Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Gaming / Fotobewerking / Videoproductie PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pharetra
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11-11 10:30
Alweer ruim 10 jaar geleden heb ik mijn vorige build gemaakt, waarvan ik na een jaar of vijf de SSD en de GPU heb vervangen en wat geheugen erbij heb geprikt. Werkt allemaal nog prima, maar ik merk vooral bij de productiviteit taken dat het wat minder soepel loopt. Premiere Pro en Lightroom in het bijzonder zijn niet meer vooruit te branden (helpt natuurlijk niet dat mijn bronmateriaal een stuk groter is geworden). En als ik dan toch een tien jaar oude CPU ga vervangen, kan ik net zo goed een hele nieuwe build maken, denk ik zo.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Premiere Pro en Lightroom heb ik al genoemd. Ik doe semiprofessioneel veel met fotografie en kan daar wel wat extra power voor gebruiken. Sinds kort ben ik ook met 4K video bezig. Ik krijg er niet (genoeg) voor betaald, dus qua performance hoeft het niet het beste van het beste te zijn. Maar het is wel leuk als het een beetje vlot werkt. Verder vind ik een beetje gamen (denk een Cyberpunk) op z'n tijd wel leuk. Ik heb nu een 4K 60Hz monitor, maar ik hoef niet op 4K te gamen. Ik zie het verschil niet met 1440p in ieder geval. Misschien zou ik in de toekomst willen upgraden naar een 144Hz monitor. Zou fijn zijn als de CPU daar mee om kan gaan. GPU hoeft niet, die zal ik tegen die tijd waarschijnlijk upgraden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen maximum budget, maar het moet nog wel een beetje uit te leggen zijn. Bang for buck is belangrijk. Het dubbele neertellen voor 20% meer fps bijvoorbeeld vind ik geen goede deal. Ik heb in mijn build wel wat keuzes gemaakt die niet in die bang for buck categorie vallen *kuch* waterkoeling *hoest*, maar goed, ik kijk er wel de halve week naar.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, een XFX Speedster QICK 319 Black RX 6800 16GB. Goede deal voor gevonden en ik zie geen gpu die die price/performance kan evenaren. Ik heb ook een 4TB harddisk liggen die ik wil gebruiken. Randapparatuur, monitor, dat is allemaal aanwezig.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Future proofing van CPU, werkgeheugen, mobo en voeding is fijn, aangezien mijn huidige setup gigantisch lang mee is gegaan ga ik dat waarschijnlijk nog een keer doen. GPU vervang ik waarschijnlijk over een paar jaar. Zou prettig zijn als daar een upgrade mogelijkheid is. Zelfde geldt voor extra RAM.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Eigenlijk is alles al gezegd. Ik mik op een zwart/witte build die een beetje classy is, maar ik houd ook wel wat van leuke kleurtjes. Verder geen sterke voorkeur voor AIO waterkoeling of air cooling. Air cooling is vanuit duurzaamheid wel leuker, maar van het bevestigen van de fan op de heatsink word ik vrij verdrietig. Dan is een AIO een stuk chiller en leuker om naar te kijken. Ben wel een beetje paranoide wat die apparaten betreft, dus een fabrikant met fatsoenlijke service is een must.

Ga je overklokken?
Leuk als het kan wanneer dat nodig is.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb hier wat rondgekeken en veel zaken al gecheckt. Ben vooral op zoek naar een extra paar ogen zodat ik weet dat ik niets over het hoofd heb gezien en verstandige keuzes heb gemaakt ;)

Deze build heb ik nu staan:

#CategoryProductPrijsSubtotaalNotitie
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Boxed€ 341,-€ 341,-Ik overwoog ook de 7800X3D, maar ik betwijfel of het een interessante verbetering zou zijn t.o.v. de betere productivity performance van de 7700X en diens lagere prijs.
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 208,30€ 208,30Volgens mij een prima bordje met alles erop voor een prima prijs.
1VideokaartenXFX Speedster QICK 319 AMD Radeon RX 6800 BLACK€ 350,-€ 350,-Staat vast. Ik kom nu van een 980ti af, en volgens mij is dit een hele mooie upgrade voor het geld. Ray tracing hoeft niet, dat mis ik niet. Voor 1440p is dit volgens mij prima toereikend voor de komende jaren.
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 4TB€ 0€ 0Deze had ik al liggen.
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Chalk White€ 118,37€ 118,37Vooral gekozen voor de looks en de prima prijs.
1WaterkoelingFractal Design Lumen S24 v2 RGB€ 117,39€ 117,39Mooie AIO die ik wil topmounten in de North. Denk dat het prima is voor de 7700X? Er waren wat issues met deze AIOs vorig jaar, maar die lijken verholpen te zijn. En volgens mij zit het met de service van Fractal wel goed.
1VentilatorsFractal Design Aspect 12 RGB 1-pack Zwart, 120mm€ 12,86€ 12,86Fan voor achterop de case
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 RGB F5-6000J3040F16GX2-TZ5RS€ 122,48€ 122,48Volgens mij is deze qua snelheid en CAS latency ideaal voor de 7700X. Prijs is ook top. 332GB lijkt me voor nu genoeg, misschien over een paar jaar verdubbelen met een tweede set.
1VoedingenCorsair RM850x SHIFT ATX3.0€ 134,90€ 134,90Heb deze uit de komende BBG gevist. Schijnt heel mooi in de North te passen. Modulair is fijn, en kwaliteit van Corsair is volgens mij uitstekend. 850w is misschien wat overkill voor deze build? Maar misschien prettig voor upgrade.
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 90,90€ 90,90Qua price/performance werd deze in bovengenoemde BBG genoemd. Gebrek aan heatsink is geen probleem met dit moederbord geloof ik.
Totaal€ 1.496,20