Mijn vraag
Ben aan het experimenteren om mijn knx domotica installatie uit te breiden met IOT toestellen.
Heb via node red een zigbee coördinator aangesloten, verlopig stuur ik enkel geschakelde stopcontacten (van het merk Niko).
Nu heb ik mij enkele Philips hue lampen aangekocht en wil deze aansturen met dezelfde zigbee controller en geen aparte Hue bridge.
Koppelen is perfect gelukt, kan de kleuren kiezen, tunable white kan ik mooi aansturen en aan / uit ook geen probleem.
Wat maar niet wil lukken is de terugkoppeling van het gekozen kleur.
Ook ben ik nog aan het zoeken om de relatieve dimming goed te krijgen?
Relevante software en hardware die ik gebruik
RPI4 met Node-Red - icm KNX ultimate, Z2MQTT & color convert
KNX domotica
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Via de Z2MQTT out node krijg ik een XY kleur waarde. maar ik krijg deze aan geen kanten omgevormd naar een eenvoudige HEX of RGB waarde om dan te kunnen doorsturen naar KNX. Heb hiervoor niet de programmeer kennis...
:fill(white):strip_exif()/f/image/Uck3gZa2ibVhrxVG1FM8pMKz.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/vZxVyjbcY6nO77JXZSgCaTxK.png?f=user_large)
Als ik vervolgens de debug node aanpas naar complete msg object krijg ik wel interessantere informatie;
Zie format -> color -> rgb
:fill(white):strip_exif()/f/image/ywkAFjTIBP3ui2kra7nwkVI6.png?f=user_large)
Nu zou ik graag deze info (format.color.rgb) eruit kunnen krijgen om als status te krijgen in KNX.
Heb geprobeerd met een switch, change & filter node maar ik krijg niet de gewenste informatie eruit, iemand die kan helpen?
Dan omtrent de relatieve dimming,
In ETS heb ik dit,
:fill(white):strip_exif()/f/image/NskkvDkm4uW28p7CgpgPYZJY.png?f=user_large)
De KNX-Ultimate out node geeft mij het volgende,
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZlNYZCqRY3MN2BzaAifypQo0.png?f=user_large)
data 1 = +100%
2 = +50%
3 = + 25%
4 = + 13%
5 = 6%
6 = 3%
7 = 1%
0 = break
Onderstaande heb ik van Z2MQTT;
/f/image/T1SU8Uc2aj9yXEAi6xlIkbvp.png?f=fotoalbum_large)
Maar nu weet ik niet hoe ik de data die ik van de KNX ultimate node komt kan filteren en omzetten.
decr_incr: 1, data: 5
-> bij 1 zou ik +% moeten kunnen hebben
-> bij 0 zou ik een -% moeten hebben
daarna kan ik via een range node de 0 - 7 omvormen naar 0 - 255 voor een dim waarde te krijgen.
Ben aan het experimenteren om mijn knx domotica installatie uit te breiden met IOT toestellen.
Heb via node red een zigbee coördinator aangesloten, verlopig stuur ik enkel geschakelde stopcontacten (van het merk Niko).
Nu heb ik mij enkele Philips hue lampen aangekocht en wil deze aansturen met dezelfde zigbee controller en geen aparte Hue bridge.
Koppelen is perfect gelukt, kan de kleuren kiezen, tunable white kan ik mooi aansturen en aan / uit ook geen probleem.
Wat maar niet wil lukken is de terugkoppeling van het gekozen kleur.
Ook ben ik nog aan het zoeken om de relatieve dimming goed te krijgen?
Relevante software en hardware die ik gebruik
RPI4 met Node-Red - icm KNX ultimate, Z2MQTT & color convert
KNX domotica
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Via de Z2MQTT out node krijg ik een XY kleur waarde. maar ik krijg deze aan geen kanten omgevormd naar een eenvoudige HEX of RGB waarde om dan te kunnen doorsturen naar KNX. Heb hiervoor niet de programmeer kennis...
:fill(white):strip_exif()/f/image/Uck3gZa2ibVhrxVG1FM8pMKz.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/vZxVyjbcY6nO77JXZSgCaTxK.png?f=user_large)
Als ik vervolgens de debug node aanpas naar complete msg object krijg ik wel interessantere informatie;
Zie format -> color -> rgb
:fill(white):strip_exif()/f/image/ywkAFjTIBP3ui2kra7nwkVI6.png?f=user_large)
Nu zou ik graag deze info (format.color.rgb) eruit kunnen krijgen om als status te krijgen in KNX.
Heb geprobeerd met een switch, change & filter node maar ik krijg niet de gewenste informatie eruit, iemand die kan helpen?
Dan omtrent de relatieve dimming,
In ETS heb ik dit,
:fill(white):strip_exif()/f/image/NskkvDkm4uW28p7CgpgPYZJY.png?f=user_large)
De KNX-Ultimate out node geeft mij het volgende,
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZlNYZCqRY3MN2BzaAifypQo0.png?f=user_large)
data 1 = +100%
2 = +50%
3 = + 25%
4 = + 13%
5 = 6%
6 = 3%
7 = 1%
0 = break
Onderstaande heb ik van Z2MQTT;
/f/image/T1SU8Uc2aj9yXEAi6xlIkbvp.png?f=fotoalbum_large)
Maar nu weet ik niet hoe ik de data die ik van de KNX ultimate node komt kan filteren en omzetten.
decr_incr: 1, data: 5
-> bij 1 zou ik +% moeten kunnen hebben
-> bij 0 zou ik een -% moeten hebben
daarna kan ik via een range node de 0 - 7 omvormen naar 0 - 255 voor een dim waarde te krijgen.