Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vermoed foutieve aansluiting zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• bastiaant
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 29-10-2024
Hallo,
Afgelopen December zijn zonnepanelen op ons dak gelegd (8 panelen, 3200wp). Heel lang geen enkel probleem, tot een paar maanden geleden na een flinke regenbui de fast waar de panelen op zitten eruit klapte. Gewoon weer aangezet, alles deed het weer. Een maand later gebeurde het weer, en laatst weer. Alle groepen blijven aan, alleen de hoofdschakelar van de 3e fase gaat uit.

Toen begon het me te dagen dat dit misschien met de zonnepanelen te maken kan hebben. Even googlen en ik zie dat dit een veel voorkomend probleem is met zonnepanelen op natte dagen icm de verkeerde aardlekschakelaar.

Wat ik alleen niet begrijp, is dat bij mij niet de groep eruit klapt, maar de fase. Moet bij het plaatsen van zonnepanelen ook de fase een aardlek met hogere lekstroomtolerantie krijgen?

Om het (misschien) nog ingewikkelder te maken heb ik nog iets geks ontdekt. Toen wij vorige zomer verbouwden en alvast een kabel trokken voor de panelen die later gelegd zouden worden, heeft de electricien die toen ook de hele groepenkast heeft vernieuwd alvast een groep gemaakt voor de zonnepanelen. Toen de panelen geplaatst werden heeft de monteur een apart klein groepenkastje geplaatst waar de PV kabel nu naartoe loopt, met twee aparte aardlekschakelaars. Ik kan niet precies zien wat er nog loopt naar de originele extra groep die we hadden aangelegd in de groepenkast, maar ik zie wel dat er nog draden in die aardlek zitten. En nu komt het: als ik die oude PV groep uitschakel gaat de zonnestroom gewoon door (zie ik op mn slimme meter), maar als ik hem weer aanschakel klappen zowel fase 2 als fase 3 er direct uit. Als ik die fases dan weer aanzet blijft de groep ook gewoon aan.

Ik heb het bedrijf wat de panelen heeft gelegd al gemaild, maar die reageren (nog) niet, en het waren nogal cowboys dus ik verwacht daar weinig meewerking. Sowieso ga ik komende week bellen. Maar ik dacht, misschien herkent iemand deze symptomen!

Ik voeg wat foto's bij van de gehele meterkast, het extra geplaatste groepenkastje voor de zonnepanelen, en de aardlekschakelaars van de fases.

Als iemand een idee heeft wat hier mis gaat, of het aan de installatie van de panelen ligt, en wat ik er aan zou kunnen laten doen, heel veel dank!

Gr,
Bas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C34N4CQcppAae1Qt5RXTUw9m0ck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/if36InIccHHrftEFRusSgzGu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBH8LnhgrWaFphgSA5Nh9r6Eb2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFL42wIo2hLGNxjvI0NszCe5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fZMi2rmLN9DNnVczuHZrEl0EoA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JW90DDSBfEGT5qPy8cCqYAAt.jpg?f=fotoalbum_large

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Als er een fase uitklapt kunnen er, volgens mij, drie dingen aan de hand zijn:
Je hebt ergens kortsluiting.
Je overbelast de fase.
De automaat is defect.
Omdat er alleen een fase uitklapt, terwijl alle groepen gewoon aanblijven, zou ik overbelasting als eerste bekijken.
Wat zit er allemaal aangesloten op die ene fase?

A'dam PVOutput

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-11 12:27

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@ericplan
Als er een aardlek schakelaar omklapt, dan heb je geen overbelasting, maar een aardlek.

Alles kan stuk.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Verdachte nr 1, de aansluitkastjes q-kabel -> ymvk kabel op het dak, die niet waterdicht zijn gemaakt

Verder zie ik een:
3-fase kWh meter voor een lader?
1-fase kookgroep op een 3-fase aansluiting (zit dat op 1 fase of over 2-fase, op 1-fase is het 32 amp wat je kan trekken met de kookplaat op een 25A hoofdzekering?)
1-fase invoeding panelen (wat mogelijk verstorend werkt op de kWh meter van de lader, die denk ik mag lekker doortrekken met stroom leveren)

Teveel stroom getrokken op fase 3?

Pas je tekst even aan, een hoofdschakelaar is geen zekering dus die kan nooit vanzelf uit gaan.
Bedoel je een hoofdzekering automaat?

Je hebt een slimme lezer.
Plaats eens wat grafiekjes

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-10-2023 17:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

remco_k schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:09:
@ericplan
Als er een aardlek schakelaar omklapt, dan heb je geen overbelasting, maar een aardlek.
Ik lees dit:
Alle groepen blijven aan, alleen de hoofdschakelaar van de 3e fase gaat uit.

Dat interpreteer ik als hoofdzekering klapt eruit, niet als aardlek klapt eruit.

A'dam PVOutput

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:19
"De hoofdschakelaar van de derde fase gaat uit"

Dat is iets wat niet kan. Een schakelaar is domweg niet in staat zichzelf uit te zetten.
Dus @bastiaant benoemd dingen niet met de juiste naam.

Installatie automaat - Alles op die bovenste rij in de ABB hafonorm kast
Aardlekschakelaar - De 3 ABB FH202's op de rij er onder naast groene lampje.
Ook een 3 fase automaat van de Sauna.. niet te zien of dit een Aardlekautomaat is of een installatieautomaat,
Hoofdschakelaar zou het ding onder de hafonorm kast moeten zijn.
Links van de hoofdschakelaar is een kast van de netbeheerder met de 3 hoofd installatie automaten.

Dus, @bastiaant , wat schakelt er uit :-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

En wat een zootje in die meter”kast”.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Verwijderd schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:22:
En wat een zootje in die meter”kast”.
Was ons nog niet opgevallen, maar nu je het zegt.
"You Ain't See Nothing Yet" BTO

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• remco_k

remco_k

ericplan schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:14:
[...]

Ik lees dit:
Alle groepen blijven aan, alleen de hoofdschakelaar van de 3e fase gaat uit.

Dat interpreteer ik als hoofdzekering klapt eruit, niet als aardlek klapt eruit.
Dat snap ik. Ik interpreteerde het net even anders, aangezien TS expliciet een foto van de aardlekschakelaars plaatst en niet van de hoofdzekeringen.

Feit is dat het nu interpretatie/gokwerk is. Ts moet even duidelijk maken welke automaat er nou uitklapt. Maar ik zet mijn kudo's in op een aardlek automaat. Één van die 3 met een test knop.

Alles kan stuk.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yer_yWlMt6U8qNWcKSoN-VcNHNY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gkIt3btyzP60l0uIeZMK8777.jpg?f=user_large
Deze schakelt dus uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDWE9vyGmBTzfMmXGiVx7dF5uJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTvLy6LDD7dvu5rhvpbuMD2H.jpg?f=fotoalbum_large
Of toch de aardlekschakelaar?
bastiaant schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:08:
Toen de panelen geplaatst werden heeft de monteur een apart klein groepenkastje geplaatst waar de PV kabel nu naartoe loopt, met twee aparte aardlekschakelaars.
In dat kastje zitten alleen twee installatieautomaten, geen aardlekschakelaars.

edit:
Nvm, het zijn aardlekautomaten. Kende dit model nog niet en te snel gekeken. ;)
Ik kan niet precies zien wat er nog loopt naar de originele extra groep die we hadden aangelegd in de groepenkast, maar ik zie wel dat er nog draden in die aardlek zitten.
In de aardlekschakelaar? Of bedoel je hier ook een installatieautomaat?
En nu komt het: als ik die oude PV groep uitschakel gaat de zonnestroom gewoon door (zie ik op mn slimme meter), maar als ik hem weer aanschakel klappen zowel fase 2 als fase 3 er direct uit. Als ik die fases dan weer aanzet blijft de groep ook gewoon aan.
Heb je die groep al eens voor langere tijd uitgeschakeld gelaten? Je ontdekt vanzelf of er iets niet werkt?
Ik voeg wat foto's bij van de gehele meterkast, het extra geplaatste groepenkastje voor de zonnepanelen, en de aardlekschakelaars van de fases.
Heb je misschien ook duidelijke foto's zonder deksels?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:42
Het goeie nieuws is dat er waarschijnlijk niets aan de hand is met de panelen of omvormers. Enphase is dubbel geisoleerd dus een aardfout zit, tenzij er een omvormer stuk is, in de kabels ernaartoe.

Het slechte nieuws is dat er een lasdoos op het dak waarschijnlijk vol water staat. De cowboys hebben waarschijnlijk geen gegoten lasdoos gebruikt? Dat is eenvoudig te vinden en op te lossen.

Wellicht loont het om de meterkast wat te organiseren en op zijn minst te labelen. Het kan ook maar zo niet in de pv zitten als je labels niet kloppen.
Je schrijft twijfel te hebben over de gelegde kabel en welke automaat van pv is, twijfel is niet de bedoeling.

Ander ding, naast het q-relay zitten geen aardlekautomaten, pv hoort niet de aardlekbeveiliging van andere groepen te delen, dus als dat nu wel zo is zou ik dat even laten nakijken.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 01-10-2023 18:08 ]

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Het blijft spannend om te zien hoeveel 16A groepen er op een 25A hoofd-installatie-automaat geplaatst worden. De grens van 5750 W wordt eenvoudig genegeerd.

A'dam PVOutput

• bastiaant
Bedankt voor alle reacties!
En excuses als ik dingen verkeerd benoem. Ik ben een complete leek die er iets probeert te maken (onsuccesvol dus).

De schakelaar die omklapt bij regen is deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPdZ-qtITpRlS8QRJQV8B5APKWM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n9ce6VzBi0aYdAnvhlYeJ365.webp?f=user_large

De overige dingen in de meterkast:
3 fase kwh meter voor de sauna (geen laadpaal)
sauna zit op aparte 400v groep (midden links in de groepenkast)
er is een 2 fase inductiekookplaat aangesloten op 2 groepen - deze groepen zitten op dezelfde fase (hier kwam ik laatst pas achter - maar de aansluitwaarde van de kookplaat is 'maar' 18A).

Ik weet zeker dat het moment waarop de schakelaar uitgaat er geen sprake is van overbelasting. Het is een aantal keer gebeurd op momenten waarop er niemand thuis was en er weinig apparaten aan stonden.

Qua zooitje... Je moet de groepenkast eens zien zonder voorkant 😅 Het is een beetje zo gegroeid ben ik bang. Na verbouwing was die nieuwe groepenkast geplaatst. Maar ik wilde erg graag verbruik sauna meten, dat paste er niet meer in dus een kastje ernaast. Toen kwamen de zonnepanelen, dat paste ook niet, dus nog een kastje ernaast. Ik heb overigens wel een overzicht van wat welke groep is op papier -- het staat alleen niet op de meterkast zelf.

Hier dan de groepenkast zonder cover:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61rT6LaxBbzqgjz0fW5WRtAjChg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V61uRnNct3Xd2RN9nr3VrlXZ.jpg?f=fotoalbum_large
Er zitten nog een aantal CT klemmen op - voor de zonnepanelen en om wat andere groepen te meten.

Als ik de PV groep (6e van links) uit laat blijft alles in huis werken. Er lijkt dus niets op aangesloten te zijn (voor zover ik het gebruik). Maar als ik hem aanzet klappen fases 2 en 3 er dus uit. Misschien is dit compleet ongerelateerd aan het regen probleem wat ik beschrijf.

Ik hoop dat dit helpt!

• Ronald
Ik zou daar niet heel blij mee zijn als ik eerlijk ben :-)

Het omcirkelde is een aardlekschakelaar en deze schakelt niet uit door overbelasting, echt alleen door een aardlek.

Het kan aan regen liggen… het hoeft niet per se (alleen) door de panelen te komen.

Waar zit er allemaal op die aardlekschakelaar?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• bastiaant
@Ronald op die fase zitten de zonnepanelen, wat verlichting, en een stukje sauna (dat is 6kw over 3 fases).

Ik moest aan de panelen denken omdat ik vaker heb gelezen dat bij panelen en de verkeerde aardlekschakelaars problemen kunnen ontstaan bij regen. En ik heb hier dus echt alleen last van bij regen. Alleen volgens mij klapt dan de pv groep om, niet op de aardlekschakelaar van de hele fase. Je denkt dat dit specifieke probleem hier niet aan de hand is?

Je zou niet heel blij zijn met de rommel bedoel je? Ben ik ook niet — maar om het nou helemaal opnieuw aan te laten leggen… Dan ben ik zo €1000 verder gok ik? Is het puur esthetisch of zijn er ook risico’s met deze rommel?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:14

Croga

The Unreasonable Man

bastiaant schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 07:18:
Is het puur esthetisch of zijn er ook risico’s met deze rommel?
Die twee zijn direct met elkaar verbonden.... De onoverzichtelijkheid maakt dat je niet weet of het goed is of niet en is daarmee een risico.... Aesthetiek heeft een functie en die is niet alleen dat het er "leuk uit ziet". Het is ook om te zorgen dat iemand die er aan werkt kan zien wat het systeem hoort te doen.

• Ronald
@Ronald op die fase zitten de zonnepanelen, wat verlichting, en een stukje sauna (dat is 6kw over 3 fases).
De sauna gaat niet over die 3e aardlekschakelaar, dus zou geen invloed moeten zijn.
Ik moest aan de panelen denken omdat ik vaker heb gelezen dat bij panelen en de verkeerde aardlekschakelaars problemen kunnen ontstaan bij regen. En ik heb hier dus echt alleen last van bij regen. Alleen volgens mij klapt dan de pv groep om, niet op de aardlekschakelaar van de hele fase. Je denkt dat dit specifieke probleem hier niet aan de hand is?
Installatie automaat heeft alleen de rol om uit te gaan bij teveel belasting, of teruglevering. Met jouw systeem zou beide niet moeten gebeuren.

Aardlekschakelaar gaat alleen uit bij aardlek.

Dit zijn gescheiden rollen die vaak verward worden.
Je zou niet heel blij zijn met de rommel bedoel je? Ben ik ook niet — maar om het nou helemaal opnieuw aan te laten leggen… Dan ben ik zo €1000 verder gok ik? Is het puur esthetisch of zijn er ook risico’s met deze rommel?
De componenten in de ABB kast zijn goed. Bedrading is minder.

Wat je wil is er een 2e 2x12 elementen kast naast hangen zodat alles bij elkaar komt.

Dan van alles de bedrading netjes maken. Volledige vervanging van die hafonorm is onzin.

• Ronald
Ik bedoel ook niet actieve kabels. Zo heb ik bijvoorbeeld een kabel door de kruipruimte ( 8)7) die zowel naar de uitbouw gaat, alsmede onder het terras door naar garage. Deze is gevoelig voor aardlek, ook als verbruikers uit staan... Maar door de combinatie die nooit zo uitgevoerd had moeten worden zeer lastig op te lossen.

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Edit
Fout gezien.

Overigens ben je nog steeds erg onduidelijk in je taalgebruik . Welk onderdeel klapt eruit als je groep 6 aanzet? Aardlekschakelaar of iets anders?

[ Voor 45% gewijzigd door ericplan op 02-10-2023 09:44 . Reden: Fout ]

A'dam PVOutput

• bastiaant
ericplan schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:40:
Edit
Fout gezien.

Overigens ben je nog steeds erg onduidelijk in je taalgebruik . Welk onderdeel klapt eruit als je groep 6 aanzet? Aardlekschakelaar of iets anders?
Sorry!

Dan klappen er 2 aardlekschakelaars uit. Deze twee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uF15UAb7NDmXvLxwjsaEU7TFWk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i0DZnkmE67iRTU093W3qGvGC.jpg?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door bastiaant op 02-10-2023 10:00 ]

• remco_k

remco_k

Kleine recap: Dus als je groep 6 inschakelt klappen er 2 aardlek schakelaars uit?

Ik zit daar eens even over na te denken, maar ik kan alleen tot de conclusie komen dat er dan iets fundamenteel verkeerd aan is gesloten in je huisinstallatie.
Wellicht is regen of vocht oorzaak voor één van de 2. Maar de 2e zou echt niet mogen klappen.

Alles kan stuk.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:03

Illusion

(the art of)

Ik heb op het forum volgens mij nog nooit een enphase installatie gezien die direct netjes aangesloten was. Alsof dat merk prutsers aantrekt.

Als je dit goed bereikbare deel al niet netjes kan, hoe hebben ze de delen die je niet kan zien (op het dak) dan uitgevoerd?
En weten ze wel wat de regelgeving is? Welke aardlek wel/niet geschikt is? Of wat er wel/niet samen achter 1 aardlek mag?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDefyyTeOFz3Cv5i0zBzYPpwRTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVTSBzEa2fdZlnSO9WYlhvyV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFwmZFDjqm6T2G4ufdyIGOrpWlY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dC14vCpqA7ReG1053cBDbhab.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tn45BNOeVZx8kdyzzaXX0u1RUt8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hbYdZvIOBWPkUZKejeroj0jA.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Illusion op 02-10-2023 18:46 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-11 11:19
ericplan schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:17:
Het blijft spannend om te zien hoeveel 16A groepen er op een 25A hoofd-installatie-automaat geplaatst worden. De grens van 5750 W wordt eenvoudig genegeerd.
grens???? denk dat dit een grens in jouw gedachte is..... JA 25A bij 230V geeft 5750W.... bij een 100%gelijktijdigheidsfactor zou dit gelden, maar dan zou men ook niet meerdere groepen verdelingen hoeven te hebben.

niemand zet alle verbruikers in huis tegelijk aan... en gaan ook niet even de vriezer van zolder af halen (voorbeeld) om in een ander stopcontact te doen omdat ze anders niet genoeg vermogen hebben op een fase.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:17
Tvdl2000 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:55:
[...]

grens???? denk dat dit een grens in jouw gedachte is..... JA 25A bij 230V geeft 5750W.... bij een 100%gelijktijdigheidsfactor zou dit gelden, maar dan zou men ook niet meerdere groepen verdelingen hoeven te hebben.

niemand zet alle verbruikers in huis tegelijk aan... en gaan ook niet even de vriezer van zolder af halen (voorbeeld) om in een ander stopcontact te doen omdat ze anders niet genoeg vermogen hebben op een fase.
Ik snap ook niet zo goed wat er spannend aan is. Ik heb mijn netwerkspul (50W) op een aparte groep. Mijn beltransformator/slimme deurbel en buitenverlichting (bij elkaar 40W) zitten ook een aparte groep... Zo kan je natuurlijk zoveel 16A groepen gebruiken als je maar wil.

• Tvdl2000
GioStyle schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:03:
[...]

Ik snap ook niet zo goed wat er spannend aan is. Ik heb mijn netwerkspul (50W) op een aparte groep. Mijn beltransformator/slimme deurbel en buitenverlichting (bij elkaar 40W) zitten ook een aparte groep... Zo kan je natuurlijk zoveel 16A groepen gebruiken als je maar wil.
mijn vorige werkgever (ik deed vroeger energieverdeler panelenbouw) had 32 groepen in zijn groepenkast en hij had er op dat moment 2 nog niet gebruikt in zitten en dat alles op een simpel 3 fase 25A aansluitingkje (met wel wat PV er ook bij maar dat vergeten we voor het gemak bij "de 5750W grens" op te tellen)

enm ow nee... ik laad mijn auto met 7,4KW op..... hoe kan ik dat ooit redden met een 5750W grens? :+

[ Voor 6% gewijzigd door Tvdl2000 op 02-10-2023 19:10 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-11 10:49
bastiaant schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:57:
[...]

Sorry!

Dan klappen er 2 aardlekschakelaars uit. Deze twee:
[Afbeelding]
Holy crap. Dat is best spannend, dat zou nooit moeten kunnen gebeuren. Zou er op kunnen duiden dat er ergens groepen gebrugd zijn.

Dit icm met de volledige puinhoop achter de deksels van je groepenkast, zou ik eens een elektricien inschakelen en de hele boel laten herbedraden. (@Illusion stipt al eea aan maar ik kan nog wel ff doorgaan... zie ik 1,5mm² aan sommige groepen? Die hele spaghetti-met-stroomklemmen, hoe warm wordt dat? Zo te zien heb je een 32A kookgroep op één fase... etc)

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-11 22:27
Tsja, je kunt van de 4 automaten die erop zitten ieder 10mA verwachten. Dan is het teveel.
Als je 4 aardlekautomaten zet, dan springt er geen een, maar doen ze ieder 10mA.

Dat het gebeurd bij regen is het de spreekwoordelijk druppel die de emmer laat overlopen..

Of er ligt echt iets in het water op het dak.

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

GioStyle schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:03:
[...]
Misschien komt het doordat ik klassieke 25A smeltpatronen heb. Hoop gedoe als die eruit gaan.

A'dam PVOutput

• Tvdl2000
ericplan schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:42:
[...]

Misschien komt het doordat ik klassieke 25A smeltpatronen heb. Hoop gedoe als die eruit gaan.
nee want ouderwetse smeltpatronenen hebben een best hoge piek belasting mogelijkheid en kunnen gerust gedurende meerdere minuten een stuk boven de 25A belast worden.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:08
ericplan schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:17:
Tikje offtopic, maar toch: dat is geen enkel probleem. Het doel is elke groep (en de bedrading daarvan) te beschermen tegen te hoge stromen, niet dat ze dat allemaal tegelijk ook moeten kunnen trekken.

Ik heb 12x 16A groepen verdeeld over 3 aardlekschakelaars (dus achter elke 4), achter 1 fase van 35A. 12x16 is net geen 200A. Dat mag gewoon volgens de voorschriften, voor zover mij bekend (bij 1 fase is dit wel de max, als je er meer hebt is er geen eens een max, als ik de NEN1010 van horen zeggen goed heb begrepen - heb er geen €300 voor over om te checken of dat klopt).

By the way, aantal keren in 4 jaar dat de hoofdzekering uit is gegaan: 0 (knock on wood, want het is een ouderwetse smeltzekering, dus prijzig als het toch ooit gebeurt.)

• bastiaant
Bedankt voor alle antwoorden!

Wat ik er samengevat uithaal:
- Het is niet oké dat er bij het aanzetten van 1 groep 2 fases uitklappen. Daar moet een electricien naar kijken
- De kookplaat moet eigenlijk op 2 fases zitten, ipv 2 groepen op dezelfde fase
- Mijn meterkast is een bende en ik zou dat opnieuw moeten laten bedraden, en evt een extra groepenkast ernaast zodat de 2 aparte kastjes voor sauna kwh meter en schakelaars voor de zonnepanelen weg kunnen. Ook de bekabeling van de Enphase zou dan opnieuw moeten worden gedaan zodat er geen losse draden meer te zien zijn
- Niemand heeft iets gezegd over gebruik van de verkeerde schakelaars (met verkeerde weerstand) bij de zonnepanelen. Ik had gelezen dat dit vaak zorgt dat er bij nat weer iets uitschakelt. Ik ga er vanuit dat dit het probleem bij mij dus niet is

Ik ga de electricien die in eerste instantie de installatie gedaan heeft vragen om een prijsindicatie (toen hij klaar was zag alles er nog netjes uit - de bende is daarna ontstaan). Ik verwacht niet dat dit mijn probleem bij regen oplost, maar misschien maakt het het debuggen wel makkelijker.

Thanks!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:52
Hebben ze misschien de fase boven de ene aardlek weggehaald en de nul bij de andere?

• remco_k

remco_k

bastiaant schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:38:
- Het is niet oké dat er bij het aanzetten van 1 groep 2 fases aardlekschakelaars uitklappen. Daar moet een electricien naar kijken
Probeer zaken met de kennis die je nu hebt even juist te benoemen, anders blijven zaken maar onduidelijk zijn en/of misverstanden als gevolg daavan.
Doorgestreepte woord moet aardlekautomaten of aardlekschakelaars zijn.
- De kookplaat moet eigenlijk op 2 fases zitten, ipv 2 groepen op dezelfde fase
Nee. Te snelle conclusie. Er is onduidelijkheid over wat het precies is en waar het op zit. Doorgaans bestaat een kookgroep uit 2x 16A groepen op 1 fase. Of het is een 3-fase groep (3x 16A op 3 verschillende fases). Die laatste is het meest gebruikelijk als je huis een 3 fase aansluiting heeft. Meer info over de huidige constructie is dus nodig om te bepalen of het klopt.

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 03-10-2023 17:55 ]

Alles kan stuk.

• mcDavid
bastiaant schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:38:
Bedankt voor alle antwoorden!

Wat ik er samengevat uithaal:
- Het is niet oké dat er bij het aanzetten van 1 groep 2 fases aardlekschakelaars uitklappen. Daar moet een electricien naar kijken
ftfy.
- Niemand heeft iets gezegd over gebruik van de verkeerde schakelaars (met verkeerde weerstand) bij de zonnepanelen. Ik had gelezen dat dit vaak zorgt dat er bij nat weer iets uitschakelt. Ik ga er vanuit dat dit het probleem bij mij dus niet is
Een schakelaar heeft (als het goed is) geen weerstand.

Waar je waarschijnlijk op doelt, is dat verschillende pv-systemen een aardlekschakelaar met een maximale lekstroom van 100 of 300mA adviseren, ipv de in huisinstallaties gebruikelijke 30mA. Dat kan idd een probleem zijn, maar heel vaak gaat dit gewoon goed. Maar gezien je meerdere groepen op dezelfde aardlekschakelaar hebt is het vrijwel onmogelijk om hier iets zinnigs over te zeggen. Dàt is het voornaamste waar ik iets aan zou (laten) doen.

Sorry dat ik een beetje zit te corrigeren maar als je continu verkeerde termen blijft gebruiken wordt het communiceren er niet makkelijker op.

• bastiaant
@remco_k @mcDavid Bedankt voor jullie aanvullingen en correcties. Serieus, ben ik heel blij mee. Ik zal het straks toch ook goed moeten kunnen uitleggen aan een electricien.

Ik snap nu dat gelijk stellen van een fase aan een aardlekschakelaar niet klopt. Maar tegelijkertijd lijkt iedere aardlekschakelaar wel 1 fase aan/uit te schakelen. Ik heb 3 fases en 3 aardlekschakelaars.

@mcDavid je stelt voor dat ik PV op een aparte aardlekschakelaar zet. Betekent dat dan ook dat er verder niks op die fase kan zitten, of zijn dat ook weer compleet verschillende dingen? Kan ik zegmaar een aardlekschakelaar erbij (laten) plaatsen voor PV, zodat ik er dus 4 heb, waarbij 2 aardlekschakelaars op dezelfde fase zitten?

Alternatief (aangezien ik eigenlijk geen ruimte heb voor een 4e aardlekschakelaar), zou zijn om degene waar PV op zit te vervangen door een aardlekschakelaar met een maximale lekstroom van 100 of 300mA. Dan is dat wel een aardlekschakelaar waar ook andere apparaten op zitten aangesloten (via hun eigen groepen). Is dit gevaarlijk?

Nogmaals dank!

• bastiaant
NB: Nu ik er langzaam (iets) meer van begin te begrijpen heb ik even de aardlekautomaten opgezocht die de PV mensen hebben gebruikt. Dat zijn deze en deze. Die hebben een nominale foutstroom van 0.03A. Ik lees hier en op andere plekken dat dit erg weinig is voor PV installaties en icm water problemen kan geven. Dat lijkt dus een gekke keuze geweest.

Echter: deze aardlekautomaten schakelen niet uit bij regen. Alleen de aardlekschakelaar verderop in de groepenkast! Is dat niet gek, aangenomen dat de zonnepanelen icm regen inderdaad het probleem veroorzaken?

[ Voor 17% gewijzigd door bastiaant op 04-10-2023 09:42 ]

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@bastiaant Een aardlekschakelaar of -automaat hoort direct achter de hoofdschakelaar aangesloten te zijn, zonder componenten ertussen. Waar is dat kastje met die twee CHINTs op aangesloten?

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 04-10-2023 11:36 . Reden: Syntax ]

A'dam PVOutput

• mcDavid
bastiaant schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:30:
@remco_k @mcDavid Bedankt voor jullie aanvullingen en correcties. Serieus, ben ik heel blij mee. Ik zal het straks toch ook goed moeten kunnen uitleggen aan een electricien.

Ik snap nu dat gelijk stellen van een fase aan een aardlekschakelaar niet klopt. Maar tegelijkertijd lijkt iedere aardlekschakelaar wel 1 fase aan/uit te schakelen. Ik heb 3 fases en 3 aardlekschakelaars.
Dat klopt niet. Je hebt 4 aardlekschakelaars. Drie éénfase aardlekschakelaars, en (links daarvan) één driefasen aardlekschakelaar.
@mcDavid je stelt voor dat ik PV op een aparte aardlekschakelaar zet. Betekent dat dan ook dat er verder niks op die fase kan zitten, of zijn dat ook weer compleet verschillende dingen? Kan ik zegmaar een aardlekschakelaar erbij (laten) plaatsen voor PV, zodat ik er dus 4 heb, waarbij 2 aardlekschakelaars op dezelfde fase zitten?
Dit is idd gebruikelijk om te doen. De zonnepanelen op een eigen aardlekautomaat (wat een aardlekschakelaar+automaat in één is). Vaak wordt alsnog een 30mA aardlek gekozen omdat die gewoon goedkoper en beter verkrijgbaar zijn. Meestal gaat dat goed, maar zo niet kun je die vrij makkelijk vervangen door een 100/300mA variant.
Alternatief (aangezien ik eigenlijk geen ruimte heb voor een 4e aardlekschakelaar), zou zijn om degene waar PV op zit te vervangen door een aardlekschakelaar met een maximale lekstroom van 100 of 300mA. Dan is dat wel een aardlekschakelaar waar ook andere apparaten op zitten aangesloten (via hun eigen groepen). Is dit gevaarlijk?

Nogmaals dank!
Dat moet je idd niet doen. er is een hele goede reden dat huisinstallaties tegenwoordig achter een 30mA aardlek zitten! Dat is namelijk precies de maximale stroom die een mens kan overleven.

• bastiaant
@ericplan @mcDavid Enorm bedankt (weer)!

Ik heb de draden nageplozen en het blijkt dat de CHINT aardlekautomaten naar de uiterst rechtse aardlekschakelaar lopen. En dus niet direct naar de hoofdschakelaar!

Even een foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wm0KAPz3oPqtEL8IIh_qKO07YqA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qooMWUnNznoYifx8UyHoutvP.png?f=fotoalbum_large

Als ik het goed begrijp klopt dit niet en zou het dus zo moeten lopen als in de tekening hieronder?
(misschien niet aan de bovenkant van de hoofdschakelaar aangezien de PV installatie voedend is? Aan de onderkant van de hoofdschakelaar lijkt me logischer, maargoed de aanpassing zou ik sowieso aan een electricien overlaten)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGRuzvYoJOQRKqybN_Y-cFbnyzE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OJ8IqXZc4P7URIQjurAw12zx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door bastiaant op 04-10-2023 18:19 ]

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

In ieder geval zit het niet correct aangesloten in de hoofdschakelaar. Twee draden van verschillende dikte is nooit toegestaan. Tijd dus om die kast te saneren. Kammen gebruiken waar mogelijk, anders verdeelblokken en/of dubbele adereindhulzen.

A'dam PVOutput

• remco_k

remco_k

@bastiaant Kun je eens uitzoeken, bij die rechtse 3 aardlekschakelaars of zij vanaf de bovenkant stroom aanlevering hebben en dan afgifte vanaf de onderkant naar de overige groepen? Of juist andersom? (dus waar komt de bedrading aan vanaf de hoofdschakelaar eronder?)

Ik vermoed dat eerste. In dat geval zie ik ook meteen de oorzaak van het uitschakelen van 2 aardlekschakelaars, aan de afgifte zijde zitten namelijk de nul lijnen met elkaar verbonden. Dat kan niet achter aardlekschakelaars en dat is het probleem dat ze (of tenminste 1 van de 2) eruit klappen.

[ Voor 7% gewijzigd door remco_k op 04-10-2023 18:34 ]

Alles kan stuk.

• Tvdl2000
ericplan schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:22:
In ieder geval zit het niet correct aangesloten in de hoofdschakelaar.
in dit geval zoals het is uitgevoerd heb je gelijk. ECHTER is het wel toegestaan om 2 draden van verschillende dikte tezamen in dezelfde adereindhuls in een enkele klem te doen. OOk is het gewoon toegestaan om 2 verschillende dikte draden er in te doen als het een dubelle kooi betreft (zoals bijvoorbeeld in de er boven aanwezige ABB FH202. dus een klein beetje extra nouance had gepast geweest

• bastiaant
@remco_k klopt, de stroom komt van boven! Gek eigenlijk, bij de 3 fase aardlek ernaast komt de stroom van onderen... Die aardlekschakelaars moeten dus allemaal hun eigen nuldraad hebben aan de afgiftezijde?

En nog even terug over CHINT aardlekautomaten van de PV installatie: die zouden dus eigenlijk direct op de hoofdschakelaar onder aangesloten moeten zitten? En wanneer dat aangepast is heb ik waarschijnlijk geen last meer met regen (desnoods de CHINT alamats vervangen voor 100/300mA varianten)?

Ik begin er wel van overtuigd te raken dat ik iemand moet inhuren om hier een soort grote schoonmaak te houden... En ik realiseer me ook dat de electricien die dit in eerste instantie heeft opgeleverd (toen het er wel nog netjes uitzag) ook al wat steken heeft laten vallen. Jammer!

• remco_k

remco_k

bastiaant schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 20:18:
@remco_k klopt, de stroom komt van boven! Gek eigenlijk, bij de 3 fase aardlek ernaast komt de stroom van onderen... Die aardlekschakelaars moeten dus allemaal hun eigen nuldraad hebben aan de afgiftezijde?
Ja, dat moet aangepast worden want daardoor slaan ze nu juist af. De nul draaden mogen achter de aardlek elkaar nergens meer raken. Dus ook verderop de groepenkast in niet en ook niet verder je huis in.
En nog even terug over CHINT aardlekautomaten van de PV installatie: die zouden dus eigenlijk direct op de hoofdschakelaar onder aangesloten moeten zitten? En wanneer dat aangepast is heb ik waarschijnlijk geen last meer met regen (desnoods de CHINT alamats vervangen voor 100/300mA varianten)?
Die automaten slaan niet af toch? Dus die hoef je niet te vervangen. Het probleem zit hem bij de doorverbonden nul.
Ik begin er wel van overtuigd te raken dat ik iemand moet inhuren om hier een soort grote schoonmaak te houden... En ik realiseer me ook dat de electricien die dit in eerste instantie heeft opgeleverd (toen het er wel nog netjes uitzag) ook al wat steken heeft laten vallen. Jammer!
Ja, zeker. Er moet het één en ander goed na worden gekeken, want hier zijn basisfouten gemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door remco_k op 04-10-2023 21:06 ]

Alles kan stuk.

• Xander
Sorry, maar dit kan ik me heel slecht voorstellen. Als de nulcontacten na de aardlekschakelaars zijn doorverbonden dan kun je helemaal niets normaal gebruiken, nog geen seconde. Bovendien mis ik dan de nuldraden naar de eindgroepen toe? En die draden onder de aardlekschakelaars lijken totaal niet op de draden die aan een ABB busboard zitten.

De stroom komt naar mijn idee gewoon van onderen. Hoe heb jij vastgesteld dat het van boven komt? Zet de schakelaars anders eens uit en meet aan welke kant er nog spanning is.

Dat zou betekenen dat de zonnepanelen ook gewoon op de juiste plek zijn aangesloten. En ook dat de zonnepanelen gewoon blijven werken wanneer de rechter aardlekschakelaar tript. Als laatste betekent het dat het trippen van de aardlekschakelaar helemaal niets met de zonnepanelen te maken heeft.

• bastiaant
@Xander Je hebt gelijk. Na checken met een multimeter blijkt de stroom toch van beneden te komen. Door de wirwar van draden leek het anders.

Enige wat ik niet begrijp is waarom dat ook zou betekenen dat de zonnepanelen niet de oorzaak kunnen zijn voor het trippen van de aardlekschakelaar: die werken toch beide kanten op?

• morecowbells
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 22:53
bastiaant schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:31:
@Xander Je hebt gelijk. Na checken met een multimeter blijkt de stroom toch van beneden te komen. Door de wirwar van draden leek het anders.

Enige wat ik niet begrijp is waarom dat ook zou betekenen dat de zonnepanelen niet de oorzaak kunnen zijn voor het trippen van de aardlekschakelaar: die werken toch beide kanten op?
De chint tript niet, dus van de zonnepanelen komt niet meer dan 30mA lekstroom, waarschijnlijk een optelsom van lekstromen > 30mA.
De ABB aardlek mag je niet verzwaren, alles met een stekker moet achter een 30mA dat is de limiet van veilige stroom.
Paar verdeelblokjes op de witte strip die boven de hoofdschakelaar zit en paar kammen op de aardlekautomaten maakt de boel duidelijk. Aardlekautomaten kan je zowel van boven als onder voeden.

• Xander
bastiaant schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:31:
De zonnepanelen zijn aangesloten vóór de aardlekschakelaar, parallel verbonden met de draden vanuit de hoofdschakelaar. Of je nou dit doet, of de draden direct op de hoofdschakelaar schroeft, of verdeelklemmen gebruikt tussen de hoofdschakelaar en de diverse componenten, het komt uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer. De aardlekautomaten van de zonnepanelen zijn direct achter de hoofdschakelaar aangesloten zonder andere componenten ertussen.

De stroom van de zonnepanelen loopt dus niet door de rechter aardlekschakelaar.

Als je aardlekschakelaar uitschakelt dan moet je het probleem zoeken in één van de 4 rechter eindgroepen.

• bastiaant
Allen: bedankt voor alle feedback. Ik heb het probleem gevonden. Niet de zonnepanelen, maar een stopcontact in de tuin waar bij regen water in blijkt te komen. Wat rondsproeien in de tuin en ik had het probleem snel gevonden.

Ik kan nu verder. Dat stopcontact in de tuin haal ik weg. Ik ga sowieso de groepenkast laten aanpakken, en meteen maar een alamat op de hele tuingroep laten zetten voor de zekerheid.

Dank!
Pagina: 1