Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• super kuiken
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12-03 23:51
Hallo!
Voor mijn onderzoeksproject heb ik een nieuwe laptop nodig van tussen de €1200-1500.
De belangrijkste eisen zijn een krachtige processor en geheugen van / uitbreidbaar tot minimaal 32gb (het liefst 64gb).
De laptop gaat voornamelijk voor CPU- en geheugen-intensieve berekeningen gebruikt worden.
Goed single-core performance is belangrijk.
Grafische kaart is minder belangrijk, ik denk dat een 2050 voldoende zal zijn.

Belangrijker is dat het scherm 100% sRGB moet dekken en een daarbij een accurate kleurweergave heeft.
De flexplekken waar ik werk hebben nog oude full-HD TN schermen die niet ideaal zijn voor werken met kleuren.
Een 16 inch scherm met 16:10 verhouding heeft mijn voorkeur omdat ik niet altijd een tweede scherm tot mijn beschikking heb.

In de pricewatch viel het mij op dat het geheugen van veel laptops met niet meer dan 16gb kan worden uitgebreid. Die laptops vallen dus af.
Ook staat er soms dat het wel kan worden uitgebreid, maar dat het maximum uitbreidbaar geheugen toch het huidige getal staat.
Komt dit omdat het uitbreidbaar geheugen overeen moet komen met het gesoldeerde?
Graag zou ik hier wat meer over willen weten, want in de winkel wisten ze niets van upgraden af.

Ik kwam zelf uit op een Asus Vivobook 16X model met 16gb geheugen en een uitbreidbaar Sodimm slot, maar volgens de website van Asus kan er niet meer dan een DDR4 3200 8gb stick daarin.
Weet iemand of het toch mogelijkheid is om er bijvoorbeeld een 32GB DDR4 stick in te stoppen?

Wat ga je met je laptop doen?
foto's en video's bewerken, kleine 3d modellen inladen, CPU- en geheugen-intensieve taken.
Software: OpendTect, ArcGis Pro, QGis, Adobe Photoshop, DaVinci Resolve

Wat is je budget?
het liefst rond de €1200 zodat er nog wat budget is voor een upgrade naar 64gb RAM en een grotere SSD.
Als dit al inbegrepen is, kan dit budget worden uitgerekt naar €1500.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik switch wel vaak van flexplek, en reis elke dag met de laptop. Maar accuduur heeft niet een enorme prioriteit. Het liefst gewicht wel onder/rond de 2kg.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Heb momenteel een Asus Zenbook waar ik al 7 jaar mee werk en die kan voor dagelijkse taken nog best mee, dus Asus staat als merk wel hoog bij mij in het vaandel.
Heb minder goede ervaring met Acer, waar het plastic aan de onderkant vervormde en brak, en Lenovo, waar de rand rondom het beeldscherm plots losliet.
Alle merken zullen tegenwoordig vast goede laptops maken, dus er wordt niets uitgesloten.

Beste antwoord (via super kuiken op 02-10-2023 21:43)

• SEA Ninja
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb zelf sinds kort de Lenovo Ideapad 5 Pro 16". Deze heeft een 2,5K IPS scherm (16:10), is 100% sRGB en vind ik redelijk dun en licht met een alu behuizing en prima specs:
- Ryzen 7 7840HS
- 32GB ram (gesoldeerd dus max)
- 1 TB SSD met ruimte voor 2e nVME SSD

Deze kun je op de Lenovo website zelf configureren naar bovenstaande. Met een upgrade naar RTX 3050 komt die uit op 1429,- of 1479,- afhankelijk of je zonder OS koopt of met Windows 11 home. Door een account aan te maken en een offerte aan te vragen kun je nog 10 tot 15% extra korting krijgen.

Ik weet niet of het scherm verder aan jouw eisen voldoet en of 32GB RAM genoeg is. Ik ben er in ieder geval erg happy mee, alleen de speakers zijn matig. Zelf heb ik geen RTX 3050 omdat de Radeon 780M iGPU snel genoeg is voor wat basic gaming (vergelijkbaar met een GTX 1650). Dat zou nog iets van 220,- schelen maar kan mij voorstellen dat je liever een dedicated GPU hebt.

Link Lenovo

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:00

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als de kleuren correct moeten zijn, kalibreer je een scherm zoals hoe de fotografen, grafische ontwerpers, drukkers, DTP'ers,... het doen om ervoor te zorgen dat overal hetzelfde eruit ziet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SEA Ninja
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb zelf sinds kort de Lenovo Ideapad 5 Pro 16". Deze heeft een 2,5K IPS scherm (16:10), is 100% sRGB en vind ik redelijk dun en licht met een alu behuizing en prima specs:
- Ryzen 7 7840HS
- 32GB ram (gesoldeerd dus max)
- 1 TB SSD met ruimte voor 2e nVME SSD

Deze kun je op de Lenovo website zelf configureren naar bovenstaande. Met een upgrade naar RTX 3050 komt die uit op 1429,- of 1479,- afhankelijk of je zonder OS koopt of met Windows 11 home. Door een account aan te maken en een offerte aan te vragen kun je nog 10 tot 15% extra korting krijgen.

Ik weet niet of het scherm verder aan jouw eisen voldoet en of 32GB RAM genoeg is. Ik ben er in ieder geval erg happy mee, alleen de speakers zijn matig. Zelf heb ik geen RTX 3050 omdat de Radeon 780M iGPU snel genoeg is voor wat basic gaming (vergelijkbaar met een GTX 1650). Dat zou nog iets van 220,- schelen maar kan mij voorstellen dat je liever een dedicated GPU hebt.

Link Lenovo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-05 12:31
die unit die @SEA Ninja voorstelet lijkt me idd een prima keuze.