Interne UTP bij nieuwbouw appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zurazan
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-01 22:29
Besten,

Ik weet niet of dit de juiste plek is voor deze vraag maar stuur me graag de juiste kant op als ik de vraag ergens anders moet stellen.

Ik ben recentelijk in een nieuwbouw woning gekomen, ik ben dus de eerste bewoner van dit appartement onder verhuur van een organisatie. Hierbij zijn 2 Coax kabels en 2 UTP cat5e kabels door de muren getrokken.

Ik heb een abonnement bij KPN afgesloten dus de Coax gebruik ik uiteraard niet.
Echter is gebleken dat de 2 UTP kabels niet goed zijn, er kan niet meer dan 100mbit doorheen en mijn unifi switches meten kabelbreuk,

Is dit iets waarvoor ik moet gaan "klagen" bij mijn verhuurder of mag ik zelf een peperdure kabelrol gaan halen?
Ik sta eventueel open voor het zelf vervangen omdat ik 10gbit kan krijgen en dus ook graag cat6 of 7 trek.
Maar als dit mij geld kan besparen en de verhuurder dit repareerd is dat uiteraard fijner?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Peperduur zijn die kabels niet, maar het lijkt me wel de verantwoordelijkheid van de verhuurder. Misschien in overleg proberen om er Cat. 6(a) doorheen te krijgen? (Cat. 7 heeft geen zin.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:55

Marc H

- - Is wakker - -

Ik zou zeker gaan klagen, want je betaald ervoor.

Misschien kunnen ze, voor je, de door jouw geleverde Cat 6(a) trekken in plaats van de Cat 5e die ze ongetwijfeld gaan gebruiken voor het herstellen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Is het niet gewoon een slecht contact? Of draden op verkeerde kleur? Zijn de kabels al eens opnieuw aan de keystones gezet of überhaupt geïnspecteerd?

[ Voor 10% gewijzigd door RobIII op 01-10-2023 23:55 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-06 11:29
Zoals Rob eigenlijk ook al suggereert... ligt het wel aan de kabels? Wat voor kabels zijn het? Wat staat er op? Merk?

Heeft u er al eens nieuwe stekkers op gezet/opnieuw aangesloten in de wandcontactdoos? Of op laten doen door iemand die dat vaker doet?

[ Voor 37% gewijzigd door Nickname55 op 02-10-2023 00:01 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zurazan
Commendatore schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 23:40:
Peperduur zijn die kabels niet, maar het lijkt me wel de verantwoordelijkheid van de verhuurder. Misschien in overleg proberen om er Cat. 6(a) doorheen te krijgen? (Cat. 7 heeft geen zin.)
Ja oke, kabels zijn idd niet duur maar het is een behoorlijk stuk dus ik ben beetje verplicht een lange rol te halen dus vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zurazan
Nickname55 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 23:59:
Zoals Rob eigenlijk ook al suggereert... ligt het wel aan de kabels? Wat voor kabels zijn het? Wat staat er op? Merk?

Heeft u er al eens nieuwe stekkers op gezet/opnieuw aangesloten in de wandcontactdoos? Of op laten doen door iemand die dat vaker doet?
Ik heb de kabels zelf opnieuw gestript en knipt 2maal met hetzelfde resultaat, ik ben zeker niet perfect maar het lijkt mij dat het wel wat moet doen bij 3maal proberen en zowel T568A als B geprobeerd.

Merk betreft Beta cavi, meest simpele kabel op de markt, zo voelt het en beweegt het, niet shielded niks.
Bij de meest simpele beweging scheurt het koperdraadje al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nieuwbouw met coax? En Cat5E? 2000 belt en wil z'n infra terug... :o

Zelfs Ziggo en Delta zijn afgestapt van DVB en coax binnenhuis als default bij nieuwe installaties.

Zou los van issues met Cat5E kabels voorstellen aan verhuurder dat je de overbodige coaxkabels eruit trekt en vervangt met goede Cat6 UTP.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou de klacht om te beginnen bij de verhuurder leggen die heeft tenslotte nog garantie. Daarnaast mochten ze er een spijker doorheen hebben geslagen en jij trekt de boel kapot heb jij een probleem.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:39
Cat5e is misschien niet het meest moderne maar voldoet voor de meeste mensen nog prima. Ik zou niet beginnen over een aanpassing naar Cat6 of zo.

Probleem wat je nu hebt is een kabelbreuk of verkeerd afgemonteerd. Ik zou naar de verhuurder de boel niet onnodig complex maken: "jullie verhuren met een netwerkkabel maar ik krijg er geen volledige snelheid op. Graag iemand langssturen om dit te repareren.". Dan vooral zorgen dat je er dan ook bij bent zodat je kan uitleggen wat het probleem is (slecht 100Mbps, geen gigabit). En alles wat je dan - zeker richting verhuurder - roept over Cat5e/Cat6 maakt het lastiger te begrijpen, is alleen storing in de communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

vanaalten schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:58:
Cat5e is misschien niet het meest moderne maar voldoet voor de meeste mensen nog prima. Ik zou niet beginnen over een aanpassing naar Cat6 of zo.
Het gaat om nieuwbouw dat 30 jaar mee moet. Installaties van 20 jaar geleden in dergelijke situatie beperken bruikbaarheid. Sowieso gaat het me meer om de coax dan om de UTP - dit is je reinste geldverspilling van iemand die iets al jaren op een checklist heeft staan en dat dringend van die checklist moet verwijderen, waardoor middelen beschikbaar komen om datgene wat wel nodig/zinnig is (Cat6 ipv Cat5E) fatsoenlijk te doen - en nog geld over te houden uiteindelijk.
Probleem wat je nu hebt is een kabelbreuk of verkeerd afgemonteerd. Ik zou naar de verhuurder de boel niet onnodig complex maken: "jullie verhuren met een netwerkkabel maar ik krijg er geen volledige snelheid op. Graag iemand langssturen om dit te repareren.". Dan vooral zorgen dat je er dan ook bij bent zodat je kan uitleggen wat het probleem is (slecht 100Mbps, geen gigabit). En alles wat je dan - zeker richting verhuurder - roept over Cat5e/Cat6 maakt het lastiger te begrijpen, is alleen storing in de communicatie.
Ik zou niet eens snelheid noemen: jullie geven me kabel met 8 aders, er zijn maar 7 (of minder) die het doen. Graag fixen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:17
Ik ben dan wel weer zo iemand die zelf de kabels vervangt en niet gaat klagen bij de verhuurder.
De verhuurder heeft doorgaans 0 verstand van dit soort dingen, dus ik vermoed een heleboel versplilde tijd in de communicatie.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:23
Als het nieuwbouw is, en de TS de eerste bewoner, is het gewoon een gevalletje garantie.
Alle UTP wordt met B spec aangesloten, A zie ik eigenlijk nooit meer.

Een installateur kan met een goede kabeltester zo meten waar de breuk zit, dus laat dat door hun uitvoeren.
Als de kabels inderdaad beschadigd zijn, dan moet de verhuurder dat gaan oplossen. Dus niet zelf gaan sleutelen, dan trekken verhuurder en installateur de handen er ook meteen vanaf.

Je schrijft dat je zelf al 2 x hebt gestript en geknipt.
UTP bekabeling wordt afgemonteerd in een wanddoos (LSA), zit er zoveel restlengte in de doos dat je dat 2 keer kon doen? Of heb je er RJ45 aan geknepen?

[ Voor 18% gewijzigd door reinier68 op 02-10-2023 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zurazan
reinier68 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:02:
Als het nieuwbouw is, en de TS de eerste bewoner, is het gewoon een gevalletje garantie.
Alle UTP wordt met B spec aangesloten, A zie ik eigenlijk nooit meer.

Een installateur kan met een goede kabeltester zo meten waar de breuk zit, dus laat dat door hun uitvoeren.
Als de kabels inderdaad beschadigd zijn, dan moet de verhuurder dat gaan oplossen. Dus niet zelf gaan sleutelen, dan trekken verhuurder en installateur de handen er ook meteen vanaf.

Je schrijft dat je zelf al 2 x hebt gestript en geknipt.
UTP bekabeling wordt afgemonteerd in een wanddoos (LSA), zit er zoveel restlengte in de doos dat je dat 2 keer kon doen? Of heb je er RJ45 aan geknepen?
In de woonkamer heb ik 2x wandcontactdoos zitten maar het is gewoon loze kabel in de meterkast om in de rj45 poort van je modem te klikken, die heb ik opnieuw geknipt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Aangezien het infrastructuur is zou ik het niet zomaar vervangen, eigendom van de verhuurder, maar er achter komen zullen ze niet (want ze hebben er toch geen verstand van).

De juiste weg is wat mij betreft als volgt
De vraag is of men wel cat 5e kabel heeft aangelegd of niet. Dat zou ik eerst nagaan mocht je dat kunnen, want je schrijft niet of dat de doorgeven specs zijn of dat je dat hebt geconstateerd. Zo niet of ook kan je melden bij je verhuurder dat de snelheid niet met cat5e overeenkomt en of dat kunnen laten controleren door degene die het heeft aangelegd. Als die ook constateert dat de verkeerde kabel is gebruikt (of connectoren) of er een andere probleem is, kunnen ze dat gaan verhelpen. Als men nieuwe kabels wil gaan trekken, kan je gelijk om beter kabels vragen (al dan niet met eenmalig bijbetaling door jou). Het duurt even maar dan heb je de koninklijke route gegaan, en mogelijk gaan ze het bij andere huurders dan ook controleren.....

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:36
Dus de wandcontactdozen heb je nog niet gecontroleerd ? Daar kan ook een losse ader of draaiing van een aderpaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:17
devriesjande schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:18:
Dus de wandcontactdozen heb je nog niet gecontroleerd ? Daar kan ook een losse ader of draaiing van een aderpaar zitten.
Ja dit.
Wellicht is de kabel ook niet aangesloten op de WCD, maar zit deze er nog los achter...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
Het kan wezen dat het soepele kabel is. Die is helemaal niet geschikt om in een wandcontactdoos af te monteren.

De adertjes moeten massief zijn. Geen vezeltjes dus. En liefst 100 % koper. Dat is veel belangrijker dat de vraag of het cat 5e of 6 moet zijn.

Shielded is niet nodig. En daar maak je het jezelf alleen maar extra moeilijk mee. Die kabels zijn dikker en moeilijker door buisjes in de muur te trekken.

[ Voor 62% gewijzigd door Nickname55 op 02-10-2023 17:14 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
dion_b schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 00:32:
Nieuwbouw met coax? En Cat5E? 2000 belt en wil z'n infra terug... :o

Zelfs Ziggo en Delta zijn afgestapt van DVB en coax binnenhuis als default bij nieuwe installaties.

Zou los van issues met Cat5E kabels voorstellen aan verhuurder dat je de overbodige coaxkabels eruit trekt en vervangt met goede Cat6 UTP.
Het zal je verbazen. Hier ook een nieuwbouwwoning (2020) en standaard Cat 5e ingetekend. Toen het vriendelijk verzoek gedaan hier minimaal Cat 6 van te maken en dat kon dan wel makkelijk voor een geringe meerprijs. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Zurazan schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 23:35:
Echter is gebleken dat de 2 UTP kabels niet goed zijn, er kan niet meer dan 100mbit doorheen en mijn unifi switches meten kabelbreuk,
Knappe switches dat ze dat meten……

Zou eerst maar eens wat serieuzer meten. Maar niet direct wat mis met cat5e, hooguit slecht afgemonteerd.
Zurazan schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:44:
[...]
maar het is gewoon loze kabel in de meterkast om in de rj45 poort van je modem te klikken, die heb ik opnieuw geknipt.
En zo te lezen heb je dat zelf gedaan/verprutst…. Blijft over dat je het zelf gaat repareren, evt met een nieuwe kabel.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 02-10-2023 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Anoniem: 1986520 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:10:
[...]

Knappe switches dat ze dat meten……

Zou eerst maar eens wat serieuzer meten. Maar niet direct wat mis met cat5e, hooguit slecht afgemonteerd.

[...]

En zo te lezen heb je dat zelf gedaan/verprutst….
Agh, zó knao is dat niet hoor. Een béétje Cisco ondersteunt zoiets al sinds IOS 12.2 op de console / terminal (Test Cable-Diagnostics TDR commando) sinds 2004 >:)

Bij Ubiquiti Unifi spullen is het commando geloof ik iets van 'Cabletest' in de terminal :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Will_M schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:41:
[...]
Bij Ubiquiti Unifi spullen is het commando geloof ik iets van 'Cabeltest' in de terminal :+
Je kan hooguit een indicatie krijgen met welk aderpaar er iets aan de hand zou kunnen zijn….. dat is toch echt wat anders dan een kabelbreuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Anoniem: 1986520 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:56:
[...]

Je kan hooguit een indicatie krijgen met welk aderpaar er iets aan de hand zou kunnen zijn….. dat is toch echt wat anders dan een kabelbreuk.
Ik heb dat commando bij een Ubiquiti / Unifi switch nog nooit gebruikt dus ik zou je niet durven zeggen hoe de output daar exact is én hoe ik 'm mag interpreteren maar bij een Cisco krijg je dan wel een (grove) 'indicatie' van de gemeten lengteverschillen tussen de aders in een aderpaar.

Aangezien ik vrij veel spullen van dat laatste merk op (grote) afstand(en) beheer is die 'simpele' TDR test vaak een eerste hulpmiddel voor me vóórdat ik ga besluiten om in de auto te stappen om er een degelijke Fluke op los te gaan laten..... Óf een derde partij in moet schakelen welke dat laatste deel voor me op gaat pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:47
Wel jammer dat het verouderd cat5e is en niet minimaal cat6.
Prijsverschil is er zo goed als niet.

Voor nu prima maar je wil zeker bij nieuwbouw toch een beetje toekomstbestendig.
Terugkomend op jouw probleem dat moeten ze repareren en veelal zit de breuk bij de netwerkoutlet.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:47
dion_b schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:12:
[...]

Het gaat om nieuwbouw dat 30 jaar mee moet. Installaties van 20 jaar geleden in dergelijke situatie beperken bruikbaarheid. Sowieso gaat het me meer om de coax dan om de UTP - dit is je reinste geldverspilling van iemand die iets al jaren op een checklist heeft staan en dat dringend van die checklist moet verwijderen, waardoor middelen beschikbaar komen om datgene wat wel nodig/zinnig is (Cat6 ipv Cat5E) fatsoenlijk te doen - en nog geld over te houden uiteindelijk.

[...]

Ik zou niet eens snelheid noemen: jullie geven me kabel met 8 aders, er zijn maar 7 (of minder) die het doen. Graag fixen.
Er zijn nog horde,s mensen die liniair TV kijken via coax, ik begrijp wel waarom de verhuurder dit ook heeft laten aanleggen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Will_M schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:02:
[...]
Ik heb dat commando bij een Ubiquiti / Unifi switch nog nooit gebruikt dus ik zou je niet durven zeggen hoe de output daar exact is én hoe ik 'm mag interpreteren
De status geeft in ieder geval geen resultaat als kabelbreuk, en iemand die zelf zelf 2 kabels opnieuw heeft gemonteerd en nu in beide kabels middels dit commando een mysterieuze breuk zou constateren lijkt me een erg bijzondere :-)

En dan alsnog denken dat de woco het wel op gaat lossen nadat je zelf de kabels hebt verknipt….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:23
Wat zou kunnen is dat de kabels stukgetrokken zijn. In nieuwbouw werken ze niet echt netjes met bochtjes en schone leidingen. Betonmortel, steentjes, hele scherpe hoeken.... als je dan flink aan de kabel trekt gaat er vaak wel wat stuk.

TS geeft ook aan dat de aders snel breken. Misschien gewoon inferieure kabels en dan met wat geweld met door de buis trekken.... succes voor failure.

Maar allereerst moet er iemand komen met fatsoenlijke meetapparatuur (Fluke DSX oid). Daar kan je wel mee meten welke aders waar stuk zijn, overspraak, ruis, enzovoort.

[ Voor 3% gewijzigd door reinier68 op 02-10-2023 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mr_evil08 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:10:
[...]

Er zijn nog horde,s mensen die liniair TV kijken via coax, ik begrijp wel waarom de verhuurder dit ook heeft laten aanleggen.
...totdat ze verhuizen en IPTV sets krijgen van hun provider. Mensen in nieuwbouw verhuizen er per definitie heen.

Alleen de kabelaars bieden ueberhaupt coax aan. Met marktaandeel van ongeveer 40% betekent het dat 60% van deze aansluitingen bij voorbaat niet gebruikt gaan worden. Bij die 40% is het nog wel te krijgen, maar niet per default. Best case gaat slechts het kleine deel van die 40% die de moeite doet iets afwijkends af te dwingen het gebruiken. En dat is nu, het is onvermijdelijk dat DVB-C vervangen gaat worden door IPTV en op gegeven moment op zwart staat. Dan zijn die kabels volkomen werkloos.

Omgekeerd: er is anno 2023 geen provider in Nederland die geen TV kan leveren over IP. Dus met alleen UTP heb je 100% dekking: iedereen kan TV kijken ongeacht welke provider ze kiezen. Er is dus nul noodzaak om iets anders te doen.

Per aansluiting betaalt de opdrachtgever ongeveer EUR 250. Twee coax per woning is EUR 500. Dat is faliekante geldverspilling voor iets dat 60% nu niet kan gebruiken en 40% het waarschijnlijk niet doet, en binnen een paar jaar 100% niet kan gebruiken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

dion_b schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 22:38:
[...]

...totdat ze verhuizen en IPTV sets krijgen van hun provider. Mensen in nieuwbouw verhuizen er per definitie heen.
Lekkere redenatie, jammer dat je alleen naar de door jouw gewenste situatie redeneert.

Prima natuurlijk dat een woco mensen de keuze geeft tussen welke bekabeling te gebruiken zolang er nog een situatie is dat providers een oplossing aanbieden die coax vereist. En in tegenstelling tot jouw redenatie zijn er nog gewoon situaties dat mensen gebruik willen maken van CI+ oplossingen of gewoon naar het ongecodeerde pakket dat standaard op coax beschikbaar is willen kijken.

En je getallen rammelen natuurlijk ook aan alle kanten. Een woco waar geen coax kabelaar aanwezig is zal die infra ook niet aanbieden, dekking is dus gewoon 100%. Wat de bewoner ermee doet is aan hem/haar, maar hij heeft in ieder geval de keuze. En wat zo’n aansluiting de woco kost weet je helemaal niet… en al helemaal niet wat het kost vs de anders benodige loze leiding of utp.

Kortom, prima oplossing van de woco om netjes de toekomstige bewoner zelf de keuze te geven en hem/haar de moeite te besparen zelf kabels te moeten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 1986520 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 06:19:
[...]

Lekkere redenatie, jammer dat je alleen naar de door jouw gewenste situatie redeneert.

Prima natuurlijk dat een woco mensen de keuze geeft tussen welke bekabeling te gebruiken zolang er nog een situatie is dat providers een oplossing aanbieden die coax vereist. En in tegenstelling tot jouw redenatie zijn er nog gewoon situaties dat mensen gebruik willen maken van CI+ oplossingen of gewoon naar het ongecodeerde pakket dat standaard op coax beschikbaar is willen kijken.

En je getallen rammelen natuurlijk ook aan alle kanten. Een woco waar geen coax kabelaar aanwezig is zal die infra ook niet aanbieden, dekking is dus gewoon 100%.
Van de mogelijkheid ja, maar overgrote deel gaat die nooit gebruiken, bij voorbaat niet omdat ze geen klant zin van kabelaars en nieuwe klanten van de kabelaars ook niet. Wederom: niemand hoeft die te gebruiken om TV te kunnen kijken, ook niet het TV-product van de kabelaars.
Wat de bewoner ermee doet is aan hem/haar, maar hij heeft in ieder geval de keuze. En wat zo’n aansluiting de woco kost weet je helemaal niet… en al helemaal niet wat het kost vs de anders benodige loze leiding of utp.
Als je een huis hebt laten bouwen, of meepraat met anderen die dat doen (zoals mijn schoonzus momenteel) weet je vrij exact wat je voor een leiding moet betalen. Allicht dat er bij grote volumes korting bedongen kan worden, maar dat is procenten eraf en verandert niets aan orde van grootte. Ongeacht bedrag is het ook duidelijk dat twee leidingen twee keer zoveel kosten als een enkele leiding naar zelfde ruimte.
Kortom, prima oplossing van de woco om netjes de toekomstige bewoner zelf de keuze te geven en hem/haar de moeite te besparen zelf kabels te moeten trekken.
Waarom zou de overgrote meerderheid van bewoners mee(r) moeten betalen voor een zeer tijdelijke keuze van een kleine groep? Om exact zelfde reden worden tegenwoordig geen telefoonaansluitingen in verblijfsruimtes aangebracht, ook niet bij woningen die nog een KPN ISRA hebben. Antennes worden ook niet meer standaard op het dak aangebracht omdat er toevallig nog iemand via uitzendingen in de lucht TV kijkt.

Iedereen kan met enkele leiding met netwerkkabel voor IP TV kijken. Steek dat geld liever in leidingen naar extra kamers zodat overal bedrade netwerkaansluitingen aanwezig zijn in plaats van alleen in een of twee kamers.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:38
Als je wel 100Mbps door die kabel krijgt is de kabel voor het grootste gedeelte in orde anders zou je helemaal niets erdoor krijgen.
De kans dat een kabel op zo'n manier defect getrokken wordt dat maar een aderpaar onderbroken wordt en de anderen nog goed zijn is vrijwel nihil.

Dus tien tegen een zit het gewoon in een slechte connectie bij de afmontage.
En als het de juiste kabel is ofwel kabel met stugge aders dan kun je RJ45's eraan knijpen zoveel je wilt maar dat blijft een probleem.
Koop een wcd en monteer ze af zoals het hoort.

[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 03-10-2023 09:53 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zurazan
Ter update, ik heb contact gehad met de verhuurder en ze blijven volhouden dat het reparatie voor de internetprovider is "omdat zij verantwoordelijk zijn voor internet"
Als ik uitleg waarom dit niet zo is veranderen ze de redenering naar "we weten niet wat het is of wie het aangelecht heeft"

Weet niet zo goed wat te doen hiermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-06 21:03
devriesjande schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:18:
@Zurazan Klopt dit?

Bovenstaande vraag lijkt mij zeer relevant. Een kabelbreuk lijkt mij onwaarschijnlijk zolang je niet beide uiteindes van de kabel hebt gecontroleerd. Meestal ligt het probleem in de afmontage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Zurazan schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 23:33:
Ter update, ik heb contact gehad met de verhuurder en ze blijven volhouden dat het reparatie voor de internetprovider is "omdat zij verantwoordelijk zijn voor internet"
Als ik uitleg waarom dit niet zo is veranderen ze de redenering naar "we weten niet wat het is of wie het aangelecht heeft"

Het is niet relevant wie het aangelegd heeft, er is waarschijnlijk een technische fout gemaakt waardoor de kabel niet goed is afgemonteerd. Dat moeten zij fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:39

Hmmm, het lastige hieraan is, als ik het goed gelezen heb, dat je er zelf al aan hebt gerommeld. Anders was mijn advies geweest om een brief te schrijven: "beste verhuurder; de interne bekabeling is niet goed waardoor ik niet de volledige gewenste snelheid behaal. Het is aan u om dit te repareren maar u lijkt hier niet aan te willen beginnen. Om die reden hou ik tien euro per maand op de huur in ter compensatie voor misgelopen woongenot tot dit door u gerepareerd is. Vriendelijke groet, Zurazan"

Maar nu je er zelf mee bezig geweest bent is het minder goed hard te maken dat dit defect niet door eigen hand veroorzaakt is - en denk ik dat het handiger is om zelf de kabels maar te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Gaat die verhuurder je ook doorsturen naar een partij als bijvoorbeeld Essent op het moment dat je een verstoring aan je inpandige elektra ná de meter hebt? Zij leveren per slot van rekening 'de stroom' in het huis.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MarcoC schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 00:08:
[...]

Het is niet relevant wie het aangelegd heeft, er is waarschijnlijk een technische fout gemaakt waardoor de kabel niet goed is afgemonteerd. Dat moeten zij fixen.
Je bent even vergeten dat het de TS is die zelf heeft lopen klussen en opnieuw heeft afgemonteerd?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 09-10-2023 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je het zelf nodig vond om in de kabels te knippen dan kan je toch zelf ook wel even een nieuw kabeltje trekken? Iets met eigen verantwoordelijkheid….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Anoniem: 1986520 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:12:
[...]

Je bent even vergeten dat het de TS is die zelf heeft lopen klussen en opnieuw heeft afgemonteerd?
Ik ben niks vergeten. TS communiceert niet heel duidelijk en ook verspreid over meerdere posts, maar wat ik ervan begrijp is dat hij de connector in de meterkast zelf geknepen heeft, niet de aansluiting bij de wandcontactdoos.

Zie ook onderstaande post. Kunnen we in het vervolg er wellicht iets minder van uitgaan dat de ander dom/onwetend/lui is als je iets niet begrijpt, en de mogelijkheid open laten dat je het misschien zelf niet goed begrepen hebt :? ?
Zurazan schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:44:
[...]

In de woonkamer heb ik 2x wandcontactdoos zitten maar het is gewoon loze kabel in de meterkast om in de rj45 poort van je modem te klikken, die heb ik opnieuw geknipt.

[ Voor 37% gewijzigd door MarcoC op 09-10-2023 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MarcoC schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:05:
[...], en de mogelijkheid open laten dat je het misschien zelf niet goed begrepen hebt :? ?

[...]
Dus met dat moeten ZIJ fixen (lees de woco) bedoel je eigenlijk HIJ (TS die zelf heeft lopen klussen aan de kabels).

Dan snap ik het als domme lezer weer 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 09-10-2023 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Laatst online: 22-06 09:30

Je kunt ook aangeven dat een stopcontact het niet goed doet. Want in feite is het gewoon een wandcontactdoos met een ander soortig stekker. Is dat flauw? Ja. Maar dan heb je wel iemand van de verhuurder over de vloer die er naar kan kijken.

Ik zou er niet zelf aan gaan zitten prutsen in ieder geval. Laat de verhuurder dit maar oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Anoniem: 1986520 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:33:
[...]

Dus met dat moeten ZIJ fixen (lees de woco) bedoel je eigenlijk HIJ (TS die zelf heeft lopen klussen aan de kabels).

Dan snap ik het als domme lezer weer 8)7
Nee, dat bedoel ik niet. Wat ik bedoel is precies wat ik zeg: de kabel was afgemonteerd op de wandcontactdoos opgeleverd en daar heeft TS niks aan veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heerlijk hè die kabels waar 2 kanten fatsoenlijk moeten zijn afgemonteerd, en TS één kant heeft verprutst….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zurazan
MarcoC schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 00:07:
[...]
@Zurazan Klopt dit?

Bovenstaande vraag lijkt mij zeer relevant. Een kabelbreuk lijkt mij onwaarschijnlijk zolang je niet beide uiteindes van de kabel hebt gecontroleerd. Meestal ligt het probleem in de afmontage.
Excuus, deze vraag ehb ik volledig gemist.. Ja! deze zijn gecontroleerd. Overigens betreft het 1 wandcontactdoos in de woonkamer en 1 loze kabel die uit de muur komt in de slaapkamer dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zurazan
Will_M schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 10:55:
[...]

Gaat die verhuurder je ook doorsturen naar een partij als bijvoorbeeld Essent op het moment dat je een verstoring aan je inpandige elektra ná de meter hebt? Zij leveren per slot van rekening 'de stroom' in het huis.....
Dit weet ik niet, het van wat ik kon vinden op de website meld je wel reparaties via de website maar moet je je eerst aanmelden voor een reparatie service van 5 euro per maand voordat dit kan op de website?

Ik ga maar gewoon open kaart spelen, mijn verhuurder is Portaal. Misschien dat dit wat helpt met deze post mocht iemand ervaring hebben met de services van deze verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zurazan
MarcoC schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:05:
[...]
Ik ben niks vergeten. TS communiceert niet heel duidelijk en ook verspreid over meerdere posts, maar wat ik ervan begrijp is dat hij de connector in de meterkast zelf geknepen heeft, niet de aansluiting bij de wandcontactdoos.

Zie ook onderstaande post. Kunnen we in het vervolg er wellicht iets minder van uitgaan dat de ander dom/onwetend/lui is als je iets niet begrijpt, en de mogelijkheid open laten dat je het misschien zelf niet goed begrepen hebt :? ?

[...]
Excuus ik ben idd onduidelijk.. Mijn fout hierin, ik doe mijn best om zo duidelijk mogelijk te zijn (Ook weet ik niet zo heel goed hoe de tweakers forums werken) Maar ik heb idd zelf de kabels moeten knijpen, alleen in de meterkast. De wandcontactdoos en aansluiting in de slaapkamer waren al gedaan.

Toen ik dit aangaf (face to face toen ik de sleutels kreeg) zeiden ze "nee dit doet je provider" en toen ik daarop reageerde "nee dat doen ze niet, ze willen niks te maken hebben met interne bekabeling" waarop ze antwoorde "Oh wij ook niet, dan kun je dit zelf doen, dat is niet zo duur toch?" Daar had ik toen maar genoegen mee genomen maar 2 gehele kabels die kabel breuk meten halverwegen de muur in? Daar neem ik geen genoegen mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartyNH
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22-06 05:42
Nog even een vraag voor de zekerheid en volledigheid. Hoeveel utp aansluitingen zitten er in je wandcontactdoos en hoeveel kabels komen er uit in je meterkast?

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar welke snelheid haal je in de slaapkamer of op andere aansluitingen (ook 100 mb)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55

Een monteur van de provider kan het waarschijnlijk wel oplossen. Maar niet gratis. Er zullen kosten op de factuur komen te staan. Ik denk dat dit wel de beste oplossing is. Mogelijk kan je dan met die factuur weer naar de verhuurder stappen. Misschien vergoeden ze het dan.

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-06 14:58

WCA

dion_b schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 00:32:

Weet je dat zeker? Ziggo legt bij nieuwbouw nog steeds coax in de meterkast, op wat proefballonnetjes met wat glasvezelprojectjes (FTTH > Glasvezel naar Docsis converter > docsis modem) na dacht ik. Of is dat inmiddels de standaard?

Share and Enjoy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:45
WCA schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:58:
[...]

Weet je dat zeker? Ziggo legt bij nieuwbouw nog steeds coax in de meterkast, op wat proefballonnetjes met wat glasvezelprojectjes (FTTH > Glasvezel naar Docsis converter > docsis modem) na dacht ik. Of is dat inmiddels de standaard?
Het ging over binnenshuis.
Dus het modem van Ziggo in de meterkast ontvangt nog steeds via de coax. Maar alles daarna kan via UTP. Je krijgt nu volgens mij standaard een klein TV kastje wat via UTP werkt.
Waarschijnlijk kan het ook nog wel via coax als je dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:41

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

[...]

Volgens de laatste informatie die ik gehad heb wordt mijn nieuwbouwhuis (Traditioneel Delta gebied.) volgend jaar zonder coax opgeleverd.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Wat staat er in het contract, dit is typisch iets waar de binnendienst geen rad mee weet en liever afschuift. Maar als je pech hebt jij de kabel eruit trekt en niet vervangen krijgt wel alle kosten mag betalen. Dus eerst schriftelijk toestemming vragen en door hun laten bevestigen. En nieuwbouw dus moeten zij het als garantie claimen bij de aannemer. Kortom ze moeten aan het werk.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Zoals @Plenkske aangeeft, discussie ging niet over meterkast (daar levert Ziggo inderdaad nog internet over coax) maar tussen meterkast en rest woning. Dat is tegenwoordig IPTV, dus voorzover er coax ligt gaat het niet gebruikt worden bij nieuwe installaties.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1