Waarom maakt Google Maps onderscheid?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:09
Hieronder een afbeelding van zowel de map als de satelliet opname van mijn huis. Zoals te zien op de kaart is mijn garage afgebeeld. De garages van de buren echter niet. Klinkt misschien een simplistische vraag, maar ik vraag me toch af waarom dit zo is? Iemand een idee? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/5ixGUJf2HpBGSkgLhMxIGohI.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/PHMvpHRFuenltpD5beADy8Sa.jpg

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Staan de garages van de buren in de kadasterdata, bijvoorbeeld op ruimtelijkeplannen.nl of https://bagviewer.kadaster.nl/ ?

[ Voor 133% gewijzigd door pagani op 01-10-2023 04:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-04 14:45
Ik zou me dan ook afvragen waarom de uitbouw van 16 en 14 niet te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:11

Croga

The Unreasonable Man

Dit is inderdaad wel een grappige.....
Ik heb even bij ons zelf gekeken en zelfs de tent die over het zwembad stond is op de kaart aangegeven als verbouwing. Ze gaan dus duidelijk niet uit van de kadastrale kaart (althans; ik hoop niet dat de vorige bewoners die tent op de kadastrale kaart hebben laten zetten :D )

Van wat ik bij ons in de buurt kan zien probeert Maps toch echt aan de hand van de sateliet beelden die andere kaart te vormen. En die tent, bij ons, wijkt in kleur behoorlijk af van de omgeving; wellicht dat daar een deel zit.

Maar exact ga je er nooit achter komen. Er zit een ML model achter waarvan nooit meer te achterhalen is hoe hij nou eigenlijk tot zijn conclusies komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

3ssen schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 07:00:
Ik zou me dan ook afvragen waarom de uitbouw van 16 en 14 niet te zien is.
Is bij ons ook niet. Heeft te maken met die kadastergegevens idd. De uitbouw is nooit opgegeven door de aannemer oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:00

Managelorian

“This is the workflow.”

Croga schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 07:16:
Ik heb even bij ons zelf gekeken en zelfs de tent die over het zwembad stond is op de kaart aangegeven als verbouwing. Ze gaan dus duidelijk niet uit van de kadastrale kaart
In onze gemeente worden er elk jaar luchtfoto's gemaakt van de hele gemeente en daarna wordt er een algoritme overheen gerold om te kijken waar dat jaar veranderingen aan gebouwen zijn aangebracht. Als Google deze geanalyseerde data van Nederlandse gemeentes krijgt zouden ze via die weg de omtrek van een gebouw of uitbouw te weten kunnen komen.

Overigens denk ik niet dat Google zelf zo'n algoritmetrucje uitvoert op hun eigen kaart, want bij onze verbouwing is op de Maps luchtfoto onze uitbouw niet te zien, maar deze staat bij de kaartweergave er wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Croga schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 07:16:
Dit is inderdaad wel een grappige.....
Ik heb even bij ons zelf gekeken en zelfs de tent die over het zwembad stond is op de kaart aangegeven als verbouwing. Ze gaan dus duidelijk niet uit van de kadastrale kaart (althans; ik hoop niet dat de vorige bewoners die tent op de kadastrale kaart hebben laten zetten :D )

Van wat ik bij ons in de buurt kan zien probeert Maps toch echt aan de hand van de sateliet beelden die andere kaart te vormen. En die tent, bij ons, wijkt in kleur behoorlijk af van de omgeving; wellicht dat daar een deel zit.

Maar exact ga je er nooit achter komen. Er zit een ML model achter waarvan nooit meer te achterhalen is hoe hij nou eigenlijk tot zijn conclusies komt.
Ik zou dan ook eens op de bagviewer kijken. Bij ons vliegt er ook ongeveer jaarlijks een vliegtuigje over om foto's te maken. Dan wordt er gekeken of er iets gewijzigd is (ik denk niet dat het automatisch gaat, veel te geavanceerd, ook is onze paardenbak die zeker vergund had moeten worden nooit opgemerkt, dat zou zo'n algoritme toch ook wel moeten oppakken). Ook rijdt er een ambtenaar op de motor de gemeente rond om foto's te maken van de fysieke situatie als er iets op de luchtfoto's wijzigt. De gemeente maakt vervolgens handmatig updates van de kadasterdata. Zo hebben wij alle bouwwerken die vergunningsarm (had deels wel gemoeten) geplaatst zijn gewoon op de kadasterkaart staan. Het maakt de gemeente dan niks uit wat het materiaal van het bouwwerk is.

[ Voor 21% gewijzigd door pagani op 01-10-2023 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het gaat volgens mij ook niet om de garceerde schuur, maar wat erachter staat. Kijkend naar de kaart zit er wat ruimte tussen, terwijl de schuur bijna tegen het huis staat.

Edit:
Het is de uitbouw die niet op de kaart te zien is, wat een vertekend beeld geeft. De schuur staat erop omdat het best groot is, zo niet groter dan de woning zelf. Maar wil je het zeker weten, check dan even de data van het kadaster inderdaad.

[ Voor 72% gewijzigd door CH4OS op 01-10-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjberg
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22-04 17:10
Volgens mij zijn het fotos waarop maps zich baseerd.

Vraag naar de fietsroute tussen de Eindhoven Centrum Hema winkel en parking Fuutlaan. Zet hem op foto. Een bepaald fietspad staat niet goed op de kaart, denk ik door schaduwwerking van gebouwen ten zuiden van dat pad. Daarom leidt ie je om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:09
pagani schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 04:45:
Staan de garages van de buren in de kadasterdata, bijvoorbeeld op ruimtelijkeplannen.nl of https://bagviewer.kadaster.nl/ ?
Dit is wat ik zie op die site, daar is duidelijk meer te zien :-)
Alhoewel de informatie van nummer 16 is totaal niet correct. Hun garage is net zo lang als het mijne, echter is de helft van hun garage slechts een overkapping, maar van bovenaf zou je zeggen dat het een volledige garage is. Ook zie je de uitbouw van nummer 16 hier (nog) niet. De overige informatie lijkt aardig te kloppen. :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/qCGoWrov0Tlbe3A6zeTDVb36.jpg

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1