Vraag

• netxplorer
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-09-2023
Hallo,

Ik ben op zoek naar camerabeveiliging voor mijn huis.
Ik ga 4 camera's installeren, later misschien uit te breiden tot 6 à 7.
Deze dienen voor verticale montage tegen de buitenmuur te zijn met POE.
Ik had al op de hikvision en dahua site even gekeken omdat die chinese merken vaak prijs/kwaliteit zijn.
Ik was op zoek naar een camera met een grotere sensor zodat hij ook bij minder licht nog deftig beeld geeft. Er zijn tegenwoordig camera's met hogere lichtgevoeligheid die langer kleur geven maar het nadeel is dat die meestal geen IR filter hebben en met wit licht 's nachts werken. Wit licht vind ik storend 's nachts.
De vraag is ook met welke sluitertijd die 's nachts werken. Als die te traag is krijg je bewegingsonscherpte als iemand snel passeert.
Welke resolutie neem je best? Hogere resolutie is beter overdag maar kan 's nachts minder zijn omdat de verhouding resolutie/sensorgrootte veranderd.

Wat raden jullie aan?

Alle reacties

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:46
Misschien handig om te vermelden wat het budget is?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien nog belangrijker wat verwacht je ervan en wat denk je ermee op te lossen? Bedenk ook dat camera's aan de gevel prima zijn om te zien wat er gebeurt en dat er iets is. Echter iemand overduidelijk herkennen is een ander verhaal. Kan uit ervaring vertellen dat je daarvoor veel dichterbij moet zijn, neem het beeld van je intercom bijvoorbeeld ook op of installeer pinhole camera's op slimme plaatsen.
Persoonlijk zal ik niet gauw camera's rond mijn huis ophangen maar dat is een keuze.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je budget gaat echt leidend zijn hier, zeker met 4-7 camera's.

Dahua is super kwaliteit, maar die hebben inderdaad geen neppe kleur 's nachts, maar gewoon IR.
Mijn Dahua camera (IPC-HDW2231R-ZS) kan tot net voor het echt helemaal pikdonker is gewoon in kleur filmen, een straatlantaarn of het licht dat door de voordeur naar buiten komt is al genoeg om gewoon in dagmodus te blijven.

Qua resolutie.. Ik zou gewoon lekker voor een hele goeie 1080p-camera gaan en wegblijven van de 4K rommel. Je hebt geen reet aan 4K output als de sensor alleen op een ideale afstand van 2-3 meter kan focussen en de framerate zwaar omlaag moet om 's nachts nog genoeg licht te ontvangen. Bijkomstigheid daarvan is ook dat je camera snel verblind wordt.

Voor een laag budget kun je naar bijv. Reolink kijken, iets als de RLC-510A is niet verkeerd voor die prijs. Als je een fatsoenlijk budget hebt kun je naar Dahua kijken.

Let daarnaast op de plaatsing van je camera's, je kunt beter 5 vaste camera's hebben die op max. 4 meter afstand van je focuspunt hangen dan 3 PTZ camera's die alles van 1 tot 30 meter moeten dekken en dan ook nog eens een hele grote blind spot hebben (overal waar zen iet actief kijken). Afhankelijk van waar je camera's wil hangen en wat je focuspunt is heb je ook nog verschil in welke camera het beste is, dus zomaar 4 dezelfde is niet altijd het juiste antwoord.

• Oon
  • Niet online

Oon

Frogmen schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:02:
Echter iemand overduidelijk herkennen is een ander verhaal. Kan uit ervaring vertellen dat je daarvoor veel dichterbij moet zijn, neem het beeld van je intercom bijvoorbeeld ook op of installeer pinhole camera's op slimme plaatsen.
Dat ligt echt totaal aan welke camera's je gebruikt. Als je op Bol of Amazon zoekt naar een wifi camera (en veel mensen willen 'm dan ook nog op batterij 8)7 ) dan krijg je veel rommel die 4K output levert maar waar gewoon een sensor in zit die daar eigenlijk niet goed genoeg voor is.
Als je naar commerciële camera's kijkt zie je vaak een lagere outputresolutie maar vele malen scherper beeld dat ook in nachtmodus nog duidelijk en vloeiend is.
Consumentenspul doet dat gewoon niet, want dat verkoopt niet. Features als het hebben van 4K, werken op wifi, kunnen draaien op batterij, PTZ, etc. verkopen beter, want dat is wat voor een leek wel handig klinkt, tot je bedenkt dat wifi en batterij alleen maar voor beschikbaarheidsproblemen kunnen zorgen, en PTZ betekent dat je heel snel overschat wat je nou daadwerkelijk kunt dekken met één camera.

Dus als je gewoon een goeie camera hebt die op de juiste plek is gehangen (meestal een meter of 3-4 vanaf een ingang tot je terrein of woning) kun je iedereen die revelant is herkennen, en bij de duurdere camera's is die afstand vaak groter.

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
6 a 7 camera’s bij je woning, woon je in de gevangenis? Is je onveiligheidsgevoel zo groot dat je denkt dat dit de oplossing is?

En wat ga je doen met al die beelden? terugkijken wanneer er wat gebeurd is? Spoiler: de dader ga je niet achterhalen. Of ga je ze allemaal van bewegingsalarmering voorzien en word je dag in dag uit gek van de piepjes omdat er een spin voor je camera zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

eLScha schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:51:
6 a 7 camera’s bij je woning, woon je in de gevangenis? Is je onveiligheidsgevoel zo groot dat je denkt dat dit de oplossing is?

En wat ga je doen met al die beelden? terugkijken wanneer er wat gebeurd is? Spoiler: de dader ga je niet achterhalen. Of ga je ze allemaal van bewegingsalarmering voorzien en word je dag in dag uit gek van de piepjes omdat er een spin voor je camera zit?
Het ligt er allemaal maar aan wat je situatie is. Ik woon zelf in een tweekapper en ik heb twee camera's buiten huis, met nog eentje extra in de garage. Ik wil hier graag nog een derde en evt. vierde aan toevoegen zodat ik ook de hele tuin in beeld heb, maar dat heeft geen prio.
Als je een vrijstaande woning hebt en even serieus naar de vuistregels kijkt voor het plaatsen van camera's kom je al heel snel op 6-8 camera's uit, je zou er namelijk bij iedere toegang tot je terrein en bij iedere ingang in je woning een moeten hebben.

Afhankelijk van waar je woont is het compleet nutteloos of heel nuttig, wat niet alleen ligt aan de kans op inbrekers maar ook op hoe overladen of juist proactief je lokale politiebureau is. Ik zou zelf als ik ooit een vrijstaand huis kan betalen toch zeker mijn hele terrein gewoon in zicht willen hebben (maar natuurlijk niet alles 'nuttig' in zicht; ik ga niet iedere 4 meter een camera plaatsen en de meeste camera's zullen dan beperkt zijn tot 'is er iemand' en niet 'wie is er').

Als je voor een paarhonderd euro kunt zorgen dat je weet wat er in en om je huis gebeurt is dat toch wel een fijne peace of mind, je hoeft er niet 24/7 naar te kijken maar het is toch wel heel fijn dat als je weg bent je een melding op je telefoon krijgt als er iemand in/om je huis is en even terug kan kijken wat er speelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@Oon Je vergeet dat je altijd overlap in je camerasysteem aanbrengt de een houd de ander in de gaten.
Voor wat betreft scherpte van beelden zijn de camera's met betere lenzen echt beter. Zeker in de dome camera's heb je echt hele goede (heb ervaring uit het analoge tijdperk) maar die zijn ook gewoon echt duur.
Overigens kan je met een dome en PIR ook slim samenwerking bouwen waarbij de dome bij detectie gestuurd wordt. Zou er niet direct ook alarm aan koppelen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Frogmen schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:55:
@Oon Je vergeet dat je altijd overlap in je camerasysteem aanbrengt de een houd de ander in de gaten.
Voor wat betreft scherpte van beelden zijn de camera's met betere lenzen echt beter. Zeker in de dome camera's heb je echt hele goede (heb ervaring uit het analoge tijdperk) maar die zijn ook gewoon echt duur.
Overigens kan je met een dome en PIR ook slim samenwerking bouwen waarbij de dome bij detectie gestuurd wordt. Zou er niet direct ook alarm aan koppelen.
Dome camera's voor echt buiten zou ik überhaupt vermijden, want die worden op den duur allemaal wazig tenzij je ze regelmatig schoonmaakt. Als ze uit de regen hangen is het prima, maar ook dan voegt een dome weinig toe t.o.v. een bullet.

Detectie hebben ze tegenwoordig allemaal wel, en gewoon een Home Assistant integratie om daar iets mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Oon schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:10:
[...]

Dome camera's voor echt buiten zou ik überhaupt vermijden, want die worden op den duur allemaal wazig tenzij je ze regelmatig schoonmaakt. Als ze uit de regen hangen is het prima, maar ook dan voegt een dome weinig toe t.o.v. een bullet.

Detectie hebben ze tegenwoordig allemaal wel, en gewoon een Home Assistant integratie om daar iets mee te doen.
Iedere buitencamera moet je jaarlijks schoonmaken is bij een dome camera niet anders, grote voordeel is vooral dat je wel in kan zoomen en mensen herkennen. Echter dit komt wel met een hoge prijs waardoor het niet opweegt tegen gewoon meer camera's. Voor een redelijke dome praat je al over € 1000,- voor een echt goede een veelvoud ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Frogmen schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:42:
[...]

Iedere buitencamera moet je jaarlijks schoonmaken is bij een dome camera niet anders, grote voordeel is vooral dat je wel in kan zoomen en mensen herkennen. Echter dit komt wel met een hoge prijs waardoor het niet opweegt tegen gewoon meer camera's. Voor een redelijke dome praat je al over € 1000,- voor een echt goede een veelvoud ervan.
Ik denk dat je niet goed begrijpt wat 'dome' inhoudt. Dome betekent namelijk niets meer dan dat er een rond kapje over de camera heen zit.
Wat jij noemt is PTZ, maar zoals je zelf wel correct aangeeft zijn camera's waarbij je optisch kunt inzoomen erg duur, als je alleen digitaal kunt inzoomen heb je er niks aan want dat kun je achteraf ook met de output.

Het probleem met PTZ camera's is dat ze, net als iedere niet-PTZ-camera, maar een beperkte FOV hebben. Een PTZ camera is alleen nuttig als je die inzet tbv bijv. overzicht over een fabrieksvloer of kijken bij de pasgeboren puppy's, niet voor beveiliging. Je mist altijd een deel, en omdat het PTZ is kun je geen goed cameraplan opstellen waarbij dat niet het geval is.

Daarom raden vrijwel alle partijen aan om eerst gewoon vaste camera's te plaatsen die 24/7 exact hetzelfde in beeld hebben (dus geen gezoom, geen pan/tilt, gewoon exact dezelfde deur/poort/gang) en daarna kun je dan nog PTZ camera's toevoegen voor het leuke overzicht. Die kun je dan ook wat hoger plaatsen, bijv. boven tegen een gevel of lantaarnpaal, waar het beeld compleet nutteloos is voor beveiliging omdat je van die afstand toch geen herkenbare gezichten of kentekens gaat hebben, maar waar het overzicht dat je krijgt vanaf die hoogte een stuk groter is.
De praktijk leert dat ook dat overzicht maar erg weinig waard is, de meeste toepassingen zijn monitoren van een terrein of (zoals eerder genoemd) een fabrieksvloer, maar er gebeurt zo veel dat het lastig te volgen wordt. Daarmee kom je dan snel weer terug op het advies om de dingen die je wél wil monitoren (in een fabriek bijv. specifieke machines/operator locaties) in beeld te brengen met een vaste camera, niet met een PTZ-camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als overzicht belangrijk is lijkt me een 360 camera veel logischer. Maar TS heeft gewoon aantal goede Dahua’s nodig. Met Starlight of Night Vision erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@Oon Met een Dome camera werd altijd een 360graden PTZ camera bedoeld want niet iedere PTZ kan 360graden. Dome camera's hebben zeker wel grote meerwaarde maar moeten eigenlijk ook direct uitgekeken worden. Dus meer voor direct toezicht. Heb er nog een mooi voorbeeld van uit 2007 van een inbraak poging bij onze buren via ons terrein. Wij hadden Dome camera hangen met direct toezicht in een ander pand. Helaas zijn het oude .exe bestanden die alleen op windows te openen zijn en was nog analoge camera techniek.
@Sethro Voor thuis moet je het doen als het je rust geeft, verwacht niet dat de dader ermee opgespoord wordt. Dat is dan vooral toeval of het is de overbekende dief uit de regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-04 20:54
Hij is alweer voorbij, maar laten we de discussie over het 'waarom' ook gesloten houden. Tenzij het natuurlijk helpt in de keuze voor een bepaald model :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Pagina: 1