GL.iNet GL-A1300, GL-MT3000 of GL-AR300M

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:58
Wat zouden jullie doen? Ik wil het vooral op vakantie en werk gebruiken bij een openbaar netwerk. Er komt VPN van NordVPN op. Zakelijk zal het vooral mailen zijn en op vakantie koppel ik een Chromecast met Google TV op voor alle streamingdiensten.

Moet ik opletten op het aantal mbps bij openvpn? Vooral met het oog op Netflix, Videoland, etc.
Is 5ghz van belang of juist Wifi6?
Maakt het qua streamen onderling nog een groot verschil?

Ik heb alles al nagelezen en deze blijven over. Dat is meer op het gebied dat ze alles ondersteunen, openwrt volledig wordt ondersteund en ze qua prijsop de EU shop nog leuk zijn. Het apparaatje zal 5 a 6x per jaar ongeveer gebruikt worden dus wil ook weer niet te gek doen :).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:53
Sowieso een met 5ghz support pakken. Als je hotel wifi 2.4 is, kun jij met aparte band op de 5ghz maar eigk wil je sowieso geen 2.4 ivm verstorinf

Dus de GL-AR300M valt af

Verder lees ik dat nordvpn geen wireguard kan icm glinet en je dus vastzit een openvpn

GL.iNet GL-A1300 kan maar 20mbit openvpn en de GL-MT3000 150.

Ik zou zonder vpn de GL-a1300 kopen maar met vpn de GL-MT3000

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 01-10-2023 22:06 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Bedankt voor je reactie. Merk je de 150 mbit ook bij een vakantiepark of hotel Wifi? En is de 28 mbit voldoende voor streaming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:41

jurroen

Security en privacy geek

laurens0619 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:04:
Verder lees ik dat nordvpn geen wireguard kan icm glinet en je dus vastzit een openvpn
Waarom zou dat niet kunnen? Hun devices ondersteunen Wireguard out of the box - je kunt een paar voorgeconfigureerde VPNs kiezen of je eigen config erin mieteren. Zo verbind ik met mijn eigen WG server ;)

Als het niet kan, zou de reden bij NordVPN moeten liggen. Wellicht geven ze geen configs vrij?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

supercrazy schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:18:
Bedankt voor je reactie. Merk je de 150 mbit ook bij een vakantiepark of hotel Wifi? En is de 28 mbit voldoende voor streaming?
Ligt aan de locatie (zijn parken/hotels die een fractie van die snelheid aanbieden en sommigen die daar ver boven gaan) - maar ook van jouw gebruik. Als je wat surft, mailt en streamed is die 28 mbit voldoende - er even vanuitgaande dat je niet twee of drie 4K streams gelijktijdig doet.

En met Wireguard haal je ongetwijfeld meer dan die 28 mbit. OpenVPN is een trage reliek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Op de chromecast zal slechts 1 stream tegelijk gekeken worden :). Plus het is de HD variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
jurroen schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:21:
[...]

Waarom zou dat niet kunnen? Hun devices ondersteunen Wireguard out of the box - je kunt een paar voorgeconfigureerde VPNs kiezen of je eigen config erin mieteren. Zo verbind ik met mijn eigen WG server ;)

Als het niet kan, zou de reden bij NordVPN moeten liggen. Wellicht geven ze geen configs vrij?
NordVPN does not use wireguard, It uses Nordlynx (a proprietary version of wireguard

En vgens google werkt dat niet 123 op een glinet, vi een omweg wel maar ik zou wel op safe spelen en iets pakken wat ook snel openvpn kan
https://forum.openwrt.org...nordlynx-on-openwrt/89976

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 02-10-2023 05:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
supercrazy schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:18:
28mbit kan krap zijn, ik zou voor die paar tientjes het risico niet lopen (of geen vpn doen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

laurens0619 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 05:47:
[...]

En vgens google werkt dat niet 123 op een glinet, vi een omweg wel maar ik zou wel op safe spelen en iets pakken wat ook snel openvpn kan
Ik zou aanraden om dat anders aan te vliegen. Sowieso is het bij een VPN boer altijd een kwestie van vertouwen. Je routeert je hele hebben en houden naar een partij - veelal in een schimmige jurisdictie, die pinky swear doet op het niet bijhouden van logs.

Daarnaast heeft NordVPN niet een goede track record (ze hebben een compromised server onder het tapijt weggemoffelt in de hoop dat niemand er wat van zou meekrijgen). Als ze ook nog eens eigen versies van software gaan bakken geven ze zich wel heel erg het imago van een onbetrouwbare clown. Hoewel ze dat al waren.

Zo'n beetje de enige legit reden is het omzeilen van georestricties. Maar zelfs daarmee zou ik NordVPN afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mahidi01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-07 22:19
Ik heb momenteel een vergelijkbare vraag. Zelf zat ik te kijken naar de GL-MT3000, maar die vond ik steeds wat aan de hoge kant qua aanschaf.

Gisteren zag ik toevallig op Amazon dat er een extra discount op zit en nu is hij ipv €129 nog maar €88,36.

Misschien is dat wat voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01:22
Ik heb als earlybird de nieuwe GL-MT6000 besteld vorige week voor € 89,-.
Die beloofd nog al wat kwa prestaties (zeker m.b.t. Wireguard) maar verwacht hem pas ergens medio november.
Moet dan mijn Asus RT-AX88U vervangen.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.104.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGWBXM
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-07 15:11
Ik heb zelf de MT3000 en reis zo'ongeveer elke maand wel een keer, binnen en buiten europa, ik connect naar m'n eigen WG servertje. Meestal 2.4G op de hotel wifi inderdaad en dan 5Ghz naar mijn eigen wifi devices, die dan eigenlijk allemaal doen alsof ze thuis op de wifi zitten. Aangezien de WG naar me thuis gaat, werkt de ChromeCast vlekkeloos, net als thuis (Canal Digitaal / Netflix / F1)
Asl backup had ik ook nog een Cyberghost VPN erop (OVPN & WG), maar die hoef ik eigenlijk nooit te gebruiken, m'n eigen WG draait prima. (1Gb up en down)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr-Diesel
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-07 10:44
Ik heb de GL.iNet GL-A1300

Installatie gaat eenvoudig, maakt ook verbinding met een aangeboden Wifi netwerk ( resort/park)

Ik heb deze aangeschaft mede om te kunnen streamen naar de google Chromecast. omdat vaak dmv AP Isolatie ik niet kan streamen.

Daar gaat het nu ook fout, of te wel streamen lukt niet.

In de normale opstelling lukt het niet, omdat ik niet zeker weet of AP isolatie niet geactiveerd is in de standaard instelling van de Wifi.
Daarna een gastnetwerk gemaakt waar ik AP isolatie wel kan uitzetten, als ik alle apparaten hiermee verbind lukt het nog niet.

Als ik de Ziggo go app opstart op mijn IPhone, ziet hij de Chromecast niet. 8)7
Als ik F1TV wil streamen vanaf mijn IPhone, ziet hij wel de Chromecast, kan ik selecteren, echter streamt hij niet, na 4 seconde heb ik weer beeld op mijn iPhone. :?

Wat zie ik over het hoofd ?
Pagina: 1