Upgrade naar Denon AVC-X4800h?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-06 18:51

Wokker

De avond wokkel

Topicstarter
Ik overweeg een upgrade van mijn huidige versterker, de Denon x2400h, naar de Denon x4800h. Ik ben op zoek naar enige input en advies van mede-audioliefhebbers. Mijn belangrijkste motivatie voor deze mogelijke upgrade is het behalen van een nog mooier en verfijnder geluid.

Enkele zaken om te overwegen:

- Op dit moment doet de x2400h zijn werk uitstekend. Hij heeft voldoende kanalen voor mijn behoeften en biedt de nodige HDMI-aansluitingen.
- Mijn huidige set-up bestaat uit twee Wharfedale evo 4.4 speakers, een center en twee evo 4.2 speakers voor de achterkant.
- Het voornaamste gebruik van mijn surround set is voor het luisteren naar surround muziek mixen.

Met deze punten in gedachten, is het dan een verstandige keuze om over te stappen op de x4800h? Zou deze upgrade echt een merkbare verbetering in geluidskwaliteit bieden, gezien mijn huidige set-up en gebruiksdoeleinden?

Alvast bedankt voor jullie waardevolle input en suggesties!

Het oneindige X 0

Beste antwoord (via Wokker op 02-10-2023 21:32)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 22:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De DSP zal allicht wat beter zijn bij de x4800h wat je wel voordeel zal geven denk ik, maar hoeveel is ook afhankelijk van de akoestiek van je kamer natuurlijk.
Het grootste deel van het geluid zit hem in de speakers, zeker 90%. Daarbij: je kunt inregelen wat je wilt, maar je speakers moeten het wel weer kunnen geven. Als dat nu niet de gewenste verfijning biedt ben ik bang dat het dat met een andere DSP ook niet gaat doen.

Nieuwe Denon kost je ca 1500 euro. Ik zou dan eerder doorsparen voor een paar mooie nieuwe speakers :)

En even over een andere boeg: ik vermoed dat je die multichannel luistert om jezelf onder te dompelen in het geluid. Snap ik helemaal, klinkt fantastisch bij de juiste opname en mix. Tegelijkertijd: een goede stereo opname over goede speakers klinkt ook alsof de band pal voor je staat en je een prive concert krijgt. Dus goede plaatsing van instrumenten en stemmen, en daarmee ook onderdompeling. Ik krijg eigenlijk een beetje het idee dat je daar naar op zoek bent, en dat in die multichannel zoekt. Klopt dat? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:29

FeaR

In GoT we trust

Wokker schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:46:
Zou deze upgrade echt een merkbare verbetering in geluidskwaliteit bieden, gezien mijn huidige set-up en gebruiksdoeleinden?
Verschil zal dan voornamelijk zitten in de stap van Audyssey XT op de huidige Denon naar Audyssey XT32 en Audyssey Sub EQ HT op de AVC-X4800. Al heb je zo te zien geen subwoofer dus die laatste zal geen meerwaarde hebben. AVC-X4800 is ook Dirac, dat schijnt wel nog een stap beter te zijn. Of het de prijs waard is, ik heb helaas nog geen vergelijking.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-06 13:27
FeaR schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:58:
[...]

Verschil zal dan voornamelijk zitten in de stap van Audyssey XT op de huidige Denon naar Audyssey XT32 en Audyssey Sub EQ HT op de AVC-X4800. Al heb je zo te zien geen subwoofer dus zie laatste zal geen meerwaarde hebben. AVC-X4800 is ook Dirac, dat schijnt wel nog een stap beter te zijn. Of het de prijs waard is, ik heb helaas nog geen vergelijking.
Als ik het goed lees moet je hiervoor wel de Dirac meetmicrofoon apart aanschaffen...

Ik heb nu een X1600h. Wel iets nieuwer dan die van TS, maar ik ben nog niet overtuigd om deze nieuwe versterker aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokker

Wokker

De avond wokkel

Topicstarter
alex3305 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:06:
[...]

Als ik het goed lees moet je hiervoor wel de Dirac meetmicrofoon apart aanschaffen...

Ik heb nu een X1600h. Wel iets nieuwer dan die van TS, maar ik ben nog niet overtuigd om deze nieuwe versterker aan te schaffen.
Ja en ook een licentie die kost ook 2 a 300 euro. Dus voor dirac zou ik het niet direct doen.

Wattage per uitgang is wel stukje hoger bij de 4800 maar de vraag is of je dat hoort?

Het oneindige X 0

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

De DSP zal allicht wat beter zijn bij de x4800h wat je wel voordeel zal geven denk ik, maar hoeveel is ook afhankelijk van de akoestiek van je kamer natuurlijk.
Het grootste deel van het geluid zit hem in de speakers, zeker 90%. Daarbij: je kunt inregelen wat je wilt, maar je speakers moeten het wel weer kunnen geven. Als dat nu niet de gewenste verfijning biedt ben ik bang dat het dat met een andere DSP ook niet gaat doen.

Nieuwe Denon kost je ca 1500 euro. Ik zou dan eerder doorsparen voor een paar mooie nieuwe speakers :)

En even over een andere boeg: ik vermoed dat je die multichannel luistert om jezelf onder te dompelen in het geluid. Snap ik helemaal, klinkt fantastisch bij de juiste opname en mix. Tegelijkertijd: een goede stereo opname over goede speakers klinkt ook alsof de band pal voor je staat en je een prive concert krijgt. Dus goede plaatsing van instrumenten en stemmen, en daarmee ook onderdompeling. Ik krijg eigenlijk een beetje het idee dat je daar naar op zoek bent, en dat in die multichannel zoekt. Klopt dat? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokker

Wokker

De avond wokkel

Topicstarter
The Eagle schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:16:
....
Ja klopt, ben zelf erg fan van Steven Wilson, die heeft over het algemeen zijn mixen (surrournd/atmos) wel op orde. Ben afgelopen donderdag op uitnoding van zijn label in een Dolby Atmos studio geweest om zijn nieuwe album te luisteren. Dat was wel een ervaring. Die ik nu deels thuis ook wil kunnen evenaren :)

De speakers heb ik net een week binnen kon ze gunstig over kopen :o . Maar als ik je goed begrijp kan ik die keus beter heroverwegen en de versterker niet vervangen.

Het oneindige X 0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Als je ze net binnen hebt zou ik eerst eens aan ze wennen. Misschien experimenteren met plaatsing, afstand tot de muur, tip in, etc. En vooral in stereo luisteren met je favo muziek nadat je ze ingeregeld hebt (Audissey). Daarna pas over naar meerkanaals; de basis moet eerst goed zijn.
Je manual zegt iig dat ze tip in zouden moeten staan en geeft ook indicaties voor de minimale afstand tot de muur. Papiertje zit er niet voor niks bij ;)

Vwb inregelen: ik weet niet of jouw x2400h last heeft van de meetfout/rekenfout. Dan gaan de vertragingen de mist in. Zie Millert in "Het Denon ervaringen/discussie Topic - Deel 4"
Kun je toepassen, daarna zelf tweaken. Benieuwd naar de resultaten

[ Voor 12% gewijzigd door The Eagle op 01-10-2023 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-06 19:49
Koop anders de app van 20 euro voor je receiver.
Zet midrangecompensatie uit en gebruik room correctie tot 500hz op alle speakers.
Dan krijg je al een ander geluid te horen wat vaak goed werkt voor film en muziek.

Of overweeg ook een goede subwoofer, dat gaat je meer brengen dan een andere receiver denk ik.

[ Voor 18% gewijzigd door Goofy1978 op 01-10-2023 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
alex3305 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:06:
[...]

Nvt

[ Voor 10% gewijzigd door Steenw op 02-10-2023 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somanshas
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 24-05 21:00
Ik wil graag voor films kijkwn 4k 120 hz gaan mee maken met deze x4800h en heb nu ook nog de x2400h die dat niet ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:51

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik ben van een X2000 naar een X4400 gegaan. Qua geluidskwaliteit merk ik nauwelijks verschil. Eigenlijk geen. Dus daar hoef je het niet voor te doen. Of de rest van de features voor jou het geld waard zijn, kan alleen jij zelf bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:46
Somanshas schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:52:
Ik wil graag voor films kijkwn 4k 120 hz gaan mee maken met deze x4800h en heb nu ook nog de x2400h die dat niet ondersteund.
Voor de meeste (zo niet alle) films heeft 120Hz geen nut, dus het lijkt me vooral geld weggooien. Voor games kan het wel nut hebben, al komen de meeste triple A games niet verder dan 60Hz.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1