Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 20:35

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Ik hou het kort, omdat ik eigenlijk naar bed wil en eigenlijk ook niet zeker weet hoeveel ik over mezelf kwijt wil hier.

Situatie is dit: ik ben lang werkloos geweest, en ik heb weinig "echte" werkervaring. Ik zit nou in een arbeidsre-integratie traject, maar de bedoeling is om een normale baan te vinden, iets wat me tot nu toe niet gelukt is. M'n vermoeden is dat ik vanwege m'n gat in m'n CV en inmiddels ook m'n leeftijd gewoon niet aantrekkelijk ben. Ik zou graag 2 dingen willen weten, en jullie advies willen.

1] Wie heeft er ervaring met Daatlab, of heeft er een mening over? Dit is één van de opties die ik op dit moment heb. Het is een ander apart arbeidsre-integratie traject van 6 maanden, met een opleiding, richting ICT.
https://www.daatonderzoek.nl/daatlab
https://daat.qwilr.com/Welkom-DAATLAB-kandidaat-77Z4uFlYTXi3
Dit lijkt me leuk en leerzaam, maar ik heb m'n consulent volgens mij een beetje overvallen met de kosten hiervan. En ik zit er nou over na te denken, en vraag me af of dit realistisch dat geld waard is (4000 euro als ik me niet vergis). Ik weet nog van een andere vraag die ik stelde hier dat Microsoft PL-300 financiëel gezien weinig waard is, dus daar hoef ik 't niet voor te doen. Verder kan ik Python thuis leren. PowerBI is wat lastiger. Ik denk dat de waarde 'm misschien vooral zal liggen in de connecties met IT bedrijven, iets wat ze bij m'n huidige traject weinig hebben.

2] Wat te doen in mijn geval? M'n opties lijken deze te zijn:
A] Inschrijven in het Doelgroepregister.
https://www.uwv.nl/partic...lgroepregister/index.aspx
Dit druist echt compleet tegen m'n karakter in, dus heb ik afgeslagen, maar ik zit me af te vragen of ik misschien pragmatischer moet zijn. Op korte termijn levert dit waarschijnlijk me het meeste geld en beste werkervaring op (er zijn geloof ik connecties bij Defensie bijvoorbeeld), in ruil voor m'n ziel, en een flinke deuk in m'n ego en zelfvertrouwen. Een periode in m'n leven die ik later compleet wil vergeten.
B] Daatlab traject, zie vraag 1.
C] Solliciteren naar andere dingen dan administratieve functies. Nou zie ik productie/magazijnwerk echt niet zitten, maar iets als barista bijvoorbeeld zou ik nog wel leuk vinden, maar eigenlijk niet voor 32 uur in de week. Dit is niet mutual exclusive om te proberen, dus hier ga ik nog achteraan. Blijven solliciteren op administratieve functies (en soms wat andere) blijf ik natuurlijk ook doen, maar ik verwacht niet dat dit op korte termijn opeens resultaten gaat leveren.
D] Iets anders?

Bijkomstigheid is dat de droom is eigenlijk weer een nieuwe studie op te pakken (en ditmaal wel af te maken), maar daar ga ik pas concreet plannen mee maken als ik een echte baan heb waar ik makkelijker kan sparen. Dit maakt echter misschien dat Daatlab traject minder of zelfs niet relevant.

Ik denk dat ik m'n eigen vraag ga beantwoorden, ik neig inmiddels, na het initieel te hebben afgeslagen, naar optie A. Verstand op 0 zetten, en puur pragmatisch een beslissing nemen, ik kan me zodra het niet meer nodig is weer uit het doelgroep register halen. Ik zal morgenochtend even navragen wat er concreet aan vacatures openstaat. Toch ben ik benieuwd naar jullie commentaar, want ik heb serieus geen idee wat op dit moment het beste plan van aanpak is.

Make lovecraft not warcraft.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sméagol schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 02:43:
2] Wat te doen in mijn geval? M'n opties lijken deze te zijn:
A] Inschrijven in het Doelgroepregister.
https://www.uwv.nl/partic...lgroepregister/index.aspx
Dit druist echt compleet tegen m'n karakter in, dus heb ik afgeslagen, maar ik zit me af te vragen of ik misschien pragmatischer moet zijn. Op korte termijn levert dit waarschijnlijk me het meeste geld en beste werkervaring op (er zijn geloof ik connecties bij Defensie bijvoorbeeld), in ruil voor m'n ziel, en een flinke deuk in m'n ego en zelfvertrouwen. Een periode in m'n leven die ik later compleet wil vergeten.
Met de aanwezige informatie en mijn gebrek aan ervaring ermee, kan ik niet zeggen hoe effectief dit is. Maar waarom druist het tegen je karakter in, en zie je het als ruilen voor je ziel? Dat je ego / zelfvertrouwen het minder vindt kan ik me voorstellen. Tegelijk om het bot te zeggen: Wat heeft jouw ego liever? Een baan met doelgroepenregister, of werkloos thuis? Gezien je al langdurig werkloos ben, moet je toch iets veranderen in hoe je een baan wil krijgen.

Wat betreft optie C, er zijn best veel open vacatures momenteel. Van winkelmedewerker tot IT'er, om wat te noemen. Echter ik snap dat je zaken liever privé houdt, maar advies daar is natuurlijk erg lastig zonder jouw achtergrond te kennen, en waarom het niet lukt voor administratieve functies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Heb zelf wat moeite met je houding. Waarom wed je niet op meerdere / alle paarden?

Een baan is een baan en vanuit een baan kun je ook weer makkelijker door naar een andere baan.

Je moet ergens beginnen en waar dat is en hoe je daaraan komt maakt weinig uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
Je bent nu werkloos dus ik zou gewoon alles aanpakken wat er is en misschien iets minder kieskeurig zijn dus dit zou ook productie werk of magazijn medewerker kunnen zijn
Als je nu kieskeurig bent zal dat er waarschijnlijk voor zorgen dat je lang werkloos blijft
Op het moment dat je weer werk hebt kun je weer solliciteren op banen die je leuk lijken
En je leeftijd kan momenteel geen rol spelen want je bent nog niet heel oud als ik je profiel bekijk en verder is het momenteel onmogelijk bijna om werkloos te zijn of je moet heel erg kieskeurig zijn of niet willen werken

[ Voor 24% gewijzigd door Steenw op 02-10-2023 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:42
Inzake doelgroep register: een label krijgen is niet leuk, maar als ik het goed begrijp kunnen werkgevers het alleen zien als ze je BSN hebben.

Dat nummer staat in ieder geval niet op het cv wat ík aanbiedt.

Maar: waarom it? Want veel banen? Python thuis is ook nog wel een ding, want is lastiger om zelf te leren.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb na een lange periode thuis zitten (denk jaren) toen het weer ging alles aangepakt. Een jaar productie gedaan (kutwerk overigens) en 2 jaar later heb ik een leuke baan bij de overheid. Het begin is het belangrijkst. Switchen is zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Wat heb je hiervoor gedaan? Studie, werk, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Sméagol schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 02:43:

Ik denk dat ik m'n eigen vraag ga beantwoorden,
Volgens mij idd.

Wat heb je wel aan opleiding afgerond?

Wat is nu eigenlijk jouw doel; baan?!
Wat is het probleem: gat in CV, hoge leeftijd voor starter.

Daatlab is opleiding, geen baan. Lost gat en leeftijd niet op.

Solliciteren leidt wel tot een baan.
Doelgroepregister inschrijven kost jou niets en vergroot jouw baankansen zeer. Dat opent deuren bij overheid en bedrijfsleven. Mocht je in de praktijk aantonen dat dit niet meer nodig is, kan je je altijd weer uitschrijven. Dus waarom niet?

[ Voor 3% gewijzigd door bombadil op 03-10-2023 16:36 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 20:35

Sméagol

Master of Mayhem

Topicstarter
Sorry, viel maandag avond in slaap, en was gisteravond bezig met iets anders. Ik ga niet iedereen individueel quoten.

Ten eerste, bedankt aan de persoon die me een PM stuurde. Dat Daatlab traject valt af en laat ik cancelen.

Ten tweede, m'n houding.. Ik moet daar wat proberen aan te veranderen, aan de andere kant m'n houding is natuurlijk ook niet helemaal ongegrond. Zelfs als ik verder kijk dan administratieve functies, dan moet ik nog steeds solliciteren, en dan kan ik het moeilijker verkopen omdat ik minder aanknopingspunten heb en de werkervaring mis. Ik heb geen retail of productiewerkervaring, m'n horeca ervaring is verwaarloosbaar.

In ieder geval, ik heb nu ook o.a. bij de Zara (voor die nieuwe winkel in Rotterdam) gesolliciteerd, maar ik weet al dat dat kansloos is.

Ik heb dat Doelgroep registratie inmiddels doorgezet, zoals ik al zei, puur uit pragmatische overwegingen. Wat ik er tegen heb? Er wordt letterlijk bepaald dat je minder waard ben, lijkt me duidelijk toch? En het is gebaseerd op niks, een gesprekje en een enqûete die ik zelf moest invullen. Verder is het kapitalisme ten top, geschuif met geld. Als ik straks inderdaad bij een overheidsinstelling terecht kom, dan komt het geld toch bij de belastingbetaler vandaan, dus het is dan gedoe om niks. Frustrerend ook, omdat ik inmiddels gezien heb dat er vacatures bij zitten waar ik al op gesolliciteerd heb.

Qua achtergrond: ik heb helaas geen vervolgopleidingen afgemaakt. Beide opleidingen waren echter (richting) ICT, dat in combinatie met hobby's maakt dat ik het liefst achter een computer zit en daar ook het beste tot m'n recht kom. M'n voornaamste werkervaringen zijn administratief, al heb ik ook (te) lang een krantenwijk gedaan.

Mochten er nog geïnteresserden zijn, zal ik wel updates geven over die doelgroep registratie

Make lovecraft not warcraft.

Pagina: 1