Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hergesheimert
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21-10-2023
Dear Forum,

Sorry I have to write in English, but you can answer in Dutch. Many thanks! I just connected my new three TP-Link Deco XE75 Mesh devices to our KPN V12 Experia Box all set to AP mode. I am getting an average of 300-600 Mbit in the house on a 1 Gbit fiber line. The first Deco is directly connected to the Experia Box by LAN cable, the two others by WIFI to the main one (6 GHz). The WIFi on the V12 is out.

I would like to know now, if that is the correct way to go? Should I change anything to get more data throughput? I read about to switch on DZM mode in the V12, is that something to consider? Is the AP mode correctly chosen?

I would be very grateful if you can answer some of my questions. Many thanks. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:25
300-600mbit a nice result if the nodes are wireless connected. If you put a cable to the nodes a steady 600mbit should me feasible which is in most cases the max for wifi “regular” clients

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hergesheimert
laurens0619 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:45:
300-600mbit a nice result if the nodes are wireless connected. If you put a cable to the nodes a steady 600mbit should me feasible which is in most cases the max for wifi “regular” clients
Thanks a lot. Do I have to connect them to each other by LAN cable or can I also have them individually connected to the V12 box? As I have one LAN cable coming up to the first floor anyway. Thanks again for the quick answer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large

Not direcrly in de experiabox but with a simple switxh in between it wil work

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hergesheimert
Thanks laurens0619 ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.apiooo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-05 01:09

J.apiooo

FWN

Hello topicstarter. I'm about to set up the same network (KPN Box 12 + Deco XE75). Can you please let us know if the suggestions from laurens0619 works for your configuration and if you can then use Router mode on the Deco's?

Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:52

nelizmastr

Goed wies kapot

J.apiooo schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:53:
Hello topicstarter. I'm about to set up the same network (KPN Box 12 + Deco XE75). Can you please let us know if the suggestions from laurens0619 works for your configuration and if you can then use Router mode on the Deco's?
Ik zou niet aanraden 2 routers achter elkaar te plaatsen. De Box 12 is prima voor routing doeleinden en de Deco biedt geen (routing)meerwaarde als je de KPN box er niet mee vervangt. Pleur de boel dus in AP mode.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hergesheimert
J.apiooo schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:53:
Hello, yes all is working fine in AP mode. I kept the two other Decos behind the main in WIFI mode due to cabeling.

[ Voor 8% gewijzigd door Hergesheimert op 03-10-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hergesheimert
One update. I just tried to hardwire the first and second Deco and the last one still via WIFI. That improved the situation a lot. Thanks again laurens0619!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hergesheimert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gruys7
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-11-2024
De kpn box 12 ligt in de meterkast. Vanuit de meterkast zijn 3 kabels getrokken naar strategische plekken in de woning. Als ik het dus goed begrijp, moet ik aan de box 12 een switch hangen en die aansluiten op de deco’s. En de decos in AP mode zetten? Wat moet ik voor bijzonders instellen op de main deco? En wat bij de kpn box?
nelizmastr schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:43:
[...]

Ik zou niet aanraden 2 routers achter elkaar te plaatsen. De Box 12 is prima voor routing doeleinden en de Deco biedt geen (routing)meerwaarde als je de KPN box er niet mee vervangt. Pleur de boel dus in AP mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.apiooo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-05 01:09

J.apiooo

FWN

nelizmastr schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:43:
[...]

Dank voor jouw reactie.

Het vervelende met de Deco's is dat als ze in AP mode staan je veel van de voordelen niet kunt gebruiken (Home Shield werkt dan niet bijvoorbeeld incl. Parental control). In Router mode heb je er veel meer aan. Vandaar mijn vraag.

Wat zijn de problemen die ontstaan als de Deco achter de Box 12 zet conform plaatje van hierboven (in Router mode)?

Jaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-05 14:09
gruys7 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 23:06:
De kpn box 12 ligt in de meterkast. Vanuit de meterkast zijn 3 kabels getrokken naar strategische plekken in de woning. Als ik het dus goed begrijp, moet ik aan de box 12 een switch hangen en die aansluiten op de deco’s. En de decos in AP mode zetten? Wat moet ik voor bijzonders instellen op de main deco? En wat bij de kpn box?

[...]
Je kunt de Deco’s ook gewoon in je KPN router prikken zonder switch. Als ze in AP modus staan dan werken ze gewoon alsof ze onderling met kabels verbonden zijn. Verder hoef je niks bijzonders in te stellen bij de main deco of kpn box (behalve wifi van je kpn box evt uitzetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wouterkaas schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 23:59:
[...]

Je kunt de Deco’s ook gewoon in je KPN router prikken zonder switch. Als ze in AP modus staan dan werken ze gewoon alsof ze onderling met kabels verbonden zijn. Verder hoef je niks bijzonders in te stellen bij de main deco of kpn box (behalve wifi van je kpn box evt uitzetten)
Dan moet die Experiabox wel IEEE1905.1 ondersteunen. Weet je of dat het geval is? (is doorgaans erg slecht gedocumenteerd, TP-Link geeft het zelf niet eens bij specs van hun switches, al ondersteunen de nieuwste versies het doorgaans wel)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterkaas
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-05 14:09
dion_b schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 12:22:
[...]

Dan moet die Experiabox wel IEEE1905.1 ondersteunen. Weet je of dat het geval is? (is doorgaans erg slecht gedocumenteerd, TP-Link geeft het zelf niet eens bij specs van hun switches, al ondersteunen de nieuwste versies het doorgaans wel)
Ik kan dat nergens terugvinden, maar de technische documentatie van de Experiabox is sowieso vrij waardeloos. Op dit moment heb ik het echter wel zo aangesloten (twee Deco's bekabeld op de Experiabox) en het werkt + wordt als bekabeld weergegeven in de app. Kan ik dan voorzichtig concluderen dat de box IEEE1905.1 ondersteunt of zijn er dan beperkingen die ik tot op heden nog niet opgemerkt heb?s

Als ik met mijn telefoon verbinding maak met de Wifi van het 'Deco-netwerk' dan kan ik bijvoorbeeld wel het IP-adres van mijn Hue-bridge bereiken, die bekabeld is aangesloten op mijn Experiabox.

[ Voor 16% gewijzigd door Wouterkaas op 11-10-2023 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Je merkt het snel genoeg als die geen IEEE1905.1 kan want dan krijg je netwerk lus met instabiel netwerk als gevolg. Als de app zegt bekabeld aangesloten zit je geloof ik wel goed

Mijn ervaring is:
Ziggo modem zonder zilver randje om switch: Werkt niet
Ziggo modem met zilver randje om switch: Werkt wel
Experiabox 10: Werkt wel (12 weet ik niet meer)
Tmobile Router (Zyxel?): Werkt niet

Pagina: 1