Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Shelly input 'klappert' na douche of bad

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• twilightschild
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-11 10:26
Ik ben recent begonnen met wat spelen met domotica en loop gelijk al tegen een probleem aan wat ik niet helemaal begrijp.

Ik heb in mijn badkamer een Shelly Plus 1PM mini in het armatuur van een plafonnière zitten (bij de schakelaar was geen nuldraad). Alles leek prima te werken, dus ik blij. Totdat ik de volgende ochtend ging douchen. Direct na het douchen bleef de lamp aan ongeacht de stand van de schakelaar. De webpagina van de Shelly gaf ook, ongeacht de stand van de schakelaar, aan dat de input 'ON' was. Even later werd het zelfs een disco omdat de input van de Shelly begon te 'klapperen'. Na ongeveer een half uur werkte alles weer normaal dus ik verwacht dat het met de luchtvochtigheid te maken heeft.
Deze avond had ik hetzelfde probleem, dit keer enkel omdat er iemand in bad zat. Ik begrijp dat de luchtvochtigheid in de badkamer hoog wordt bij douchen en badderen, maar de lamp zit ruim in 'IP zone 3', dus ik had niet verwacht dat dit een probleem zou zijn.

Voordat ik ga experimenteren met lasdozen of afgieten in magic gel, ben ik benieuwd of er mensen zijn met ervaringen met een Shelly in de badkamer. Is het hier gewoon niet voor gemaakt en heb ik pech of heb ik misschien een zondagsmodel?

Ter illustratie de history van de switch na het douchen in HA. Rond 7:35 zie je dat de verbinding even wegvalt omdat ik de Shelly reboot in de hoop dat het een software-probleem is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_IHY032EM6Lh7UkzsytRlGBFMi0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EZ0lT1gfVay4ik3KnKgDZ33Z.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via twilightschild op 03-10-2023 22:04)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
cpt.skydiver schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:00:
Zitten er meer schakeldraden op dezelfde schakelaar? Zou ze even doormeten om te kijken of ze wel echt 0v zijn.
Of algemener: zit er iets aan de schakeldraad die aan de switch ingang van de Shelly hangt?

Een parallel verbonden lamp zorgde bij mijn Shelly Plus 1 PM voor een permanente 'ON'. Dat ging in uitstand om milivolts en was dus nauwelijks meetbaar.

Wellicht is er een ventilator aangesloten. Die zijn ook nog wel eens vochtgestuurd.

Alle reacties

• skate master
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-11 21:47

skate master

Autodesk Educator Expert

Ik heb een Shelly dimmer in de badkamer, maar dan wel achter de schakelaar.
Functioneert al een halfjaar naar behoren.

Kan me wel voorstellen dat je in de plafonnière eerder last hebt van de vochtige lucht.
Geen optie om blauw door te trekken naar de schakelaar?

• twilightschild
skate master schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:18:

Kan me wel voorstellen dat je in de plafonnière eerder last hebt van de vochtige lucht.
Geen optie om blauw door te trekken naar de schakelaar?
Ik ben op de plafonnière-oplossing uitgekomen nadat ik na een middag zoeken nóg niet had gevonden waar de draden in de inbouwdoos vandaag kwamen (oud huis, vorige bewoner was 'handig'). Maar misschien moet ik er dan toch nog maar een middag aan wagen.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kijk of je bij je centraaldoos (in je plafond) of je de draden ziet daar naar de schakelaar lopen...
eventueel kan je ook een beetje aan de draden trekken / schudden / wiebelen..

Logischerwijs gaat het vrijwel direct tussen beide plekken... maar je weet t nooit.. het zou zeker kunnen dat er via een andere doos gewerkt is..

404 Signature not found

• twilightschild
SMSfreakie schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:37:
kijk of je bij je centraaldoos (in je plafond) of je de draden ziet daar naar de schakelaar lopen...
eventueel kan je ook een beetje aan de draden trekken / schudden / wiebelen..

Logischerwijs gaat het vrijwel direct tussen beide plekken... maar je weet t nooit.. het zou zeker kunnen dat er via een andere doos gewerkt is..
Daar hoopte ik ook op maar het lijkt er op dat het inderdaad via een andere doos loopt. Ik heb zelfs wel een idee welke dat is maar daar kan ik moeilijk bijkomen.
Voordat ik dat weer ga proberen steek ik de Shelly denk ik eerst even achter een willekeurig stopcontact in de badkamer om te zien of de locatie inderdaad het probleem is.

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:01
Zitten er meer schakeldraden op dezelfde schakelaar? Zou ze even doormeten om te kijken of ze wel echt 0v zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door cpt.skydiver op 30-09-2023 14:01 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
cpt.skydiver schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:00:
Of algemener: zit er iets aan de schakeldraad die aan de switch ingang van de Shelly hangt?

Een parallel verbonden lamp zorgde bij mijn Shelly Plus 1 PM voor een permanente 'ON'. Dat ging in uitstand om milivolts en was dus nauwelijks meetbaar.

Wellicht is er een ventilator aangesloten. Die zijn ook nog wel eens vochtgestuurd.

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:01
Rukapul schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:20:
[...]

Had er hier inderdaad ook last van door een schakeldraad van een oude wisselstroomventilator op dezelfde schakelaar.

• twilightschild
Hmmm, dat is wel een goede om eens verder naar te kijken. Tijdens mijn zoektocht naar hoe ik een blauwe draad kon trekken zag ik wel dat in de plafonddoos nog een draad in de lasklem van de schakeldraad zat. Ik heb absoluut geen idee waar die draad naartoe gaat. Er schakelt geen andere lamp op die schakelaar en de afzuiging zit op een andere schakelaar. Maar ik ga eens proberen of het gedrag verandert als ik die draad even lostrek en afdop.

Vandaag gedroeg de Shelly zich overigens de hele dag normaal, ook tijdens twee douchebeurten dus het blijft een beetje mysterieus...

• twilightschild
Het lijkt erop dat het probleem inderdaad de tweede draad was die op de schakelaar aangesloten zat *O*
Ik heb nog steeds geen enkel idee waar die draad naartoe ging (geen afzuiging of andere lamp in ieder geval), maar sinds ik de draad uit de lasklem heb gehaald lijkt alles stabiel te werken ongeacht de hoeveelheid stoom in de badkamer.

Bedankt voor de hulp iedereen!
Pagina: 1