Mijn vraag:
Sinds een aantal weken ben ik in het bezit van twee Raspberry pi pico h's en twee LoRa SX1278 modules. In combinatie met MicroPython is het doel om berichten te versturen en ontvangen tussen de twee pi pico's. Helaas loop ik vast bij het werkend krijgen van de LoRa SX1278 module.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik maak gebruik van de micropython-aiolora library die op de pi pico staat samen met een voorbeeld script om "Hello world!" over de LoRa te sturen. Helaas loopt het script vast in de library op het punt dat de "REG_VERSION" uit het register wordt gelezen. Dit zou 0x12 moeten zijn maar ik krijg 255 terug, waarna hij vast loop op:
Dit duid er op dat de SPI connectie tussen de SX1278 en pi pico niet zou werken. Volgens de officiële documentatie van de fabrikant (pagina 92) zou register 0x42 deze "REG_VERSION" waarde moeten bevatten, dit staat ook correct in de library ingesteld.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
In de main.py heb ik de volgende pinnen en SPI settings gespecificeerd:
De pin nummers komen overeen met de GP headers en de juiste SPI type interface van de pi pico:
/f/image/sWMmjdqHeE5gQCuxeNUQRt4R.png?f=fotoalbum_small)
Aan de kant van de pi pico heb ik deze op de juiste manier (wat ik kan zien) aangesloten:
:strip_exif()/f/image/zxPmurOzdiD5E4vdNNakDF4n.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/1C5LTIteAjdEBgrCCpS1O4nv.jpg?f=fotoalbum_small)
- Paste bin van de code & library : https://pastebin.com/meCkhWvg
- documentatie van de fabrikant doorgenomen.
Hierop loop ik momenteel vast en weet niet meer wat ik verder nog kan proberen. Ik heb de andere LoRa module ook geprobeerd en beide op de andere pi pico maar daarop krijg ik hetzelfde resultaat. Ik hoor graag jullie tips of andere ideeën hoe dit aan te pakken.
Sinds een aantal weken ben ik in het bezit van twee Raspberry pi pico h's en twee LoRa SX1278 modules. In combinatie met MicroPython is het doel om berichten te versturen en ontvangen tussen de twee pi pico's. Helaas loop ik vast bij het werkend krijgen van de LoRa SX1278 module.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik maak gebruik van de micropython-aiolora library die op de pi pico staat samen met een voorbeeld script om "Hello world!" over de LoRa te sturen. Helaas loopt het script vast in de library op het punt dat de "REG_VERSION" uit het register wordt gelezen. Dit zou 0x12 moeten zijn maar ik krijg 255 terug, waarna hij vast loop op:
code:
1
2
3
4
| "Traceback (most recent call last): File "<stdin>", line 35, in <module> File "aiolora.py", line 66, in __init__ Exception: Invalid version or bad SPI connection" |
Dit duid er op dat de SPI connectie tussen de SX1278 en pi pico niet zou werken. Volgens de officiële documentatie van de fabrikant (pagina 92) zou register 0x42 deze "REG_VERSION" waarde moeten bevatten, dit staat ook correct in de library ingesteld.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
In de main.py heb ik de volgende pinnen en SPI settings gespecificeerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| # SPI pins SCK = 2 MOSI = 3 MISO = 4 # This is the NSS pin on the SX1278 CS = 5 # IRQ pin = the DIO0 pin on the SX1278 IRQ = 1 # SPIx_SCK = SCK # SPIx_TX = MOSI # SPIx_RX = MISO # Setup SPI spi = SPI( 0, baudrate=10000000, sck=Pin(SCK, Pin.OUT, Pin.PULL_DOWN), mosi=Pin(MOSI, Pin.OUT, Pin.PULL_UP), miso=Pin(MISO, Pin.IN, Pin.PULL_UP), ) spi.init() |
De pin nummers komen overeen met de GP headers en de juiste SPI type interface van de pi pico:
/f/image/sWMmjdqHeE5gQCuxeNUQRt4R.png?f=fotoalbum_small)
Aan de kant van de pi pico heb ik deze op de juiste manier (wat ik kan zien) aangesloten:
:strip_exif()/f/image/zxPmurOzdiD5E4vdNNakDF4n.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/1C5LTIteAjdEBgrCCpS1O4nv.jpg?f=fotoalbum_small)
- Paste bin van de code & library : https://pastebin.com/meCkhWvg
- documentatie van de fabrikant doorgenomen.
Hierop loop ik momenteel vast en weet niet meer wat ik verder nog kan proberen. Ik heb de andere LoRa module ook geprobeerd en beide op de andere pi pico maar daarop krijg ik hetzelfde resultaat. Ik hoor graag jullie tips of andere ideeën hoe dit aan te pakken.