Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark.de.W
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-05 13:45
Ruim 6 jaar geleden heb ik mijn eerste game pc in elkaar gezet. De PC heeft mij altijd goed gediend. In de tussentijd heb ik een flink aantal componenten/randapparatuur geupgrade. GTX 1070 > RTX 3080, Standaard AMD luchtkoeler naar een NZXT kraken X62 AIO 240mm, m.2 1TB schijf, Iiyama G-Master GB2760QSU (1440p 144hz 1ms) monitor.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil lekker gamen. Call of Duty - Modern Warfare 2, Starfield, Hogwarts Legacy, Satisfactory, Fishing Planet. Voor werk gebruik in een laptop en daar heb ik de PC niet bij nodig.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Nu ben ik binnenkort jarig en is mij ter ore gekomen dat ik een CPU als verjaardagcadeau zou kunnen gaan krijgen. Er is mij heel specifiek gevraagd naar welke ik zou willen hebben. Ik heb mij voorgenomen om een Ryzen 7 7800X3D te gaan gebruiken. Wellicht is dit overkill. Maar gezien ik weer een jaar of 6 vooruit wil, is het niet erg om wat prestatieruimte over te houden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Tweakers Inventaris: inventaris: Game PC
Er zijn zeker componenten/randapparatuur die ik heb en mee wil nemen naar mijn nieuwe systeem:
- Grafische kaart: MSI GeForce RTX 3080 Suprim X 10G
- Monitor: Iiyama G-Master GB2760QSU-B1 Zwart (27 inch, 1440p 144hz 1ms)
- AIO cooler: NZXT Kraken X62 (met AM4 support)
- M.2 schijf: uitvoering: Samsung 970 EVO 1TB
- Behuizing: NZXT S340 Zwart
- Voeding: Corsair RM850x (80 Plus Gold) volledig modulair

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dus vooral aan een Core-upgrade. Moederbord, geheugen en een processor. Ik besef dat als ik de AM4 AIO wil blijven gebruiken, dat ik een AM5-bracket nodig zal hebben. Hierover heb ik al contact gehad met NZXT. Voordat ik zo'n bracket kan krijgen van hun, moeten zij van mij serial numbers hebben van het moederbord en processor die ik dan al gekocht heb (beetje flauw, maar ik snap dat zij niet zo maar van die brackets uitdelen).
Ik dacht aan deze wenslijst: wenslijst: GamePC 2023-08-01 Ryzen 7 7800X3D
Het moederbord hoeft ook ECHT geen wifi te hebben, maar

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Wegens de goede ervaringen met mijn huidige componenten (moederbord van MSI, geheugen van Corsair, processor van AMD), zou ik zeggen dat mijn voorkeur uit gaat naar deze merken. Maar ik sta open voor andere suggesties.
Moederbord: MSI 350B tomahawk arctic
Processor: Ryzen 7 1700
Geheugen: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil vooral mijn CPU beter afstemmen op mijn GPU.

Ga je overklokken?
Ja, maar ook niets gekker dan wat AMD Ryzen Master aanraad. De NZXT Kraken X62 zou ik liever niet vervangen. Zolang als de CPU gewoon netjes blijft draaien. Ik ga er vanuit dat deze upgrade al een flinke boost gaat geven.

Wat verwacht je van ons?[i]
Zoals aangegeven, heb ik nog niet heel veel ervaring met het samenstellen van een game-systeem. Waar ik vertrouwen van zou krijgen, is als jullie OF kunnen bevestigen dat deze componenten goed compatibel zijn OF dat jullie suggesties hebben voor componenten van vergelijkbare (of lagere) prijzen, maar met een betere prestatie/ervaring. Dus wellicht dat jullie zeggen dat ik echt niet zo'n 6000hz RAM kitje hoef te hebben omdat lagere frequentie net zo goed werkt. OF een heel ander moederbord zouden aanraden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-06 13:58

SpamLame

niks

Kan met vergissen maar x3d laat zich slecht/ niet overklokken.
Heb je al bij de diverse bbgs gekeken voor inspiratie?
Afstemming van cpu en gpu is leuk gedacht, maar gegarandeerd dat je in de komende 6 jaar je gpu nog eens gaat upgraden.
Die cpu wordt nu gezien als de beste of 1 van de, gamingcpus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:06
Je wenslijstje is prima, kan je zo bestellen.
Koelpasta ga je ook nodig hebben als je de AIO gaat hergebruiken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-07 09:12
Optie 2 is een 5800X3d kopen en daarmee je huidige systeem upgraden.
Moet je alleen bios updaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik ben het eigenlijk wel een beetje eens met d-dark,

als het om een verjaardagsgeschenkje gaat (als cpu) kun je bijna net zo makkelijk een 5800x3d doen. of wellicht een 5900 (als core-count meer doet dan 3d cache) met een beetje geluk kun je dan letterlijk je bios updaten je nieuwe cpu erin steken koelpasta smeren en je aio cpu blok terugplaatsen. gezien alle upgrades die je al gedaan hebt en de games die je nu noemt zou ik durven zeggen dat je nog niet per sé toe bent aan een 7xxx gen cpu systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark.de.W
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-05 13:45
Dank voor deze reacties! De 5800X3D ben ik ook zeker aan het overwegen. Mijn voornemen voor de 7800X3D heb ik vooral gebaseerd op de toekomstbestendigheid. Maar die zou dus inderdaad wel een flinke extra investering vragen voor het moederbord en ram.

De 5800X3D is inmiddels een bewezen techniek en zal geen last meer hebben van de kinderziektes die je bij zo'n nieuwer model kunt verwachten.

Eerlijk gezegd, heb ik nog niet gemerkt dat de corecount een beperkende factor is geweest. Om diezelfde reden heb ik ook wel gedacht aan een 5600/7600. Uit eindelijk blijft het een kwestie van een budget maken en wat ik er mee wil bereiken.

Ik ga dit even laten bezinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-07 09:12
Mark.de.W schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 21:37:
Dank voor deze reacties! De 5800X3D ben ik ook zeker aan het overwegen. Mijn voornemen voor de 7800X3D heb ik vooral gebaseerd op de toekomstbestendigheid. Maar die zou dus inderdaad wel een flinke extra investering vragen voor het moederbord en ram.

De 5800X3D is inmiddels een bewezen techniek en zal geen last meer hebben van de kinderziektes die je bij zo'n nieuwer model kunt verwachten.

Eerlijk gezegd, heb ik nog niet gemerkt dat de corecount een beperkende factor is geweest. Om diezelfde reden heb ik ook wel gedacht aan een 5600/7600. Uit eindelijk blijft het een kwestie van een budget maken en wat ik er mee wil bereiken.

Ik ga dit even laten bezinken.
Geef eerlijk toe dat de 7800X3D een mooie processor is.
Alleen een moederbord en geheugen erbij en je bent klaar.
De rest van je systeem is nog goed genoeg.

Alleen wat ik zelf geleerd heb van mijn 1700X icm X370 moederbord is dat het soms beter is om op de 2e generatie processors van een nieuwe type te wachten en chipset moederbord idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:17
D-dark schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:42:
Optie 2 is een 5800X3d kopen en daarmee je huidige systeem upgraden.
Moet je alleen bios updaten
Dit.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@D-dark ik (mijn vriendin) heb nog inmiddels wat ervaring met een 7800x systeempje (dus niet de 3d versie), en ik moet zeggen dat het wel echt mooie cpu's zijn en zeker ook stabiel inclusief de nieuwe ram profielen. Daar is echt niet zoveel mis mee.

enige punt waar ik tegenaan loop is dat zo'n mobo met een 1700x op v&a of MP geen zier oplevert voor TS end at je economisch gezien dus ram mobo én cpu in de spreekwoordelijke vuilbak flikkert voor dat laatste kleine beetje powerrrrr dat TS eigenlijk helemaal (nog) niet nodig lijkt te hebben.

zou je nou echt ook tegen andere problemen als ramgebrek en bandreedte problemen aanlopen dan zou je inderdaad kunnen overwegen om voor een upgradeset te gaan (mits je dan weer weer over een AM5 bracket beschikt voor je AiO koeler.

in zekere zin zou je zelfs nog kunnen overwegen voor de 5700x te gaan als het je 't prijsverschil niet waard is, ja je mist dan wel wat 3d cache maar de kosten blijven dan zelfs nog weer lager wat de upgrade naar AM5 betreft het hele issue met AMD is momenteel dat ze net als intel naar een big-little configuratie willen bijde ryzen8000 serie cpu's en persoonlijk zou ik eerst maar eens willen zien (weten) wat dat voor performance met zich meebrengt en of daar niet enerme kinderziektes in gaan zitten.

ik zou niet zo graag nu upgraden naar AM5 als door die verandering straks mijn upgradepath naar 8000 en 9000 serie ryzens compleet geruïneerd blijkt. daar is zo'n am5 upgrade nou weer nét te duur voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik zou ook voor een 5600 / 5700X / 5800X3D stemmen, snel genoeg voor alles wat er nu te spelen is, en meer prestaties per euro. Met AM5 koop je een beter upgradepad, maar wat heb je aan een upgradepad als dat pad uiteindelijk niet gebruikt? ;) een beter upgradepad dan AM4 vindt je zelden. In de afgelopen 20 jaar misschien wel nooit.

Zelfs als je later naar AM5 wil net een ryzen 9800X3D (ik noem maar wat) dan is nu eerst een Ryzen 5000 geen gekke tussenstap. Tegen die tijd zijn moederborden en DDR5-RAM ook weer goedkoper en beter.

[ Voor 23% gewijzigd door bwerg op 02-10-2023 07:57 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1