Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een calculatie-machine bouwen die voornamelijk huisgeschreven C en GSL programma's draait onder Linux. De bedoeling is een machine die 24/7 kan draaien en relatief weinig vermogen vergt. Een grafische kaart zie ik voorlopig van af, maar wil de mogelijkheid openhouden voor een CUDA rewrite. Van dit laatste zal de komende 2 jaar geen sprake zijn.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Circa 600 EUR.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Overige componenten, zoals voeding, opslag, koeling, worden uit bestaande voorraad computers gehaald.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn vragen gaan over de CPU-moederbord-RAM combinatie.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ben onder de indruk van de AMD 7000-generatie processoren non-X versie, met name performance per watt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn rack is gemaakt voor micro-ATX of ITX moederborden. ATX is mogelijk, maar vereist onhandige aanpassingen.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik wil een calculatie-machine bouwen die voornamelijk huisgeschreven C en GSL programma's draait onder Linux. De bedoeling is een machine die 24/7 kan draaien en relatief weinig vermogen vergt. Een grafische kaart zie ik voorlopig van af, maar wil de mogelijkheid openhouden voor een CUDA rewrite. Van dit laatste zal de komende 2 jaar geen sprake zijn.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Circa 600 EUR.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Overige componenten, zoals voeding, opslag, koeling, worden uit bestaande voorraad computers gehaald.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn vragen gaan over de CPU-moederbord-RAM combinatie.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ben onder de indruk van de AMD 7000-generatie processoren non-X versie, met name performance per watt.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn rack is gemaakt voor micro-ATX of ITX moederborden. ATX is mogelijk, maar vereist onhandige aanpassingen.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
- Zijn er performance degradaties te verwachten bij een bord met deze specificaties? Anders gevraagd: is er een moederbord dat meer voor de hand ligt voor een computer met deze vorm van gebruik en waarmee ik een jaartje of 5 vooruit kan?
- Is de aanname dat CAS latency een beperkte rol speelt in de performance terecht? Ofwel (als ik de online artikelen erover lees) moeten vooral de frequenties in het BIOS worden afgestemd en hebben andere instellingen een verder marginale invloed?
- Voor netwerk performance, waar moet ik op letten? Stel ik maak gebruik van CAT7 kabels, hoort daar een bepaalde ethernet-connectie bij?
- Zijvraag, niet direct van toepassing op deze wenslijst: kan RGB makkelijk uit een RAM module verwijderd worden?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 7900 Boxed | € 435,96 | € 435,96 |
| 1 | Moederborden | MSI PRO A620M-E | € 89,- | € 89,- |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040F16GX2-RS5K | € 114,32 | € 114,32 |
| Totaal | € 639,28 | |||