Allround laptop die weer jaren mee kan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-10 22:15
Ik ben er al weer een tijdje uit, dus ik kan wel wat hulp gebruiken.
We zijn op zoek naar een nieuw beestje die een aantal jaren meekan. Ik ben altijd gewend wat overkill te kopen zodat 5 jaar zeker geen probleem is. Ik heb nu een Ideapad 700-15ISK model 80RU uit 2016. Die gaat al weer wat jaartjes mee en doet het eigenlijk prima, de kids worden groter dus er mag weer een nieuwe bij ;)

Een paar dingen die ik fijn vind:

Windows
Knappe bluetooth ivm muis
Wifi 6 (Heb een RBS850 setje)
Dikte, deze is 23mm en dat vind ik wel een beetje max.
Daarnaast vindt ik batterijlevensduur een dingetje.
Dit zie ik alleen niet terug in de pricewatch, alleen maar accucapaciteit, maar dat natuurlijk afhankelijk van het gebruik...

Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk surfen en gamen, maar ook af en toe een game (Fortnite momenteel) om een beetje de kids bij te houden ;) Dus iets van een GPU is wel lekker

Wat is je budget?
€1000,- vond ik wel eens wat worden. Tenzij er goede redenen zijn om er overheen te gaan

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Sporadisch

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Graag een degelijke laptop die weer een aantal jaren meekan
Van vroeger uit altijd Intel/Nvidia fan geweest

Ik had zelf dit filter gemaakt: https://tweakers.net/lapt...eKc5ecrRBRX9zIWxepwsY8_wI

Ik hoop dat jullie me wat op weg kunnen helpen verder!

Ok, op advies van hieronder toch de switch gemaakt naar AMD. Beetje spannend maar we gaan er voor. Bovenaan staat nu de Lenovo IdeaPad Pro 5 16ARP8 (83AS0044MH).

Mochten er nog extra tips zijn hoor ik het graag!

[ Voor 5% gewijzigd door Woudtwe op 01-10-2023 21:48 ]

Beste antwoord (via Woudtwe op 03-10-2023 21:26)

• surfmann
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-10 21:45
Die heeft wel een wat ouder iGPU, een Radeon RX Vega 8

De tweakers link hieronder geeft een radeon 680m die praktisch twee keer zo snel is, en de HS versie is wat sterker, als je wil gamen merk je dat wel
(https://www.notebookcheck...11124_10313.247598.0.html)

uitvoering: Lenovo IdeaPad Pro 5 16ARP8 (83AS0044MH)

Het ligt er vooral aan wat voor games erop gedraaid gaan worden en hoe zwaar die zijn, een recente radeon iGPU kan prima games draaien met niet te hoge resolutie en kwaliteit

Een dGPU is significant beter maar dat vreet natuurlijk batterij

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:09
Misschien niet direct wat je zoekt, maar aangezien je geen OS noemde: een MacBook Air M1 heb je al voor 950eur.

Gaat zeker nog vele jaren mee, geweldige accuduur, 16mm dik. En Fortnite speel je er ook prima mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woudtwe
danslo schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:44:
Misschien niet direct wat je zoekt, maar aangezien je geen OS noemde: een MacBook Air M1 heb je al voor 950eur.

Gaat zeker nog vele jaren mee, geweldige accuduur, 16mm dik. En Fortnite speel je er ook prima mee :)
Ah, die heb ik inderdaad niet aangegeven, maar IOS en ik zijn geen vriendjes. Ik pas mn OP even aan!
Dank je!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• surfmann
Heb je expres AMD cpu's uit je filter gelaten? Vooral de recente versies zijn energiezuiniger dan hun Intel tegenhangers en hebben betere iGPUs.

Daarnaast kan je een dedicated gpu erbij filteren door je VRAM op 2GB te zetten als je dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
surfmann schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:52:
Heb je expres AMD cpu's uit je filter gelaten? Vooral de recente versies zijn energiezuiniger dan hun Intel tegenhangers en hebben betere iGPUs.

Daarnaast kan je een dedicated gpu erbij filteren door je VRAM op 2GB te zetten als je dat wil.
Ja, dat ik AMD eruit laat is uit ervaringen van 10 jaar geleden en daarvoor. Toen waren de Intels een stuk stabieler dan AMD in mijn ervaring. Dat gevoel bllijft toch hangen ;) . Mocht dit achterhaald zijn wil ik dit aanpassen hoor. Maar ik moest toch ergens op filteren om de lijst een beetje in te dammen ;).
Energiezuiniger klinkt zeker goed ivm batterijlevensduur.

Bedankt voor de tip over het Vram, die houd ik er in!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-10 13:01

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

Woudtwe schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:15:
[...]

Ja, dat ik AMD eruit laat is uit ervaringen van 10 jaar geleden en daarvoor. Toen waren de Intels een stuk stabieler dan AMD in mijn ervaring. Dat gevoel bllijft toch hangen ;) . Mocht dit achterhaald zijn wil ik dit aanpassen hoor. Maar ik moest toch ergens op filteren om de lijst een beetje in te dammen ;).
Energiezuiniger klinkt zeker goed ivm batterijlevensduur.

Bedankt voor de tip over het Vram, die houd ik er in!
Sinds de komst van Ryzen is AMD net zo goed als Intel qua stabiliteit, en Ryzen is mobiel ook nog eens zuiniger met stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woudtwe
Militia Pilot schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:25:
[...]

Sinds de komst van Ryzen is AMD net zo goed als Intel qua stabiliteit, en Ryzen is mobiel ook nog eens zuiniger met stroom.
Das 2 tegen 1, ik zet hem op AMD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
Nou ik heb even in het lijstje gekeken en zie ik deze staan:

uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 5 16ABR8 (82XG005RMH)

Lijkt dit netjes of hebben jullie hier nog op of aanmerkingen aan?

Ah, hier zgan met een Ryzen 7:

uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 5 16ABR8 (82XG005UMH)

[ Voor 24% gewijzigd door Woudtwe op 01-10-2023 15:53 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• surfmann

De tweakers link hieronder geeft een radeon 680m die praktisch twee keer zo snel is, en de HS versie is wat sterker, als je wil gamen merk je dat wel

Het ligt er vooral aan wat voor games erop gedraaid gaan worden en hoe zwaar die zijn, een recente radeon iGPU kan prima games draaien met niet te hoge resolutie en kwaliteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

De "error fee" bij Lenovo is gedaan. 3 à 4 weken geleden was het FOMO op Lenovo gaat onder AliExpress prijzen. Idepad Pro vs Yoga Slim (6/8) en 7840u/s/hs

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPtikPn801CD8hAqfTQFxzplJNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wvdsnhJGavvaKSyHzCiakJHz.jpg?f=fotoalbum_large

Vanaf een Intel dualcore laptop was het voor mij lichtjaren vooruit gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dT8ZnmP70go2LOzwjDmcBCepR4k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IEJ3jOaxnugsmvdxav0JYxUR.jpg?f=user_large

Van een Intel quadcore is altijd 100% belast en kan niet meer met mijn Firefox, YouTube,... gebruik en trading software naar een laptop octacore die netjes onder 10% CPU-load blijft en weinig verbruikt, koel blijft, niet blaast,...

De meerderheid van de desktoppopulatie kan niet mee. Ze moeten al op AM5, DDR5,... overgestapt zijn om zo'n laptop te verslaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiV7OJaJKFochmMTqRMJvY-cPRs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vnhJLW06COXwSoZ8mzgaiozL.jpg?f=user_large

De AMD geïntegreerde GPU kan ik in Fortnite testen. DirectX 11, medium settings, view distance epic,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
surfmann schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:48:

Ok, klinkt goed. HS is dus net een trapje stoerder dan U, maar nog een stuk zuiniger dan HX. En aangezien er een grotere accu in zit moet dat dus wel gecompenseerd zijn.

Ik begin gaande weg weer steeds enthousiaster te worden.
Moet nog wel even wennen aan mn Intel/AMD omschakeling in mijn hoofd. Maar we gaan er voor!

Donders, Paradigit en Campusshop krijgen nou niet echt denderende reviews. Hopelijk valt het mee.
Zoals ik het nu aan kijk lijkt dit wel een grote kanshebber!

[ Voor 6% gewijzigd door Woudtwe op 01-10-2023 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
rapture schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:24:
De "error fee" bij Lenovo is gedaan. 3 à 4 weken geleden was het FOMO op Lenovo gaat onder AliExpress prijzen. Idepad Pro vs Yoga Slim (6/8) en 7840u/s/hs

[Afbeelding]

Vanaf een Intel dualcore laptop was het voor mij lichtjaren vooruit gaan.

[Afbeelding]

Van een Intel quadcore is altijd 100% belast en kan niet meer met mijn Firefox, YouTube,... gebruik en trading software naar een laptop octacore die netjes onder 10% CPU-load blijft en weinig verbruikt, koel blijft, niet blaast,...

De meerderheid van de desktoppopulatie kan niet mee. Ze moeten al op AM5, DDR5,... overgestapt zijn om zo'n laptop te verslaan.

[Afbeelding]

De AMD geïntegreerde GPU kan ik in Fortnite testen. DirectX 11, medium settings, view distance epic,...
Helaas net naast het prijzencircus gegrepen, maar ja je kan niet altijd 6 gooien.Ik zie dat hij nu op €1350,- en dat is me weer net ff te gek. Veel plezier met je koopje ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SEA Ninja
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Woudtwe schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:20:
[...]

Helaas net naast het prijzencircus gegrepen, maar ja je kan niet altijd 6 gooien.Ik zie dat hij nu op €1350,- en dat is me weer net ff te gek. Veel plezier met je koopje ;)
Je kunt hem (zonder Windows licentie) op dit moment configureren voor 1199,- (met Radeon 780M iGPU). Maar daar kun je nog 10-15% korting op krijgen door een account aan te maken en een offerte aan te vragen. Dus reken op +/- 1080 met korting, dat komt redelijk in de buurt van je budget.

Hij is inderdaad goedkoper geweest, maar nog steeds geen slechte deal lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
SEA Ninja schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:41:
[...]

Je kunt hem (zonder Windows licentie) op dit moment configureren voor 1199,- (met Radeon 780M iGPU). Maar daar kun je nog 10-15% korting op krijgen door een account aan te maken en een offerte aan te vragen. Dus reken op +/- 1080 met korting, dat komt redelijk in de buurt van je budget.

Hij is inderdaad goedkoper geweest, maar nog steeds geen slechte deal lijkt mij.
Ik heb er nog eens naar gekeken, maar hij valt toch af. Er zit geen num-pad op en dat is ivm administratieve taken toch een vereiste. Had ik ook niet in mijn OP gezet. Vind het wel bijzonder dat ik de 83AS0044MH niet op de Lenovowebsite kan bestellen. Dus ik ga toch daarvoor via Paradigit. Bedankt voor alle berichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-10 16:19
SEA Ninja schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:41:
[...]

excuus voor het "kapen" van het draadje, maar is dit gewoon middels de chatbot? werkt dit met alle lijnen van Lenovo of enkel Ideapad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SEA Ninja
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Woudtwe schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:49:
[...]

Ik heb er nog eens naar gekeken, maar hij valt toch af. Er zit geen num-pad op en dat is ivm administratieve taken toch een vereiste. Had ik ook niet in mijn OP gezet. Vind het wel bijzonder dat ik de 83AS0044MH niet op de Lenovowebsite kan bestellen. Dus ik ga toch daarvoor via Paradigit. Bedankt voor alle berichten!
De 16" heeft wel degelijk een numpad (ik tik dit op dezelfde machine namelijk :9)
doebbalapoent11 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:15:
[...]

excuus voor het "kapen" van het draadje, maar is dit gewoon middels de chatbot? werkt dit met alle lijnen van Lenovo of enkel Ideapad?
Volgens mij werkt dit op alle Lenovo laptops en misschien ook wel andere producten. Via de chatbot krijgen anderen soms wel een kortingscode, maar is mij niet gelukt. Daarvoor kreeg ik de melding dat ik een offerte moest aanvragen, daarna kreeg ik 15% korting op de laptop en korting op een 3e jaar garantie. Daarmee kwam ik in totaliteit 10% goedkoper uit dan de standaardprijs en met 3 jaar garantie ipv 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-10 21:08
Deze is zeer interessant:

uitvoering: Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L500VKMH)

Wel een oudere CPU maar wel een dedicated videokaart voor 899 incl. onsite garantie. Lijkt mij de beste keuze momenteel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
Cinemaskoop schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 23:30:
Deze is zeer interessant:

uitvoering: Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L500VKMH)

Wel een oudere CPU maar wel een dedicated videokaart voor 899 incl. onsite garantie. Lijkt mij de beste keuze momenteel
Maar deze is weer een stuk minder zuinig met de batterij en dat is zeker een belangrijk punt. Ik heb de nieuwe aanwinst al binnen. Wel even wennen aan de 16:10 verhouding. Breedbeeld is dus weer op zn retour.

Iedereen bedankt voor het meedenken ik ben voorzien. Kan ik dit draadje op slot zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-10 21:08
Woudtwe schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 04:27:
[...]

Maar deze is weer een stuk minder zuinig met de batterij en dat is zeker een belangrijk punt. Ik heb de nieuwe aanwinst al binnen. Wel even wennen aan de 16:10 verhouding. Breedbeeld is dus weer op zn retour.

Iedereen bedankt voor het meedenken ik ben voorzien. Kan ik dit draadje op slot zetten?
Welke heb je nu uiteindelijk gekocht dan? Die andere ideapad pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
Cinemaskoop schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:13:
[...]

Welke heb je nu uiteindelijk gekocht dan? Die andere ideapad pro?
Het is de Lenovo IdeaPad Pro 5 16ARP8 (83AS0044MH) geworden. Hij is een stuk kleiner dan de vorigen, maar het scherm is groter, dat is wel even wennen. Net als de schermverhouding. Verder voelt het gewoon snel en soepel. Maar ook nog weinig laten werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Woudtwe schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:20:
[...]

Ik heb Fortnite daarop getest.

Auto-set, DirectX 11, low preset, view range epic:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ub4IogCr-V_bx73iTOtlDgPZRM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HWTETUkrhUaWvFydQNjhEh1a.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qewRA8orsl5jmYToo376v_SaHhQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E1h1INdk2rKjL3PEceAak2CT.jpg?f=user_large

DirectX 12, low preset, view range epic:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjZlp9t7ceYwv1V9XLXBUWdCWc0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z5mZUIClKRdoYAaxEhZTnLzQ.jpg?f=user_large

In AMD Adrenalin kan je voor elke game settings instellen. Game profile op gaming of esports (iGPU boost naar 2700 MHz) ipv standard (blijft op 800 MHz).

Vari-bright heb ik afgezet om het dimmen van het scherm tegen te gaan.

Voor op verplaatsing de daily quests in Fortnite te kunnen doen, is mijn laptop bruikbaar.

Je kan Fortnite in performance mode zetten voor hogere average en max fps, maar min en 1% low verbetert niet veel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTF5QZKiLGKxYeaocBupFpcv6Jw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EK11rocWvC3xUJ7OFVoqRwBt.jpg?f=user_large
Woudtwe schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:25:
[...]

Het is de Lenovo IdeaPad Pro 5 16ARP8 (83AS0044MH) geworden. Hij is een stuk kleiner dan de vorigen, maar het scherm is groter, dat is wel even wennen. Net als de schermverhouding. Verder voelt het gewoon snel en soepel. Maar ook nog weinig laten werken ;)
Ik zat een tijdje naar Zen 3+ en RDNA 2 in Rembrandt Refresh APU zoals je Ryzen 7 7735HS te kijken totdat ik plotseling 7840HS tegen te lage prijzen zag.

[ Voor 6% gewijzigd door rapture op 08-10-2023 13:25 ]

Pagina: 1