Bombardement van valse MCafee e-mails

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoHil
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20-08 17:48
Mijn vraag:
Hebben meer mensen last van het e-mail bombardement van Mcafee? Elke dag ontvang ik meerdere e-mails met de meest exotische extensies achter de apenstaart. Mijn abonnement is verlopen, honderden virussen aangetroffen etc.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Ik werk met Outlook en vul de lijst met ongewenste e-mails vlijtig in.
Bovendien heb ik Pihole op een Rasberry ingesteld.
Helaas zonder merkbaar resultaat (door die steeds veranderende extensies neem ik aan.

Iemand een tip.
Bij voorbaat dank.

groet
Joop Scheepers

Beste antwoord (via JoHil op 29-09-2023 21:09)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op het moment dat je zelf helemaal geen McAfee gebruikt kun je daar een filter op instellen. Dat scheelt je alle mails invullen als ongewenst.

Uiteraard wordt dit een stuk minder effectief wanneer de betreffende mails zonder tekst worden verstuurd maar met een afbeelding in de mail.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op het moment dat je zelf helemaal geen McAfee gebruikt kun je daar een filter op instellen. Dat scheelt je alle mails invullen als ongewenst.

Uiteraard wordt dit een stuk minder effectief wanneer de betreffende mails zonder tekst worden verstuurd maar met een afbeelding in de mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kokkie81
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-08 19:00
Ik heb precies hetzelfde. Vannacht kwamen er gerust 14 mails van Mcafee binnen. Helemaal gestoord wordt je ervan.
@JoHil jij al een oplossing gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Kokkie81 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 08:07:
Ik heb precies hetzelfde. Vannacht kwamen er gerust 14 mails van Mcafee binnen. Helemaal gestoord wordt je ervan.
@JoHil jij al een oplossing gevonden?
Die staat toch in de post boven je?

Stel een filter in op de term McAfee. Of andere relevante termen. Geen idee welke mail client je gebruikt, maar als dat bijvoorbeeld Thunderbird is: zoeken bij google naar 'thunderbird filter spam emails based on text' ==> https://zacks.eu/filter-email-spam-thunderbird/

(Meer structurele oplossing: neem een goed spamfilter, of stap over op een mailprovider die dat goed heft geregeld).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kokkie81
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-08 19:00
@sypie Bedankt voor je reactie. Ik was meer benieuwd naar een betere oplossing dan die van jou vandaar mijn vraag aan Johil maar goed nu dus maar een regel gemaakt bij outlook.
Je krijgt alleen zo veel dat je onderhand 20 regels moet maken om weer een normale mailbox te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Kokkie81 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:05:
Je krijgt alleen zo veel dat je onderhand 20 regels moet maken om weer een normale mailbox te krijgen.
Vandaar mijn opmerking over het nemen van losse spamfilter-software. *

Of overstappen op een andere provider die dat beter voor je regelt. Die van MS365 kan vrij goed werken als je een bedrijfsabo hebt en het verder finetuned. Die van Google is ook bij gratis gmail prima, voordeel van de privacy-inbreuk is dat ze heel veel weten van iedereen en zo spam prima herkennen.

* ga bij zoeken van een goede niet uit van de vele 'best' websites. Die IMHO erg niet te vertrouwen zijn qua wat echt de beste is. Probeer de testversies in een testomgeving. Of open desgewenst na bekijken van wat opties een los topic. De vraag gaat hier specifiek over 1 'soort' spam en dat is te stoppen met een paar dozijn varianten van de naam Mcafee :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoHil
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20-08 17:48
Dank voor jullie reacties. Ik gebruik Outlook 2016 en heb onder de opties van ongewenste email al tientallen adressen ingevuld waarmee Mcafee rommel werd verstuurd. Ook in de Pihole op de Raspberry heb ik een filter ingezet. Omdat de afzender (achter de apenstaart) steeds verandert vis ik achter het net. Het is inderdaad waar dat de webmail van Ziggo (mijn provider) minder ontvankelijk is voor die rommel. En ik kan uiteraard een ander mailprogramma gebruiken. Heeft iemand een idee hoe ik een filter zodanig kan instellen dat het enig effect heeft? Bij voorbaat mijn dank.
Groet
Joop Scheepers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Afzendadressen blokkeren is min of meer zinloos, kernwoorden helpt al wat beter. Zolang je die woorden nooit in in 'ham' (echte mail) zal krijgen. Het is vast geen ramp als je nieuwsbrieven mist waar McAfee als naam in voor komt, wel als je familie zo heet :P

Zo ook blokkeren van afzenders die geen (geldige) spf- en dkim-records hebben. Je zou kunnen filteren op die headers. En zult als "bijvangst" zien dat ook mail van vooral kleine bedrijven en prive-personen gaat worden geblokkeerd omdat die niet 'netjes' spf gebruiken.

Een stuk beter is dedicated anti-spam software inzetten als het te veel wordt. Vooralsnog red ik het persoonlijk met mijn ISP spamfilters.

De pihole helpt nul om spam tegen te houden (zolang je je mail client vertelt dat die geen externe content mag tonen), maar helpt wel de effecten van per ongeluk klikken tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safetyman
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 09:47
Kijk eens naar https://www.emjysoft.com/logiciel-anti-spam/ software.
Ik heb prima resultaten met dit programma dat ik gebruik voor mijn 2 Ziggo emailadressen. D.w.z. de spam is aanzienlijk verminderd door de betaalde versie. Desgewenst kan het programma in de Nederlandse taal worden ingesteld. De Help-functie is overigens in het Frans, maar het programma is eenvoudig genoeg om de werking zelf te ontdekken. Ik raad wel aan om het programma, indien nodig, steeds up-to-date te houden met nieuwe emailadressen (Authorized of non-Authorized). Normaal gesproken worden dat er gaandeweg steeds minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ik ben zelf geen fan van zulke onbekende tooltjes toegang geven tot mijn mail, wegens risico's qua beveiliging en privacy, maar dat ligt misschien aan mij.
Safetyman schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:02:
Kijk eens naar https://www.emjysoft.com/logiciel-anti-spam/ software.
Ik heb prima resultaten met dit programma dat ik gebruik voor mijn 2 Ziggo emailadressen. D.w.z. de spam is aanzienlijk verminderd door de betaalde versie. Desgewenst kan het programma in de Nederlandse taal worden ingesteld. De Help-functie is overigens in het Frans, maar het programma is eenvoudig genoeg om de werking zelf te ontdekken. Ik raad wel aan om het programma, indien nodig, steeds up-to-date te houden met nieuwe emailadressen (Authorized of non-Authorized). Normaal gesproken worden dat er gaandeweg steeds minder.
Dank voor de aanvulling. Omdat het een oud topic is, sluit ik het topic tijdelijk om te voorkomen dat mensen denken dat het een lopend probleem is.
Edit: en weer open zodat het beter vindbaar is.

Pagina: 1