Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D43m0n
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:09
Mijn vraag

Ik heb voor m'n kind een refurbished Thinkpad X1 Carbon (gen 7) gekocht met een nieuwe Windows 11 installatie. Deze laptop wordt voor school gebruikt. Soms werkt het toetsenbord niet. Met opnieuw opstarten werkt het toetsenbord daarna wel weer. Is dit een hardware probleem, of komt dit wel eens vaker voor bij Windows 11 in combinatie met drivers/software/bios?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Het betreft een Lenovo Thinkpad X1 Carbon van de 7e generatie. De laptop is geleverd met Windows 11, voor school wordt er geen bijzondere software gebruikt anders dan de Edge browser en Office 365 via het school account. Ik heb er geen aparte virusscanner op geïnstalleerd omdat menig review aangeeft dat Defender in Windows 11 tegenwoordig het goed genoeg zou doen. Ik hou de Windows 11 updates doorgaans bij, om de een tot twee weken kijk ik even wat er klaar staat aan updates mocht dat nog niet uitgevoerd zijn. Geen idee of het überhaupt een verband heeft, maar ik gebruik zo'n Microsoft Family safety account voor m'n kind zodat we een beetje een beeld hebben wat er gebeurd en dat alleen Edge als browser mogelijk is. We vertrouwen er dan op dat Microsoft schadelijke sites filtert. Ik kan me niet voorstellen dat dit een probleem met het toetsenbord veroorzaakt, maar ik noem het toch maar.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Als het toetsenbord niet werkt, lijkt het alsof alleen in Windows het toetsenbord niet werkt. Tot nog toe zorgt het herstarten van Windows er overigens altijd wel voor dat het toetsenbord daarna werkt. Deze X1 is uitgerust met zowel een fingerprint scanner (die blijft werken) en een infrarood camera die gezichtsherkenning toepast en die blijft ook werken. Het trackpad en de trackpoint blijven ook werken, inclusief de knoppen.

Als ik (soms via m'n kind) constateer dat het toetsenbord in Windows niet werkt, dan probeer ik de functietoetsen voor helderheid van het beeldscherm of de spatiebalk in combinatie met de Fn-toets (want die regelt de toetsenbordverlichting). Elke keer blijft dat wel werken. Dus als Windows geen enkele toetsaanslag lijkt te registreren (het trackpad blijft werken), probeer ik de toetsenbordverlichting aan te passen of de helderheid van het beeldscherm en dat werkt wel. Ik zie de helderheid veranderen van het beeldscherm en de verlichting van het toetsenbord ook. Hardwarematig lijkt het me op dat moment dus in orde. En als ik Windows herstart, werkt het weer. Als ik in Apparaatbeheer kijk op de momenten dat het toetsenbord wel/niet werkt, zie ik geen verschil. Windows geeft in beide gevallen aan een standaard PS/2 toetsenbord te zien. Als ik Apparaatbeheer laat zoeken naar gewijzigde hardware, wordt er niets nieuws gevonden.

Is dit een hardware issue? Of is het een software issue? En bij software kan het Windows 11 zijn, een driver of een BIOS-update, of een combinatie die niet lekker werkt?

-- EDIT --

Dit heb ik al een keer eerder gedaan volgens mij, ben er niet helemaal zeker van. Maar deze keer zijn er kennelijk wel issues gevonden. Die kunnen met het toetsenbord probleem te maken hebben. Maar het kan ook iets anders zijn...

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
C:\Windows\System32>sfc /scannow

Beginning system scan.  This process will take some time.

Beginning verification phase of system scan.
Verification 100% complete.

Windows Resource Protection found corrupt files and successfully repaired them.
For online repairs, details are included in the CBS log file located at
windir\Logs\CBS\CBS.log. For example C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log. For offline
repairs, details are included in the log file provided by the /OFFLOGFILE flag.

Als ik CBS.log kijk zie ik wel wat staan:

code:
1
2
3
4
2023-09-29 20:43:11, Info                  DEPLOY [Pnp] Corrupt file: C:\WINDOWS\System32\drivers\BthA2dp.sys
2023-09-29 20:43:12, Info                  DEPLOY [Pnp] Repaired file: C:\WINDOWS\System32\drivers\BthA2dp.sys
2023-09-29 20:43:12, Info                  DEPLOY [Pnp] Corrupt file: C:\WINDOWS\System32\drivers\bthmodem.sys
2023-09-29 20:43:12, Info                  DEPLOY [Pnp] Repaired file: C:\WINDOWS\System32\drivers\bthmodem.sys

Maar aan de namen van die driverbestanden leid ik niet af dat dit met het toetsenbord te maken heeft...

[ Voor 19% gewijzigd door D43m0n op 29-09-2023 20:50 . Reden: system scan info toegevoegd. ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:40
Nee, dat zijn bluetooth dingen. Waarschijnlijk false-positives.

Ik zou in apparaatbeheer het toetsenbord uit- en inschakelen.
Ook een USB-toetsenbord proberen (kost een tientje en scheelt een hoop frustraties)
Verder kan je een extra account toevoegen en kijken of een niet werkend toetsenbord ook dáárin niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
D43m0n schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:17:
Tot nog toe zorgt het herstarten van Windows er overigens altijd wel voor dat het toetsenbord daarna werkt.
Je zou dan eens kunnen proberen om de snel opstarten (fast startup) optie uit te schakelen om te testen of dat het probleem met het toetsenbord voorkomt?
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

sluimerstand/hibernate mode kan je ook nog proberen.

Eventueel nog controleren op optionele drivers?
Kijk bij Windows Update/Geavanceerde Opties/Extra Opties/Optionele updates.

• D43m0n
zetje01 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:04:
Ook een USB-toetsenbord proberen (kost een tientje en scheelt een hoop frustraties)
Verder kan je een extra account toevoegen en kijken of een niet werkend toetsenbord ook dáárin niet werkt.
Apparaatbeheer, waarom heb ik daar zelf niet aan gedacht? 8)7 Ik heb een aantal toetsenborden liggen, waaronder USB en Bluetooth, dat ga ik bij een volgende keer proberen. Ik heb 2 accounts gemaakt op die laptop, dat andere account heeft het ook.
The_Doman schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 22:48:
[...]

Je zou dan eens kunnen proberen om de snel opstarten (fast startup) optie uit te schakelen om te testen of dat het probleem met het toetsenbord voorkomt?
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

Volgens mij komt het voornamelijk voor na een tijdje, dan heeft de laptop een paar keer gesluimerd. Maar ik zag het gisteren ook al vlot gebeuren na een herstart.
De drivers waren bijgewerkt via Lenovo’s website en gisteren heb ik ook het BIOS nog bijgewerkt naar de allerlaatste versie (1.58) van begin september.

Dank voor jullie tips, ik ga dit proberen om zaken uit te sluiten. Ik heb nog geen duidelijk beeld hoe dit “betrouwbaar” te reproduceren is. Het is een beetje afwachten wanneer het probleem zich voor doet. Ik heb m’n kind verteld dat ze Windows moet herstarten wanneer op school dit probleem zich voordoet. Aan de ene kant kan er dan ter plekke verder gewerkt worden, maar kan ik later thuis niet zaken gaan uitsluiten. Ik heb nog wel een oude MacBook Pro liggen die tijdelijk gebruikt kan worden, dan zou ik met die Thinkpad kunnen werken om het probleem zelf eerder te constateren maar echt handig is dat ook niet; een 15” zware MBP meenemen naar school met macOS wat niet bekend is voor m’n kind, en als ik op de Thinkpad aan het werk ben en ik moet dan iets uitwerken is dat ook niet handig met afspraken voor werk…

Dit zal een wat langere doorlooptijd hebben vrees ik.

Aanvullende tips blijven welkom! _/-\o_

• zetje01
Het kan ook echt een hardware-dingetje zijn:
Kijk alvast of je een los nieuw toetsenbord (eBay) kán kopen en zoek op of het toetsenbord makkelijk te wisselen is.

Ik heb in het verleden ook wel toetsenborden van laptops verwisseld (cola enz.) en bij de ene laptop is het heel makkelijk, en bij de andere laptop is het heel moeilijk.

• The_Doman
  • Nu online
D43m0n schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:25:
Het is een beetje afwachten wanneer het probleem zich voor doet. Ik heb m’n kind verteld dat ze Windows moet herstarten wanneer op school dit probleem zich voordoet. Aan de ene kant kan er dan ter plekke verder gewerkt worden, maar kan ik later thuis niet zaken gaan uitsluiten.
Inderdaad wel een super irritant probleem, vooral als je midden in een werk project zit is een herstart natuurlijk altijd zeer vervelend.
Als het activeren van de sluimerstand/hibernate mode het probleem ook (tijdelijk) verhelpt kan je tenminste doorgaan waar je was.
Hibernate doet namelijk een volledige shutdown, je zou die optie dan eventueel via de power knop kunnen activeren.

• zetje01
The_Doman schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:10:
[...]

Inderdaad wel een super irritant probleem, vooral als je midden in een werk project zit is een herstart natuurlijk altijd zeer vervelend.
Als het activeren van de sluimerstand/hibernate mode het probleem ook (tijdelijk) verhelpt kan je tenminste doorgaan waar je was.
Hibernate doet namelijk een volledige shutdown, je zou die optie dan eventueel via de power knop kunnen activeren.
Hoewel ik het een goed idee vind om hibernate (ik geloof sluimerstand) te proberen... doet het nou juist GEEN volledige shutdown. Bij opnieuw aanzetten gaat je windows gewoon verder waar hij gebleven was. Al staan er 34 apps open... gaat hij gewoon verder met 34 apps open.
Wat hibernate wél doet is, dat óveral de stroom vanaf gaat.
En dat kan misschien wel je keyboard resetten, als je je laptop weer áán zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
zetje01 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:16:
Hoewel ik het een goed idee vind om hibernate (ik geloof sluimerstand) te proberen... doet het nou juist GEEN volledige shutdown. Bij opnieuw aanzetten gaat je windows gewoon verder waar hij gebleven was. Al staan er 34 apps open... gaat hij gewoon verder met 34 apps open.
Ja, dat klopt, ik schreef het inderdaad wat verkeerd op en bedoelde een shutdown van dat alle power eraf gaat waardoor de apparatuur mogelijk beter geherinitialiseerd wordt.
Soms werkt een hibernate dan wel in situaties waar de gewone standby/shutdown problemen geeft.
Het is het proberen waard als "workaround" in deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D43m0n
zetje01 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:42:
Het kan ook echt een hardware-dingetje zijn:
Kijk alvast of je een los nieuw toetsenbord (eBay) kán kopen en zoek op of het toetsenbord makkelijk te wisselen is.
...
iFixit heeft een handleiding voor dit specifieke model/generatie. Op eBay vind ik vooral US keyboards, geen EU, maar ik heb aanvullende garantie op deze refurbished X1. Al is dat van het carry-in type... Omdat de Fn-functietoetsen wel blijven werken blijf ik voorlopig in de overtuiging dat het in Windows zit omdat helderheid van beeldscherm en toetsenbordverlichting wel blijven werken.

Tot op heden heeft het probleem zich niet opnieuw voor gedaan.
The_Doman schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:10:
[...]
...
Ik heb opgezocht wat er "new and improved" is aan Fast Startup, er zijn voor- en tegenstanders van te vinden op Internet (uiteraard). Ik had tot zojuist de laptop in "Beste energie-efficiëntie" staan bij "Energiemodus". Dat heb ik zojuist aangepast naar "Gebalanceerd". De reden hiervoor is dat ik me kan voorstellen dat dit er voor zorgt dat Windows 11 wel heel zuinig omgaat met energie en daarbij apparaten softwarematig uitschakelt, sommige drivers ondersteunen een erg laag energieverbruik. Misschien in combinatie met een sluimerstand krijgt Windows na hervatten niet het juiste signaal van/naar de driver om het toetsenbord "wakker" te maken?

Ik heb nogmaals gecontroleerd of de meest recente Lenovo-specifieke drivers ook voor Power Management geïnstalleerd zijn en dat is vanaf ingebruikname het geval.

Tot op heden is het wachten tot het probleem zich voor gaat doen... We kunnen er een wedje op zetten wanneer dat gaat zijn: wanneer op school het apparaat gebruikt moet worden tijdens de les...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
D43m0n schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:02:
[...]
Misschien in combinatie met een sluimerstand krijgt Windows na hervatten niet het juiste signaal van/naar de driver om het toetsenbord "wakker" te maken?
Wat ik bedoelde was om, als het probleem zich weer voordoet, een sluimerstand/hibernate shutdown te doen in plaats van een volledige herstart zodat niet alle openstaande applicaties verloren gaan.
Niet dus als oplossing voor het probleem maar een "workaround".
Maar misschien dat het standaard energieprofiel iets doet.
Dit soort op willekeurige momenten optredende problemen is natuurlijk altijd zeer lastig te doorgronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
D43m0n schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:02:
[...]

iFixit heeft een handleiding voor dit specifieke model/generatie. Op eBay vind ik vooral US keyboards, geen EU, maar ik heb aanvullende garantie op deze refurbished X1. Al is dat van het carry-in type... Omdat de Fn-functietoetsen wel blijven werken blijf ik voorlopig in de overtuiging dat het in Windows zit omdat helderheid van beeldscherm en toetsenbordverlichting wel blijven werken.

Tot op heden heeft het probleem zich niet opnieuw voor gedaan.

[...]

Ik heb opgezocht wat er "new and improved" is aan Fast Startup, er zijn voor- en tegenstanders van te vinden op Internet (uiteraard). Ik had tot zojuist de laptop in "Beste energie-efficiëntie" staan bij "Energiemodus". Dat heb ik zojuist aangepast naar "Gebalanceerd". De reden hiervoor is dat ik me kan voorstellen dat dit er voor zorgt dat Windows 11 wel heel zuinig omgaat met energie en daarbij apparaten softwarematig uitschakelt, sommige drivers ondersteunen een erg laag energieverbruik. Misschien in combinatie met een sluimerstand krijgt Windows na hervatten niet het juiste signaal van/naar de driver om het toetsenbord "wakker" te maken?

Ik heb nogmaals gecontroleerd of de meest recente Lenovo-specifieke drivers ook voor Power Management geïnstalleerd zijn en dat is vanaf ingebruikname het geval.

Tot op heden is het wachten tot het probleem zich voor gaat doen... We kunnen er een wedje op zetten wanneer dat gaat zijn: wanneer op school het apparaat gebruikt moet worden tijdens de les...
Dan misschien voor de toekomst:
Als je het toetsenbord van je laptop moet vervangen, DAN WIL JE EEN US-LAYOUT want die zit er nu waarschijnlijk ook op.
Verder heb ik geen idee wat een EU layout is. Daar moet je sowieso van wegblijven.

Oh, en zet faststart gewoon uit (in plaats van, dat je naar voors en tegens gaat zoeken)
faststart is iets dat vroeger misschien nodig was, maar nu niet meer.
We hebben nu allemaal razendsnelle SSD's
Trouwens, als je je laptop reboot, wil je ook dat hij écht opnieuw opstart, en niet dingen van je vorige sessie mee neemt.

Verder heb je het hele hibernate-dingetje nog niet begrepen, volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 16:04
ik heb het gehad met verschillende Lenovo laptops dat na het installeren van een Lenovo toetsenbord driver/update het hele toetsenbord niet meer werkte....
Het verwijderen van deze software loste dit probleem op....
Het on screen toetsenbord werkte wel of een USB-toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D43m0n
Het is een tijdje geleden, maar het probleem komt nog voor, ik heb met de tips van mede-tweakers wat geprobeerd om zaken (verder) uit te sluiten. Voor eenieder die een soortgelijk probleem tegenkomt is dit misschien handig. En stiekem voor mezelf ook :z
zetje01 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:04:
Zojuist werd ik geroepen dat het toetsenbord tijdens het werken er ineens mee stopte. Nou was het niet zo dat tijdens typen het toetsenbord ermee stopte, maar er was iets getypt in Word, dat moest geupload worden in een portal. Nadat het portal geopend was, werkte het toetsenbord niet meer. Ik heb eerst een USB-toetsenbord aangesloten en dat werkte direct. Vervolgens heb ik in apparaatbeheer het toetsenbord (zowel een PS2 als een USB, naast het zojuist ingeplugde externe USB-toetsenbord) verwijderd en daarna laten zoeken naar gewijzigde apparaten. Ik zag dat er wel opnieuw een (tweede) USB-toetsenbord gevonden werd, maar niet een PS2 toetsenbord. Ik weet eerlijk gezegd niet of hier nu een PS2 toetsenbord in zit of een USB toetsenbord. Deze laptop heeft namelijk ook een touchpad en een trackpoint. Soms zijn dat gecombineerde apparaten met elkaar of zelfs met het toetsenbord erbij...

Na een herstart van Windows werkte het toetsenbord weer gewoon.
The_Doman schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 22:48:
[...]

Zojuist heb ik nogmaals naar updates van drivers/firmware gezocht en opnieuw was er een BIOS update. Volgens de beschrijving een security update. Er was nog een Intel Management Firmware Engine update, dat was ook een security update. Beiden staan er nu in elk geval op, de X1 is qua drivers van Lenovo helemaal up-to-date.

Ik heb ook zojuist Snel Opstarten/Fast Startup uitgezet. De tijd zal leren wat dit doet in de praktijk. Deze laptop gaat vaak niet uit maar wordt dichtgeklapt.
Piebas schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:38:
ik heb het gehad met verschillende Lenovo laptops dat na het installeren van een Lenovo toetsenbord driver/update het hele toetsenbord niet meer werkte....
Het verwijderen van deze software loste dit probleem op....
Het on screen toetsenbord werkte wel of een USB-toetsenbord.
Dit klinkt interessant, weet je nog welke software je verwijderd hebt om dat probleem op te lossen? Was het een driver of een applicatie? Was het misschien een driver afkomstig van Microsoft of van Lenovo (fabrikant)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 16:04
D43m0n schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:34:

[...]

Dit klinkt interessant, weet je nog welke software je verwijderd hebt om dat probleem op te lossen? Was het een driver of een applicatie? Was het misschien een driver afkomstig van Microsoft of van Lenovo (fabrikant)?
Het is een drive van Lenovo die via Windowsupdate wordt aangeboden.
De exacte naam weet ik niet meer maar er staat iets van keyboard in de naam...
Ik heb op dit moment geen Lenovo bij de hand om te checken.
Pagina: 1