Groepenkast vervangen na offerte zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stealthius
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-06 19:21
Hallo,

Ik.ben bezig om zonnepanelen te laten plaatsen en zit in offerte traject. Bij een schouw werd mij aangeraden om de groepenkaat te vervangen. Het betreft een huis van 1989. Het betreft geen ouderwetse stoppenkast maar al een automaatvariant. Ik ben mij bewust dat er een groep bij moet, maar is gehele groepenkast laten vervangen voor iets nieuws verstandig om te doen? Het was overigens geen must, maar meer een advies om problemen in de toekomst te voorkomen ivm de leeftijd. Ik heb een foto bijgevoegd. Dank voor het advies alvast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJpWHh8fjpsUQ8crP6syPCfg1CU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/junfw1w49UfmBJ4f076pjIrs.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:57
Ik heb wel jongere groepenkasten vervangen. Maar die van jou lijkt er wel goed uit te zien voor de leeftijd, komt ook omdat er helemaal niets aan is toegevoegd in de laatste 34 jaar (dat zie je niet vaak).

Wat is de kans op airco, warmtepomp, elektrische kookplaat, laadpaal electrische auto?

Als de aardlekschakelaars nog reageren op de testknop is het wat mij betreft inderdaad geen must, dan zou je het nog een paar jaar kunnen rekken. Volledig vervangen is ook geen slecht idee.

Als er een aardlek kapot is zou ik de hele boel vervangen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Eigenlijk zou er wel een hoofdschakelaar in moeten. Je zal schrikken wat dat kost denk ik. Dat is al een deel van een nieuwe kast.
Maar het hoeft niet hoor. Als als je van plan bent om op inductie te koken, elektrische auto te nemen, warmtepomp te nemen dan kan het handig zijn om over te gaan op 3 fase en dan is een nieuwe meterkast misschien wel verstandig/goedkoper.

• stealthius
Dank voor jullie reacties.

Ik moet bekennen dat ik die test knop op de aardleks in geen jaren heb aangeraakt, ik zal dat eens even gaan doen

De komende 4 jaar heb ik tenminste geen plan voor grote uitbreiding vwb warmtepomp etc.

Wat ik mij nog wel afvroeg, als ik de groepen laat vervangen, leek het mij persoonlijk inderdaad logischer om dit meteen op een fase 3 te gaan doen. Nu begrijp ik uit de offerte prijs dat het een vervanging is van fase 1 naar fase 1, als ik mij niet vergis moet er voor fase 3 sowieso door de netwerkbeheerder werkzaamheden uitgevoerd worden, wat volgens mij al rond de 1000 euro is?

De nieuwe groepenkast, op fase 1, kan die zo worden aangesloten op fase 3 over een paar jaar?

Wederom dank voor de reacties en jullie tijd!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:09

swat!

computeraar

De kosten van de werkzaamheden die door de netbeheerder moeten worden uitgevoerd zijn ongeveer €450 bij stedin althans:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBvmBxO62zE8MRilzhjlojX9Avk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TaOcukhIGOZ7H8WrmNU6rXL4.png?f=fotoalbum_large

Tenzij je pech hebt (zie kleine letters onderaan).

Je kan altijd een 3-fase meterkast laten plaatsen en de verzwaring nog niet doen. Dit kan door middel van een brug op de 3-fase hoofdschakelaar.

[ Voor 4% gewijzigd door swat! op 30-09-2023 21:01 ]

EV6 Plus

• stealthius
Ik had die 1000 even gebaseerd op wat ik vond op gaslicht, maar dat lijkt inderdaad niet te kloppen, althans voor Stedin.
---
Kosten voor een 3-fasenaansluiting
Heeft u nog een 1-fase aansluiting en wilt u graag een 3-fasenaansluiting om klaar te zijn voor de toekomst? Dit zijn de eenmalig kosten hiervan per netbeheerder:

Netbeheerder Prijs
Enexis € 886,93
Liander € 853,05
Stedin € 1.084,14
(Peildatum: 29 april, 2022)
--

Maar ik begrijp dat er dus wel degelijk verschil zit in een 1 fase of 3 fase groepenkast. De 3 fase laten plaatsen en dan een brug gebruiken lijkt mij dan een heel goed idee. Ik ga dat even navragen of ze dat kunnen doen, en wat dan het verschil zou zijn. Dank je!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:48
stealthius schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:17:
Ik had die 1000 even gebaseerd op wat ik vond op gaslicht, maar dat lijkt inderdaad niet te kloppen, althans voor Stedin.
---
Kosten voor een 3-fasenaansluiting
Heeft u nog een 1-fase aansluiting en wilt u graag een 3-fasenaansluiting om klaar te zijn voor de toekomst? Dit zijn de eenmalig kosten hiervan per netbeheerder:

Netbeheerder Prijs
Enexis € 886,93
Liander € 853,05
Stedin € 1.084,14
(Peildatum: 29 april, 2022)
--

Maar ik begrijp dat er dus wel degelijk verschil zit in een 1 fase of 3 fase groepenkast. De 3 fase laten plaatsen en dan een brug gebruiken lijkt mij dan een heel goed idee. Ik ga dat even navragen of ze dat kunnen doen, en wat dan het verschil zou zijn. Dank je!
Die prijzen klopt weinig van. Ik heb vorig jaar juni door Enexis mijn aansluiting laten aanpassen van 1x40 naar 3x25 ampère, totale kosten: € 268,24.
Je kunt de aanvraag simpelweg indienen via mijnaansluiting.nl
De enige voorwaarde die de netbeheerder aan deze aanpassing stelt is dat er een 4-polige hoofdschakelaar aanwezig moet zijn in de meterkast..

Als je kiest voor vervanging van de meterkast, laat dan meteen een 3-fase kast plaatsen. Qua prijs zal het niet veel uitmaken, maar je bent wel meteen voorbereid op de toekomst.

Ik weet niet of deze regel tegenwoordig nog opgaat, maar voorheen mocht je de btw van het vervangen van de meterkast ook terugvragen als je het combineert met de plaatsing van zonnepanelen.
Als je op een later tijdstip alsnog de meterkast moet vervangen, kun je nu de btw nog besparen.

• stealthius
205Gutmann schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:34:
[...]

Ik weet niet of deze regel tegenwoordig nog opgaat, maar voorheen mocht je de btw van het vervangen van de meterkast ook terugvragen als je het combineert met de plaatsing van zonnepanelen.
Als je op een later tijdstip alsnog de meterkast moet vervangen, kun je nu de btw nog besparen.
Dat klopt inderdaad nog steeds, er zal nu geen BTW betaald hoeven worden voor de groepenkast.

Dank voor jullie reacties, ik zal in dit geval de 3 fase bespreken met aanbieder, zodat ik later alleen de verzwaring moet regelen, dat lijkt me wel zo handig. 👍

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:09
Waarom niet een (aardlek)automaat erbij voor de zonnepanelen. Dat is veel goedkoper nu. Ik snap ook wel dat die installateur liever een nieuwe groepenkast erbij verkoopt maar is in mijn ogen echt niet nodig.

Mocht er in de toekomt wel 3 fase nodig zijn dan kun je dat altijd nog doen en de nieuwe kast meteen op die ge/verbruikers inrichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:41
Nergens voor nodig om die kast te vervangen op dit moment en 3 fasen heb je ook niet nodig denk ik.
Hoeveel panelen gaat het om?
Met een alamat erbij voor de omvormer ben je voor weinig geld voorlopig klaar.

Geld tegen een volledig nieuwe kast aangooien en evt over naar 3 fasen moet je doen wanneer je serieus dingen wilt veranderen en weet wat je precies wilt, niet nu.

• stealthius
ASW1 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 22:06:
Nergens voor nodig om die kast te vervangen op dit moment en 3 fasen heb je ook niet nodig denk ik.
Hoeveel panelen gaat het om?
Met een alamat erbij voor de omvormer ben je voor weinig geld voorlopig klaar.

Geld tegen een volledig nieuwe kast aangooien en evt over naar 3 fasen moet je doen wanneer je serieus dingen wilt veranderen en weet wat je precies wilt, niet nu.
Het betreft 10 panelen, zo'n 4200 kw. Klopt daar heb ik de 3-fase niet voor nodig. Was meer op basis van als ik toch de kast vervang, dan meteen 3 fase ready.

Misschien toch maar alleen een nieuwe groep en de kast zo laten. Bedoel je met een alamat, de nieuwe groep voor de omvormer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
stealthius schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:43:
[...]

Dat klopt inderdaad nog steeds, er zal nu geen BTW betaald hoeven worden voor de groepenkast.

Dank voor jullie reacties, ik zal in dit geval de 3 fase bespreken met aanbieder, zodat ik later alleen de verzwaring moet regelen, dat lijkt me wel zo handig. 👍
Ik moet je teleurstellen, uiteindelijk moet je wel btw betalen, behalve als het een noodzakelijke vervanging is.
Dus ja, als de installateur beetje losjes omgaat en zegt dat de groepenkast niet voldoet val je eronder.

Mijn ouders hadden smeltzekeringen (kast uit jaren 50), moest vervangen worden, en zelfs daar deden ze moeilijk over of die er wel volledig onder viel (omdat ze ook van 1 naar 3 fase zijn gegaan)

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
stealthius schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 22:21:
[...]

Misschien toch maar alleen een nieuwe groep en de kast zo laten. Bedoel je met een alamat, de nieuwe groep voor de omvormer?
Klopt. Een alamat is een aardlekautomaat. Een gecombineerde aardlek/zekering.
https://info.elektroshop....penlijst/aardlekautomaat/

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:02
Heb je nog een feraris meter (draaischrijf) of heb je al een slimme meter? En zijn je stopcontacten geaard in je woning (ik neem aan van niet).

[ Voor 10% gewijzigd door Monkeydancer op 30-09-2023 23:20 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• stealthius
Monkeydancer schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 23:20:
Heb je nog een feraris meter (draaischrijf) of heb je al een slimme meter? En zijn je stopcontacten geaard in je woning (ik neem aan van niet).
Ik heb een slimme meter. Met uitzondering van keuken en badkamer zijn de stopcontacten niet geaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-08 00:54
Je kast is 34 jaar oud, is dat te oud? Neuh.. niet echt. Als je geluk hebt kan die nog wel een keer 34 jaar aan, aan de andere kant 34 jaar is wel 34 jaar en kan het dus ook binnen een jaar problemen geven. Ook ga je een ingrijpende verandering aan je groepenkast plegen en moet je dus ook verplicht een hoofdschakelaar plaatsen.

Dus:

- Interne bedrading aanpassen
- Hoofdschakelaar plaatsen
- Groep voor de panelen
- Je wilt in de toekomst 3-fasen
- Idealiter geef je de wasmachine zijn eigen aardlek
- Will je niet wat meer groepen hebben? Je hele keuken op 1 groep is wel heel erg karig.

Ik zou gewoon de hele kast vervangen, dat maakt helemaal geen enorm verschil ten opzichte van deze kast aanpassen naar je wensen en dan ben je gelijk van die 34 jaar oude dingen af.

Alamat voor de wasmachine
Alamat voor de panelen
2 aardlekautomaten voor de 3 groepen die je nu hebt en dan een kast met voldoende ruimte om er nog wat automaten bij te plaatsen bij deze aardlekautomaten en ruimte voor een 3 fasen automaat voor Elektrisch koken in de toekomst en dan kan je kast hopelijk er een halve eeuw tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-08 01:21
Nee hoor. Die kast is prima. Er kunnen zelfs nog 4 groepen bij (2 zwarte en 2 groene) dus genoeg voor je zonnepanelen, een warmtepomp, elektrische kookplaat etc. Ik zou wel de aardlekschakelaars even controleren op juiste werking zoals hierboven al gesuggereerd.

Natuurlijk kan het mooier en netter en moderner, maar dat is niet nodig om aan de regels te voldoen. Zelfs 2 aardlekschakelaars mogen zonder hoofdschakelaar. Als je een alamat gebruikt voor de zonnepanelen, dan heb je wel een hoofdschakelaar nodig. Je moet namelijk met maximaal 2 handelingen alle stroom in huis kunnen uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeloffzen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 22:06
Die aardlekschakelaars zijn van het merk O&K. Ik kan weinig info vinden over dit merk/type.
Aan het label is niet te zien of het het type A of AC is. Weet iemand welk type het is?

PV Output; SolarEdge SE10K; 19x350Wp Oost; 19x350Wp West; Totaal 13.300Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb ook zo iets, daar is niks over gezegd bij offertes.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
PhilipsFan schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 01:36:
Nee hoor. Die kast is prima. Er kunnen zelfs nog 4 groepen bij (2 zwarte en 2 groene) dus genoeg voor je zonnepanelen, een warmtepomp, elektrische kookplaat etc. Ik zou wel de aardlekschakelaars even controleren op juiste werking zoals hierboven al gesuggereerd.

Natuurlijk kan het mooier en netter en moderner, maar dat is niet nodig om aan de regels te voldoen. Zelfs 2 aardlekschakelaars mogen zonder hoofdschakelaar. Als je een alamat gebruikt voor de zonnepanelen, dan heb je wel een hoofdschakelaar nodig. Je moet namelijk met maximaal 2 handelingen alle stroom in huis kunnen uitschakelen.
- Er is geen regel die max 4 groepen per aardlek voorschrijft.
- TS plaatst panelen en TS doet een ingrijpende wijziging in de groepenkast, beiden afzonderlijk brengen de plicht tot het laatsen van een hoofdschakelaar met zich mee.
- En panelen, wasmachine, warmtepomp, kookplaat etc.. alles achter slechts 2 30mA aardlekautomaten is simpelweg vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 09:22
In het openings bericht staat dat het geen must is. Dat is het wel. Er moet een hoofdschakelaar in. Aangezien TS dit wil/moet laten doen is een nieuwe kast met 3 fase hoofdschakelaar, 3 aardlekken en meerdere groepen wel aan te raden.
Recent bij mijn zoon stelde de verkoper een hoofdschakelaar verplicht voor. Anders zetten ze die er dan (tegen betaling) zelf in.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Gerardus1956
De installateur van de zonnepanelen weet denk ik niet dat hij een hoofdschakelaar moet installeren.

En als die het wel weet dan vinden sommige klanten altijd wel een installateur die het niet weet.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-08 09:13
stealthius schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 22:21:
[...]

Het betreft 10 panelen, zo'n 4200 kw. Klopt daar heb ik de 3-fase niet voor nodig. Was meer op basis van als ik toch de kast vervang, dan meteen 3 fase ready.

Dit zijn idd precies de twee opties die je hebt. Wat verstandig is ligt vooral aan wat je in de toekomst nog van plan bent en wat je zelf kunt doen.

Als je het zelf doet is een kant en klare nieuwe kast een no-brainer. Als je het uitbesteed is dat waarschijnlijk onnodig duur. Als je echt concrete plannen hebt waardoor dit in de toekomst noodzakelijk gaat zijn kun je het wel overwegen, maar als ik het zo hoor is dat niet het geval. Dan zou ik nu gewoon alleen de noodzakelijke aanpassingen laten doen. Daar verlies je (bijna) niets aan, want de optie "alles vervangen" heb je altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:09
busscherski schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:58:
@Gerardus1956
De installateur van de zonnepanelen weet denk ik niet dat hij een hoofdschakelaar moet installeren.

En als die het wel weet dan vinden sommige klanten altijd wel een installateur die het niet weet.
Ik zie genoeg installaties waar de panelen gewoon op een extra groep zitten bij de al aanwezige aardlekschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hangt denk ik ook af van wat de fabrikant voorschrijft? (en wat de panelen leverancier nodig acht..)

maar soit met 34 jaar, ik zou hem wel vervangen.. voorkeur al voor een 3 fasen exemplaar met bruggetjes onder de hoofdschakelaar.. als je nu nog niet de investering naar 3f wil doen bij de netbeheerder

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
jongetje schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:10:
[...]

Ik zie genoeg installaties waar de panelen gewoon op een extra groep zitten bij de al aanwezige aardlekschakelaar.
De meeste string omvormer fabrikanten schrijven aardlekschakelaars met 100 of 300 mA lekstroom voor. De meesten lekken ook echt een beetje stroom, vandaar dat aansluiten achter dezelfde 30 mA aardlekschakelaar als andere apparaten in die gevallen echt fout is.

Ook in geval van een blikseminslag dichtbij kan het zijn dat de aardlek van de zonnepanelen tript en de rest niet.

Ik zie best veel groepenkasten, en heb er volgens mij nog geen gezien waar de zonnepanelen installateur geen aardlekautomaat heeft toegepast. (meestal Chint, maar goed)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardus1956
busscherski schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:58:
@Gerardus1956

Dan is er in het verkoopproces wel wat verkeerd gegaan. Bij mijn zoon werd er toch echt door de verkoper in de meterkast gekeken. Geen hoofdschakelaar dus die moest er in of zij wilden wel een nieuwe kast plaatsen. Vervanging of er bij.
De verkopers die niet fysiek komen kijken zullen toch wel een foto vragen van de meterkast. Dat werd bij mij 5 jaar geleden ook gevraagd. (en nog ging het mis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
busscherski schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:44:
[...]

Ik zie best veel groepenkasten, en heb er volgens mij nog geen gezien waar de zonnepanelen installateur geen aardlekautomaat heeft toegepast. (meestal Chint, maar goed)
Ja, dat ging er bij mij dus wel mis. Geen hoofdschakelaar, maar een gecombineerde hoofdschakelaar/aardlek. Die sloot het onder de aardlek aan met een automaat.
Natuurlijk prima hersteld met de nieuwe meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
Er hoeft niet perse een hoofdschakelaar in, dat is niet verplicht. Het wordt wel verplicht als er meer dan 2 handelingen nodig zouden zijn om alle stroom uit te schakelen. Dus als je een aparte alamat zou installeren voor de zonnepanelen, omdat de fabrikant van de omvormer een mogelijke lekstroom van meer dan 30mA voorschrijft, DAN is een hoofdschakelaar verplicht. Want anders zou je 3 handelingen moeten verrichten om alle stroom uit te schakelen (beide aardleks en de alamat). Edit: een hoofdschakelaar is dus sinds 2005 wel degelijk verplicht. Dus het hangt af van de voorschriften die de omvormer meebrengt. Nu ik erover nadenk hebben mijn zonnepanelen ook een eigen alamat, maar voor mij maakte dat niet zoveel uit omdat ik al een hoofdschakelaar had.

Maar zelfs dan hoef je niet de kast te vervangen. In de huidige kast is zat ruimte voor een hoofdschakelaar en een alamat voor de zonnepanelen.

Als je zeker weet dat je in de toekomst overgaat naar een 3-fasen aansluiting omdat je ook een warmtepomp en elektrische kookplaat gaat aanschaffen, dan is het misschien handiger om de meterkast nu wel te upgraden.

[ Voor 3% gewijzigd door PhilipsFan op 02-10-2023 02:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
PhilipsFan schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:54:
Er hoeft niet perse een hoofdschakelaar in, dat is niet verplicht.
TS krijgt Panelen en doet een ingrijpende verandering in zijn groepenkast.

Hoofdschakelaar aanbrengen is dus wel degelijk een keiharde verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-08 00:57
ingrijpende wijziging aan een verdeler waar geen hoofdschakelaar is toegepast = hoofdschakelaar toepassen, geen discussie over mogelijk. nou kost een simpele hoofdschakelaar niet veel en ook is dit in huidige kastje zo te bouwen dat het naar 3 fase gaat.

IK zou dat echter onder geen enkel beding uit willen voeren echter. Ik heb geen flauw benul of dat de schroef verbindingen op de automaten nog wel beweging in is te krijgen na 34 jaar en de kans dat als er wel beweging in is te krijgen dat er intern eventueel iets verschuift in de automaten en dat is een risico wat ik mij niet op de hals zou WILLEN halen. dus mijn advies: nieuwe kast met 3 fase ombouw en brugje zodat het later naar 3 fase levering kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Groningerkoek schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 00:08:
[...]

TS krijgt Panelen en doet een ingrijpende verandering in zijn groepenkast.

Hoofdschakelaar aanbrengen is dus wel degelijk een keiharde verplichting.
Ik geloof dat je gelijk hebt. Blijkbaar is een hoofdschakelaar sinds 2005 wel verplicht bij een ingrijpende wijziging en bij nieuwe installaties.

Een groepje bijplaatsen zou ik nog niet meteen classificeren als een ingrijpende wijziging, maar een alamat bijplaatsen wel. Dan moet je namelijk bestaande bedrading losmaken. En inderdaad, zoals de reactie hierboven zegt, als jij verantwoordelijk bent voor het aanpassen van een groepenkast, dan wil je ook dat die goed is en dat kun je bij onderdelen van 34 jaar oud niet meer garanderen.

Een hoofdschakelaar plaatsen, een extra alamat voor de zonnepanelen, dat is wat er moet gebeuren, maar een installateur zal dat waarschijnlijk niet willen doen. Dus dan moet je het zelf doen of je laat de hele kast vervangen. En DAN is een 3-fasen kast misschien verstandiger.
Pagina: 1