Schuimbeton storten: eerst riolering vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• Purk80
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02-05 16:09
We overwegen de BG-vloer te isoleren met schuimbeton. Woning uit 1900. Balkenvloer eruit, folie erin, en dan schuimbeton.

De waterleiding en gasleiding zijn onlangs vervangen, dus die zullen zo weer 50-70 jaar mee kunnen gaan. Zelfde levensduur als de schuimbeton. Duur grapje overigens.

Nu zitten we alleen nog met de riolering. Oud huis en niet zeker hoe oud hij is. In elk geval 24 jaar, want de vorige bewoners trokken er in 1999 in en hebben hem niet vervangen. Wat is wijsheid... als we eerst die riolering nog moeten laten vervangen wordt die isolatie met schuimbeton wel een duur grapje.

Online lees ik over saneren van riolering met een soort coating aan de binnenzijde, waarvoor geen breekwerk nodig is. Mensen die hier ervaring mee hebben? Hoe lang gaat de boel daarna weer mee?

De riolering komt overigens volledig onder de schuimbeton te liggen (WC-buis 'daalt' door een cementvloertje dat blijft liggen, en ligt daarna ingegraven in de onderbodem)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Kun je ook wat rioleringsbuizen alvast naast / boven de bestaande leggen maar nog niet aansluiten?
Een beetje het "loze leidingen" idee.

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik zou het doen.

kwa prijs moet het toch wel mee vallen?

je kan overal bij, heerlijk werkbaar zonder bg vloer.
en je hoeft maar tot net voorbij de gevel. beetje graven en hebt alle delen toch al zichtbaar?

heb die coating ook gezien, een slang voor gevult met troep (epoxi?) die door de oude buis geblazen wordt.
is een optie, maar meer als je er over 1 jaar niet meer bij kan komen en het gaat stuk.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
als je zoiets ingrijpends doet zou ik het riool meteen meenemen. Dan weet je zeker dat je van de mogelijke ellende af bent en kun je tot aan je pensioen zorgeloos wonen.

Het riool vervangen valt qua kosten ook best mee.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hangt er vanaf wat voor buizen je er hebt liggen.... als er nu PVC ligt zou je dit gewoon kunnen laten liggen natuurlijk..

is het gres of misschien wel asbest.... dan is het misschien wel een idee om het te vervangen..

404 Signature not found

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:51
Riool vervangen is wat pvc buizen en bochten. Als dat nog prima is dan is vervangen zinloos. Als je twijfelt doe je dat wel, dat kun je vast zelf.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:04
@Purk80
Ook het alternatief op schuimbeton overwogen:
https://www.renovatietota...rvangt-oude-houten-vloer/

Voordeel is dat je later nog onder je vloer kan.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:50
SMSfreakie schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:43:
is het gres of misschien wel asbest.... dan is het misschien wel een idee om het te vervangen..
Bij ons hebben ze ooit een pvc buis door een gresbuis heen geschoven omdat ze er niet bij konden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:50
chrisborst schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:08:
@Purk80
Ook het alternatief op schuimbeton overwogen:
https://www.renovatietota...rvangt-oude-houten-vloer/

Voordeel is dat je later nog onder je vloer kan.
Dat is ook een goede optie. Bij sommige huizen (met slechte grond) kun je zelfs niet anders.
Het is over het algemeen wel duurder dan schuimbeton. Voordeel is dat je sneller weer verder kunt met de afbouw ivm droogtijd van schuimbeton.

Je hebt overigens ook renovatievloeren van Duofor, Havebo, VBI en Compofloor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-05 23:38
Ja, sowieso doen!

Zoals hier boven al genoemd kan je er perfect bij als alles eruit is. Ik heb zelf ook schuimbeton laten storten 5 jaar geleden, ik baal nog steeds van het feit dat ik niet nagedacht heb over mantelbuizen. Als ik het overnieuw zou doen had ik een mantelbuis van de meterkast naar de voor- en achtertuin gelegd, misschien een tip ;)

Let er ook op dat je het plastic goed in alle de hoeken vouwt zodat er geen holle ruimtes kunnen ontstaan, hou ook je meterpeil goed in de gaten i.v.m de deuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purk80
MBgek schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 15:35:
Ja, sowieso doen!

Zoals hier boven al genoemd kan je er perfect bij als alles eruit is. Ik heb zelf ook schuimbeton laten storten 5 jaar geleden, ik baal nog steeds van het feit dat ik niet nagedacht heb over mantelbuizen. Als ik het overnieuw zou doen had ik een mantelbuis van de meterkast naar de voor- en achtertuin gelegd, misschien een tip ;)

Let er ook op dat je het plastic goed in alle de hoeken vouwt zodat er geen holle ruimtes kunnen ontstaan, hou ook je meterpeil goed in de gaten i.v.m de deuren.
Wat bedoel je met 'meterpeil goed in de gaten houden ivm deuren'? Dat je er niet teveel in laat storten?

Mantelbuis voor electra gaan we sowieso van voor naar achter leggen, voor als we nog eens krachtstroom willen.

• Purk80
jack zomer schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:28:
ik zou het doen.

kwa prijs moet het toch wel mee vallen?

je kan overal bij, heerlijk werkbaar zonder bg vloer.
en je hoeft maar tot net voorbij de gevel. beetje graven en hebt alle delen toch al zichtbaar?

heb die coating ook gezien, een slang voor gevult met troep (epoxi?) die door de oude buis geblazen wordt.
is een optie, maar meer als je er over 1 jaar niet meer bij kan komen en het gaat stuk.
We kunnen er niet zomaar bij, ze liggen begraven in het zand. Dus we zullen ze
- eerst moeten opgraven (inclusief: uitvissen waar die buis precies loopt. Want hij komt dus ergens onder dat cementvloertje van de WC uit, maar we weten niet waar)
- dan buizen vervangen (dat zal idd wel meevallen qua werk). Opnieuw onder het zand, of evt. erop
- dan zand weer aantrillen, want anders later kans op verzakking schuimbeton.

Het lijkt me eigenlijk helemaal geen snel klein klusje... Eerder zo een paar dagen extra werk. Fysiek zwaar ook nog. Maar misschien ben ik te pessimistisch. Iemand die dit eerder heeft gedaan? Inclusief de bijbehorende 'opgraving' en daarna weer aantrillen.

[ Voor 27% gewijzigd door Purk80 op 30-09-2023 15:47 ]

• Purk80
D-e-n schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 15:02:
[...]

Dat is ook een goede optie. Bij sommige huizen (met slechte grond) kun je zelfs niet anders.
Het is over het algemeen wel duurder dan schuimbeton. Voordeel is dat je sneller weer verder kunt met de afbouw ivm droogtijd van schuimbeton.

Je hebt overigens ook renovatievloeren van Duofor, Havebo, VBI en Compofloor.
Voor ons niet haalbaar qua prijs inderdaad. Schuimbeton + PIR-platen krijgen we er voor 40 m2 voor 3500 euro in. Broodjesvloer is veelvoud daarvan.

• Purk80
No Hands schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:02:
Riool vervangen is wat pvc buizen en bochten. Als dat nog prima is dan is vervangen zinloos. Als je twijfelt doe je dat wel, dat kun je vast zelf.
Even praktisch: als je die buizen vervangt, hoe sluit je het riool dan af? Zodat de boel niet leegloopt in je kruipruimte...

• Purk80
SMSfreakie schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:43:
hangt er vanaf wat voor buizen je er hebt liggen.... als er nu PVC ligt zou je dit gewoon kunnen laten liggen natuurlijk..

Mja geen idee dus wat voor buizen het zijn en hoe lang die nog kunnen meegaan. Er ligt nu een balkenvloer met daaronder 30-40 cm hydrokorrels, maar vorige bewoners vertelden dat riolering niet zichtbaar was toen die korrels (tegen zwam) werden gestort. Dus de riolering ligt dan weer daaronder, begraven in het zand. De hydrokorrels gaan we zelf eruit scheppen, maar de vraag is dus of we dan ook nog die riolering gaan opgraven

[ Voor 11% gewijzigd door Purk80 op 30-09-2023 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Purk80 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 15:49:
[...]

Even praktisch: als je die buizen vervangt, hoe sluit je het riool dan af? Zodat de boel niet leegloopt in je kruipruimte...
er stroomt normaal niks het riool uit. Dat loopt naar de straat en verdwijnt daar door de riolering. die buizen zitten niet vol met water en poep

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-05 23:31
Als het pvc is dan zou ik het zo laten, tenzij het lekt natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-05 23:38
Purk80 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 15:39:
[...]

Wat bedoel je met 'meterpeil goed in de gaten houden ivm deuren'? Dat je er niet teveel in laat storten?

Mantelbuis voor electra gaan we sowieso van voor naar achter leggen, voor als we nog eens krachtstroom willen.
Ik heb zelf het voorwerk gedaan en samen met de werkvoorbereider van het betonbedrijf het nieuwe meterpeil bepaald. Op de dag van het storten kwam de betonploeg er achter dat het meterpeil verkeerd was en dit problemen zou op gaan leveren met o.a. de deuren in huis.

Ik heb een hoop geluk gehad dat de mannen die kwamen storten nog even een snelle controle hebben gedaan en het ook op wilden lossen zodat er wel gestort kon worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smeerkeezz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-05 20:43
Een riool van 24 jaar is is zowiezo versmeerd, ik denk dat je nog gaat schrikken wat er aangekoekt is.
Advies is zeker vervangen, dat zijn nu de kosten niet, ga er maar vanuit dat die coating waar je het over hebt zeker 10 keer zoveel kost en de coating gaat niet in al je T-stukken en verlopen enz enz.
Als je er later nog bij zou kunnen kan je het laten liggen en de gok nemen. Maar helaas kan je dat niet en dan zit je met een serieus probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-05 09:39

Yucon

*broem*

Purk80 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 11:19:
De waterleiding en gasleiding zijn onlangs vervangen, dus die zullen zo weer 50-70 jaar mee kunnen gaan. Zelfde levensduur als de schuimbeton. Duur grapje overigens.
een beetje off topic, maar zoveel stelt dat toch niet voor? Waar moet je voor zoiets ongeveer op rekenen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-04 10:24
Wat al eerder aangegeven is: Vervangen. Of het nu AC / Gres of PVC is. Zou zeker nu je er bij kan de boel vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als je netje schuimbeton hebt gebruikt en nadien de riolering gaat doen is een beetje raar toch ?
Pak het gelijk goed aan zou ik zeggen

[ Voor 9% gewijzigd door Hackus op 01-10-2023 10:00 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Smeerkeezz schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 08:50:
Een riool van 24 jaar is is zowiezo versmeerd, ik denk dat je nog gaat schrikken wat er aangekoekt is.
Advies is zeker vervangen, dat zijn nu de kosten niet, ga er maar vanuit dat die coating waar je het over hebt zeker 10 keer zoveel kost en de coating gaat niet in al je T-stukken en verlopen enz enz.
Als je er later nog bij zou kunnen kan je het laten liggen en de gok nemen. Maar helaas kan je dat niet en dan zit je met een serieus probleem.
als het PVC is kan het gewoon gereinigd worden vanbinnen.....

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Je hoopt te horen dat het niet hoeft, maar eigenlijk weet je het antwoord zelf ook wel toch? ;)
Gewoon vervangen, achteraf zul je heel blij zijn dat je het toch gedaan hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:33

ericplan

5180 Wp PV

Je hoeft met die nieuwe riolering natuurlijk niet hetzelfde traject te volgen. Oude riool lekker laten liggen, nieuwe riool mooi op afschot, half ingegraven op 20 cm afstand van de oude pijp.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:49
Purk80 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 15:49:
[...]

Kwestie van de wc niet doortrekken en geen water gebruiken. Als er vanuit het hoofdriool naar je huis een stroom is dan heb je een ander probleem.

Maar alles waar je nu bij kan zou ik vervangen. Is kwa materiaal de kosten niet. Moet je het over 5 jaar doen ofzo is het dikke ellende.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Hackus schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 09:58:
Als je netje schuimbeton hebt gebruikt en nadien de riolering gaat doen is een beetje raar toch ?
Pak het gelijk goed aan zou ik zeggen
Ach je ziet er mogelijk een tijd niks meer van, maar komen en problemen dan kan die schuimbeton wel een een goedkoop/duurkoop verhaal worden.

@Purk80 Een meter schuim beton later uitbreken om bij de riolering te komen? Hmmmm, ik zou zo'n risico nooit nemen.
Andere oplossingen kunnen veel duurder zijn maar geven vast meer zekerheid.
En bekijk eens wat voor een vloer je zelf zou kunnen maken/leggen, dat scheelt uiteraard enorm in de arbeidskosten. Zorg wel voor goed advies voor jullie situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
ericplan schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:39:
Je hoeft met die nieuwe riolering natuurlijk niet hetzelfde traject te volgen. Oude riool lekker laten liggen, nieuwe riool mooi op afschot, half ingegraven op 20 cm afstand van de oude pijp.
ha, dat is een goeie, daar had ik niet aan gedacht. dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Dank allen. Helder. Ik wist het eigenlijk inderdaad al, maar moest even over de hobbel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Purk80 En hoe gaat het plan worden, de hobbel(s) genomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purk80
route99 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:05:
@Purk80 En hoe gaat het plan worden, de hobbel(s) genomen?
We gaan 'm in elk geval vervangen. Waarschijnlijk nieuwe buizen ernaast leggen zodat we de oude niet uit hoeven te graven. Even afhankelijk van hoe we de boel aantreffen. Dagje extra toegevoegd aan planning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Purk80 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:16:
[...]

We gaan 'm in elk geval vervangen. Waarschijnlijk nieuwe buizen ernaast leggen zodat we de oude niet uit hoeven te graven. Even afhankelijk van hoe we de boel aantreffen. Dagje extra toegevoegd aan planning.
Doe dan meteen een doosje met plastic zak eromheen daarin wat spullen (munten, 5 euro briefje, een krant, etc) en begraaf dat voordat het schuimbeton komt. Leuk als ze dat over 50 jaar ofzo vinden :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Dat schuimbeton was imho ook nog een hobbel, zoals ik al eerder schreef, als er later toch nog wat is en het zou héél handig geweest zijn om een kruipruimte te hebben, dan is met schuimbeton dat toch "erg lastig", die is er dan niet. Tis een eigen keuze.
Met nieuwbouw vindt ik het een ander verhaal want dan hoort er voor alle leidingen een vast, duidelijke oplossing te zijn, waar je imho ook bij moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
route99 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 18:53:
Dat schuimbeton was imho ook nog een hobbel, zoals ik al eerder schreef, als er later toch nog wat is en het zou héél handig geweest zijn om een kruipruimte te hebben, dan is met schuimbeton dat toch "erg lastig", die is er dan niet. Tis een eigen keuze.
Met nieuwbouw vindt ik het een ander verhaal want dan hoort er voor alle leidingen een vast, duidelijke oplossing te zijn, waar je imho ook bij moet kunnen.
Wat kan er met dat riool zijn dan als het goed geplaatst is en vast verankerd in het schuimbeton?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Je mist met het gebrek aan een kruipruimte bij oudere huizen een uitwijkoptie om installatie opties kwijt te raken van technieken die nog niet bestonden toen die oude huizen gebouwd werden. Heb je zo'n mooi huis en dan wordt er schuimbeton gestort en moeten latere leidingen over de buitenmuur, lelijk..., of je moet met veel sleuven freeswerk ze binnen het liefst onzichtbaar maken.
Tis een keuze en ik snap het wel schuimbeton is vast goedkoper dan andere opties, maar aangezien we op een forum vooraf de optie hebben om de voordelen en d nadelen tegen het licht te houden, lijkt me deze input mogelijk wel relevant. Iedereen maakt zijn/haar keuze, en dan lijkt mij het nuttig om een genuanceerd beeld te schetsen ipv alleen de goedkoopste oplossing te noemen.

Edit:
PS: Er zijn hopelijk toch wel meer methodes behalve schuimbeton om een riolering vast te zetten?

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 09-10-2023 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
route99 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:04:
Je mist met het gebrek aan een kruipruimte bij oudere huizen een uitwijkoptie om installatie opties kwijt te raken van technieken die nog niet bestonden toen die oude huizen gebouwd werden. Heb je zo'n mooi huis en dan wordt er schuimbeton gestort en moeten latere leidingen over de buitenmuur, lelijk..., of je moet met veel sleuven freeswerk ze binnen het liefst onzichtbaar maken.
Tis een keuze en ik snap het wel schuimbeton is vast goedkoper dan andere opties, maar aangezien we op een forum vooraf de optie hebben om de voordelen en d nadelen tegen het licht te houden, lijkt me deze input mogelijk wel relevant. Iedereen maakt zijn/haar keuze, en dan lijkt mij het nuttig om een genuanceerd beeld te schetsen ipv alleen de goedkoopste oplossing te noemen.

Edit:
PS: Er zijn hopelijk toch wel meer methodes behalve schuimbeton om een riolering vast te zetten?
We nemen geen schuimbeton óm riolering vast te zetten he... dat is het punt niet.

Tsja en verder. Schuimbeton is simpel rekensommetje. Het scheelt 8000 euro. We zorgen dat alle buizen vernieuwd zijn en minstens weer 70 jaar meekunnen. Schuimbeton zelf heeft ook die levensduur. Dus als de leidingen tzt (ver na onze tijd) vervangen moeten worden, zal de vloer sowieso vernieuwd moeten worden.

Daarnaast leggen we sowieso een aantal mantelbuizen zodat er bijv. tzt nog eenvoudig krachtstroom aangelegd kan worden.

De voordelen van een broodjesvloer met behoud van kruipruimte vind ik dan toch beperkt. Die 8000 euro extra steek ik dan toch liever in een ander deel van het het huis. We hebben nu eenmaal beperkt budget en er is nog heel veel meer werk aan de winkel. (Bijv. badkamer moet ook nodig wat aan gebeuren omdat de vloer en muren niet meer waterdicht zijn.)

Dus tja. 'Zou je wel schuimbeton doen' is voor ons inderdaad de vraag niet. Die knoop hebben we eerder al doorgehakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Dat het financiële plaatje ten gunste banjer schuim beton is, was me allang duidelijk en je hebt eea goed voorbereid inclusief het topic hier.
Ben net als velen hier geen bouwkundige dus ik vraag me dan af hoe zo’n verandering uit gaat werken bij een huis van 123 jaar oud. Wat is het effect van zo een grote ingreep op hoe het huis zich tav diverse aspecten zich gaat gedragen? Onvoorzien zaken waar je later mogelijk last van zou kunnen krijgen. Bij zo een oud huis blijft het maatwerk en op afstand is dat toch lastig in te schatten. Dus beter enige terughoudendheid dan iets teveel opportunisme is in dit soort zaken vaak mijn aanpak.
Succes verder met deze stevige klus!
Pagina: 1