Ik heb een glasvezelaansluiting van Odido en heb niet overal in mijn huis wifi. Ik wou een nieuwe router aanschaffen om de range te verbeteren (TP-Link Archer AX55 of Pro) maar ik kan hem niet aansluiten op de modem van Odido (Zyxel T-54) omdat deze geen Bridge Modus heeft. Ik ben een leek hierin en kan niet veel informatie vinden over modems met Bridge Modus. Als ik naar een modem zoek, zijn de zoekresultaten bijna allemaal routers. Welke modem kan ik met deze router gebruikten? Hoe weet ik of het een modem of een router is? Heb ik überhaupt een modem nodig? Alle hulp/advies wordt zeer op prijs gesteld
Vraag
Alle reacties
Je hebt alleen een router nodig waarbij je vlan’s kan instellen.. de media converter is als het ware je modem, daarna kan je bijna iedere willekeurige router erachter gooien, zolang je maar op de wan poort vlan 300 voor internet kan instellen
Er zijn meerder opties die je denk ik hebt;
1: eigen modem. Hiervoor moet je modem wel aan een paar voorwaarden voldoen ( o.a. vlan support op de internet kant) en de kennis hebben voor het instellen van een router.
2: Eén of meerdere accespoints. Je bestaande router blijft je gebruiken. Met behulp van een netwerkkabel, welke je naar bijvoorbeeld de eerste verdieping legt, sluit je de accespoint(s) aan op de router. Je hebt hierbij wat minder kennis nodig aangezien je de handleiding van de accespoint kan volgen.
1: eigen modem. Hiervoor moet je modem wel aan een paar voorwaarden voldoen ( o.a. vlan support op de internet kant) en de kennis hebben voor het instellen van een router.
2: Eén of meerdere accespoints. Je bestaande router blijft je gebruiken. Met behulp van een netwerkkabel, welke je naar bijvoorbeeld de eerste verdieping legt, sluit je de accespoint(s) aan op de router. Je hebt hierbij wat minder kennis nodig aangezien je de handleiding van de accespoint kan volgen.
Het idee dat het bereik vergroot kan worden is onjuist. Wel kan het afstraalgedrag van invloed zijn, maar dat kan door de router op een andere plek neer te zetten al beïnvloed worden.
Daarom:
1. Zorg dat de router op een centrale plek staat, liefst zichtbaar.
2. Als de dekking dan nog niet toereikend is, ben ik het helemaal met het tweede punt van @geforce5_guy eens.
Daarom:
1. Zorg dat de router op een centrale plek staat, liefst zichtbaar.
2. Als de dekking dan nog niet toereikend is, ben ik het helemaal met het tweede punt van @geforce5_guy eens.
Eerst het probleem, dan de oplossing
Heel erg bedankt voor jullie hulp! @geforce5_guy @lier mijn glasvezelaansluiting is de meterkast en die is buiten. Moet ik dan een ethernetkabel naar binnen zien te krijgen of zijn er ook accesspoints waarmee ik draadloos verbinding kan maken.
[ Voor 4% gewijzigd door The_Barnacle op 01-10-2023 11:40 ]
Als de dekking al slecht is, dan heb je kabel nodig. Sowieso wil je eigenlijk nooit met een "wireless backhaul" werken (ondanks dat het de eenvoudigste manier van een draadloos netwerk opzetten is).
Eerst het probleem, dan de oplossing
Het ONT (dat ding wat ook je mediaconverter is) vervangen gaat niet/moeilijk als je gpon hebt (via kpn wholesale).
Verder kun je inderdaad elke router gebruiken waarmee je een vlan kan instellen.
Verder kun je inderdaad elke router gebruiken waarmee je een vlan kan instellen.
tijd voor wat klusjes!
Ik heb zelf uitstekende ervaring met een Fritzbox wel de ONT blijven gebruiken en dan met UTP je Fritzbox gewoon ODIDO/ T-Mobile kiezen als provider vervolgens glasvezel of DSL en klaar. WErkt perfect zeker samen met bekabelde of onbekabelde repeaters. Ook makkelijk in beheer.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Ligt er vanuit je meterkast geen telefoon- is coax-kabel naar je woonkamer die je kunt vervangen door utp? Dan laat je de ont/mediaconverter in de meterkast en plaats de zyxell, of een eigen router als je dat per se wilt, in de kamer.The_Barnacle schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:19:
Heel erg bedankt voor jullie hulp! @geforce5_guy @lier mijn glasvezelaansluiting is de meterkast en die is buiten. Moet ik dan een ethernetkabel naar binnen zien te krijgen of zijn er ook accesspoints waarmee ik draadloos verbinding kan maken.
[ Voor 12% gewijzigd door hcQd op 01-10-2023 12:25 ]
Daar dacht ik inderdaad aan, er is een DSL aansluiting in de woonkamer die ik kan vervangen door een UTP. Ik moet alleen nog uitvogelen hoe lang die moet zijnhcQd schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:24:
[...]
Ligt er vanuit je meterkast geen telefoon- is coax-kabel naar je woonkamer die je kunt vervangen door utp? Dan laat je de ont/mediaconverter in de meterkast en plaats de zyxell, of een eigen router als je dat per se wilt, in de kamer.
En een met voldoende CPU en RAM, mocht je meer dan 100Mbit hebben genomen.J.Thermaltaker schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 00:26:
Je hebt alleen een router nodig waarbij je vlan’s kan instellen.. de media converter is als het ware je modem, daarna kan je bijna iedere willekeurige router erachter gooien, zolang je maar op de wan poort vlan 300 voor internet kan instellen
Consumentenroutertjes in de lagere klasse hebben onvoldoende rekenkracht voor gigabit doorvoer met NAT.
Redelijke vuisregel is een courante ARM quad core processor en 512MB RAM en dan zit het wel snor.
I reject your reality and substitute my own
Er zijn meerdere wegen naar Rome gelukkig.The_Barnacle schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:19:
1) Bedraad Access Point. (Ubiquiti, of TP-Link evt?) groot fan van.
2) draadloze repeater, (Fritz of TP-link? of Ubiquiti?) geen fan van.
3) Powerline om een brug via je stroomnet op te zetten naar een andere plek in de woning, en van daaruit verder werken met kabel/switch/AP of repeater. - werking afhankelijk van je stroomnet, hoe het is aangesloten oid.
4) coaxiaal naar UTP converter (bestaande COAX gebruiken om je internet door te geven in je hele woning.) - Doe dit alsjeblieft als last resort als niets anders werkt. Mijn ervaring met die kastjes is dat ze bij de eerste scheet al weigeren dienst te doen. (ik kan niet spreken over alle kasjes en dingetjes die op de markt zijn)
Persoonlijk heb ik alles al een keer gedaan, maar een bedraad AP, dus de kabel zelf trekken heeft altijd mijn voorkeur. en is imho ook het stabielste.
In jouw geval kan een powerline in je MK een makkelijk en stabiele uitkomst bieden denk ik indien het trekken van kabels een no-go is.
Doorvoersnelheid heeft niets te maken met NAT. De enige limiterende factor voor NAT het is het aantal connecties of sessies (vaak aangegeven per seconde). Ik kan me moeilijk voorstellen dat een huishouden de limieten haalt van gbit routertjes op de markt.nelizmastr schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:45:
[...]
En een met voldoende CPU en RAM, mocht je meer dan 100Mbit hebben genomen.
Consumentenroutertjes in de lagere klasse hebben onvoldoende rekenkracht voor gigabit doorvoer met NAT.
Redelijke vuisregel is een courante ARM quad core processor en 512MB RAM en dan zit het wel snor.
@TS: begin alsjeblieft niet aan het vervangen van je ISP router (CPE). Over vuistregels gesproken, de vuistregel voor het vervangen van je CPE; als je niet weet wat je doet doe het dan vooral niet. Bij problemen met je verbinding ben je direct de weg kwijt en kan je ISP niets meer voor je betekenen.
@Frogmen, je gebruikt hier dus in de Fritzbox "Internettoegang via ‘LAN 1’"?Frogmen schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:20:
Ik heb zelf uitstekende ervaring met een Fritzbox wel de ONT blijven gebruiken en dan met UTP je Fritzbox gewoon ODIDO/ T-Mobile kiezen als provider vervolgens glasvezel of DSL en klaar. WErkt perfect zeker samen met bekabelde of onbekabelde repeaters. Ook makkelijk in beheer.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
@blb4 klopt of de WAN poort afhankelijk van type
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Kun je niet eerst kijken of je vanaf je meterkast (die blijkbaar buiten is) een lan-kabel naar binnen trekken (woonkamer bij tv is vaak handig want centraal en veel apparaten in de buurt die je dan bedraad kunt aansluiten). Dan kun je die netwerkkabel aan de ene kant in de ont steken en de andere kant in de router (die je van de odido hebt gekregen).
Als dat werkt ben je goedkoop klaar en kun je direct tv/game console/audio versterker bedraad aansluiten omdat jouw router daar genoeg lan-poorten voor heeft.
Als dat werkt ben je goedkoop klaar en kun je direct tv/game console/audio versterker bedraad aansluiten omdat jouw router daar genoeg lan-poorten voor heeft.
Dat werkt top inderdaad ! Eerste post die ik zie aan het eind van de thread werkt meteen. Gebeurt nooit !J.Thermaltaker schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 00:26:
Ik zit met Caiway nog steeds te rommelen thuis. Op kantoor plug ik een kabel in die media converter naar de firewall. tagged vlan op 300 en gaan. Nice !
Pagina: 1