjrNhSsU73xSd9bNmNE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Vos op 03-10-2023 07:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-04 14:38
Nee volgens mij bedoelt hij de andere witte draaiknop :)

Dit moet je tegen komen

Afbeeldingslocatie: https://sanitairstunter.nl/media/catalog/product/cache/72eb272099b51332f6b4ce30a0f97145/T/e/Tece_9820009_membraan_t.b.v._vulventiel_F1.webp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vos
Killertjuh schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 07:18:
Nee volgens mij bedoelt hij de andere witte draaiknop :)

Dit moet je tegen komen

[Afbeelding]
Ja inderdaad. Dan zal die bij de grotere witte ring zitten lijkt me.

Edit:
Even soortgelijk plaatje gezocht en daar zie ik dat ie los moet kunnen. Denk dat ik meer kracht moet zetten en hopen dat het niet krak zegt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:45
Ik vond het prijsverschil tussen een nieuw rubbertje en een nieuwe vlotter (incl rubbertje) bedroevend klein.
M.a.w het rubbertje was erg duur in vergelijking tot een nieuwe vlotter.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:45
Ik vond het prijsverschil tussen een nieuw rubbertje en een nieuwe vlotter (incl rubbertje) bedroevend klein.
M.a.w het rubbertje was erg duur in vergelijking tot een nieuwe vlotter.

Lost In Music

Pagina: 1