Synology NAS voor BACKUP thuis laptops

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 08:10
Goedemorgen allemaal,

Ik heb momenteel een Synology DS213 (=oud :-) ) staan. Deze is aan vervanging toe.
De voornaamste reden waarvoor ik deze NAS gebruik is:
1: opslag van bestanden / foto's
2: opslag van backup van de 6 laptops die ik in huis heb. (met name voor studerende kinderen)

Nu zou ik eigenlijk Synology Active Backup For Business willen gaan gebruiken (gebruiken we op mijn werk ook) , maar dat ondersteunt mijn oude NAS natuurlijk niet.

Ik heb al even zitten zoeken welke synology NASSEN dit ondersteunen,m maar dat is niet te vinden. Enige wat ik kon vinden is dat de NAS een x64 systeem moet zijn met DSM > 6.2.

Wat is jullie advies in mijn situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-09 15:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
kuwerti schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:16:
Goedemorgen allemaal,

Ik heb momenteel een Synology DS213 (=oud :-) ) staan. Deze is aan vervanging toe.
De voornaamste reden waarvoor ik deze NAS gebruik is:
1: opslag van bestanden / foto's
2: opslag van backup van de 6 laptops die ik in huis heb. (met name voor studerende kinderen)

Nu zou ik eigenlijk Synology Active Backup For Business willen gaan gebruiken (gebruiken we op mijn werk ook) , maar dat ondersteunt mijn oude NAS natuurlijk niet.

Ik heb al even zitten zoeken welke synology NASSEN dit ondersteunen,m maar dat is niet te vinden. Enige wat ik kon vinden is dat de NAS een x64 systeem moet zijn met DSM > 6.2.

Wat is jullie advies in mijn situatie?
Een 420+?

Die ondersteund dit pakket en je kan er 4 schijven in doen, 2x volumes maken, zodat je de back-up ook kan kopiëren naar een tweede array of je kan voor een DS220+ gaan en dan Synology C2 gebruiken als extra doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom per se die Synology Active Backup?

Wat is je usecase?

Windows systemen kun je prima naar een fileshare backuppen middels het ingebakken File History.

Wat bied jouw voorkeursoplossing t.o.v. File History?

Die DS213 mag dan oud zijn, qua wat het in de basis moet doen, voldoet het nog prima lijkt me. Hosten van files.
Zolang die niet direct aan het internet hangt, geen issue.

Laptops ook remote kunnen backuppen? VPN naar huis inregelen en dan is dat ook getackeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:23
Wat backup je precies van de 6 laptops? Is dat een volledige image backup of zijn dat alleen werkbestanden?

Als het alleen werkbestanden zijn, dan hoef je alleen Synology Drive Client te gebruiken. Die werkt hetzelfde als een dropbox zeg maar.
https://kb.synology.com/n...puter_using_Drive_desktop

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 13:34
Active Backup kan ook bare metal restores uitvoeren, dat kan niet met andere standaard producten.
Verder maakt hij een version based backup, dus meestal is je backup ook snel klaar als de 1e al full al eens gedraaid heeft.
Ik gebruik het al jaren, en tot volle tevredenheid :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Wylana schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 10:16:
Wat backup je precies van de 6 laptops? Is dat een volledige image backup of zijn dat alleen werkbestanden?

Als het alleen werkbestanden zijn, dan hoef je alleen Synology Drive Client te gebruiken. Die werkt hetzelfde als een dropbox zeg maar.
https://kb.synology.com/n...puter_using_Drive_desktop
Een sync client vind ik persoonlijk geen backup, omdat verwijdering links ook verwijdering rechts betekent. In principe hoort een backup eenzijdig te zijn. Een kopie van het origineel die niet verdwijnt als het origineel wordt verwijderd.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:23
nelizmastr schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:34:
[...]

Een sync client vind ik persoonlijk geen backup, omdat verwijdering links ook verwijdering rechts betekent. In principe hoort een backup eenzijdig te zijn. Een kopie van het origineel die niet verdwijnt als het origineel wordt verwijderd.
Dat klopt, maar Synology heeft daarom Versioning als optie. Die behoud de versies bij en dus kan je een versie terugzetten die nog ongeschonden is. Zie het KB artikel dat ik al poste hierboven.

Maar ben het met je eens dat het niet de definitie is van een backup.
Daar gebruik ik zelf Veeam Free Agent for Windows voor. Die schrijf ik dan ook weg naar mijn Synology NAS, welke nog een extra kopie upload naar mijn OneDrive online storage.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Pagina: 1