Beginnend met smart home

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wouter88nl
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 06-11-2023
Goedenavond mede tweakers

Zoals de titel al verraad, ik overweeg/wil de stap gaan maken om te beginnen met smart home.

Na een hele hoop lezen, hoofdpijn, biertjes om door de materie te komen denk ik dat ik een eind op weg ben.

Wat wil Ik?

Beginnen bij de basis, kunnen sturen met zowel spraak (Google) als telefoons ( ik en de baas).

Dit wil ik graag voor lampen in de woonkamer + eettafel lamp, tv aanzetten, keuken en achtertuin.

Hoe wil ik dit opzetten?

Platform Google home

Ik wil gaan werken met een mesh op zigbee. Slimme inbouw, maar ook de huidige functie van de schakelaar behouden.

Waar heb ik tot nu toe aan gedacht?

Ontvangen commando nest speaker
Google nest hub (toekomst camera toevoegen)
Google tv voor aansturing tv
Div verlichting via inbouw zigbee schakelaar
Uiteraard de app van google

De vragen die ik heb:

1 mis ik nog componenten?
2 is het überhaupt mogelijk wat ik wil?

In acht nemend, na deze eerste kickoff wil ik in de toekomst uitbreiden met (meerdere) camera's en een home cinema maken met een soundbar en losse speakers achter.

Als laatste, en het belangrijkste, dank voor de tijd en feedback!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07
Je mist nog een zigbee bridge. Spullen ven Google praten niet uit zichzelf met zigbee schakelaars. Philips Hue wordt veel gebruikt bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22
Zorg voor schakelaars, fstandsbedieningen enz. Alleen telefoon en spraak gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
Google Home heeft mijn TV zelf ontdekt en bij apparaten gezet. Die kan ik gewoon bedienen.
Ik ben, net als ts, een beginnend SH onderzoeker.

Ik wil eigenlijk met mijn twee Sonoff SNZB-02D sensoren IR-Panelen in mijn woon en slaapkamer gaan schakelen. De temperatuur en %Rvocht zie ik al in Ewelink en Google Home.

Ik heb een Tuya Smart plug (WiFi)
Waar ik naar zoek is hoe je die kan laten schakelen bij de minimum en maximum temperatuur?

Ik heb een Sonoff Zigbee Pro Bridge. Google Home, Smartlife (Tuya) App en Ewelink App allemaal aan elkaar gekoppeld. Kan Zowel in Ewelink als in Google al mijn apparaten zien. Alleen Homewizard niet. Maar daar ga ik sowieso niet verder mee.

Edit:
Inmiddels zie ik diverse apps die de mogelijkheid bieden om apparaten te koppelen.
De bekendste is, naast Google, IFTTT. Maar alles boven de 5 applets moet je betalen.
Dan zie ik ook nog
Olisto, Yonomi en Samsung Smart things. Die laatste werkt met Sonoff. Kan alleen niet vinden of je er ook tempertuur sensoren in kan plaatsen.

Heb ook nog een Woolley SA-029 ZigBee Smart Plug gekocht. (€17,-)
In de eWelink app kan je de maximum tempertuur (Warm/ vlam) en de minimum temperatuur (Cold/ sneeuwvlok) instellen.

Dan ga je naar Scenes.
Bij "IF" selecteer je de Temperatuur sensor als trigger. => Warm en als reactie "Then" selecteer je de Smart Plug en laat die Uit schakelen.
Geef de scene een naam en sla die op.

Maak een nieuwe scene waar bij "IF" opnieuw de temperatuur sensor als trigger. =<Cold en als reactie weer de Smart Plug en die laat je IN schakelen. Geef de scene een naam en sla die op.

Dus Sensor €30,- Smart Plug €17,- en je hebt een prima thermostaat met een onbeperkt verplaatsbare sensor en Plug. Je kunt dus voor weinig geld overal in je huis bijv. een IR-Paneel schakelen

#Edit: Helaas werken de scene's slecht. Bij warm schakelt de Smartplug halve seconde uit en gaat weer aan. Daarna knippert hij nog wat. Maar blijft gewoon ingeschakeld. Paar keer naar gekeken en opnieuw ingevoerd, maar niets helpt. #afgekeurd.

[ Voor 52% gewijzigd door PCan op 08-10-2023 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter88nl
Archie_T schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:18:
Zorg voor schakelaars, fstandsbedieningen enz. Alleen telefoon en spraak gaat niet werken.
Zoals aangegeven in begin post, wil ik inbouw schakelaars en de huidige schakelaar op de muur behouden. Naar mijn weten moet dit kunnen.

Ik ben inmiddels iets verder, ik heb niet gekozen voor een bridge maar een homey pro 2019 als hub. Ik wil hier de sonoff inbouw schakelaar aan koppelen en de homey aan Google assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco91
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-09 13:10
Zoals aangegeven in begin post, wil ik inbouw schakelaars en de huidige schakelaar op de muur behouden. Naar mijn weten moet dit kunnen.
Dat kan, maar als je de lampen schakelt met de huidige schakelaars dan haal je de stroom van de lampen af en is het weer een domme lamp geworden.

Wat je kan doen is een Shelly/Sonoff switch achter het lichtknopje hangen die schakelt met de schakelaar en de lamp continue onder spanning zetten. Dan gebruik je de schakelaar om de switch te schakelen en communiceert die met je Homey om de lamp te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter88nl
Jacco91 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:29:
[...]

Dat kan, maar als je de lampen schakelt met de huidige schakelaars dan haal je de stroom van de lampen af en is het weer een domme lamp geworden.

Wat je kan doen is een Shelly/Sonoff switch achter het lichtknopje hangen die schakelt met de schakelaar en de lamp continue onder spanning zetten. Dan gebruik je de schakelaar om de switch te schakelen en communiceert die met je Homey om de lamp te schakelen.
Ik heb het wellicht niet geheel duidelijk uitgelegd, maar dat is dus wat ik wil. Een sonoff achter de huidige wand schakelaar dat ik zowel met homey als met de wip schakelaar kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-08 16:27
Kijk even bij itead.cc voor de laatste nieuwe SonOff devices. Bekijk de nieuwe Mini Extreme R4 en Mini Extreme R4M (Matter enabled).
Deze mini's zijn echt super klein en daardoor wat makkelijker achter een bestaande schakelaar te monteren.

Ook de Sonoff Mini R4 past achter de schakelaar maar is iets groter in formaat.
Al de genoemde schakelmodules zijn Wi-Fi 2.4GHz en hebben een NUL nodig om te functioneren.

Met Zigbee is er zelfs een Mini Extreme ZBMiniL2 welke zonder NUL draad werkt maar kan niet gebruikt worden om motoren zoals een ventilator aan te sturen. Ook de maximale belasting is laag. Wel geschikt voor (LED)lampen.

Persoonlijk zou ik de keuze maken voor de Matter geschikte Mini Extreme R4M. Schijnt te werken met Google Home e.d. Geen ervaring mee omdat mijn platform Home Assistant is.

Vandaag 2 exemplaren ontvangen (via Itead webshop) en Matter Beta in Home Assistant geactiveerd en e.e.a. gekoppeld in een zucht. Dit was bij de andere Sonoff devices die hier in gebruik zijn soms nogal wat lastiger.

Ook aansluiting voor de externe schakelaar bij de R4M kent 3 schakelaar instel mogelijkheden.
Instel mogelijkheid 1 voor schakelaars zoals wij in huis gebruiken waar de schakelaar aan of uit staat. (Edge)
Mogelijkheid 2 om in te stellen voor moment schakelaar (puls)
Instelling 3 om de schakelaar positie te negeren na inschakeling. (app of tijdbediening wel mogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:22

HenkS

Da_king alias HenkS

yalerta schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 00:21:
Kijk even bij itead.cc voor de laatste nieuwe SonOff devices. Bekijk de nieuwe Mini Extreme R4 en Mini Extreme R4M (Matter enabled).
Deze mini's zijn echt super klein en daardoor wat makkelijker achter een bestaande schakelaar te monteren.

Ook de Sonoff Mini R4 past achter de schakelaar maar is iets groter in formaat.
Al de genoemde schakelmodules zijn Wi-Fi 2.4GHz en hebben een NUL nodig om te functioneren.

Met Zigbee is er zelfs een Mini Extreme ZBMiniL2 welke zonder NUL draad werkt maar kan niet gebruikt worden om motoren zoals een ventilator aan te sturen. Ook de maximale belasting is laag. Wel geschikt voor (LED)lampen.

Persoonlijk zou ik de keuze maken voor de Matter geschikte Mini Extreme R4M. Schijnt te werken met Google Home e.d. Geen ervaring mee omdat mijn platform Home Assistant is.

Vandaag 2 exemplaren ontvangen (via Itead webshop) en Matter Beta in Home Assistant geactiveerd en e.e.a. gekoppeld in een zucht. Dit was bij de andere Sonoff devices die hier in gebruik zijn soms nogal wat lastiger.

Ook aansluiting voor de externe schakelaar bij de R4M kent 3 schakelaar instel mogelijkheden.
Instel mogelijkheid 1 voor schakelaars zoals wij in huis gebruiken waar de schakelaar aan of uit staat. (Edge)
Mogelijkheid 2 om in te stellen voor moment schakelaar (puls)
Instelling 3 om de schakelaar positie te negeren na inschakeling. (app of tijdbediening wel mogelijk).
Super interessant. Thnx !
Maar verkopen ze dit nergens in Europa ?
Hoe lang is de levertijd hier ongeveer ?
Bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:32
Ik zou zelf het gebruik van wifi-apparatuur zoveel mogelijk beperken en gaan voor een voor Smarthome bedoeld protocol zoals Zigbee dat los staat van je wifi-netwerk. Je wilt toch niet dat je telefoon en laptop minder plek op het wifi-netwerk krijgen omdat je lampen zonodig mee moeten babbelen?

Als tweede iets zoeken dat lokaal werkt, zoals bijvoorbeeld Philips Hue. Of nog mooier, maar wellicht een aantal stappen te ver, Home Assistant.

Zorg dat je altijd goede backups hebt en dat niet alles alleen werkt met je stem. Een lichtschakelaar aan de muur is gewoon erg fijn. Hue heeft daar bijvoorbeeld ook oplossingen voor beschikbaar, maar er zijn ook inbouwdimmers die dat kunnen.

Ik ken een stel dat alles ‘lekker modern’ wou bij het zetten van een nieuwe keuken. Alle lichtschakelaars weggehaald en alleen nog maar stembediening. Ja, en dan staat je afzuigkap te loeien en verstaat dat ding je niet meer. Of heb je een feestje en moet je even “IEDEREEN BEK HOUDEN, ik moet mijn licht even aanzetten” schreeuwen. En dan bedenk je je wel of dit wel zo slim was.

Ik doe inmiddels niks meer met stem. Vind het eigenlijk maar stom. Schakelaars en automatiseringen zijn wat mij betreft het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-08 16:27
xFeverr schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:11:
Ik zou zelf het gebruik van wifi-apparatuur zoveel mogelijk beperken en gaan voor een voor Smarthome bedoeld protocol zoals Zigbee dat los staat van je wifi-netwerk. Je wilt toch niet dat je telefoon en laptop minder plek op het wifi-netwerk krijgen omdat je lampen zonodig mee moeten babbelen?

Als tweede iets zoeken dat lokaal werkt, zoals bijvoorbeeld Philips Hue. Of nog mooier, maar wellicht een aantal stappen te ver, Home Assistant.

Zorg dat je altijd goede backups hebt en dat niet alles alleen werkt met je stem. Een lichtschakelaar aan de muur is gewoon erg fijn. Hue heeft daar bijvoorbeeld ook oplossingen voor beschikbaar, maar er zijn ook inbouwdimmers die dat kunnen.

Ik ken een stel dat alles ‘lekker modern’ wou bij het zetten van een nieuwe keuken. Alle lichtschakelaars weggehaald en alleen nog maar stembediening. Ja, en dan staat je afzuigkap te loeien en verstaat dat ding je niet meer. Of heb je een feestje en moet je even “IEDEREEN BEK HOUDEN, ik moet mijn licht even aanzetten” schreeuwen. En dan bedenk je je wel of dit wel zo slim was.

Ik doe inmiddels niks meer met stem. Vind het eigenlijk maar stom. Schakelaars en automatiseringen zijn wat mij betreft het beste.
Om iets te beginnen met "smart home" daarom de Matter devices aangegeven die op dit moment op de markt beginnen te verschijnen. Een integratie met Google Home en Apple Woning maar ook Signify Hue die het protocol ondersteunt.

Inderdaad is Stem bediening, leuk om mee te spelen maar een fysieke schakel mogelijkheid blijft het belangrijkst.
40 jaar terug een "klap" schakelaar uit de Elektuur gebouwd die een schemerlamp aan of uit deed. Leuk tijdens een verjaardag waar werkelijk ALLE gasten in hun handen hebben zitten klappen >:)

@Wouter88nl en @HenkS

Op dit moment nog geen aanbieders gevonden in NL, maar mijn bestelling bij genoemde Itead.cc website binnen 2 weken ontvangen. Ook bij AliExpress was dat Sonoff Mini Extreme R4M Matter artikel al te vinden maar alleen als Preorder, inmiddels aangemerkt als "Hot Stock". Let wel op dat je dan de MATTER uitvoering hebt met de groene strip bij de contacten (het groene doosje geeft geen serie aan)
Ali maakt de betaling wel eenvoudiger door iDeal wat bij iTead alleen met creditcard mogelijk was.

Zoals eerder gezegd, Home Assistant is oke voor een Smart Home maar om te beginnen is dat niet mijn keuze. Zelf ook gestart in 2011 met de Philips Living Whites serie, daarna in 2013 met Hue en inmiddels doorgeschakeld naar Home Assistant. Voornamelijk omdat Hue duur was en Ikea, INNR en anderen goedkoper leverden en die mix is dan prima te schakelen in HA.

De verwachting van MATTER is dat koppelen met Apple spul makkelijk gaat werken. Daarom de aanschaf van die MiniR4M om te testen bij familie en daar misschien de automatisering(en) wat verder uit te breiden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:32
@yalerta het klopt dat Hue nu ook ondersteuning voor Matter heeft, maar niet op dezelfde manier als Homekit en Google Home. Dat wil ik nog wel even toevoegen/verduidelijken voor als iemand anders dit leest.

Hue kan de aangesloten apparaten via Matter beschikbaar stellen aan anderen. Maar zal zelf geen Matter-apparaten toe laten in de Hue app. Je Matter-compatible smart lamp op wifi zal dus niet bedienbaar zijn in Hue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippe4
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-07 19:18
Smart-Home

Iedereen denk er over na :P maar wat is nu het beste.

er zijn veel systemen voor de professional is er Priva KNX, SMI, EnOcean

Maar voor de particulier zijn er systemen maar daar zitten vaak haken en ogen aan.
makelijkste voorbeeld zie in de zonwerings industrie.

Tuurlijk heeft iedereen een eigen voorkeur.
maar wat belangrijk is als je censoren wil toepassen zoals een wind /zonmeter, moet het wel werken
En daar licht vaak het probleem , bereikbaarheid ontvangers, verkeert geplaats of verkeert afgesteld zijn de meeste fouten.
let wel op als je een sinaal verstekker toepast, dit gaat ten kosten van je wifi bereik.
Bij solar motoren loopt de baterij sneller leeg en verkort de levensduur van de baterij

maar er is een ontwikkeling in de markt MATTER is al 3 jaar aan de weg aan het timmeren en is een stabiele oplossing.
volgend jaar is de grootste zonwering en rolluiken beurs van europa in duitsland R&T O+
daar worden nieuwe domotica oplossingen aangeboden. ook MATTER is daar een onderdeel van.

Voordeel van MATTER is 1 APP alle systemen / merken kunnen er op.
Ander voordeel is, makelijk te programeren en vriendelijk in gebruik.
Heeft het ook nadelen zul je afvragen .....
JA.. oude systemen op het netwerk 433mHz kunnen er waarschijndelijk niet op

[ Voor 12% gewijzigd door philippe4 op 27-11-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

philippe4 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:54:
En daar licht vaak het probleem , bereikbaarheid ontvangers, verkeert geplaats of verkeert afgesteld zijn de meeste fouten.
(..)
maar er is een ontwikkeling in de markt MATTER is al 3 jaar aan de weg aan het timmeren en is een stabiele oplossing.
Waarom denk je dat Matter een oplossing is voor sensoren die slecht bereik hebben of verkeerd geplaatst zijn? Hiervoor heb je eerder een goed mesh-netwerk nodig (denk aan Zigbee, Thread, Z-wave). Een sensor is niet opeens beter bereikbaar omdat ie Matter spreekt.
Voordeel van MATTER is 1 APP alle systemen / merken kunnen er op.
De functionaliteit is echter nog zeer beperkt. De meest basale functionaliteiten kunnen wellicht met één app gedaan worden, maar je zag de afgelopen maanden al dat voor iets meer dan de meest basic functies fabrikanten toch weer hun eigen apps vereisen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grizzlywilde
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07-09 23:45
Ik zit in ongeveer dezelfde situatie als TS. Heb nog weinig smartspul, behalve een Google Nest Hub en Nest Mini. Ben nu begonnen met 4 Tuya plugs om te experimenteren met voice (kerstboom aan) en wat simpele automatisering (tuinlampen aan tussen 17-23u; kon de domme klok er tussenuit en tot mijn verbazing redt het signaal het helemaal tot aan de schuur). Daarnaast mijn tv's en ovens gekoppeld en de koelkast. Dat laatste levert weinig op want met deze LG koelkast kun je niet zo veel.

Maar nu smaakt dit wel naar meer, maar zie ik door de bomen het bos bijna niet. Ik zou ook graag wat domme knoppen slim maken, in plaats van overal losse slimme lampen/bolletjes in de fittingen te plaatsen. Het eerste lijkt me wat praktischer omdat je vervolgens je lampen en bolletjes kunt vervangen wat je wilt en alles gewoon bedienbaar blijft, maar ik moet zeggen dat ik wel op zie tegen het inbouwen van de apparatuur in de muur met mijn twee linkerhanden. Qua apparaatje denk ik nu aan de Sonoff Minir4 of de Sonoff ZBmini. De eerste gebruikt volgens mij Wifi ipv Zigbee dus heeft geen gateway nodig, wat op zich een voordeel is. Maar anderzijds wil ik tzt misschien toch wel met Zigbee aan de slag en moet ik er misschien dan maar meteen aan geloven en helpt een Zigbee inbouw schakelaar weer het signaal te versterken.

Andere simpele toepassingen waar ik in mijn situatie aan denk:
* Uitlezen van temperatuur/luchtvochtigheid of CO2
* Bewegingssensoren in de hal en overloop zodat het licht daar aan gaat
* Koppelen van 4 rolluiken (nu sta ik die knoppen steeds vast te houden om ze open/dicht te doen)
* Rookmelders
En tzt misschien een bewateringssysteem voor in de tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCan
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 10:29
Het blijkt nu dat niet de sensor het probleem is.
De Sonoff TRVZB weigert domweg de door mij gekozen sensor te koppelen, en kiest zelf een andere sensor in een andere ruimte. Wat natuurlijk nergens op slaat.
Ik wil de temperatuur van de Badkamer regelen op basis van de opnemer in de badkamer.
Ik heb helemaal niets aan de temperatuur van de zithoek beneden. :(

[ Voor 67% gewijzigd door PCan op 22-11-2024 21:51 ]

Pagina: 1