Is dit dakje rijp voor een dakdekker?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-05 14:35
In verband met het ophogen van onze oprit heb ik besloten het grind op het dakje van mijn keuken en garage aanbouw te verversen. Spul ligt er al sinds de bouw in 1986 op en bestond meer uit mos dan uit grind. Los van het feit dat er meer op lag dan ik had verwacht, ging het tot dusver vrij eenvoudig.

Bij het schoonmaken van het dak vielen mij echter een paar zaken op waardoor ik twijfel of dit een noodzakelijk moment is om een dakdekker in te schakelen voor ik er nieuw grind op leg.

Er blijft een laag water op het dak staan, op het diepste punt zo'n 4 cm. Nu is mij ooit verteld dat dit geen probleem is/hoeft te zijn, zolang het maar buiten blijft. Dit komt het dak op het oog een beetje verzakt lijkt. de afvoer is niet (langer?) het laagste punt van het dak. Dit is bij beide dakoppervlakken het geval. Bij de randjes zie ik dat er hier en daar kleine losse 'flapjes' zitten van een paar CM, lijkt me ook niet de bedoeling?

Verder zit er een pijpje dat geen functie meer heeft en in principe verwijderd kan worden (al zit ie niet in de weg) en vroeg ik me af of als ik dit moet/laat herstellen, ik eventueel ook iets met isolatie kan.

Omdat een paar fotos meer zeggen dan deze uitleg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rL7QBv_f2TWC-OyZiVeqVfmlnrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZEhsDGcnGNbl6lxVeiaa9GU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytusfHTUrKpVstGWP4J0yX5tWCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BMgjwNM9aIJxjUXzQ8Gc8eX8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUk-F2fQuW10A2dyIUJCidrZFHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yhngdUvZ9GEgBgyVdL44sZzS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LMwJ4vT_zu-LjPJk2jIOf1jmzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TdpqUGdd2XsyIFChc9oqwzWW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3iniHHv1_jZ_0SkTN2J_4MqIOF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFmyMY34k4U2kNX2aBtu2qqF.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is wijsheid en wat zou het aanpakken hier van mogelijk kosten?

Beste antwoord (via gastje01 op 30-09-2023 19:16)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:46

Onbekend

...

Zolang je geen lekkage hebt, gaat het prima. Maar het grind zorgde er wel voor dat de bitumen laag minder snel slijt. Zo'n dak gaat doorgaans zo'n 30 tot 40 jaar mee, dus is nu wel aan vervanging toe.
Maar omdat het enigszins verzakt lijkt, lijkt het mij verstandig om ook het onderliggende gedeelte van het dak aan te pakken, en zoals je al aangeeft meteen extra isoleren. :)
Vraag de lokale erkende dakdekker voor een globale offerte.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:46

Onbekend

...

Zolang je geen lekkage hebt, gaat het prima. Maar het grind zorgde er wel voor dat de bitumen laag minder snel slijt. Zo'n dak gaat doorgaans zo'n 30 tot 40 jaar mee, dus is nu wel aan vervanging toe.
Maar omdat het enigszins verzakt lijkt, lijkt het mij verstandig om ook het onderliggende gedeelte van het dak aan te pakken, en zoals je al aangeeft meteen extra isoleren. :)
Vraag de lokale erkende dakdekker voor een globale offerte.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:45

Vos

AFCA

Vraag een dakdekker voor een inspectie? Kan veelal gratis. Althans bij mij de omgeving ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
Vermoeden bevestigd, ik ga iemand laten komen.

Kan ik lekker m’n weekend plan om er weer grind op te leggen annuleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-06 23:06

Sebazzz

3dp

Vos schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:38:
Vraag een dakdekker voor een inspectie? Kan veelal gratis. Althans bij mij de omgeving ;)
Daar zit vast geen belangenverstrengeling in >:)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:45

Vos

AFCA

Sebazzz schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:54:
[...]

Daar zit vast geen belangenverstrengeling in >:)
Mwa, ik kende de partij via wat andere ervaringen. Waren gewoon eerlijk, bij mij was alles prima nog.

• gastje01
Haha ach, daar ben ik niet zo bang voor, ze moeten hoe dan ook komen kijken voor een offerte, nee zeggen kan altijd nog.

Het ging mij er meer om de bevestiging dat deze bedekking z'n beste tijd gehad heeft. Zolang er niks lekt kan ik rustig een partij kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killion
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-05 16:11
Op zich hoef je, als het dak opnieuw ingebrand wordt, het grind niet opnieuw te plaatsen.
2 weken geleden ook mijn bitumen op 't schuur vervangen en volgens de dakdekker is grind tegenwoordig echt niet meer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
Killion schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:23:
Op zich hoef je, als het dak opnieuw ingebrand wordt, het grind niet opnieuw te plaatsen.
2 weken geleden ook mijn bitumen op 't schuur vervangen en volgens de dakdekker is grind tegenwoordig echt niet meer nodig.
Op mijn erkertje heb ik het ook niet meer. Dit is echter een plat dak van een slaapkamer waar in de zomer veel zon op staat. Er is mij ooit verteld dat (lichte kleur) grind wel bijdraagt aan extra isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Leg er dan meteen 8-12cm Pir bij. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 01-10-2023 21:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Als dat van buiten kan ga ik dat zeker overwegen ja, als het toch open moet is dit het moment. Pijpje is mogelijk ook een koudebrug en heeft geen functie meer, kan die fijn ook verwijderd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:20
En dan nog sedum erop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:22

Dennis1812

Amateur prutser

Waarom maak je er geen groen dak van? (Sedum) ipv grind. Is beter voor je binnen temperatuur dan grind

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Dennis1812 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:25:
Waarom maak je er geen groen dak van? (Sedum) ipv grind. Is beter voor je binnen temperatuur dan grind
Vanwege het vocht dat het (mogelijk) vast houdt. Mijn hemelwater afvoer is namelijk aangesloten op een (ondergrondse) tank waar ik in de zomer mijn tuin mee bewater.

Dat was mijn eerste gedachte, maar nu ik zie hoeveel water er gewoon op het dak bleef staan, zoveel vocht zie ik sedum nog niet vast houden, dit was niveau vijver plant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:55
Grind is ook minder gehorig, het dempt regengeluid enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:22

Dennis1812

Amateur prutser

gastje01 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:38:
[...]

Vanwege het vocht dat het (mogelijk) vast houdt. Mijn hemelwater afvoer is namelijk aangesloten op een (ondergrondse) tank waar ik in de zomer mijn tuin mee bewater.

Dat was mijn eerste gedachte, maar nu ik zie hoeveel water er gewoon op het dak bleef staan, zoveel vocht zie ik sedum nog niet vast houden, dit was niveau vijver plant.
Nee hoor, dat kan sedum prima aan. Goede substraat laag erbij.
Dat houdt echt heel wat liters vast.

Sinds wij sedum hebben staat er nooit meer water op het dak. Wordt mooi opgenomen. En er stond nog veel meer.
https://groendakcoach.nl/

Zei kunnen je evt adviseren. Mogelijk nog subsidie mogelijk. In mijn geval kreeg ik van zowel waterschap als gemeente.
Kan hard meewerken.
Die partij heeft de bitumen volledig vernieuwd bij mij en het sedum aangelegd. Compleet ontzorgd en 30 jaar garantie.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

gastje01 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:07:
Als dat van buiten kan ga ik dat zeker overwegen ja, als het toch open moet is dit het moment. Pijpje is mogelijk ook een koudebrug en heeft geen functie meer, kan die fijn ook verwijderd worden.
Ja , gewoon onder de dakbedekking laten doen. Krijg je ook nog eens subsidie voor!
Waarschijnlijk krijg je een soort goot rondom, zodat de randen niet opgehoogd hoeven te worden.

Eea natuurlijk afhankelijk van wat er ligt aan isolatie, etc. Als er nu 8cm of minder ligt dan zou ik minimaal 8cm bijleggen.

Ik heb zelf nu 2x 8cm zodat ook de naden dicht zijn. Wat het precies oplevert in de praktijk weet ik niet want we hebben het meteen laten doen toen we er gingen wonen. In theorie zou het wel moeten schelen . (Meeste warmte gaat via dak weg).

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 01-10-2023 22:47 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
Dennis1812 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:42:
[...]

Nee hoor, dat kan sedum prima aan. Goede substraat laag erbij.
Dat houdt echt heel wat liters vast.

Sinds wij sedum hebben staat er nooit meer water op het dak. Wordt mooi opgenomen. En er stond nog veel meer.
https://groendakcoach.nl/

Zei kunnen je evt adviseren. Mogelijk nog subsidie mogelijk. In mijn geval kreeg ik van zowel waterschap als gemeente.
Kan hard meewerken.
Die partij heeft de bitumen volledig vernieuwd bij mij en het sedum aangelegd. Compleet ontzorgd en 30 jaar garantie.
Dat is nu net niet helemaal de bedoeling, ik wil dat het water in mijn tank loopt in plaats van vast gehouden wordt op het dak. Beregening installatie pompt water uit de tank, maar stopt uiteraard als deze niet meer genoeg water bevat. Alle litertjes die ik in de zomer kan vangen zijn welkom.
Sport_Life schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 22:42:
[...]

Ja , gewoon onder de dakbedekking laten doen. Krijg je ook nog eens subsidie voor!
Waarschijnlijk krijg je een soort goot rondom, zodat de randen niet opgehoogd hoeven te worden.

Eea natuurlijk afhankelijk van wat er ligt aan isolatie, etc. Als er nu 8cm of minder ligt dan zou ik minimaal 8cm bijleggen.

Ik heb zelf nu 2x 8cm zodat ook de naden dicht zijn. Wat het precies oplevert in de praktijk weet ik niet want we hebben het meteen laten doen toen we er gingen wonen. In theorie zou het wel moeten schelen . (Meeste warmte gaat via dak weg).
Als ik bekijk hoeveel ruimte ik heb tot de rand, dan kan er best een paar CM extra tussen. Ik kan niet direct zien hoe hoog de bitumen komen onder de metalen rand, maar 5-6 cm heb ik zeker.

Subsidie moet ik eens in duiken, heb ook alle glas laten vervangen dit jaar, daar kan ik ook nog iets voor aanvragen. Voor het dakje zelf moet ik even kijken of ik wel genoeg m2 heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:33

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Killion schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 18:23:
tjsa dan gaan ze wel even voorbij aan het feit dat dat grind er vaak niet alleen ligt om de dakbedekking op zijn plek te houden en dan krijg je dit.

YouTube: Dak weggeblazen in Rotterdam: 'Daar gaat-ie!' - RTL NIEUWS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin15243
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-05 22:02
Als ik bekijk hoeveel ruimte ik heb tot de rand, dan kan er best een paar CM extra tussen. Ik kan niet direct zien hoe hoog de bitumen komen onder de metalen rand, maar 5-6 cm heb ik zeker.
Je kan ook dikker isoleren van de dakrand af, dan krijg je een heulende goot voor waterafvoer met een 'isolatie eiland' midden op het dak. Goot moet +-10cm breed zijn vanaf de dakrand gemeten.
Dan kan je zo naar 10cm PIR. Echt een aanrader. Warmte die je vasthoudt hoef je ook niet in te kopen/op te wekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:49
gastje01 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:58:
[...]
Dat is nu net niet helemaal de bedoeling, ik wil dat het water in mijn tank loopt in plaats van vast gehouden wordt op het dak. Beregening installatie pompt water uit de tank, maar stopt uiteraard als deze niet meer genoeg water bevat. Alle litertjes die ik in de zomer kan vangen zijn welkom.
[...]
Wanneer het dak verzadigt is loopt het alsnog je regentank in. Heb het op de schuur liggen 6m2 en wanneer dat verzadigd is loopt het netjes de regenton in. Zorgt er meer voor dat je bij een stortbui wat extra tijdelijk kan vasthouden en daarna rustig kan afgeven.

Het neemt 20 tot 35 liter per m2 op dus dat valt ook wel weer mee.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Pagina: 1