• Godmaster
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-08 18:14
Na wat filmpjes op YouTube te hebben gekeken mbt het 3D printen, heb ik een tijdje terug heb ik bij Anycubic een M5S gekocht.

Helemaal blij, en ben er klaar voor om wat te printen: maar ik maak mij toch wat zorgen om de afzuiging/ventilatie. Ik heb van Anycubic 2 filters met een carbon filter, maar volgens mij is dat meer voor de sfeer dan dat het echt wat doet :).
Nu heb ik wat ventilatie betreft 2 opties.

1. Ik wil gaan printen op zolder en er zijn 2 ramen die open kunnen. Het betreft een nieuwbouwhuis dus ik heb mechanische ventilatie met nog 1 plek vrij om een buis aan te sluiten.
Kan ik daar eventueel een 125mm buis op installeren en de buis boven de 3D printer hangen? Heeft dat uberhaupt effect? En wat gebeurd er met de rest van ventilatie in huis? Ik wil het namelijk niet verspreiden.

2. Ventilatie kopen zodat ik direct de buis uit het raam kan hangen. Werkt wellicht het beste, maar in de (extreme) zomer/winter maanden lijkt me dit niet wenselijk (om een raam open te hebben).

En is het handig om de printer in een soort kweek-tent te zetten? Of is dat wat overdreven?

Ik ben benieuwd wat jullie er van denken :)!

Mvg,
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phehistyr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:37

Phehistyr

De Epische Lurker

Andere optie als je de ruimte niet voor iets anders gebruikt als de printer in gebruik is, is om een goed halfgelaatsmasker met de juiste filters te gebruiken. Dat is sowieso beter voor jezelf als je er staat te werken. Voor zover ik weet (kan zelf niet ruiken) vervliegt de geur snel als je het laat luchten na gebruik.

Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 15:18
Ik ben ook vrij recent begonnen met het printen met resin voor het maken van prototypes op werk. We hebben een Mars 2 Pro staan en heb vooralsnog weinig gemerkt van de geur van de resin die het produceert. Wel heb ik altijd de kap erop staan en heb ik bovenop de ventilator zelf (er zit er een in de printer ingebouwd die door een koolstoffiltertje van niks blaast) een extra bakje met koolstoffilter geplaatst. Mogelijk dat dat helpt om de dampen te beperken. Ik denk niet dat ik heel gelukkig zou worden van een printer zonder zo'n kap.

Ik merk (nog) niks van de verdere gezondheidsgevolgen die kunnen ontstaan als gevolg van het worden blootgesteld aan de VOCs die uit de resin verdampen. Ik ben zelf wat onverschillig met dit soort dingen en ik had er dus ook niet zoveel achter gezocht. Mijn collega in de werkplaats daarentegen is behoorlijk geschrokken van een filmpje op YouTube en wilt sindsdien zo min mogelijk gebruik maken van de printer (hobbyprintjes staan voorlopig even on-hold) totdat we een luchtkwaliteitsmeter hebben en een fatsoenlijke afzuiging hebben verzorgd voor de printer. Het filmpje in kwestie: YouTube: Resin Printing IS Killing You..!

Daardoor ben ik wel een beetje bijgedraaid. We zitten in dezelfde ruimte te werken als de 3D-printer en het gevaar zit hem juist bij lagere concentraties (lees: die je eigenlijk niet ruikt) dus vooral in de chronische blootstelling.

Ik denk dat je er verstandig aan doet om de afzuiging te maken die is aangesloten op de centrale mechanische afzuiging in je huis als je toch die aansluiting over hebt. Dan heb je in ieder geval altijd trek in de lucht waardoor de concentratie niet kan ophopen. Ik weet niet of dat nadelige gevolgen heeft voor de resin (die VOC zitten met een reden in de resin; als het allemaal eruit verdampt, heeft dat dan geen effect op de kwaliteit van de resin?), dat zal moeten blijken.

De centrale afzuiging zorgt voor een onderdruk in het hele systeem, dus het zal niet zo zijn dat de nare stoffen via de centrale afzuiging door het huis heen worden verspreid. Het is wel een open luchtkanaal, dus als je de ventilator uit zet, dan kunnen de vervelende dampen wel vrij via het luchtkanaal door het huis verspreiden. Toch zal dat niet zo'n enorme haast lopen, VOCs zijn zware gassen over het algemeen en het is een behoorlijke weg naar een andere ruimte via de luchtkanalen. Bovendien blijft de ventilator in principe altijd aanstaan. Dus daar zou ik mij niet zo'n zorgen om maken.

Wel even een disclaimer: Ik heb zelf weinig verder uitgezocht over de gezondheidseffecten van blootstelling van VOCs, en ik ben zelf misschien wat makkelijker met dit soort dingen (Mijn vader heeft jaren in de spuitcabine gestaan en had ook in de mengkamer een onvoldoende afzuiging tot dit hem werd verplicht door de inspectie... ik heb het niet van een vreemde). Misschien is het nodig hier een serieuzere houding in te nemen dan dat ik momenteel doe. Ik ben hier ook geen expert in.

Tot slot: De enige manier om erachter te komen wat de beste manier is, is door het te proberen en te meten. Haal zo'n luchtkwaliteitsmeter in huis en kijk wat er gebeurt onder verschillende omstandigheden. Meten is weten! (En het gaat niet om de absolute waarde van zo'n goedkope meter want die zijn vaak niet nauwkeurig, maar de relatieve verschillen kunnen wel een redelijk inzicht in de werking van je ventilatie geven)

[ Voor 16% gewijzigd door naarden 4ever op 03-10-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godmaster
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-08 18:14
Op basis van dit filmpje was ik namelijk ook gaan twijfelen.
Het was mij duidelijk dat er gevaarlijk stoffen zouden kunnen vrij komen tijdens het printen, maar in filmpjes van YouTuber Uncle Jessey kreeg ik de indruk dat het redelijk probleemloos kan zodra je maar "wat ventileert".

Ik weet voor nu even voldoende, de opties van aansluiten op het ventilatiekanaal ga ik onderzoeken.
Bij de IKEA hebben ze een luchtkwaliteitsmeter van 39,99, ga ik het daar sowieso mee testen.

Super bedankt voor je uitgebreide reactie en ervaring! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsBerendsen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-09 08:33
Godmaster schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 15:59:
[...]

Ik weet voor nu even voldoende, de opties van aansluiten op het ventilatiekanaal ga ik onderzoeken.
Bij de IKEA hebben ze een luchtkwaliteitsmeter van 39,99, ga ik het daar sowieso mee testen.
Heb toevallig net een printer besteld. Zijn er nog (schokkende) dingen uit je metingen gekomen? Of wat is je ervaring nu met de printer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSlegend
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 30-08 22:43
Mijn persoonlijke ervaring:

Resin printer staat in de garage, dit wilde ik niet in mijn huis.

Ik kwam er later achter dat ik echt had een resin heater nodig had om de resin op temperatuur te houden (25-30C) om goede prints te krijgen. Als je continu lucht af gaat voeren zal het verwarmen een stuk meer energie gaan kosten. Zolang de kap op de printer zit ruik je vrij weinig. Nu zijn geur en schadelijkheid niet lineair met elkaar verbonden, maar het geeft wel een indicatie dat de gassen zich minder makkelijk door de ruimte verspreiden (is echter zeker geen luchtdicht systeem).

Na verwijderen van de prints altijd nitriel rubber handschoenen gebruiken en voor zowel resin als alcohol dampen een gelaatsmasker met geschikte filters dragen. Draag ook een veiligheidsbril.
Ben zelf brildrager en kom er nu achter dat ik toch liever een masker had gekocht waarbij ik ook een bril had kunnen blijven dragen, houd daar eventueel rekening mee ;)
Pagina: 1