Vraag

• Walter van Dijk
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik heb :
a. een Samsung TV (4 HDMI poorten).
b. een Samsung Soundbar.(2 HDMI poorten waarvan een HDMI/eARC).
c. een Ziggo Media Box Next (1 HDMI poort) die gaat nu zonder Soundbar in mijn TV.

Alle apparaten zijn recent.

Hoe kan ik het beste deze 3 apparaten verbinden als ik geen optical wil gebruiken maar uitsluitend HDMI ?

1. Media Box next HDMI poort - > Soundbar HDMI poort + Soundbar HDMI/eARC -> TV HDMI poort.

2. Media Box next HDMI poort -> TV HDMI poort (1) + TV HDMI poort (2) -> Soundbar HDMI/eARC

3. anders ?

Zitten er voor en nadelen aan 1 of 2 ?

Alle reacties

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:53

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Als het goed is, staat in de handleiding van je soundbar hoe je deze kunt koppelen, evt. in combinatie met ARC. (Dus ziggo op de tv en via hdmi-arc vanaf tv naar je soundbar. :)

Vooralsnog geef je geen info/typenummers van je apparaten, dus voor ons is het verder gokken zo.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:24

FeaR

In GoT we trust

Alle bronnen op de TV aansluiten en via HDMI (e)ARC (of zelfs S/PDIF) terug heb je te maken met codecs die de TV mogelijk niet ondersteunt. Samsung doet bijvoorbeeld geen DTS. Is met Ziggo geen probleem, dat is maximaal Dolby Digital.

Bronnen door de Sound Bar aansluiten hangt af van de HDMI versie van alle devices in de keten. Heb je bijvoorbeeld(!) een PlayStation 5 en een TV die 120 Hz aankan maar je sound bar is maximaal HDMI 2.0 dan is de Sound Bar de bottleneck waardoor je maximaal 4K op 60 Hz krijgt.

Hoe het beste aansluiten hangt dus van de apparatuur af. Zonder exacte types is hier weinig over te zeggen al zal je met alleen Ziggo als bron niet snel tegen één van de twee beperkingen zoals hierboven genoemd aanlopen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
Michael Knight schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:11:
Als het goed is, staat in de handleiding van je soundbar hoe je deze kunt koppelen, evt. in combinatie met ARC. (Dus ziggo op de tv en via hdmi-arc vanaf tv naar je soundbar. :)

Vooralsnog geef je geen info/typenummers van je apparaten, dus voor ons is het verder gokken zo.
Bedankt,

Soundbar = Samsung HW-Q700C
TV = Samsung Neo QLED 55QN90B (2022)

Heb nu aangesloten door Ziggo Mediabox Next HDMI -> TV (HDMI 1) en TV (HDMI 3 = eARC) -> Soundbar.
Zo staat het inderdaad in de handleiding maar zie op google/internet dat er ook geadvisseerd wordt om de Mediabox Next direct met de Soundbar te connecten.

De huidige setup lijkt prima te werken, geluid uit de Soundbar en loopt synchroon met beeld en zowel de afstandsbediening van de Mediabox en/of de Samsung afstandsbediening zijn te gebruiken om met 1 druk op de knop de 3 apparaten aan/uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
FeaR schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:38:
[...]

Alle bronnen op de TV aansluiten en via HDMI (e)ARC (of zelfs S/PDIF) terug heb je te maken met codecs die de TV mogelijk niet ondersteunt. Samsung doet bijvoorbeeld geen DTS. Is met Ziggo geen probleem, dat is maximaal Dolby Digital.

Bronnen door de Sound Bar aansluiten hangt af van de HDMI versie van alle devices in de keten. Heb je bijvoorbeeld(!) een PlayStation 5 en een TV die 120 Hz aankan maar je sound bar is maximaal HDMI 2.0 dan is de Sound Bar de bottleneck waardoor je maximaal 4K op 60 Hz krijgt.

Hoe het beste aansluiten hangt dus van de apparatuur af. Zonder exacte types is hier weinig over te zeggen al zal je met alleen Ziggo als bron niet snel tegen één van de twee beperkingen zoals hierboven genoemd aanlopen.
Bedankt,

Soundbar = Samsung HW-Q700C
TV = Samsung Neo QLED 55QN90B (2022)

Dat zou allemaal HDMI 2.1 moeten ondersteunen.

Ik heb nu de opstelling zoals in bovenstaand antwoord en dat lijkt goed te werken.
De soundbar heb ik aangesloten met de meegeleverde HDMI kabel dus zou goed moeten zijn.

De HDMI kabel tussen de Mediabox Necxt en de TV daar ben ik niet zeker van maar ik vermoed dat dat een HDMI 2.0 kabel is omdat die al wat ouder is )maar kan ik verder niet zien). Ik denk dat het verstandig is om die kabel dan te vervangen door een goede HDMI 2.1 kabel die dan 4K/120 Hz aankan en niet alleen 4K/60 Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
p.s. Ik zit nu even naar de specificatie van de Mediabox Next te kijken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HUMwMCYKdq0mci-bZYHDgQja80=/800x/filters:strip_exif()/f/image/guhbR4M9zbgKKP3qxay1mnKS.png?f=fotoalbum_large

Ik weet niet of het nut zal hebben om een HDMI 2.1 kabel in die HDMI 2.0a poort te stoppen maar wellicht wel omdat de poorten voor HDM! 2.0 en 2.1 hetzelfde zijn en het verschil in de kabel zit ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Walter van Dijk schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:53:
[...]
De HDMI kabel tussen de Mediabox Necxt en de TV daar ben ik niet zeker van maar ik vermoed dat dat een HDMI 2.0 kabel is omdat die al wat ouder is )maar kan ik verder niet zien).
Kabels hebben geen versies, kabels worden aangeduid op snelheid. Waarbij het ook een combinatie is tussen lengte van de kabel en wat je wilt versturen (en je dus soms verder kan dan de spec van de kabel).
Ik denk dat het verstandig is om die kabel dan te vervangen door een goede HDMI 2.1 kabel die dan 4K/120 Hz aankan en niet alleen 4K/60 Hz.
Waarom? Je hebt als bron alleen Ziggo. HDMI 2.1 is interessant als je een PlayStation 5 of Xbox Series X hebt die 4K / 120 Hz aankunnen. Ziggo is TV, en mogelijk streaming als je dat gebruikt, gaat niet verder dan 4K / 60 Hz (als je dat al haalt). Kabels is het laatste waar ik me zorgen om zou maken.
Walter van Dijk schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 10:03:
Ik weet niet of het nut zal hebben om een HDMI 2.1 kabel in die HDMI 2.0a poort te stoppen maar wellicht wel omdat de poorten voor HDM! 2.0 en 2.1 hetzelfde zijn en het verschil in de kabel zit ??
HDMI poorten zijn al tientallen jaren gelijk, je kan een HDMI kabel uit 2005 zo in de TV prikken van dit jaar. Maar nogmaals, je enige bron is Ziggo, dan heb je geen aanbod van iets wat HDMI 2.1 nodig heeft. Als ik een bron met HDMI van meer dan tien jaar jaar oud neem, HDMI 2.1 kabel er tussen zet, dan gaat mijn beeld er echt niet beter van worden omdat de kabel een hogere resolutie/refresh rate aan kan.

Aanvullend, omdat audio en video beide van Samsung is maakt het aansluiten in principe makkelijker. In deze setup ondersteunen beide apparaten geen DTS (audio) en Dolby Vision (beeld). Dat hoef je dus niet tegen elkaar af te zetten / keuzes te maken.

[ Voor 37% gewijzigd door FeaR op 01-10-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walter van Dijk
FeaR schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:41:
[...]

Kabels hebben geen versies, kabels worden aangeduid op snelheid. Waarbij het ook een combinatie is tussen lengte van de kabel en wat je wilt versturen (en je dus soms verder kan dan de spec van de kabel).

[...]

Waarom? Je hebt als bron alleen Ziggo. HDMI 2.1 is interessant als je een PlayStation 5 of Xbox Series X hebt die 4K / 120 Hz aankunnen. Ziggo is TV, en mogelijk streaming als je dat gebruikt, gaat niet verder dan 4K / 60 Hz (als je dat al haalt). Kabels is het laatste waar ik me zorgen om zou maken.

[...]

HDMI poorten zijn al tientallen jaren gelijk, je kan een HDMI kabel uit 2005 zo in de TV prikken van dit jaar. Maar nogmaals, je enige bron is Ziggo, dan heb je geen aanbod van iets wat HDMI 2.1 nodig heeft. Als ik een bron met HDMI van meer dan tien jaar jaar oud neem, HDMI 2.1 kabel er tussen zet, dan gaat mijn beeld er echt niet beter van worden omdat de kabel een hogere resolutie/refresh rate aan kan.

Aanvullend, omdat audio en video beide van Samsung is maakt het aansluiten in principe makkelijker. In deze setup ondersteunen beide apparaten geen DTS (audio) en Dolby Vision (beeld). Dat hoef je dus niet tegen elkaar af te zetten / keuzes te maken.
Bedankt voor je antwoorden, ik laat het zoals het nu is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Walter van Dijk schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:15:
[...]

Bedankt voor je antwoorden, ik laat het zoals het nu is.
Geen probleem! Geld uitgeven aan kabels als het niet nodig is/alles werkt is zonde. Trek als je een Xbox of PlayStation gekocht hebt en vragen hebt maar weer aan de bel :P

Pagina: 1