Soundbar inbouwen Vraagje

Pagina: 1
Acties:

• jordiIJ
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 06-10-2023
Hallo,

Ik ben voor mij zelf een nieuwe tv wand aan het bouwen en wil hier eigenlijk geen soundbar in het zicht hebben. er komt een hele platte tv op dus vind ik het wat misstaan om een soundbar daar onder te hangen.

Ik ga het meubel zelf maken dus zat te denken om een vak boven in het meubel te houden over de lengte van zn 10cm hoog en daar een frame voor te maken met speaker doek Zie rood gekleurd vlak in onderstaande tekening. Achter dit frame wilde ik dan vervolgens de soundbar zetten tegen het speaker doek aan. Gemiddeld zijn de soundbars waar ik naar zit te kijken zn 6,5 cm hoog dus iets ruimte heeft die aan de bovenkant wel maar niet heel veel.

Ik heb al eerder meubels in winkels gezien die op deze manier gebouwd zijn alleen is daar vaak het hele meubel leeg dus heb je een groot vak waar de soundbar in staat. nu wil ik dus een dicht vak maken met speaker doek er voor van zn 2meter bij 10cm hoog. Denken jullie dat dit gaat werken of zou de soundbar dan te weinig ruimte hebben om goed te klinken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmqoUEhGmr_gwmE9p-kGzlmaRg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bWMiQuTixBMHpo6fUTdcumuc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door jordiIJ op 30-09-2023 15:07 ]

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
Ik heb idee dat dit inderdaad het geluid niet ten goede komt maar kan het mis hebben

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Luidspreker doek is akoestisch transparant, dus dat mag de pret niet drukken.
Waar je wel tegenaan gaat lopen: hoe en waar op had je het doek vast willen zetten? Bedoel: je hebt een frame nodig om het doek op te spannen. Dat moet wat steviger en/of dikker zijn, want anders heb je niks om op vast te zetten, cq gaan de spankrachten werken en trek je je frame stuk. Plus frame moet aan de kant of kunnen scharnieren; je soundbar moet er ook achter geplaatst kunnen worden.
Als ik naar het bespannen deurtje van mijn Besta kijk heb ik ca 5 cm rondom (zit geniet). En dan moet je soundbar dus ook iets hoger staan, want anders zit de helft van het houten frame er voor.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• jordiIJ
Of het doek het geluid dempt dat was mijn grootste probleem niet wat ik dacht. vooral of de kast niet als extra klankkast gaat functioneren waardoor het geluid raar gaat klinken. ik dacht zelf als die vrij strak tegen het doek staat dat het niet in de kast gaat rond zingen.

Het frame maken dat moet wel goed komen. ik ben zelf meubelmaker van beroep en werk ook veel met doeken frames van aluminium en zo dus een stevig Frame maken waar het doek voor komt dat moet wel lukken. ik wou dit met magneten vast zetten aangezien ik er bijna nooit bij zal hoeven.

gaat mij puur of dit niet het geluid slecht zal maken omdat die in een smalle kast staat.

• The Eagle

The Eagle

Als jij gewoon luidsprekerdoek gebruikt dan dempt dat niet :)
Enige waar je dan rekening mee moet houden is evt resonantie in de kast, mocht je soundbar iets van bassreflex of speakers aan een andere kant dan de voorzijde hebben.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Oon
  • Niet online

Oon

Moderne soundbars moeten vrij staan (of hangen indien daarvoor ontworpen) om het geluid alle kanten op te sturen, ze maken vaak ook gebruik van het weerkaatsen tegen muren/plafonds om toch een soort van nepsurround te maken. Dat kan allemaal niet als alleen aan de voorkant geluid naar buiten kan komen, dus je zou dan echt alle kanten akoestisch transparant moeten maken, en zelfs dan zullen de sensoren niet naar behoren werken.

Waarom niet gewoon een home cinema setje? Center speaker en twee fronts zijn makkelijk te verbergen, en als je nu een soundbar overweegt zul je een subwoofer en rear speakers toch niet missen. Je kunt voor relatief een prikkie twee boekenplank speakers en een center krijgen die veel beter geluid geven dan een dure soundbar, en die hebben geen last van alle nadelen van een soundbar.

• jordiIJ
ik zoek sowieso wel een soundbar met subwoofer. met losse speakers moet ik ook een versterker hebben dan neemt het nog meer ruimte in beslag. Met versterker en zo er bij dan word het uit eindelijk toch even duur als een mooie sonos of harman en kardon soundbar met sub denk ik.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
jordiIJ schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:23:
Of het doek het geluid dempt dat was mijn grootste probleem niet wat ik dacht. vooral of de kast niet als extra klankkast gaat functioneren waardoor het geluid raar gaat klinken.
Dat zal de kast inderdaad doen. Als je dat niet wilt, kan je een soundbar zoeken met uitsluitend luidsprekers aan de voorzijde. Als je die met de voorzijde mooi verzinkt in een plaat, die de voorzijde van het audiomeubel geheel bedekt (m.u.v. de laadjes), kan het geluid niet in de klankkast komen.

[ Voor 32% gewijzigd door TBTL op 30-09-2023 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

jordiIJ schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:39:
ik zoek sowieso wel een soundbar met subwoofer. met losse speakers moet ik ook een versterker hebben dan neemt het nog meer ruimte in beslag. Met versterker en zo er bij dan word het uit eindelijk toch even duur als een mooie sonos of harman en kardon soundbar met sub denk ik.
Je kosten zullen inclusief versterker vergelijkbaar zijn met de beetje instapmodellen van HK of Sonos, maar de geluidskwaliteit zal vele malen beter zijn. Niet alleen omdat goede kwaliteit speakers een fractie van de prijs van een soundbar zijn, maar ook omdat een soundbar óf gewoon een oversized bluetooth speaker is, óf echt z'n verticale speakers nodig heeft om geluid door de hele ruimte te projecteren.
Zonder die projectie heb je gewoon een hele dure centerspeaker, al dan niet met soundbar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:42
Hier ook een voorstander van een losse receiver of versterker. En als je toch op nul begint met je meubel moet er wel een mogelijkheid zijn om zowel speakers als receiver weg te werken. Denk dan wel aan de diepte van je meubel.

Bijvoorbeeld het merk Unnu heeft wel van die kant en klare meubels met speakerdoek. Kijk daar eens naar, in elk geval ter inspiratie.
https://www.unnu.nu/en/

Een mogelijk alternatief voor een center en twee boekenplankjes is een passieve soundbar. Dat is feitelijk een center, linker en rechterspeaker ineen. Daar moet dan wel een receiver bij en ik denk ook een subwoofer. Zoiets als dit:
https://www.monitoraudio....rs/sb-3-passive-soundbar/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christiaans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-09 10:42
Ik sluit me aan bij kamp 'versterker en speakers '. Die oplossing zal normaal gesproken beter klinken, je kunt het beter afstemmen (ook qua maatvoering) op het meubel, het gaat langer mee (in ieder geval de luidsprekers). Had ik al gezegd dat het beter klinkt?;)

Een moderne stereoversterker met streaming kan heel compact zijn en heeft alle mogelijkheden die een soundbar ook heeft en meer.

Als je je meubel groot genoeg maakt dan past ook de sub er in! Voorbeeld:https://www.clic.dk/en/function/sub-hole/

Veel succes met kiezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

jordiIJ schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:39:
Je bent zelf meubelmaker zeg je, dus lijkt me dat je prima om die ruimte heen kunt werken. Zorg voor voldoende hoogte en met name diepte en niet meer naar omkijken.
Qua kosten kun je het zo gek maken als je zelf wilt. HK zou ik niet doen, Sonos is leuk maar ook meh want ecosysteem lockdown. Goede soundbar plus sub kost je ook minimaal 1500 euro (denk Denon Heos, Sennheiser, die hoek). Daar heb je ook een instap receiver (600) en twee mooie bookshelves (500/stuk) voor, die qua geluidskwaliteit rondjes om iedere soundbar lopen.

Pagina: 1