Motion sensor icm dimmer voor buitenverlichting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deceptikon
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 13:38
Graag zou ik bij de ingang van ons huis licht willen installeren, dat aangaat als het donker wordt, maar wanneer iets/iemand het pad op loopt het licht feller zal branden.

Voorwaarden
1: Licht schakelt aan wanneer het donker wordt: schemerschakelaar
2: Als er iets of iemand het pad op loopt: motion schakelaar
3: Dan gaat het licht feller branden: automatische dimmer

Hoe zou zo een setup er uit zien en klopt bovenstaande schets en mis ik iets?

Hoe combineer ik de bewegingschakelaar en de dimmer?

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een dimmer die zoiets kan, want ik denk dat daar de moeilijkheid zit, maar ik kan het niet vinden of zoek verkeerd. Bestaat er ook zoiets als een programmeerbare dimmer?

Veel dank voor alle tips! :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:42

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Is dat niet wat een Zigbee bewegingssensor standaard doet? Of dat nu die van Ikea, Philips Hue, Lidl of Sonoff is? Wel even goed uitzoeken welke lamp je met welke sensor combineert; de Ikea Tradfri gebruikt bijvoorbeeld een Zigbee-commando dat andere lampen niet ondersteunen (met timeout). Overigens is alleen de Hue bedoeld voor buiten. De Tradfri is IP44 dus zou het onder een afdakje ook wel moeten uithouden. Hier hangt er een op de schutting en ook die blijft werken.

/edit: ik heb overigens zelf hetzelfde scenario als jij voor ogen hebt gerealiseerd binnen Home Assistant, want dat had ik toch al draaien. Met zonsondergang gaan de lampen in de tuin aan op 15% en bij zonsopkomst gaan ze weer uit. Dat zijn twee automatiseringen. Als een bewegingsmelder iets ziet, gaan de lampen voor 5 minuten op 100% en daarna weer terug naar 15% (met een derde automatisering). Wellicht kan iemand checken of dit met bijvoorbeeld een Hue bridge stand alone te realiseren is?

[ Voor 34% gewijzigd door Thijsmans op 01-10-2023 13:51 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deceptikon
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-05 13:38
Dank, ik ga home automation verder onderzoeken.

Ik dacht het eigenlijk ook te kunnen oplossen met traditionele hardware itt slimme nieuwe techniek/software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:54
Met dit probleem heb ik ook enige tijd gespeeld. En het is inderdaad ook met traditionele hardware op te lossen.

Ik heb het aangesloten als volgt: uitgang van schemerschakelaar gaat zowel naar een dimmer als de bewegingsmelder. Beide uitgangen komen weer samen richting de verlichting. De dimmer en schemerschakelaar zijn dus parallel aan elkaar.

Hiervoor heb je dus een losse bewegingsmelder en een losse schemerschakelaar. Toen ik hier 2 jaar geleden naar keek, was er geen geïntegreerde oplossing die zou doen wat ik wou.

Daarnaast had een oud-buurman nog een schema voor mij uitgetekend, waarbij door het schakelen van een relais mbv de bewegingsmelder er iets van serie naar parallel ging. Hierdoor zou er geen dimmer nodig zijn (wel een relais), doordat gewoon het voltage gehalveerd was zonder beweging. Helaas heb ik het schema niet meer.

Met de kennis van nu zou ik het met domotica oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:17
Moet volgens mij ook kunnen met een shelly dimmer, je kan er een tijdsschema insteken om aan en uit te gaan (met zonsop- en zonsondergang); en daarnaast met een bewegingsmelder op een ingang ook aansturen.
En je staat meteen klaar om er je eigen home automation op los te laten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonweb
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07-05 15:23
Zelf de keuze gemaakt voor Aqara sensoren icm Yeelight led bulbs. De E27 ledlampen gemonteerd in dichte buiten armaturen en deze zijn volledig programmeerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJEmmen
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-02-2024
Deceptikon schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:04:
Graag zou ik bij de ingang van ons huis licht willen installeren, dat aangaat als het donker wordt, maar wanneer iets/iemand het pad op loopt het licht feller zal branden.

Voorwaarden
1: Licht schakelt aan wanneer het donker wordt: schemerschakelaar
2: Als er iets of iemand het pad op loopt: motion schakelaar
3: Dan gaat het licht feller branden: automatische dimmer

Hoe zou zo een setup er uit zien en klopt bovenstaande schets en mis ik iets?

Hoe combineer ik de bewegingschakelaar en de dimmer?

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een dimmer die zoiets kan, want ik denk dat daar de moeilijkheid zit, maar ik kan het niet vinden of zoek verkeerd. Bestaat er ook zoiets als een programmeerbare dimmer?

Veel dank voor alle tips! :)
toon volledige bericht
Ik zoek dit ook voor buiten. Even voorbeeld, want het kan wel degelijk. Bij onbemande tankstations kom je aanrijden en is er schemerlicht. Zodra je onder het dak rijd, of loopt, gaan de lampen traploos heel fel branden. Ik ben wel eens stil blijven staan, en het licht ging traploos weer naar schemerlicht. Dit uiteraard om stroom te besparen.

Ik heb op mijn verlichting buiten om het huis, 9 lampen, een schemerschakelaar. Dus zodra het donker wordt schakeld deze de lampen aan. Feitelijk is een schemerschakelaar niets anders dan een stroom onderbreker. Ik gebruik led lampen met een zeer laag wattage. 1 watt. Op die manier is er dus de hele nacht schemerlicht rond het huis. Ik wil dit dus graag veranderen waarbij de buitenverlichting bij beweging traploos feller gaan branden, en bij geen beweging weer traploos naar een laag vermogen gaat.

Het proleem zit hem in het vinden van een schakelaar / mechanisme, die traploos de stroom kan opvoeren en verlagen, gekoppeld aan een beweging sensor. Dit alles pas als het hele systeem dus stroom krijgt via de schemerschakelaar. Dimbare ledlampen zijn uiteraard het probleem niet.

Ik denk dat jij dit bedoeld Deceptikon?

Ik ben dus niet op zoek naar verlichting aangestuurd door aps, wifi of andere internet gerelateerde schakelingen. En het is uitsluitend voor buitengebruik.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:17
Het bestaat, maar het zal wat zoeken zijn: https://www.oznium.com/led-controllers/fade-in-fade-out

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:57

The Zep Man

🏴‍☠️

BJEmmen schreef op zondag 28 januari 2024 @ 11:05:
Ik ben dus niet op zoek naar verlichting aangestuurd door aps, wifi of andere internet gerelateerde schakelingen. En het is uitsluitend voor buitengebruik.

Iemand een idee?
Een kant-en-klaar product zal je niet snel vinden. Al wil je iets zonder internet, dan kan je iets als een Pi 3B met een Zigbee-stick gebruiken. Daar zet je dan Home Assistant op. Dan hoef je alleen nog maar een Zigbee-bewegingssensor te hebben (beschikbaar voor buitengebruik) en iets van verlichting dat je dimbaar met Zigbee kan aansturen. Die verlichting kan bestaan uit domme dimbare LED-lampen achter een Zigbee dimmer, of dimbare Zigbee LED-lampen.

Een voordeel is dat je zoiets makkelijk 'slim' kan maken, door bijvoorbeeld rekening te houden met de tijden van zonsopkomt en -ondergang, of een (Zigbee) lichtsensor.

Oh, en alles is configureerbaar met een webinterface. Geen applicatie voor nodig.

[ Voor 21% gewijzigd door The Zep Man op 29-01-2024 16:04 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:33
Een aantal Steinel buitenlampen hebben deze functie ingebouwd, ze hebben ook losse sensoren maar ik weet zo niet of die ook een schemer+dim functie hebben.

Je stelt op de lamp in bij hoeveel lux deze mag reageren, en dan een minimum stand en een tijdsduur. Met de lux instelling gaat de lamp aan op de minimum stand als het gaat schemeren, als de lamp beweging detecteert gaat deze op vol vermogen aan voor de tijdsduur.
Pagina: 1