Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slungelkmurf
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-07 13:54
Hallo,

Tot mijn verdriet is mijn LG 55EC930V OLED tv defect geraakt. Als hij aanstaat is alleen een lichte vlek te zien aan de linker kant en een enkele heldere blauwe pixel rechtsonder die vlek. De pixels lichten daar een beetje op en op +- elk kwart is een horizontale wat donkerde streep. In het donker is de lichte vlek meer wit dan geel. Als dit belangrijk is, kan ik nog een foto maken in de avond. De donkere vlek in het midden is mijn schaduw/reflectie. Er is nooit een menu te zien. Deze werden normaal gesproken in het midden of rechts in beeld getoond, ook zonder beeldbron.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOioBjgBVTu1SIDIQpNfArpRpWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oT7IZIuIWD4AdGYCPLscxhT9.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik al geprobeerd heb om het proberen op te lossen:
  • Powercycles van 5 secondes to enkele uren. (de relais klikken als voor het defect)
  • RTFM. Alle troubleshooting uit de handleiding doorgelopen.
  • Alle apparaten ontkoppeld (Nvidia Shield, optische audio out)
  • Andere HDMI poort gebruiken
  • Batterijen afstandsbediening vervangen
  • Alle zekeringen doorgemeten
  • Alle elco's gecontroleerd op lekkage
  • Alle flatcables losgehaald, gecontroleerd of corrosie/vuil en weer stevig aangesloten
  • Globale inspectie van andere kabels en printplaten
  • Gezocht op internet naar hoe te resetten zonder beeld (30 seconden powerknop indrukken voor andere modellen van LG)
  • Gezocht op internet naar mensen met soortgelijke problemen. Niet specifiek dit probleem gevonden
Allemaal zonder veranderingen aan de symptomen. Bij het opstarten is geen normaal beeld te zien, ook geen menu bij gebruik afstandsbediening of fysieke knop op de tv. Na openschroeven viel me op hoe netjes modulair, ruimtelijk en gemarkeerd alles er uit zag. Alleen de tape voor cablemanagement is misschien wat minder elegant. Ook nergens oxidatie of verdachte geurtjes en nagenoeg geen stof.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1me4IfDQQyavHgyW9vu0S_imbUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/85ZwFAmZLBzg8Vpa1lwEDrtf.jpg?f=fotoalbum_large
Ik kan mij op zich geen incident herinneren die de oorzaak kan zijn. De dag ervoor heb ik nog zonder problemen via de Nvidia Shield een aflevering van een serie gekeken. Het geluid werkt ook nog steeds via optische uitgang, al is het lastig om dat te testen zonder dat de interface zichtbaar is. Met het aanzetten van de de Nvidia shield gaat de tv ook nog aan d.m.v. HDMI-CEC. Vervolgens kan je een video chromecasten (alleen hoorbaar).
Afgelopen maand heb ik wel wat vaker HDMI stekkers in en uitgestoken (ook terwijl de pc en tv aanstonden :X ) omdat ik Shadow of the Tombraider en andere spellen met stereoscopisch beeld heb geprobeerd. De TV is uit de tijd dat 3D en kromme OLEDs hip waren. Dat is dus ook een punt: de tv is 8 jaar geleden gekocht, dus geen garantie meer.

Ik was nog heel tevreden met een OLED tv vanwege het prachtige beeld, welliswaar 'slechts' FullHD. Destijds kostte hij rond de 3000 (voor een gebogen scherm bij PlatteTV :? ) . Een nieuwe 55" OLED is nu verkrijgbaar vanaf zo'n 1200 Euro. Ik kan me voorstellen dat de oorzaak opgelost kan worden door één van de printplaten te vervangen, ik vermoed zelf de drivers van de leds tussen de speakers.

Dan de grote vragen: Is dit nog te repareren? Zo ja, aan welk onderdeel ligt het waarschijnlijk? Is het de kosten/gok nog waard om naar een reparateur te brengen?

Beste antwoord (via Slungelkmurf op 14-10-2023 21:21)

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-07 18:33
Ik zou hem zelf niet meer laten maken voor waarschijnlijk veel geld.

uitvoering: LG C2 55" (zilveren voet) Zwart
Nog zonder korting dat je misschien krijgt als je belt
De G2 is 100 euro duurder de helderste oled van vorig jaar met zn heatsink, wel voor aan de wand er zit geen voet bij.

Je kan ook een 2e hands oled kopen van paar jaar geleden, die zijn ook soms niet zo duur en beter dan wat je had.

[ Voor 48% gewijzigd door Goofy1978 op 01-10-2023 19:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-07 18:33
Ik zou hem zelf niet meer laten maken voor waarschijnlijk veel geld.

uitvoering: LG C2 55" (zilveren voet) Zwart
Nog zonder korting dat je misschien krijgt als je belt
De G2 is 100 euro duurder de helderste oled van vorig jaar met zn heatsink, wel voor aan de wand er zit geen voet bij.

Je kan ook een 2e hands oled kopen van paar jaar geleden, die zijn ook soms niet zo duur en beter dan wat je had.

[ Voor 48% gewijzigd door Goofy1978 op 01-10-2023 19:05 ]