Zijn gipsplaten te herstellen als toplaag los is?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maggiepower
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-08-2024
We hebben het behang van de gipsplaten moeten verwijderen omdat dit onder de nicotine zat.
Het behang was echter vrij dik waardoor het er niet makkelijk af te krijgen was. Hierdoor is de toplaag beschadigd en op sommige plaatsen zie je het bruine papier.
Op 1 plaat aan de onderkant zelfs het gips omdat er schimmel op het papier zat.
Is dit nog te herstellen met fix/finish of kan je hier nog direct overheen behangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSQ70dfclr-5jKby1dpaRYwjRFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c1rogzrS2t7w97Haqt3HRetr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxGq3Xjurnr5qe-0beBR-rV1yVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9OKtPLVFEvc5a6pfRmBi8lnf.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 00:15
Gezien de situatie heb je twee keuzes;

1) Gips eraf, nieuw gips erop (beste oplossing)
Gipsplaten zijn niet heel duur, kosten zullen dus mee vallen. Zal wel heel wat werk zijn maar ook dat valt mee.

Repareren:
2a) Repareren, geen ervaring in maar lijkt mij wel dat je dan sowieso een soort van primer moet gaan gebruiken, en misschien op de gescheurde papierresten zorgen dat je het glad maakt - maar zou niet weten hoe.

of
2b) Goed primer aanbrengen en wat dikker stucen door heel de kamer, zwaar klusje. Kosten vallen ook wel mee als je het zelf doet, maar zo strak als kartonnen gipsplaten is het denk ik niet te krijgen als amateur / beginner.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-06 19:33
Waarom staat er uberhaupt gips? is het houtskeletbouw? je kunt ook nog als 4e optie (of 1.1 zo je wilt) het gips laten zitten en er direct nieuwe gispplaten overheen zetten... scheelt je een paar centimeter kamer maar is we een snelle, relatief goedkope oplossing.

Als het gips is om een slecht gestucte muur te verdoezelen, dan zou ik alles er uit trekken, tot op de stenen en opnieuw (laten) stucen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 16:18

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Waarmee ga je behangen? Is dat flinterdun papierbehang of dik renovlies? Dat maakt natuurlijk enorm uit..

Ik zou zelf van deze gelegenheid gebruik maken om in elk geval één gipsplaat te verwijderen om te kijken wat er achter zit. Als het gips onderdeel van een voorzetwandje is, met nauwelijks isolatie zou je kunnen overwegen om dat meteen mee te pakken.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroentjeh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-06 19:30
Je kan ook kapotte delen uit de oude gipsplaat halen en hier nieuwe stukken inzetten. Check hier als voorbeeld de Gamma site.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:32

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Question Mark schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:40:
Waarmee ga je behangen? Is dat flinterdun papierbehang of dik renovlies? Dat maakt natuurlijk enorm uit..

Ik zou zelf van deze gelegenheid gebruik maken om in elk geval één gipsplaat te verwijderen om te kijken wat er achter zit. Als het gips onderdeel van een voorzetwandje is, met nauwelijks isolatie zou je kunnen overwegen om dat meteen mee te pakken.
Ik heb ervaring met renovlies over kapot gipsplaat, en mijn simpele tip: Doe het niet.
Je blijft het altijd (deels) zien.

Andere opties die hier genoemd zijn (nieuw gips, gips erover, etc... zijn veel beter)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:40

sapphire

Die-hard pruts0r

Als je het bruine papier ziet is dat niet zo spannend, eventueel een schuurmachine met fijne korrel er snel overheen en het is relatief glad en zijn de grove stukken wel los. Je kan dan nog fix'n finish dun eroverheen doen of gewoon stuccen.

Als je het gips ziet....plaat er overheen of de plaat vervangen.

Gabriël AM5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Was dit een oude kantine van de De Gesellighe Dampkring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Hangt er allemaal vanaf hoe netjes het moet worden. Nieuwe laag gips erover is natuurlijk prima te doen, maar kost alsnog behoorlijk wat werk om het echt netjes te krijgen (radiator, koplatten kozijnen, plinten, aansluiting plafond, stopcontacten). Ik zou eerst eens een grote schuurmachine erop zetten om het zo glad mogelijk te krijgen, goed in de primer zetten en kijken hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ik zou de heel erg beschadigde plekken eerst een beetje verdunde flevopol smeren en dan pas schuren dan nog een keer flevopol maar heel waterig (zoals voorstrijk/grondeer) en dan smeren met een kant en klare finisch pasta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
IK heb iets kleinere plekken pas opgelost door er gewon witte latex over te rollen en toen dat droog was met fijn schuurpapier glad te schuren. Daarna gewon overgerold en ik zie er niets meer van, hier zal er nog wel een laagje fix en finish overheen moeten

[ Voor 13% gewijzigd door No Hands op 02-10-2023 10:25 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maggiepower
Bedankt voor de reacties!
Het is een kantoorgebouw geweest, buitenkant is steen en binnenkant is voor zover ik kan zien hout met gipsplaten. Achter het gips zit isolatie (schuimplaten) en de buiten kant is steens en afgewerkt stuc/kijm.
Het is een gebouw met staalconstructie.
Het nadeel van het vervangen van de gipsplaten is dat deze aan de bovenkant nog een stukje achter het plafond doorlopen. Het systeemplafond is er dus later in gezet.
Aan de onderkant zit er een houten plint waar die achter loopt, die moet je er dus waarschijnlijk ook afslopen.
Het liefste zou ik de gipsplaten dus laten zitten.
Qua behang zou ik dan inderdaad renovlies kiezen, alhoewel ik betwijfel of ik dat zelf kan, mijn behang skills zijn niet ontwikkeld zeg maar :$ .... het liefst had ik het geschilderd.

[ Voor 9% gewijzigd door Maggiepower op 02-10-2023 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:43
Als het echt de last van Nicotine aanslag en rookgeur is, zul je mogelijk ook de systeemplafondplaten, plinten en gipsplaten zelf willen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-06 13:18

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
De plint moet je er sowieso vanaf halen als je het netjes wil afwerken, behang dat achter de plint doorloopt is veel strakker (en je hebt geen last van behang stroken die net een cm te kort zijn aan de onderkant), bovendien wil je die plint vast ook van een mooi kleurtje voorzien. Gelukkig zitten plinten meestal niet heel erg vast, en zijn ze makkelijk (heel) los te maken.

Ik heb zelfs zoiets wel eens geverft, dat was een kwestie van goed schoonmaken, de ruwe plekken eerst even voorzien van een verflaag en dat na drogen een beetje vlak schuren. En dan 2-3 lagen er over heen. Het werkt, maar voor een echt strak resultaat zou je moeten stuccen of behangen.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

nachtnet schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:35:
Als het echt de last van Nicotine aanslag en rookgeur is, zul je mogelijk ook de systeemplafondplaten, plinten en gipsplaten zelf willen vervangen.
Dit, als je dat laat zitten, vooral het systeemplafond, blijft het stinken. Ik denk dat ook alles boven het systeemplafond als een nicotineharing gerookt is. Als je het toch beetpakt @Maggiepower, dan kun je het beter helemaal maar doen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Maggiepower schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:32:
Bedankt voor de reacties!
Het is een kantoorgebouw geweest, buitenkant is steen en binnenkant is voor zover ik kan zien hout met gipsplaten. Achter het gips zit isolatie (schuimplaten) en de buiten kant is steens en afgewerkt stuc/kijm.
Het is een gebouw met staalconstructie.
Het nadeel van het vervangen van de gipsplaten is dat deze aan de bovenkant nog een stukje achter het plafond doorlopen. Het systeemplafond is er dus later in gezet.
Aan de onderkant zit er een houten plint waar die achter loopt, die moet je er dus waarschijnlijk ook afslopen.
Het liefste zou ik de gipsplaten dus laten zitten.
Qua behang zou ik dan inderdaad renovlies kiezen, alhoewel ik betwijfel of ik dat zelf kan, mijn behang skills zijn niet ontwikkeld zeg maar :$ .... het liefst had ik het geschilderd.
Als ik de plafond zo zie (geel), wil je die ook aanpakken. En hoeveel cm schuim/PIR? Wellicht valt er veel te winnen door het ook nog eens extra te isoleren.

Wij hadden 1 beschadigd gipswand in een slaapkamer. Ivm tijd toch gekozen om het glad te schuren en met een dikke glasweefsel behang te behangen i.p.v. een nieuw wandje maken. Je blijft het een beetje zien, ik vind het voor een slaapkamer prima. Maar zoiets zou ik niet in een woonkamer willen hebben waar je continu er tegenaan kijkt.

Ik weet niet hoe het geluid in je omgeving is? Maar als de isolatie nog enigszins een nette dikte heeft is een extra gipsplaat er tegenaan ook een prima idee. Minder werk en meer geluidsisolatie door extra massa. Al zou ik zelf eerder kiezen voor alles afbreken i.v.m. het roken.

Verder is behangen niet zo ingewikkeld, alleen rot werk. Paar youtube filmpjes er bij pakken. Als je toch besluit om enkel te schuren en behangen, koop goede behanglijm (geen bouwmarkt spul) en smeer het of 2x in of eerst met een voorstrijk. Die gipsplaten gaan al het lijm opzuigen en je behang los laten gaan als je het 1x insmeert en de behang er tegenaan plakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:00

Rmg

Tjah hoe strak moet het en hoeveel moeite mag het kosten.

Hier en daar wat opschuren, dun laagje fijnstuc/fix-finish/muurglad, schuren, renovlies erover, en verven.

Dan heb je geen kaarsrechte gladgestucte tweakersmuur die minder een mm afwijkt op een meter, maar het voldoet wel.

En ja plinten eraf is het mooiste, maar behangafsnijden op de plint en een randje kit en het is ook strak....

Het hangt allemaal af van moeite, budget en hoe last je hebt van een imperfecte muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 20:37

AMDFreak

Intel is zo..

Ik zou fix en finish gesmeerd hebben.. zodat alles weer wat strakker wordt, dan het nu is.
En als je nieuwe gipsplaten monteert, moet je ook alles weer afsmeren enzo.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:30
Wat wil je met de ruimte doen? Wil je er een thuiskantoor of iets dergelijks van maken?

Je zou 6mm gipsplaten kunnen kopen en die er tegenaan kunnen zetten. De ruimte wordt dan minimaal kleiner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 13:52
Los van de afwerking, als het je om de rooklucht gaat ben je er met behangen zo als eerder opgemerkt waarschijnlijk nog niet.

Wij zijn echt weet ik hoe lang bezig geweest met azijn oplossing op de wanden en het plafond kwasten en hebben uiteindelijk een speciale isolerende verf gebruikt om het rookhok in ons huis weer een beetje leefbaar te krijgen. Fanatiek ventileren en 4 jaar later is de rooklucht in die kamer nog steeds niet helemaal weg.

Als ik het opnieuw moest doen zou ik idd gewoon alle gipsplaten er uittrekken en opnieuw beginnen... En in dit geval het systeem plafond zeker ook meenemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Charly op 02-10-2023 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irtimid
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-06 07:04
Mijn 2 centen, los van bovenstaande suggesties en oplossingen:
Ik heb in ons oude huis ook wel eens een kamer opnieuw behangen waar flink in gerookt was. Eerst een laagje witsel/saus er overheen gesmeerd en daarna door de lokale behangwinkel opnieuw laten behangen met duur behang en goede lijm.
Helaas bleek na een paar maanden dat de nicotinevlekken er gewoon doorheen kwamen.
Er schijnt speciaal spul te bestaan (volgens mij van Alabastine) wat speciaal voor dit doeleinde bedoelt is, soort van witsel/saus waardoor dit wordt voorkomen.
Misschien handig om hier naar te kijken voordat je alles opnieuw van een nieuw behangetje voorziet?

"'Cause the world is a car and you're the crash test dummy" - "Hail" _ The Devil Makes Three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:45

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Ik zou de gipsplaten vervangen. Die nicotine bende blijft qua geur sowieso aanwezig.
Verder net zoals hierboven is genoemd het systeemplafond er uit halen en vervangen voor een nieuw plafond.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maggiepower
De plafondplaten gaan er sowieso uit want die zijn inderdaad ook geel gerookt. Dat klusje is een stuk makkelijker dan de wanden ;)
Qua nicotine in de gipsplaten denk/hoop ik dat het wel meevalt, dat was dan weer het enige voordeel van het dikke behang.
We willen het huisje tijdelijk verhuren dus zolang het er netjes uit ziet dan is het prima.

In eerste instantie willen we de gipsplaten erin laten en hier overheen behangen of stucen/verven.
Voor behangen dacht ik dan als volgt:
Fix en finish op de losse papierplekken (kan dit er direct op of moet je dit nog voor behandelen?), bijschuren en dan behangen met renovlies.

Is de gipsplaten stucen en daarna verven ook een optie of is dat nog bewerkelijker om zelf te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het zou mij niets verbazen als de geur weer er uit komt als je bijvoorbeeld de radiatoren aanzet of het zonnetje er op staat te schijnen.

Afhankelijk van het aantal vierkante meters zou je ook nieuwe gipsplaat er (boven)op kunnen schroeven, voegen afsmeren, voorstrijk+latex rollen/spuiten en klaar. Dan kun je het behang of stucwerk overslaan. En kom je onder de streep wellicht beter uit qua tijd en geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-06 19:33
[b]Maggiepower schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 07:40Is de gipsplaten stucen en daarna verven ook een optie of is dat nog bewerkelijker om zelf te doen?
Hangt nogal van je handigheid en ervaring af...
Ik heb ons hele huis gedaan, en er is duidelijk verschil tussen begin en eind... Maar met een beetje inlezen en de tijd nemen voor het werk is het voor een handige klusser goed te doen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-06 21:54

Dentheman

Zie signature

Je kan de de rook/nicotinegeur isoleren met speciale voorstrijk, dit heb ik 10 jaar geleden gedaan en was prima om mijn doorrookte '30 woning weer fris & wit te krijgen.

Toen ik vorige winter het huis ging verbouwen en het zachtboard plafond eruit haalde, had ik flashbacks naar de bezichtigingen, zodra het zachtboard brak kwam precies diezelfde geur er weer uit . . .

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Is dit een of ander kantoorpand of een woning?

Als het een woning is, lekker de gipsplaten eraf en nieuwe erop. Die kosten een paar euro per m2, en als het echt zo erg was als je het laat klinken kun je er vanuit gaan dat deze helemaal zijn volgezogen met nicotine. Die geur gaat er nooit meer uit en daar is niet overheen te stuccen, schilderen of behangen.

Wij hadden hier ook een ruimte die het hobbykamertje van de vorige eigenaar was, daar zaten 3 lagen aan latexmuurverf op en dan nog zat het achter die verf vol. Er zit ook een schoorsteen waar een keer dik overheengestuct is en dat was op de hoek af aan het brokkelen, daar zag je gewoon de verkleuring binnenin zitten. We hebben een keer of 6 alle muren en het plafond met St Marc ingespoten om het eruit te trekken, en toen maar met dikke structuurverf en daarna latexmuurverf opnieuw eroverheen, maar bij de 6e keer kwamen er nog bruine druppels uitgedropen. Niet meer zo erg als de 5 keer daarvoor, maar het laat wel zien hoeveel er in zo'n muur gaat zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-06 16:59
Koop een zak (25 kg) fix & finish, kost €20 ofzo, en smeer er een mm dunpleister tegenaan. Dit is veel makkelijker dan echt stucen, omdat je gewoon de bestaande muur kunt volgen. Gewoon alles zo plat en strak mogelijk strijken (nodig: plakspaan, spacmes, grote emmer, YouTube filmpje dat voordoet hoe dat moet).

Daarna renovlies erover. Renovlies laat alle krasjes die je waarschijnlijk nog zult hebben verdwijnen, maar uitstekende stukjes zie je altijd. Dus deze moet je echt wegschuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Of: Pak de 9,5 mm dikke gipsplaten en zet die er overheen, iets wat eigenlijk boven ook al kort genoemd werd maar meen ik nog niet op gereageerd is. Dan zitten alle oneffenheden achter de gips en het is een schoon oppervlak. Dan ben je 19 mm totaal kwijt van die ruimte tussen de muren, geen renovlies meer nodig, hooguit de naden en de hoeken afwerken en afwerken naar wens.
Pagina: 1