55 inch tv in woonkamer, oled of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-09 17:20
Ik zoek een?
Een 55 inch TV

Wat is je budget?
1500 is echt de max, liever iets minder

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Tv te kijk 😉 Het is voor in de huiskamer
  • De kinderen hebben een Switch.
  • Beeld zal komen van een Apple TV 4k daar er geen kabel aansluiting is.
    Zodoende dat aantal tuner/aansluiting en het smart platform mij niet uitmaken (zo lang er maar geen Android op draait).
  • Geluid zal via ARC naar een Sonos Amp gaan, dus geluidskwaliteit is ook geen ding.
Wat heb je zelf al gevonden?
Ik dacht zelf aan een Samsung QD OLED 55 S95B, dat leek mij wel wat OLED en betaalbaar. Nu ben ik gaan twijfelen omdat de huiskamer op het zuiden ligt en ik las dingen over zon en sunburn.
Nu ik verder kijk zie ik echter door de bomen het bos niet meer.
Ik neig wel naar Samsung of LG. Philips heb ik nu en de ambilight is leuk, maar verder vind ik het drama.

Welke vragen heb je hier nog over?
Gezien het een woonkamer op het zuiden is, vraag ik mij af of OLED een goed idee is.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Beste antwoord (via -Jaap-io op 30-09-2023 17:40)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:32
Wat is je aversie tegen GoogleTV? Je sluit hiermee veel modellen al op voorhand uit, daarnaast kun je er ook voor kiezen om de tv niet te koppelen aan het internet, iets wat ik sowieso zou doen wanneer je een AppleTV 4K hebt.

Over het algemeen werkt GoogleTV sneller dan Tizen of WebOS, met name Tizen is laggy en omslachtig op momenten. De GoogleTV integratie van Sony is fijn met een snelmenu en de belangrijkste instellingen die je vaak gebruikt met één klik binnen handbereik, daarnaast reageert het erg vlot.

Sony X90L
TCL C843
LG QNED86
Samsung QN90B

Deze modellen bieden voor de gemiddelde consument allemaal een goede beeldkwaliteit, verschil zit ‘m in de details. De Sony biedt de beste bouwkwaliteit en processing (kleurengradatie, upscaling, motion handling etc.), en is het meest accurate in SDR en HDR gevolgd door de TCL en LG, de Samsung biedt een accurate weergave in SDR waarbij HDR helaas incorrect wordt weergegeven daarnaast mis je ook Dolby Vision support (meest ondersteunde HDR format met dynamische metadata) bij Samsung. De LG maakt gebruik van een IPS paneel, hierdoor zal er meer bloomig zichtbaar zijn. Het is dus de vraag waar je voorkeur naar uitgaat.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-09 15:29

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Een lichte woonkamer is geen enkel probleem, maar zonlicht mag niet direct op de televisie vallen. Tenzij het wellicht 20 minuten in de vroege ochtend is of zo (de zon is dan zwak). Dus je moet kijken of je je televisie uit de zon kunt houden, in de meeste Nederlandse huizen is dat goed te doen.

De S95B is erg scherp geprijsd, dus ik snap dat je die op het oog hebt. Het is wel een eerstegeneratie, de jarenlange ervaring die er met WOLED-televisies is, is dus niet op de S95B van toepassing. De prijs maakt veel goed, en hebt de hoge helderheid van QD-OLED.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
dmantione schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 23:36:
Een lichte woonkamer is geen enkel probleem, maar zonlicht mag niet direct op de televisie vallen. Tenzij het wellicht 20 minuten in de vroege ochtend is of zo (de zon is dan zwak). Dus je moet kijken of je je televisie uit de zon kunt houden, in de meeste Nederlandse huizen is dat goed te doen.

De S95B is erg scherp geprijsd, dus ik snap dat je die op het oog hebt. Het is wel een eerstegeneratie, de jarenlange ervaring die er met WOLED-televisies is, is dus niet op de S95B van toepassing. De prijs maakt veel goed, en hebt de hoge helderheid van QD-OLED.
Maar als je tv kijkt met veel donkere beelden zoals films met veel nacht opnames dan heb je toch nog steeds niks aan de helderheid dan is het nog steeds een spiegel als je veel bij helder licht kijkt

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-09 15:29

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je klinkt als een verkoper die een zinnetje ingestudeerd heeft om iemand van een OLED af te praten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
dmantione schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:33:
Je klinkt als een verkoper die een zinnetje ingestudeerd heeft om iemand van een OLED af te praten.
Nee hoor heb zelf een lg 83 inch g3 hangen ben er super tevreden over maar ik merk gewoon dat als ik overdag kijk dat de donkere opnames toch voor spiegelingen zorgt dus vandaar
Deze tv mist integenstelling van zijn kleinere varianten de extra helderheid

[ Voor 9% gewijzigd door Steenw op 30-09-2023 09:47 ]

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:00

JME

zeg maar Jamie

Iedere TV spiegelt, mijn Samsung QLED met zogenaamde antireflectiecoating ook. Is naar mijn mening geen reden om QLED boven OLED te verkiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:35
Moet er overdag tv gekeken worden?
Want elke tv gaat dit probleem hebben, en kan me voorstellen dat kinderen overdag kijken.
Aan andere kant zeg je dat ze op switch spelen, en jullie zijn overdag druk met kids, tegen 19u als ze in bed liggen staat zon niet meer op zuiden.

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-09 17:20
Ik had gisteravond nog even zelf zitten kijken naar lcd en kwam deze tegen: LG 55QNED866RE
https://www.coolblue.nl/p.../lg-55qned866re-2023.html

De tv staat naast het raam, dus tot een uur of 1 staat er zon op de tv

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:32
Wat is je aversie tegen GoogleTV? Je sluit hiermee veel modellen al op voorhand uit, daarnaast kun je er ook voor kiezen om de tv niet te koppelen aan het internet, iets wat ik sowieso zou doen wanneer je een AppleTV 4K hebt.

Over het algemeen werkt GoogleTV sneller dan Tizen of WebOS, met name Tizen is laggy en omslachtig op momenten. De GoogleTV integratie van Sony is fijn met een snelmenu en de belangrijkste instellingen die je vaak gebruikt met één klik binnen handbereik, daarnaast reageert het erg vlot.

Sony X90L
TCL C843
LG QNED86
Samsung QN90B

Deze modellen bieden voor de gemiddelde consument allemaal een goede beeldkwaliteit, verschil zit ‘m in de details. De Sony biedt de beste bouwkwaliteit en processing (kleurengradatie, upscaling, motion handling etc.), en is het meest accurate in SDR en HDR gevolgd door de TCL en LG, de Samsung biedt een accurate weergave in SDR waarbij HDR helaas incorrect wordt weergegeven daarnaast mis je ook Dolby Vision support (meest ondersteunde HDR format met dynamische metadata) bij Samsung. De LG maakt gebruik van een IPS paneel, hierdoor zal er meer bloomig zichtbaar zijn. Het is dus de vraag waar je voorkeur naar uitgaat.
Pagina: 1